Letar efter dator och hittade denna, skall jag köpa?

Permalänk
Medlem

Letar efter dator och hittade denna, skall jag köpa?

Hej! Jag har kollat runt lite på dator i några månader nu, och hittade denna häromdagen:

"
Windows 10 Professional (Orginal)
AMD FX(tm) - 4300 Quad-Core 3,80 GHz
10GB ramminne (DDR3 HYPERX RÖDA)
750gb HDD
AMD Radeon HD 7990 3GB V-ram
WIFI - Adapter
ANTEC HIGH Tower Chassi
DVD-brännare
650W Corsair Nätaggregat (PSU)
Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
- USB3
- 4 st SLI (för grafik kort)
- SATA 6Gb
- Dual Graphics
- Uefi Bios
- HDMI
- Super Charger

5000:-
"

Jag har sett det som en riktigt bra deal, och jag skulle vara extremt nöjd om jag fick den för 5000, men när jag kollade runt lite på komponenterna enskilt så stog det på moderkortet att den bara var kompatibel med Athlon II X2, Athlon II X3, Athlon II X4, Phenom II X2 och Phenom I (enligt webhallen) vilket fick mig att bli lite fundersam.

Sen ville jag berätta att min budget är oerhört liten, absolut max 5000, och jag vill inte ha massa svar som "Det är mycket mer värt att spara till typ 8000.". För det kommer jag bara inte göra
Sist vill jag också berätta att de spel jag spelar är League of Legends, som jag vet inte är särskilt krävande. Men jag kommer med min nya dator spela, CS GO, och Rocket league, samt ha dörrarna öppna för mycket mer krävande spel, både shooters och andra er vram-krävande spel.

Jag söker alltså tre svar:
1. Är komponenterna i datorn ens kompatibla?
2. Ska jag köpa datorn eller har ni ett bättre förslag för samma eller mindre pris?
3. Finns det saker jag kan förklara mer och isåfall vad?

(1:an är högst prioriterad)

Tack för svar!
MVH Qweintz

Permalänk

ett enkelt svar. ja allt är kompatibla utan problem.
Det är så att du kan sätta i en ännu bättre CPU också om du vill.

Permalänk

Ska gå att använda den processorn på det moderkortet.
Priset är ganska bra för en helt komplett dator med Windows.
Dock så är processorn ingen höjdare men det går ju att byta. Sen om det är ett 7990 ska det vara 6gb vram kolla så att det inte är ett 7970 bara.

Här är en länk med processorer som passar med moderkortet
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Låter inte 650W PSU jävligt skralt för ett 7990? Är inte de våldsamt hungriga?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Jag skulle nog köpt datorn och räcker prestandan (CPU speciellt) hade jag nog bytt den till en i högre FX serien 8320e t.ex, men till det du ska spela så borde det fungera.
7970 räcker rätt långt fortfarande speciellt med lite lägre inställningar på 1080p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Låter inte 650W PSU jävligt skralt för ett 7990? Är inte de våldsamt hungriga?

Sweclockers recension angav 570W i medel och 600W som max för hela systemet med 7990, så ja det är väl på gränsen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@Peter Riisager: Ja, jag hade ju tänkt att uppgradera den i framtiden, när pengarna finns

Permalänk
Medlem

@Rasse12345:
Ska gå att använda den processorn på det moderkortet. Okej bra
Priset är ganska bra för en helt komplett dator med Windows. Jo jag tänkte det.
Dock så är processorn ingen höjdare men det går ju att byta. Ja, jag hade tänkt att uppgradera den när pengar finns.
Sen om det är ett 7990 ska det vara 6gb vram kolla så att det inte är ett 7970 bara. Jag har kontaktat honom med ett mail men han har inte svarat på det ännu, tror jag ska ringa... Men om det visar sig att det är ngn 7970, vad gör det då? Alltså jag fattar att det blir mindre värda och så men vad mer exakt?

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a....
Tack

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Så låt oss säga att jag köper den, så måste jag köpa en starka psu om jag vill uppgradera den i framtiden?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Qweintz:

tror jag ska ringa... Men om det visar sig att det är ngn 7970, vad gör det då? Alltså jag fattar att det blir mindre värda och så men vad mer exakt?

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a....
Tack

Du får mindre FPS i spel, det drar dock mindre ström med, 7990 är ett (om jag inte minns fel) Dubbel GPU kort vilket innebär att det blir som SLI/CF på samma kort, detta gör rätt mycket i spel som stödjer det men annars får du samma prestanda, ett 7970 och 7990 räcker väldigt långt om jag inte minns helt fel är R9 280X ett 7970 med (om du vill hitta tester på nyare spel)!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Sweclockers recension angav 570W i medel och 600W som max för hela systemet med 7990, så ja det är väl på gränsen.

Och AMD rekommenderar 750+ har jag för mig. Har svårt att se att någon skulle använda ett 650 för 7990 och ännu svårare att se att någon skulle para kortet med den processorn.

Min gissning är att det inte alls är något 7990 så var noga med att kolla upp vad det är för kort som sitter i burken och hur det fungerar. Om det är t.ex ett 7950 (som inte är kasst iofs) istället för 7990 så är maskinen värd drastiskt mindre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Asså jag tycker inte riktigt den är värd 5k faktiskt. Ingen ssd, säkert gammalt nätagg. Tvek på att det är 7990, tror snarare det är ett 7970. Ganska dålig processor, mycket bättre med tex en 2500k.

Permalänk
Medlem

@RealPower: SKulle man själv kunna bygga en bättre dator för bättre pris?

Permalänk
Medlem

5000kr!? Inte en chans, jag skulle ta 5k för datorn i sign.. Plocka ihop nått här på marknaden. Har sett 2500k/2600k+mobo+ram gå för ~1500kr och hela system utan grafikkort för ~2500kr. Köp till ett beg grafikkort för 2500kr.. Hursomhelst får du bättre dator för 5k begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qweintz:

@RealPower: SKulle man själv kunna bygga en bättre dator för bättre pris?

Nej.