Hej!
Håller på med mitt första lilla projekt där jag försöker hålla ett vitt tema i min dator. Då bristen på vita z170-moderkort gör sig stor (Inget vitt sabertooth som till z87 ) så valde jag till slut ett z170-a där det i alla fall är vita detaljer. Då jag som student inte har världens budget försöker jag med så mycket DIY-lösningar och vill försöka få det så cleant som möjligt.
Jag har ett NZXT h440w som är vitt och har blåa slangar samt blåa EATX 8 pin / 24 pin och vita PCI-E 8/6 pin.
Mitt nästa steg nu blir att försöka göra en "thermal armor" eller kanske rättare sagt ett cover till moderkortet, som jag "gömmer" kortet bakom, där endast kylflänsar samt ram och det kommer synas. Denna kommer täcka från grafikkortet och uppåt, eftersom jag har mitt reservoar framför nedre delen av moderkortet. Detta för att ge det en mer "clean" look samt gömma undan alla småsladdar till fläktar och dyligt lite mer.
Det gula visar vad jag önskar att täcka med mitt cover (Det som också ses utifrån). Mad paint skills huh?
Det jag tänkte att göra är att köpa en platta med akrylplast, där jag mäter och markerar moderkortet och sedan skär och borrar ut det så det skal passa.
Det jag undrar då är hurvida detta kommer negativt påverka prestandan då det uppenparligen kommer minska luftflöded (Kanske går att åtgärda detta med att ha det 5-10 mm från moderkortet för att låta luft flöda mellan), eller om det inte spelar någon större roll då jag inte tänker bedriva någon avsevärd överclockning (Jag kör i dagsläget 4.4ghz @ 1.21v).
Vad jag kan läsa så har PMMA Akryl en smältpunkt på 160 grader så plasten borde ju inte smälta även om moderkortet skulle öka lite i temp, samt att det är "lätt" att arbeta med då man kan både borra, skruva och såga i det.
Jag har flittigt använt marknaden här och införskaffat ett 780ti med xspc vattenblock (blå led) vilket jag tror kommer passa bra in med mitt vita (och lite blåa tema) samt EK Monarch x4 blo.
Detta leder mig till min andra fråga: Det borde väl inte vara något problem alls att färga backplaten till kortet vitt? Det är matt, svart Alu i dagsläget.
Efter att jag börjat fundera på hur jag ska montera mina EK-blocks insåg jag att jag ju inte har några dominators med skruvhål. Jag hittade dessa som man kan använda: EK Monarch Module men hittar ingenstans de finns i lager. Är detta något man med lite smidighet kan göra själv med lite Alu och thermal pads, eller behöver man ha någon speciell typ som leder värme bra? Mina ram-minnen kör Intel XMP men ingen annan OC.