Permalänk

Bilköp: Budget 140.000-160.000

Hejsan alla.

Vill för det första poängtera att jag vet att jag skapat en tråd tidigare ang. samma ämne, dock denna gång så har budgeten ökat en del.
Söker alltså en bil i ca 150.000kr klassen, +- 10.000kr.

Då jag tittat en del runt på blocket så vet jag vad jag skulle kunna få för det men det jag nu vill veta av er bilkunniga, då budgeten har ökat en del så har även kraven ökats en del.

Det vi söker är en stor och rymlig bil för bilbarnstol samt barnvagn, det ska finnas utrymme för tillökning.
Säkerheten är en av de viktigaste faktorerna i detta köp och vi har planerat att ha bilen i ca 10 år framöver.
Extrafunktioner är ju alltid välkomna som t.ex. backkamera, Bluetooth, mobilinkoppling m.m.
Är inte intresserad av ett vrålåk till motor, så någon 150-250 hästars motor är inte någonting jag strävar efter, utan en stor rymlig bil med bra säkerhet, mycket plats samt så bränslesnålt som det bara går.

Vilka motorer ska man hålla sig undan?
Ska man välja automat eller manuell i dagens läge? Fördelar med automat? Vilket alternativ drar mer bränsle?

De bilar jag kollat på är VW Passat, Ford Mondeo samt Volvo V70, andra förslag tas emot men det är de jag fastnat lite för.

Tack åter igen på förhand!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Redan innan jag läste tänka jag på Skoda Octavia men vill du ha mer rum så kolla på Superb kanske? Gamla Ford Mondeo tror jag brukade få bra omdömen men den är ju just gammal så kanske inte är den säkraste. Honda Accord har alltid fått väldigt bra omdömen men har ju lagts ner nu.

Automat eller manuell, välj vilken du vill. "Gamla" lådor med momentomvandlare är drar mer än manuella, moderna dubbelkopplingshistorier tror jag brukar vara snålare (skiljer nån centiliter) men är också dyra.

Permalänk
Medlem

skulle kört på denna med din budget otroligt mycket bil för pengarna och bra garantier och hållbarhet!

http://www.blocket.se/angelholm/Mazda_6_Wagon_2_5_Optimum_Aut...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

skulle kört på denna med din budget otroligt mycket bil för pengarna och bra garantier och hållbarhet!

http://www.blocket.se/angelholm/Mazda_6_Wagon_2_5_Optimum_Aut...

6:orna har fått kritik för extremt dålig ljudisolering, jag har aldrig kört en själv men kan tänka mig att det blir jobbigt i längden. Synd på en annars bra bil tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

6:orna har fått kritik för extremt dålig ljudisolering, jag har aldrig kört en själv men kan tänka mig att det blir jobbigt i längden. Synd på en annars bra bil tydligen.

har bara kört CX-3 av de nya och tyckte ljudisoleringen var bra i den iallafall men kanske är annorlunda på mazda 6.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för en manuell Audi A4 diesel, manuell, 4WD årsmodell 2010-2013. Min familj har haft en 2010'a sedan ny och det enda felet är hjullager fram som fick bytas men så är det på alla A4'or. Pappa är sjukt nöjd med den och den är billig i drift också

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

Varit i exakt samma tankar.
Barn ska sitta baåtvänt fram till 5 år har jag hört och vår lilla knott är 3.
Jag är lite inne på en Skoda Superb då den är ca 15 cm längre i baksätet än vad en Passat är.
Jag har haft en Passat och nu när lilleman inte är så liten längre satt man som en krympling i framsätet.

Så mitt tips är en Skoda Superb!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Det är väl bättre att folk lär sig att backa, utan kamera. Använder man kameran så glömmer man bort hur man backar utan den och ”vips” är kameran sönder och man kan inte backa. Bättre utan, således.

Samma sak med t ex autobroms. Bättre att vänja sig vid att vara uppmärksam för plötsligt fungerar inte autobromsen längre och ”vips” medan Tant Agda skickar textmeddelande (”dyker något upp så bromsar ju bilen själv”) så kör hon på något. Bättre utan, således.

Så skippa allt elektroniskt bling bling. Det går bara sönder, kostar pengar och ger upphov till falsk trygghet och brist på kunskap. Bättre utan, således.

Satsa pengarna på rostskydd istället, så att bilarna håller. Det är rent sjukt i dagens miljösamhälle att det tillåts att man tillverkar fordon på flera ton (med allt vad det innebär i energikostnader), bara för att låta dem rosta sönder efter tio år.

Så mitt tips är: Köp en bil med så lite elektroniskt bling-bling som möjligt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

A4 eller Passat...

Permalänk
Medlem

Om 10 är kommer du imo önska att du valde en Volvo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Om 10 är kommer du imo önska att du valde en Volvo.

För att... varför?

Permalänk
Avstängd

Satsa på en passat eller volvo.
På en Audi så får du tyvärr inte den utrustningen du vill ha, a4:an är dessutom inte direkt stor.

Du ska absolut ha en automatlåda. Har kört automat senaste 8 åren och nu fick jag en manuell under en kort period, jättejobbigt. Har man kört automat så vill man inte gå tillbaka.
Jag har tjänstebil, kört både volvo v50, v60, v70 och Audi a4. Nästa vecka får jag min nya passat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Slog till med en Honda Accord kombi för 2 veckor sedan.
Gått 7000 mil, med allt möjligt i utrustningsväg, GPS, blåtand, aut speglar, aut baklucka osv osv. Gav 150.000.
Har förvisso 2,4 L Automatare, riktigt trevlig motor. Men finns mindre om du är ute efter snålare.
En riktigt skön bil att köra, skall vara ordentligt driftsäker och håller väldigt hög kvalité!

"Rolig" detalj när jag hämtade den... Ett utav sommardäcken låg och rullade där bak, stannade för att jag skulle rätta till det. Smart som man är tänker jag "får testa den där automatiska bakluckan" Trycker på knappen och känner mig nöjd för ett par sekunder tills jag ser däcket rulla ut... Hade ju såklart ställt mig i en uppförsbacke!! Däcket far iväg och jag springer efter, däcket rullar dock så snabbt att jag inte hinner med... Kommer till en korsning (lyckas missa alla bilar) där resan tar slut efter däcket träffar trottoarkanten och lägger sig. Bär skamset tillbaka däcket till bilen med en hel del blickar på mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En mazda RX-7 FC med 20B-TT swap borde gå loss på ca 100K

ytterligare 50K för ett Rocketbunny kitt så blir nog tjejen glad

Nej men en beg volvo V70?

borde kunna hitta en schysst som har några år på nacken utan större problem med den budgeten, har kört dom "nya" 2.0F vilket inte är en fart raket men väldigt trevlig bil annars, tyst bekväm och drar som en stor familje-kombi brukar dra.

Väldigt trevlig bil i mitt tycke!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

hade utan tvekan köpt en vit/röd v70 r-design 2012> med 2,5ft motorn eller en audi a4 b8 båda bilarna extremt fina i mina ögon

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Om 10 är kommer du imo önska att du valde en Volvo.

Sant. föräldrarna har ägt audi en längre tid bara haft problem kanske bara otur... :/

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Medlem

SAAB 9-3 Kombi från 2007 och framåt är väldigt prisvärda på blocket, får oerhört mycket bil för pengarna.

I princip alla verkstäder i Sverige kan meka på dom, reservdelar finns det gott om tack vare Saab parts fortlevnad, finns även en hel del delar som går att köpa på mekonomen och biltema, osv.

Ex denna, 129 900 kr, du kan säkert pruta 10-15 tusen till, den har endast gått ca 2700 mil så den är som ny, modellerna efter 2007 fungerar väldigt bra, motorn är en av dom bättre som GM använt. Den går att tanka på etanol så skatten är väldigt billig, ca 1000 kr per år. Drar ca 0,7-0,9L / mil beroende på körstil. Säker och trygg bil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_3_1_8t_Power_Sport_Com...

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_SportCombi__175hk___49...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Om du ska ha de säkra 10 felfria år så ska du satsa på en mazda cx3, du har 10 års garanti om du följer serviceintervallerna. Annars har du volvo v70 xc70 xc60 osv. Toyota rav 4, honda crv, kia sportage 7 års garanti, mitsubishi asx, samt hyundai ix 35.

Personligen rekommendera jag att du testar dessa.

Jag hade främst kollat på toyota rav4 och mazda cx3 samt honda crv.

Vilka motorer ska man hålla sig undan?

alla bilar har sina fördelar och nackdelar, samma gäller motorn. Vet att honda och toyota gör driftsäkra motorer men det är du själv som bär ansvaret till att det servas korrekt oavsett motor.

Ska man välja automat eller manuell i dagens läge? Fördelar med automat? Vilket alternativ drar mer bränsle?

automat ska du ha om du är lat eller inte har tillstånd att köra manuell låda. Alternativet är om det är en cvt låda då det brukar vara hybrid, dvs finns inga manuell växellåda. Nackdelen med automat är att förbrukningen kommer att ökas en bit samt att det blir en dyr kostnad om den går sönder. Fördel med manuell, billigare i drift samt att du kontrollerar bilen mer.

Permalänk
Medlem

Lägger till denna också, det är en 9-5, den är snäppet rymligare än 9-3 modellen, faktum är att för priset på 104 000 kr och endast ca 5000 mil är denna ett bra fynd; http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_0t_BIOPWR_1_AG_DRA...

Motorn är B205E, det är det senaste utförandet och den fungerar bra.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Som föregående talare som berättade om dålig ljudisolering i mazda 6 så stämmer det.
Kör själv en 6a och ljudisoleringen är faktiskt rätt dålig.
Kan absolut ingenting om bilar men jag hoppas du hittar något bra!

Permalänk
Medlem

V70 är alltid ett säkert kort.. Köper man en SAAB så får man mycket för pengarna! Annars säger jag väl som andra.. Passat?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Har du råd att inte köpa svenskt? Tåls att fundera på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

nissan silvia s15 ?

låter som om den skulle passa dig som handen i handsken höhö

blir väl mer mekande än rullande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Det är väl bättre att folk lär sig att backa, utan kamera. Använder man kameran så glömmer man bort hur man backar utan den och ”vips” är kameran sönder och man kan inte backa. Bättre utan, således.

Samma sak med t ex autobroms. Bättre att vänja sig vid att vara uppmärksam för plötsligt fungerar inte autobromsen längre och ”vips” medan Tant Agda skickar textmeddelande (”dyker något upp så bromsar ju bilen själv”) så kör hon på något. Bättre utan, således.

Så skippa allt elektroniskt bling bling. Det går bara sönder, kostar pengar och ger upphov till falsk trygghet och brist på kunskap. Bättre utan, således.

Satsa pengarna på rostskydd istället, så att bilarna håller. Det är rent sjukt i dagens miljösamhälle att det tillåts att man tillverkar fordon på flera ton (med allt vad det innebär i energikostnader), bara för att låta dem rosta sönder efter tio år.

Så mitt tips är: Köp en bil med så lite elektroniskt bling-bling som möjligt.

.

håller med men vill man ha det dära bling bling elektronik får man leta sig till det japanska marknaden.

Permalänk
Medlem

jag tycker att du ska sikta på en billigare bil och lägga resten av pengarna på nåt roligare/barnet/familjen/hemmet/resor/motorcykel(så farsan kan slappna av lite och så gladare mamma/familj)/en till mindre bil till familjen(är guld om ni e en stor familj och mindre stress för det e inte bara du som tar hand om att köra barnen och så slipper frugan vänta/ta bussen för de mindre uppgifter) .

du kan skaffa en takbox, så har du mer utrymme osv, den kommer till nytta vid många fall, räkna med resor som kommer senare i tiden. Plus att ju dyrare bilen du köper ju större förlust du gör när du säljer den och detta kommer att få dej att stanna i samma bil även om du e onöjd med den, och ju dyrare ju mer du kommer att tvinga dej själv att gilla den pga priset(om du förstår vad jag menar) och ju dyrare ju mer försiktig du kommer att vara om den(barn kommer säkert att smutsa ner din bil och repa den med cykeln), plus olika bilar har olika körkänsla, det är ändå skönt och testa lite olika.

ett tips är att skaffa en som är hybrid, el är en fördel(men lite svårt/dyrare att hitta i större bilar), men gas/lpg är intressant. Det e inte så känt i sverige, men finns, du kan kolla om det finns en gasstation i din stad, detta betyder att du sparar mycket i längden så fort du kommer utanför sverige så hittar du lpg mycketmycket oftare. undivik etanol för den e mindre känd och absorberar vatten vilket e inte kul om du låter blien stå länge

jag vet inte hur det e med att skaffa en bil för 10år, men alla e olika så klart

alla bilar har sina nackdelar, men välsköt bil är en bra bil som kommer att hålla länge. Ju äldre bilar ju mindre du behöver besöka bilmärketsverkstad=mindre spenderade pengar och mycket kan man faktsikt göra själv, det e kul och meka

passat och touran och sharan e riktigt sköna och kända för att göra sitt jobb, och mycket delar finns för dem, går att få hälften av det du vill lägga och importerade kommer oftast med mindre rost och med gas

volvo v70 och saab 9-3 kombi är riktigt sköna, med mycket plats och är kända och massa delar till dem, men alla har dessa bilar

e39 är mycket kvalitet för pengarna, du kommer långt med dem och lär bli en massa resor i framtiden och sen har du e38 dessa e ännu säkrare och skönare att köra för längre resor, utseendet och känslan kommer att få dej att tänka på var att köra mer. dock är bakhjuldriven vilket kan vara en nackdel

hur många e ni i familjen? vi e sex i familjen och det behövdes en större och en mindre bil behövdes för att uppfylla allas önskningar. Men lycka till hoppas du blir nöjd med den bilen du bestämmer dej för

Permalänk

Ett tips håll dig borta från passat, Har haft många bekanta som haft passater och haft det väldigt struligt(både nya och gamla)

El fel m.m efter bara något år fick grannen på sin 2013

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulbanan:

jag tycker att du ska sikta på en billigare bil och lägga resten av pengarna på nåt roligare/barnet/familjen/hemmet/resor/motorcykel(så farsan kan slappna av lite och så gladare mamma/familj)/en till mindre bil till familjen(är guld om ni e en stor familj och mindre stress för det e inte bara du som tar hand om att köra barnen och så slipper frugan vänta/ta bussen för de mindre uppgifter) .

du kan skaffa en takbox, så har du mer utrymme osv, den kommer till nytta vid många fall, räkna med resor som kommer senare i tiden. Plus att ju dyrare bilen du köper ju större förlust du gör när du säljer den och detta kommer att få dej att stanna i samma bil även om du e onöjd med den, och ju dyrare ju mer du kommer att tvinga dej själv att gilla den pga priset(om du förstår vad jag menar) och ju dyrare ju mer försiktig du kommer att vara om den(barn kommer säkert att smutsa ner din bil och repa den med cykeln), plus olika bilar har olika körkänsla, det är ändå skönt och testa lite olika.

ett tips är att skaffa en som är hybrid, el är en fördel(men lite svårt/dyrare att hitta i större bilar), men gas/lpg är intressant. Det e inte så känt i sverige, men finns, du kan kolla om det finns en gasstation i din stad, detta betyder att du sparar mycket i längden så fort du kommer utanför sverige så hittar du lpg mycketmycket oftare. undivik etanol för den e mindre känd och absorberar vatten vilket e inte kul om du låter blien stå länge

jag vet inte hur det e med att skaffa en bil för 10år, men alla e olika så klart

alla bilar har sina nackdelar, men välsköt bil är en bra bil som kommer att hålla länge. Ju äldre bilar ju mindre du behöver besöka bilmärketsverkstad=mindre spenderade pengar och mycket kan man faktsikt göra själv, det e kul och meka

passat och touran och sharan e riktigt sköna och kända för att göra sitt jobb, och mycket delar finns för dem, går att få hälften av det du vill lägga och importerade kommer oftast med mindre rost och med gas

volvo v70 och saab 9-3 kombi är riktigt sköna, med mycket plats och är kända och massa delar till dem, men alla har dessa bilar

e39 är mycket kvalitet för pengarna, du kommer långt med dem och lär bli en massa resor i framtiden och sen har du e38 dessa e ännu säkrare och skönare att köra för längre resor, utseendet och känslan kommer att få dej att tänka på var att köra mer. dock är bakhjuldriven vilket kan vara en nackdel

hur många e ni i familjen? vi e sex i familjen och det behövdes en större och en mindre bil behövdes för att uppfylla allas önskningar. Men lycka till hoppas du blir nöjd med den bilen du bestämmer dej för

Att skaffa en hybrid är väldigt dyrt i nuläget och den frågan är att ingen vet hur länge en hybrids elmotor håller när bilen har fått gå några tusen mil. Hybrider är i mognadsfasen så det är inte någon bra idé att slå till på hybrider om man inte köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För att... varför?

Bättre reservdelsmarknad. Bara att sticka ner till någon självplock och plocka delar för svinlite pengar (inte nu kanske men om några år när bilarna förlorat lite av sitt värde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är väl bättre att folk lär sig att backa, utan kamera. Använder man kameran så glömmer man bort hur man backar utan den och ”vips” är kameran sönder och man kan inte backa. Bättre utan, således.

Samma sak med t ex autobroms. Bättre att vänja sig vid att vara uppmärksam för plötsligt fungerar inte autobromsen längre och ”vips” medan Tant Agda skickar textmeddelande (”dyker något upp så bromsar ju bilen själv”) så kör hon på något. Bättre utan, således.

Så skippa allt elektroniskt bling bling. Det går bara sönder, kostar pengar och ger upphov till falsk trygghet och brist på kunskap. Bättre utan, således.

Satsa pengarna på rostskydd istället, så att bilarna håller. Det är rent sjukt i dagens miljösamhälle att det tillåts att man tillverkar fordon på flera ton (med allt vad det innebär i energikostnader), bara för att låta dem rosta sönder efter tio år.

Så mitt tips är: Köp en bil med så lite elektroniskt bling-bling som möjligt.

.

Oj vad negativ man kan vara... Kameror eller annat bling bling går inte sönder idag på moderna bilar. Du har nog bara haft dålig erfarenhet på äldre bilar.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ