Permalänk

Thailand 3 veckor budget?

Hej jag och mina 5 kompisar ska ta oss ner till thailand (karon beach) i november och skulle vilja få en uppfattning om hur mycket fickpengar vi bör ta med per person. Flyg+hotell+transfer+frukost är redan betalt.
Vi åker dit för att koppla av, inte festa överdrivet mycket (utgång 5 dagar MAX) eventuellt några dagsutflykter (MAX 5) och någon dag med vespa.
Ingen av oss åker dit för att shoppa även fast man säkert handlar något roligt.
vet att det är en svår fråga att svara på men vore skönt med ett riktmärke. Man vill ju inte åka dit och snåla men samtidigt kanske det skulle kännas bättre om man satte en ribba någonstans iallafall.

Permalänk
Medlem

Ja du skrev ju det mitt i natten, vänta lite tills senare idag Jag skulle säga cirka 25k. Men vill påpeka att en tusenlapp tar dig längre där än här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej jag och mina 5 kompisar ska ta oss ner till thailand (karon beach) i november och skulle vilja få en uppfattning om hur mycket fickpengar vi bör ta med per person. Flyg+hotell+transfer+frukost är redan betalt.
Vi åker dit för att koppla av, inte festa överdrivet mycket (utgång 5 dagar MAX) eventuellt några dagsutflykter (MAX 5) och någon dag med vespa.
Ingen av oss åker dit för att shoppa även fast man säkert handlar något roligt.
vet att det är en svår fråga att svara på men vore skönt med ett riktmärke. Man vill ju inte åka dit och snåla men samtidigt kanske det skulle kännas bättre om man satte en ribba någonstans iallafall.

Ta med dig 10.000 i alla fall, känns för jävla tradigt om du inte har några pengar kvar och först ska hem om en vecka.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att gissa, vill man så går det att klara sig på ca 200:- per dag om man lever snålt. Själv skulle jag räkna på ca 1000:- per dag per person för att ha lite utrymme, vissa dagar blir mer, vissa mindre.

Har ni varit på semester ihop förut? Har du? Tänker mest på hur mycket ni spenderat då, och vart?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Karon/Kata är väl de dyraste ställena att hänga på i thailand, och det absolut minst charmiga. Med tuk-tuk resor från 200-300 baht när det på andra ställen kostar en tiondel av det. För att inte snacka om mat och öl. Räkna med femhundra-tusen spänn per dag, så har du inte för lite pengar iaf. Eftersom ni inte behöver tänka på boende och frukost.

Jag och tjejen hade med oss 35.000 för 4 veckor förra året, men då var vi två, och betalade både flyg inrikes, bussresor, alla bungalows/hotell, mat och öl och hade ändå nästan 10.000 över när vi skulle hem igen.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Mycket bättre att ha med sig för mycket än för lite iallafall!!

Om man tar med sig mycket behöver man inte tänka på pengar. Man kan göra den där resan (som man bara kan göra när man är där!) man kan äta, man kan köpa den där snygga souveniren (som man bara kan när man är där!) och unna sig och leva livet sedan om man ändå har kvar 5-10k när man ska hem så blir man glad då också!!

Istället för att ha med sig för lite och inte kunna köpa den där grejen eller åka på den lilla utflykten också då man redan åkt på en stor, man vill inte åka hem med vetskapen att om jag hade tagit med 1000:- extra så hade jag kunnat göra det här i Thailand! Sedan åka hem pank med inga pengar kvar och levt precis på gränsen sista dagarna så nöjet försvunnit :/

Tips är att kolla priser på nätet för staden ni ska till, försök kolla lite recentioner från hotell i staden ni ska till (brukar stå lite pris/mat/tips på dem) så får man ett hum. Du skrev 5 utflykter, är det stora ni tänker på? För då får ni nog räkna minst 1000:-/utflykt (borde gå att kolla upp vilka utflykter hotellet erbjuder så kan du se priser). Shopping lär nog inte bli allt för dyrt, ngn tshirt, ngn souvenir, keps etc. Det stora är nog utflykterna och sedan fin mat några kvällar med öl etc. 5 st "fylleutgångar" kan nog också bli rätt svettigt sedan får ni nog räkna med några kalla öl vid hotellpoolen också...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Beror lite på om du ska ha vanlig Massage eller special massage.
Moppe är jävligt nice, men ge fan i att köra folk bättre att köra ihjäl sig själv än någon annan.
Moppe kan kosta allt från 150-450baht om dagen, fråga alltid hotellet vart man ska hyra.
Dricksa städerskan..

Permalänk
Hedersmedlem

@kalleteodor *Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av kalleteodor:

Ingen som har någon aning?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tog med mig 10k. Och då shoppade jag en del inkl en tavla för 2,5k.
3 veckor varav 4 dagar i bangkok

Fast jag är jävligt snål också
Tror absolut inte du behöver mer än 20k, det är nästan för mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är svårt att avgöra, de gånger jag har åkt ner dit och bodde under längre perioder så kunde jag leva gott på ca 10-13 tusen per månad utan problem, allt beror på vad man ska göra och vad man vill göra.
Köp inget på marknader, saker som finns där kan du hitta i butiker för en bråkdel av priset (t.ex. sist jag var där köpte jag äkta 2 flip flops för ca 400 baht, kostar samma för ett par på marknaden med urusel kvalité), kläderna på marknader är i regel dålig kvalité och riktiga märken kostar nästan lika mycket som här hemma, kanske lite billigare där men inte många kronor, finns vissa märken dem har som inte finns här hemma däremot. Elektronik är inte mycket billigare där än hemma heller för den delen. Ta hellre med vad ni verkligen behöver och undvik köpa saker där.
När du ska köpa vatten rekommenderar jag att köpa en platta 1,5 liter vatten sen finns det större dunkar av samma sort som kostar mindre så bara att hälla över om man vill göra det (allt beror på hur mycket du vill snåla), se till att dricka extra mycket vatten MINST 1,5 liter rent vatten helst 2, beror på hur aktiva ni är.
Mat rekommenderar jag att äta där Thailändarna äter, de äter inte vad som helst, vill du ha västerländsk mat så kan det kosta en förmögenhet, undvik äta mat som vi här hemma i regel kan äta rött, själv blivit dålig i magen via det några gånger. Finns bra restauranger för västerländska rätter men de är lätträknade, satsa på thai mat, beställ inte stark mat om du inte kan hantera det, ibland lägger dem på lite extra krydda när man är västerländsk så dem har något att skratta åt för dagen, säg hellre inte stark så ändrar de till att ha mindre stark krydda. Bara för restauranger har väldigt billig mat betyder inte att den är väl tillagad, kolla hur mycket folk där är som äter och fixa bord där - där mycket folk äter så är det mindre risk att ge er dålig mage, får ni dålig mage åk till närmsta apotek och fixa medicin för det, man kan få tag i bra medicin där men finns även skojar apotek, fixa ett simkort med surf på eller kolla upp medicinen efteråt via något wifi innan ni tar det.
Sitt inte bara där det är AC, finns risk att man blir förkyld när man går in och ut från rum med AC, förvisso stannar ni där ca 3 veckor men är roligare att vara ute i solen än gå runt förkyld.
Ska ni hyra moped så ta inte första bästa, fråga runt, ge INTE original passet, skriv ut kopior och säg att boendet vill ha passet eller att ni måste ha det för någon anledning, använd hjälm, ha körkortet med men helst ska moped delen vara i kryssat för de gör allt för man ska betala böter antingen för hjälm eller för man "saknar körkort" sen kan det dra förbi ett 10-årigt thailändskt barn samtidigt som man står där och diskuterar körkort, har du inte körkort så bara betala, det är svårt att tala sig ur böterna, speciellt om de har nyckeln eller körkortet i handen. Tuk-tuks kan köpa en förmögenhet om ni inte frågar på boendet vad de anser priset ska vara, pruta så mycket som möjligt när ni ska åka runt, låt personen heller inte göra en omväg för hans familj/släkting äger något som personen tycker ni borde se.

Visdomsord:
Trampa INTE på mynt eller sedlar om ni tappar det, om ni inte vill få några sura miner på er, tappar ni pengar så plocka upp dem men sätt inte foten på dem för att hålla fast sedeln, låt den hellre flyga iväg även om det är 1000 baht sedel, om någon ser den flyga iväg och fångar den så brukar ni få den tillbaka så länge personen som fångar den ser att ni har tappat den, thailändarna glömmer princip aldrig en. Hur fånigt det än låter så stå upp när kungens video visas i biosalen, respektera deras kung, tala aldrig dåligt om honom om ni inte känner för att riskera hamna i fängelse och betala ovanligt hög böteslapp. Köp inget olagligt, ta inga droger, frågar någon om ni vill ha bara säg nej. Bete er inte illa så kommer Thailändarna respektera er mer.

Slutsats: Ni överlever nog med 15-20 tusen på 3 veckor om ni inte ska shoppa en massa saker att ta med hem för det är "billigt och bra".

Ber om ursäkt om det drogs iväg lite ur topic också ifrån budget snacket men vissa saker är bra att veta

Permalänk

Tack för alla svar, utflykterna vi kikat på till tillexempel phi phi kostar runt 1000 baht men då är det heldagar inklusive mat. Får nog räkna om lite ändå, tänkte att jag skulle klara mig lätt på 500SEK per dag till cigg, sprit, och käk. Då det inte ens är vad jag bränner hemma i Sverige per dag.

Återigen! Tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja du skrev ju det mitt i natten, vänta lite tills senare idag Jag skulle säga cirka 25k. Men vill påpeka att en tusenlapp tar dig längre där än här.

25 på 3 veckor??

Jag var i Barca i 4 månader på 50k. Funkade skitbra, motsvarade en bra lön i månaden ungefär.
Men visst är man turist så är det inte så enkelt, vart man än är i världen.-

Permalänk

saken är den att jag äter ute minst 1 gång per dag redan nu, röker 2 paket cigg, och gör andra aktiviteter på helgerna. Men jag bränner ändå inga 500kr per dag. Runt 2-300 Max. Så jag menar 1000kr per dag i ett land där allt är 45~% billigare skulle ju motsvara nästan 1500kr per dag i Sverige. Tycker det låter som rätt mycket. Men givetvis åker man inte utomlands för att snåla men det skulle ändå va skönt att sätta ett "stopp". Annars kan man ju bränna 200000:- på en månad i Thailand om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej jag och mina 5 kompisar ska ta oss ner till thailand (karon beach) i november och skulle vilja få en uppfattning om hur mycket fickpengar vi bör ta med per person. Flyg+hotell+transfer+frukost är redan betalt.
Vi åker dit för att koppla av, inte festa överdrivet mycket (utgång 5 dagar MAX) eventuellt några dagsutflykter (MAX 5) och någon dag med vespa.
Ingen av oss åker dit för att shoppa även fast man säkert handlar något roligt.
vet att det är en svår fråga att svara på men vore skönt med ett riktmärke. Man vill ju inte åka dit och snåla men samtidigt kanske det skulle kännas bättre om man satte en ribba någonstans iallafall.

1000 spänn om dagen är vettigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varför sätta en fast gräns?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H