Polisen misstänker bedrägeri gentemot Playstation Network. Kolla om pengar är dragna!

Permalänk
Medlem

Polisen misstänker bedrägeri gentemot Playstation Network. Kolla om pengar är dragna!

Som sagt.

Förvånad att det inte skrivs något här!?

Polisen misstänker att någon kommit över kortuppgifter från Playstation Network så kolla om pengar dragits, 629kr nämns specifikt!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/skumma-uttag-fra...

FZ:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160112/svensk-polis-utred...

En kommentar till denna nyhet på FZ konstaterar att hen fått pengar dragna och inte ens har Playstationkonto så det kanske är något stort på gång.......... (?)

Men, kolla konton om pengar dragits ni inte känner igen!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Utsatt för bedrägeri

@Beginner:

Blev också drabbad av playstationnet-härvan.. Men summan var 359kr x 2 och jag har inget med Playstation att göra, inga konton, ingenting någonsin. Finns det ännu fler drabbade med samma problem?

Permalänk

jag hade klarat mig iaf men kan ju bero på att jag bara kan använda E-kort på nätet och aldrig aktiverat ehandel på mitt vanliga kontokort från min bank.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grooveyard:

@Beginner:

Blev också drabbad av playstationnet-härvan.. Men summan var 359kr x 2 och jag har inget med Playstation att göra, inga konton, ingenting någonsin. Finns det ännu fler drabbade med samma problem?

Kan du förklara lite mer vad du menar? Om du säger att du inte haft något med Playstation att göra, hur kan du då vara drabbad av "playstationnet-härvan"?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara PSN-relaterat om man inte har PSN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan det vara PSN-relaterat om man inte har PSN?

Precis vad jag undrar.

En möjlighet är ju att det är ett bedrägeri som inte har någon egentlig koppling alls till Playstation / PSN utan att det bara är någon som fått tag på kortuppgifter någon helt annanstans men sedan gör korttransaktioner med beskrivningen "Playstation Network" (eller vad det nu står) när de tar ens pengar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Därför att någon använder kortuppgifterna på Sony Playstation store.

Att kalla det playstationhärvan gör man för att först trodde de allt var kopplat till PSN-konto och ditt kort.

Men med tanke på att folk som inte äger en Playstation än mindre har konto hos Sony så bör det hinta om att kortuppgifterna kommer någon annanstans ifrån och används till att köpa saker på PSN.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Asså...konsolerna verkar ju inte bli nåt annat än hackade...dags för ett säkrare system?

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag hade klarat mig iaf men kan ju bero på att jag bara kan använda E-kort på nätet och aldrig aktiverat ehandel på mitt vanliga kontokort från min bank.

Har alla banker E-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis vad jag undrar.

En möjlighet är ju att det är ett bedrägeri som inte har någon egentlig koppling alls till Playstation / PSN utan att det bara är någon som fått tag på kortuppgifter någon helt annanstans men sedan gör korttransaktioner med beskrivningen "Playstation Network" (eller vad det nu står) när de tar ens pengar.

Mycket möjligt, undrar om dessa personer som blivit av med pengar har besökt/handlat på samma hemsidor exempelvis? Av den skumma sorten då givetvis.

Skrivet av WindForceX3:

Asså...konsolerna verkar ju inte bli nåt annat än hackade...dags för ett säkrare system?

Kanske, eller också kan det helt enkelt vara så att det är omöjligt att skydda sig helt. Även om du har världens säkraste system kan du bli hackad. En del blir målsatta, PSN och XBOX LIVE är säkert måltavlor för en del hackare av olika anledningar. Dock verkar det inte som att dom blivit hackade, då skulle ju inte det orsaka att folk som inte har PSN blir av med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Hur förklarar du då de kort som används tillhörande personer som aldrig ägt en Playstation än mindre har ett sony-konto (SEN/PSN)?

Korten kommer någon annanstans ifrån.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem

Finns det något specielt datum som detta ska ha hänt mellan? Lite orolig över att jag kan ha missat det kanske och det ska bara ha drgits på en dag och inte över flera?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Jag pratade nyss med polisen och de avslöjade att det inte bara är via PSN som folk blivit utsatta.
Enligt dem så är det eventuellt någon hemsida som någon hackat för att få fram kortuppgifter, så alltså inte bara PSN som blivit hackat. Däremot så har köp utav bedragaren gjorts på PSN.
Utredningen pågår och de sa också att det är väldigt många personer på olika ställen och vid olika tillfällen som blivit drabbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Har alla banker E-kort?

osäker. swedbank har resterande vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Har alla banker E-kort?

Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Förvånad att det inte skrivs något här!?

Detta är väl en sida för dator-enthusiaster (överklockning hårdvara m.m)

Permalänk

Skulle ni vilja kika på eran senaste uppdatering på Utorrent om ni hittar något suspekt och scanna era datorer med exempelvis Malwarebytes och Nod32? Bara gör det och säg om ni hittar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grooveyard:

Skulle ni vilja kika på eran senaste uppdatering på Utorrent om ni hittar något suspekt och scanna era datorer med exempelvis Malwarebytes och Nod32? Bara gör det och säg om ni hittar något.

Använder mig utan bittorrent och Malwarebytes hittar inget hos mig iaf.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Detta är väl en sida för dator-enthusiaster (överklockning hårdvara m.m)

Jo, men det finns avdelningar i forumet för spel och så har vi ju "Spelclockers".

Tänkte mest på att det kan vara bra för "allmänheten" att få veta. Som när Origin eller Steam drabbas av problem. Rubriken jag skrev kanske inte passar helt iofs men verkar inte som om någon vet riktigt vad som hänt eller så..........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är det bara Sverige som är drabbat eller? Då måste det ju vara någon svensk nätbutik som råkat illa ut.

Antar att hackaren köper grejer på PS Store som går att sälja sedan, kanske presentkort?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

@Spelaspel:

Tror inte att det är någon butik som har med datordelar att göra.. Har forskat lite och har goda vänner inom IT-världen.
Kanske att vi kommit fram till att det följt med spionprogram via någon simpel tjänst som väldigt många använder på sina datorer. Scanna gärna era datorer med något bra verktyg och kolla igenom processer och mystiska filer, så ska vi se om vi kan lösa det alternativt hitta något.

Permalänk

skulle inte förvåna mig om typ G2play, kinguin eller liknande är inblandat eftersom många verkar handla på dessa "gråbutiker" och man har ingen aning om hur de hanterar kundupgifter.

Visa signatur