Permalänk

980, 980 ti eller 970?

Hej!

Igår fick jag bekräftelse utav Inet's tekniker på deras huvudkontor i Göteborg att mitt gamla grafikkort (R9 Fury) är defekt.
Nu har jag fått lite alternativ. Alternativen lyder: välja nytt grafikkort i samma prisklass, välja dyrare grafikkort och betala mellanskillnad, välja billigare grafikkort och så betalar de mellanskillnaden.

Här kan ni läsa mer om det : #15872747

Vet inte riktigt vad jag ska välja, vilket grafikkort får jag mest prestanda utav pengarna och vilket är mest "passande" just nu, alltså ett smart val?

Mina övriga PC specs är : I7 4790K, asus z97-a, Fractal Newton R3 1000W, Noctua NH-D15, 8gb ram och samsung 500gb EVO SSD.

Notera att jag gärna väljer Nvidia denna gången, var besviken med AMDs mjukvaror och även fast grafikkortet var defekt kan jag inte rå för att jag känner mig lite paranoid för just AMD.

Permalänk
Inaktiv

Personligen hade jag tagit ett likvärdigt, och sparat pengarna till Pascal. Att gå direkt på ett 980ti när pascal, förhoppningsvis, snart lanseras / avtäcks kan man göra om man har extra pengar som bränner hål i plånboken

Permalänk

Jag skulle välja ett 970 från msi eller evga.

adadawd
Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Hejsan balditron ,

Förslaget från KaffeMedKotlett är inte dumt, en ny generation GPUer är på väg från både Nvidia och AMD. De kommer att vara mycket mer framtidssäkra jämfört med dagens kort, Dx12, 4k, VR etc.
Om du inte har något kort alls, köp något som uppfyller dina behov och spara på resten av pengarna till de nya GPUerna släpps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av balditron:

Hej!

Igår fick jag bekräftelse utav Inet's tekniker på deras huvudkontor i Göteborg att mitt gamla grafikkort (R9 Fury) är defekt.
Nu har jag fått lite alternativ. Alternativen lyder: välja nytt grafikkort i samma prisklass, välja dyrare grafikkort och betala mellanskillnad, välja billigare grafikkort och så betalar de mellanskillnaden.

Här kan ni läsa mer om det : #15872747

Vet inte riktigt vad jag ska välja, vilket grafikkort får jag mest prestanda utav pengarna och vilket är mest "passande" just nu, alltså ett smart val?

Mina övriga PC specs är : I7 4790K, asus z97-a, Fractal Newton R3 1000W, Noctua NH-D15, 8gb ram och samsung 500gb EVO SSD.

Notera att jag gärna väljer Nvidia denna gången, var besviken med AMDs mjukvaror och även fast grafikkortet var defekt kan jag inte rå för att jag känner mig lite paranoid för just AMD.

Sitter du med en skärm på 1080p skulle jag valt en 970 alla dagar i veckan.
http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-a...
http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-s...

Permalänk
Medlem

970 skulle jag inte välja eftersom det är sämre. Kanske om du bara spelar i 1920x1080 men annars skulle jag valt 980 eller ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@balditron: Om ett 970 är på tapeten skulle jag istället valt ett Radeon 390. Samma, om än inte bättre prestanda, för mindre pengar (= större mellanskillnad du får tillbaka).

Permalänk
Hedersmedlem

@balditron Ska du ha liknade prestanda så är det minst ett GTX980 som gäller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)