Fick vänta 4månader på att få ersättning för defekt grafikkort (INET)

Permalänk

Fick vänta 4månader på att få ersättning för defekt grafikkort (INET)

Hej!

För ett halvår sedan köpte jag en Sapphire Radeon R9 Fury hos inet.
2 veckor senare hade jag byggt ihop datorn och efter 2-3 dagar började jag misstänka att det var något fel på kortet, eftersom att jag fick sämre prestanda med en I7 4790K och R9 Fury Tri-X (resten av burken kan ni se nedan i min signatur) än vad jag fick med min gamla burk (i5 4460 och GTX 750 Ti).

Jag kontaktade deras support som sa att jag antingen skulle åka in och lämna in kortet eller skicka det till dem. De sa också att "om det visar sig vara något fel på kortet kan du byta ut det". Jag frågade dem om ungefär hur lång tid det skulle ta att verifiera fel och då svarade de detta : http://prntscr.com/9siycd

För er som inte vill klicka på länken ; "Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har en hanteringstid på ca 5 till 7 arbetsdagar i dagsläget.

Ha nu en fortsatt bra dag."

Var väldigt upptagen just den veckan, men 1 vecka senare åkte jag in med grafikkortet och lämnade in det.
Några dagar senare har jag fått ett mail som säger ärendet var avslutat och att jag skulle åka in och hämta upp grafikkortet, och teknikern i butiken sa då att han inte hade hittat något fel på grafikkortet och vi kom ingen vart, han var helt stensäker på att det inte var något fel på grafikkortet och frågade om ytterligare 500 kronor för en felsökning utav hela datorn.

Frågade då en kompis som skulle testa datorn, eftersom att jag var rätt förbryllad över att det inte var något fel på kortet.
Han testade det och hävdade att det var fel på kortet.
Så jag åkte in med kortet igen, men teknikern ville absolut inte undersöka igen, eftersom att det tydligen inte var något fel på kortet.

Min kompis blev då förbannad eftersom att han var stensäker på att det VAR fel på kortet, och vi testade det mer utförligt denna gången.
Efter några benchmarks låg kortet fortfarande på ungefär hälften så mycket poäng som den ska ha.

Då tog jag kontakt med inets telefon support och då erbjöd de testning i deras huvudkontor i Göteborg istället, med en annan tekniker.
Fick då skicka över kortet och för 3 dagar sedan fick jag bekräftelse att kortet faktiskt var defekt.
Det tog honom inte alls lång tid att verifiera, eftersom att fläktarna på kortet ibland gick och ibland stannade helt.

Så ja, det tog ungefär 3-4 månader för mig att få ersättning för ett uppenbart defekt kort.

Det värsta av allt är att kortet kostade c.a 5500 och det har slutat säljas hos inet, och det enda kortet som ligger i samma prisklass är en GTX 980, som jag inte kunde få eftersom att den var 2-300 dyrare.

Sitter nu med en GTX 970 påväg och mellanskillnaden påväg till mitt bankkonto. Min gamla dator hade jag sålt precis innan jag byggde denna , så jag har vart utan dator i flera månader.

Nu undrar jag: är detta verkligen ett okej sätt att behandla en kund? Läste lite om konsumenträtten på deras hemsida och vad jag som kund har rätt till, där står det :

"Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust."

Det står även att jag som kund har rätt till ersättning för defekt grafikkort om jag skickar in det för felsökning, vilket jag gjorde men då fick jag svaret "nej, det är inget fel på kortet", och nu flera månader senare visar det sig att fläktarna som jag tycker borde vara enkla att kunna verifiera fel på faktiskt var defekta, och kortet var defekt.

Någon som vet vilken ersättning jag kan kräva för dessa olägenheter och besvär?

Permalänk
Medlem

@balditron:

Du menar alltså att du hoppas på ekonomisk ersättning för att du inte kunnat spela CS på 3 månader?
"För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust."

du ska givetvis ha igen alla pengar för felsökning, eventuella postkostnader samt mellanskillnad mot GTX 970 men inget mer än det, att du inte kunnat spela under tiden är inget som berättigar till ekonomisk ersättning.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite svårt att förstå vad det är som tagit 4 mån. Du borde göra en tidslinje med datum.

Det som gäller är att fel ska undersökas och åtgärdas inom rimlig tid, vilket brukar anses vara några veckor.

I ditt fall nu så ser det ut som att du har reklamerat varan och ganska omgående fått tillbaka den. Att du sedan inte velat acceptera resultatet utan velat reklamera igen är förvisso tråkigt, men inte något som direkt regleras i Konsumentköplagen. Så det beror lite på vad det är som tagit tid.

Vidare så är det svårt att komma i efterhand och klaga på att det tagit tid. Du bör i så fall klaga under processens gång. Jag har vid två tillfällen råkat ut för att en reklamation tagit tid. Vid båda tillfällena tog jag kontakt med företaget i fråga efter tre veckor och menade på att det började ta för lång tid och sagt att jag ville att de skulle lösa problemet inom tre dagar, annars ville jag har ersättning för att det tog lång tid. Båda gångerna har fallen också löst sig inom de tre dagarna när jag gjort så.

Sedan detta med att ersätta kortet. När man ersätter ett grafikkort med ett nytt ska säljaren ersätta dig med samma eller bättre kort. Jag ser att Inet har R9 Fury-kort i lager, så de borde ha ersatt dig med ett nytt sådant. Du ska inte som kund behöva lida för att du gjort en bra deal tidigare. Inet kan inte bestämma att de i detta fallet vill ersätta med pengar, de kan bara välja emellan att reparera eller ersätta med samma vara eller bättre så länge de inte kan påvisa att det är oskäligt att göra något annat. Oskäligt kan det tex vara om det blir dubbelt så dyrt för säljaren, och i så fall får man jämföra det du betalat med dagens inköpspris eftersom det är säljarens kostnad. Vad produkterna kostar när du köper dem är oväsentligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har lite svårt att förstå vad det är som tagit 4 mån. Du borde göra en tidslinje med datum.

Samma här! Har Inet haft kortet 4 månader?

Permalänk

Ja, inet har haft kortet i mer än 4 månader. Anledningen till att det har tagit så lång tid är att den första teknikern sa att det inte var något fel på kortet när det egentligen var fel på kortet, och då kan ni fatta själva att det tar en jävla lång tid att försöka övertala dem att låta mig skicka kortet till en annan tekniker utan att behöva betala 500 kr för det.

Kortet har gått ner i pris, det är det jag förlorar på. Dessutom tycker jag inte att det är rimligt att ett uppenbart defekt kort som tog 1 timme för den andra teknikern att utreda ska ta flera månader att ersättas och också att det var ett slarvigt jobb från början.

Och ja, det är över 4 månader sedan jag köpte kortet, och om ni inte vill tro på det bryr jag mig helt ärligt inte, men de som vet bättre än att tro att ett R9 Fury har funnits inne i mindre än 6 månader får gärna fråga om bildbevis så kan jag ta en screenshot av kvitto datum som jag fick via e-mail, om ni nöjer er med det. Ni kanske tror att jag har Photoshoppat det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att "kortet har gått ner i pris"? Du fick väl tillbaka det du betalade för kortet minus vad GTX 970 kostade ? Eller?
Sen som nämnts så ska du inte behöva ta kostnaden för frakt /undersökningsavgift när det nu visar sig att det är fel på kortet.
Trist att få en tekniker som inte har testat ditt kort ordentligt. Vet inte hur deras rutiner ser ut för att felsöka grafikkort. Men borde ju ingå nån form utav prestanda test och sen jämföra med vad tex Sweclockers fick i sitt test. Men 4månader låter som väldigt lång tid kan jag tycka att få det fixat på? Hur aktiva har dem / du varit? Hur många dagar/veckor har kortet varit hos inet totalt ungefär?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade jag vart inet hade jag gett dig 980 och bjudit på de 300 som det kostar extra. Ett ärende som strulat på grund av en dålig tekniker borde kompenseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade jag vart inet hade jag gett dig 980 och bjudit på de 300 som det kostar extra. Ett ärende som strulat på grund av en dålig tekniker borde kompenseras.

Håller med. Det ska inte ta mer än 1 dag att konstatera att ett kort är trasigt. Tyvärr så är det ibland en del nissar som jobbar som tekniker på sånna där ställen.
Någon ekonomisk ersättning för att kortet gått ned i pris är väl inte rimligt. Och alla fraktkostnader ska du också slippa betala.

Förstår verkligen inte vad företag håller på med när det tar flera veckor. Har själv jobbat som tekniker i en databutik för några år sen. Nu har ju inet lite mer kunder än vad vi hade men de har ju också mer personal och resurser För mig tog det det bara nån timme om det var ett intermittent fel. Annars tog jag kortet direkt en kund kom med det och stoppa det i en testdator och körde igång ett test program och lät det stå medans man fortsätter med den andra datorn. Minsta tecken på dåligt kort så fick kunden nytt och sen rma man kortet till tillverkaren varje vecka...Detta gäller ju om kunden kommer med kortet inte om det skickas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade jag vart inet hade jag gett dig 980 och bjudit på de 300 som det kostar extra. Ett ärende som strulat på grund av en dålig tekniker borde kompenseras.

Inet är väl glada att detta in kom innan årets butik skulle röstats, annars hade han väl fått det.

Ont: @balditron 4 månader är inte rimligt, men som sagt, för att bedöma det rättvist måste man veta datum för när alla saker har skett, som inlämning, första testat, när kommunikation har skett osv, annars kan man inte göra rättvis bedömning av Inet:s hantering heller. Jag tror vad du säger, inte det, men det underlättar om man förstår var det har gått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inet är väl glada att detta in kom innan årets butik skulle röstats, annars hade han väl fått det.

Ont: 4 månader är inte rimligt, men som sagt, för att bedöma det rättvist måste man veta datum för när alla saker har skett, som inlämning, första testat, när kommunikation har skett osv, annars kan man inte göra rättvis bedömning av Inet:s hantering heller.

TS ska inte behöva lägga ut varje tidpounkt och datum för att vi ska tro honom eller? Även om han överdriver med dubbla tiden, så ska det fortfarande inte ta 2 månader att konstatera ett fel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

För ett halvår sedan köpte jag en Sapphire Radeon R9 Fury hos inet.
2 veckor senare hade jag byggt ihop datorn och efter 2-3 dagar började jag misstänka att det var något fel på kortet, eftersom att jag fick sämre prestanda med en I7 4790K och R9 Fury Tri-X (resten av burken kan ni se nedan i min signatur) än vad jag fick med min gamla burk (i5 4460 och GTX 750 Ti).

Jag kontaktade deras support som sa att jag antingen skulle åka in och lämna in kortet eller skicka det till dem. De sa också att "om det visar sig vara något fel på kortet kan du byta ut det". Jag frågade dem om ungefär hur lång tid det skulle ta att verifiera fel och då svarade de detta : http://prntscr.com/9siycd

För er som inte vill klicka på länken ; "Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har en hanteringstid på ca 5 till 7 arbetsdagar i dagsläget.

Ha nu en fortsatt bra dag."

Var väldigt upptagen just den veckan, men 1 vecka senare åkte jag in med grafikkortet och lämnade in det.
Några dagar senare har jag fått ett mail som säger ärendet var avslutat och att jag skulle åka in och hämta upp grafikkortet, och teknikern i butiken sa då att han inte hade hittat något fel på grafikkortet och vi kom ingen vart, han var helt stensäker på att det inte var något fel på grafikkortet och frågade om ytterligare 500 kronor för en felsökning utav hela datorn.

Frågade då en kompis som skulle testa datorn, eftersom att jag var rätt förbryllad över att det inte var något fel på kortet.
Han testade det och hävdade att det var fel på kortet.
Så jag åkte in med kortet igen, men teknikern ville absolut inte undersöka igen, eftersom att det tydligen inte var något fel på kortet.

Min kompis blev då förbannad eftersom att han var stensäker på att det VAR fel på kortet, och vi testade det mer utförligt denna gången.
Efter några benchmarks låg kortet fortfarande på ungefär hälften så mycket poäng som den ska ha.

Då tog jag kontakt med inets telefon support och då erbjöd de testning i deras huvudkontor i Göteborg istället, med en annan tekniker.
Fick då skicka över kortet och för 3 dagar sedan fick jag bekräftelse att kortet faktiskt var defekt.
Det tog honom inte alls lång tid att verifiera, eftersom att fläktarna på kortet ibland gick och ibland stannade helt.

Så ja, det tog ungefär 3-4 månader för mig att få ersättning för ett uppenbart defekt kort.

Det värsta av allt är att kortet kostade c.a 5500 och det har slutat säljas hos inet, och det enda kortet som ligger i samma prisklass är en GTX 980, som jag inte kunde få eftersom att den var 2-300 dyrare.

Sitter nu med en GTX 970 påväg och mellanskillnaden påväg till mitt bankkonto. Min gamla dator hade jag sålt precis innan jag byggde denna , så jag har vart utan dator i flera månader.

Nu undrar jag: är detta verkligen ett okej sätt att behandla en kund? Läste lite om konsumenträtten på deras hemsida och vad jag som kund har rätt till, där står det :

"Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust."

Det står även att jag som kund har rätt till ersättning för defekt grafikkort om jag skickar in det för felsökning, vilket jag gjorde men då fick jag svaret "nej, det är inget fel på kortet", och nu flera månader senare visar det sig att fläktarna som jag tycker borde vara enkla att kunna verifiera fel på faktiskt var defekta, och kortet var defekt.

Någon som vet vilken ersättning jag kan kräva för dessa olägenheter och besvär?

Eftersom det visade sig att teknikern som gjorde första kontrollen hade fel så borde inet gett dig 980 kortet och bjudit på mellanskillnaden. Allt annat är dålig service. Hade han däremot direkt sagt att han hittade ett fel så tycker jag inte som hade behövt kompensera då saker ibland inte fungerar som dom ska.

Är det bara jag eller duggar problemen med amd kort tätt?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Varför krävde du inte bara tillbaks varje krona du betalt för kortet - att det har gått ner i priset är helt irrelevant i sammanhanget förövrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

TS ska inte behöva lägga ut varje tidpounkt och datum för att vi ska tro honom eller? Även om han överdriver med dubbla tiden, så ska det fortfarande inte ta 2 månader att konstatera ett fel.

Nope, tvivlar inte på honom, inte så menat, är mer att man gärna vill se var det har brustit.
Det är ju bättre om man kan se ett fel och kanske få det tillrätta än att bara ignorera det, eller?

@LnitraM har två vänner vars 980 och 970 kort har havererat så... inte bara AMD. Dock har AMD en hel del problem med Fury, ingen tvekan om det. Korten är typ på gränsen av vad 28nm klarar av. Samtliga 290, 290X och 7970 kort hos mig fungerar klockrent än dock, och vi pratar typ 8-10 kort då iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@balditron:

Du menar alltså att du hoppas på ekonomisk ersättning för att du inte kunnat spela CS på 3 månader?
"För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust."

du ska givetvis ha igen alla pengar för felsökning, eventuella postkostnader samt mellanskillnad mot GTX 970 men inget mer än det, att du inte kunnat spela under tiden är inget som berättigar till ekonomisk ersättning.

Det är inte riktigt så det fungerar. Ts vill dessutom veta sina rättigheter, inte vad du tycker.

Rätt till skadestånd
14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Vidare skall TS inte stå för "värdeminskning" eller "felsökningsavgift" samt ränta på den senare om vi ska vara anala.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om dom har haft det i 4 månader eller om det har "krånglat" i 4 månader? Har du haft någon kontakt med kortet under dessa 4 månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

TS ska inte behöva lägga ut varje tidpounkt och datum för att vi ska tro honom eller? Även om han överdriver med dubbla tiden, så ska det fortfarande inte ta 2 månader att konstatera ett fel.

Med tanke på hans tidigare trådar om problemet så är jag faktiskt minst sagt riktigt imponerad att det blivit utbytt överhuvudtaget. Om något så verkade det som att han ångade köpet och ville ha ett 980 (ti?) istället. Vore intressant att veta om Inet hittade något fel tillslut och vi alla hade fel om TS, eller bara gav upp .

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1398248-inet-vagrar-ers...

Permalänk
Skrivet av PV52:

Frågan är bara om dom har haft det i 4 månader eller om det har "krånglat" i 4 månader? Har du haft någon kontakt med kortet under dessa 4 månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, han har haft det hemma för mindre än en månad sen.
#15870685

Permalänk
Medlem

@Inet:

Kommentar till diskussionen?!

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ja, han har haft det hemma för mindre än en månad sen.
#15870685

Då är det ju bara att lägga ner, nu när jag såg att det var samma användare till den tidigare tråden så har jag bara en sak att säga, nöj dig med ditt kort och sluta skapa dessa trådar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ja, han har haft det hemma för mindre än en månad sen.
#15870685

Svårt att tro på TS när han ljuger för oss alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det som tog lång tid var att faktiskt kunna ordna en ordentlig felsökning.
Eftersom att det bara finns en inet i Stockholm var det den inet jag fick skicka in kortet till.
Jag var helt säker på att det var något fel på kortet, och det tror jag också att ni skulle vara (som sagt finns bilder av benchmarks på mobilen om någon inte skulle tro mig). Grejen var att jag skickade in kortet och teknikern sa att han inte kunde hitta något fel.

Då kom min kompis som också har jobbat som tekniker över och testade kortet och hittade då fel på fläktarna och kortet var brännhett. När jag då försökte åka tillbaka med kortet ville teknikern inte testa kortet igen eftersom att han tyckte att det inte var något fel på kortet.

Nu för c.a 1-2 veckor sedan fick jag beskedet att jag kunde skicka in kortet till deras huvudkontor i Göteborg istället, där det finns andra tekniker. Det tog inte alls lång tid för dem att verifiera fel på fläktarna på kortet.

Jag bryr mig dessutom inte om NI tror på mig eller inte, ni får tro att jag ljuger om ni vill, det jag undrar är OM DETTA HAR HÄNT, VAD HAR JAG DÅ FÖR RÄTTIGHETER och har jag rätt att kräva någon ersättning?

Trodde detta var ett sub-forum som handlade om vilka rättigheter man har, inte ett bevisningsförhör där jag måste bevisa allt för er, isåfall är det väl inet som jag skulle behöva bevisa grejer för om jag skulle fråga efter någon ersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Det som tog lång tid var att faktiskt kunna ordna en ordentlig felsökning.
Eftersom att det bara finns en inet i Stockholm var det den inet jag fick skicka in kortet till.
Jag var helt säker på att det var något fel på kortet, och det tror jag också att ni skulle vara (som sagt finns bilder av benchmarks på mobilen om någon inte skulle tro mig). Grejen var att jag skickade in kortet och teknikern sa att han inte kunde hitta något fel.

Då kom min kompis som också har jobbat som tekniker över och testade kortet och hittade då fel på fläktarna och kortet var brännhett. När jag då försökte åka tillbaka med kortet ville teknikern inte testa kortet igen eftersom att han tyckte att det inte var något fel på kortet.

Nu för c.a 1-2 veckor sedan fick jag beskedet att jag kunde skicka in kortet till deras huvudkontor i Göteborg istället, där det finns andra tekniker. Det tog inte alls lång tid för dem att verifiera fel på fläktarna på kortet.

Jag bryr mig dessutom inte om NI tror på mig eller inte, ni får tro att jag ljuger om ni vill, det jag undrar är OM DETTA HAR HÄNT, VAD HAR JAG DÅ FÖR RÄTTIGHETER och har jag rätt att kräva någon ersättning?

Trodde detta var ett sub-forum som handlade om vilka rättigheter man har, inte ett bevisningsförhör där jag måste bevisa allt för er, isåfall är det väl inet som jag skulle behöva bevisa grejer för om jag skulle fråga efter någon ersättning?

Kan informera dig då om att det finns 2 st Inet butiker i Stockholmsområdet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Det som tog lång tid var att faktiskt kunna ordna en ordentlig felsökning.
Eftersom att det bara finns en inet i Stockholm var det den inet jag fick skicka in kortet till.
Jag var helt säker på att det var något fel på kortet, och det tror jag också att ni skulle vara (som sagt finns bilder av benchmarks på mobilen om någon inte skulle tro mig). Grejen var att jag skickade in kortet och teknikern sa att han inte kunde hitta något fel.

Då kom min kompis som också har jobbat som tekniker över och testade kortet och hittade då fel på fläktarna och kortet var brännhett. När jag då försökte åka tillbaka med kortet ville teknikern inte testa kortet igen eftersom att han tyckte att det inte var något fel på kortet.

Nu för c.a 1-2 veckor sedan fick jag beskedet att jag kunde skicka in kortet till deras huvudkontor i Göteborg istället, där det finns andra tekniker. Det tog inte alls lång tid för dem att verifiera fel på fläktarna på kortet.

Jag bryr mig dessutom inte om NI tror på mig eller inte, ni får tro att jag ljuger om ni vill, det jag undrar är OM DETTA HAR HÄNT, VAD HAR JAG DÅ FÖR RÄTTIGHETER och har jag rätt att kräva någon ersättning?

Trodde detta var ett sub-forum som handlade om vilka rättigheter man har, inte ett bevisningsförhör där jag måste bevisa allt för er, isåfall är det väl inet som jag skulle behöva bevisa grejer för om jag skulle fråga efter någon ersättning?

För att kunna få hjälp behöver du vara mer precis och lägga fram detaljer som tex datum då du har skickat in kortet och fått tillbaka det. Det krävs även att du berättar sanningen och inte ljuger om hur det har gått till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här är erat bildbevis... *snip*

http://prntscr.com/9so1na

http://prntscr.com/9so250

Är ni nöjda nu?

Onödigt otrevligt
Permalänk

@jnsson:

Nja, har för mig att en ligger i Sickla och en ligger i Hötorget inne i Stockholms stad. Den som jag besökte var den i Hötorget.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

läser du vad jag skriver så står det klart och tydligt att jag tycker att han självklart ska ha alla kostnader han åsamkats betalda samt få mellanskillnader mm tillbaka. Jag håller även helt med att det vore sjysst av Inet att bjuda på de 300 kr och skicka ett 980 istället för ett 970 + mellanskillnad.

Det han undrar är om han kan få ekonomisk ersättning och det jag skriver är att kan han inte påvisa en ekonomisk förlust tack vare att han varit utan kort så finns inget skäl för detta. Datorn fungerar ju med processorn inbyggda GPU till 99% av allt du gör med en dator så datorn har ju "fungerat" även fast han inte kunnat spela på den. Du ser i tidigare trådar att det är det han klagat på och jag antar han söker ersättning för. Det är detta jag ställer mig skeptisk till, dvs att få ekonomisk ersättning för att han inte haft en fungerande "speldator" under 3-4 månader eller hur länge nu detta har pågått.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Dessutom vill jag påpeka att jag inte är missnöjd med inet i sig, utan snarare ett slarvigt arbete av teknikern som fördröjde det hela och fick allting att ta så lång tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av balditron:

Det som tog lång tid var att faktiskt kunna ordna en ordentlig felsökning.
Eftersom att det bara finns en inet i Stockholm var det den inet jag fick skicka in kortet till.
Jag var helt säker på att det var något fel på kortet, och det tror jag också att ni skulle vara (som sagt finns bilder av benchmarks på mobilen om någon inte skulle tro mig). Grejen var att jag skickade in kortet och teknikern sa att han inte kunde hitta något fel.

Då kom min kompis som också har jobbat som tekniker över och testade kortet och hittade då fel på fläktarna och kortet var brännhett. När jag då försökte åka tillbaka med kortet ville teknikern inte testa kortet igen eftersom att han tyckte att det inte var något fel på kortet.

Nu för c.a 1-2 veckor sedan fick jag beskedet att jag kunde skicka in kortet till deras huvudkontor i Göteborg istället, där det finns andra tekniker. Det tog inte alls lång tid för dem att verifiera fel på fläktarna på kortet.

Jag bryr mig dessutom inte om NI tror på mig eller inte, ni får tro att jag ljuger om ni vill, det jag undrar är OM DETTA HAR HÄNT, VAD HAR JAG DÅ FÖR RÄTTIGHETER och har jag rätt att kräva någon ersättning?

Trodde detta var ett sub-forum som handlade om vilka rättigheter man har, inte ett bevisningsförhör där jag måste bevisa allt för er, isåfall är det väl inet som jag skulle behöva bevisa grejer för om jag skulle fråga efter någon ersättning?

Ring din komsumentombudsman i din stad och rådfråga. Då får du svar på vad du har för rättigheter.

Permalänk

@htbtoma:

Nej, det som jag är irriterad på är att det står i garantin att om grafikkortet är defekt ska det ta 5-7 arbetsdagar, och detta har deras arbetare sagt själva, vilken jag skickade en skärmdump på nedan i tråden. Istället har det tagit 16 gånger längre än vad det ska ta, och det tycker jag inte är rimligt. Försök inte lägga ord i munnen på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Här är erat bildbevis... *snip*

http://prntscr.com/9so1na

http://prntscr.com/9so250

Är ni nöjda nu?

När lämnade du in kortet första gången?
När fick du tillbaka det?
När skickade du in kortet andra gången?
När fick du svar från Inet?

Denna information är viktig för att du ska kunna få rätt hjälp och råd av medlemmarna.

Skrivet av balditron:

Ja, inet har haft kortet i mer än 4 månader.

Det verkar ju inte stämma då, jag uppfattar det som, att du har haft kortet mellan gångerna som du har lämnat in det. Du behöver redovisa vid vilka tidpunkter som de olika sakerna har skett.