Fick vänta 4månader på att få ersättning för defekt grafikkort (INET)
Hej!
För ett halvår sedan köpte jag en Sapphire Radeon R9 Fury hos inet.
2 veckor senare hade jag byggt ihop datorn och efter 2-3 dagar började jag misstänka att det var något fel på kortet, eftersom att jag fick sämre prestanda med en I7 4790K och R9 Fury Tri-X (resten av burken kan ni se nedan i min signatur) än vad jag fick med min gamla burk (i5 4460 och GTX 750 Ti).
Jag kontaktade deras support som sa att jag antingen skulle åka in och lämna in kortet eller skicka det till dem. De sa också att "om det visar sig vara något fel på kortet kan du byta ut det". Jag frågade dem om ungefär hur lång tid det skulle ta att verifiera fel och då svarade de detta : http://prntscr.com/9siycd
För er som inte vill klicka på länken ; "Hej,
Tack för ditt mejl.
Vi har en hanteringstid på ca 5 till 7 arbetsdagar i dagsläget.
Ha nu en fortsatt bra dag."
Var väldigt upptagen just den veckan, men 1 vecka senare åkte jag in med grafikkortet och lämnade in det.
Några dagar senare har jag fått ett mail som säger ärendet var avslutat och att jag skulle åka in och hämta upp grafikkortet, och teknikern i butiken sa då att han inte hade hittat något fel på grafikkortet och vi kom ingen vart, han var helt stensäker på att det inte var något fel på grafikkortet och frågade om ytterligare 500 kronor för en felsökning utav hela datorn.
Frågade då en kompis som skulle testa datorn, eftersom att jag var rätt förbryllad över att det inte var något fel på kortet.
Han testade det och hävdade att det var fel på kortet.
Så jag åkte in med kortet igen, men teknikern ville absolut inte undersöka igen, eftersom att det tydligen inte var något fel på kortet.
Min kompis blev då förbannad eftersom att han var stensäker på att det VAR fel på kortet, och vi testade det mer utförligt denna gången.
Efter några benchmarks låg kortet fortfarande på ungefär hälften så mycket poäng som den ska ha.
Då tog jag kontakt med inets telefon support och då erbjöd de testning i deras huvudkontor i Göteborg istället, med en annan tekniker.
Fick då skicka över kortet och för 3 dagar sedan fick jag bekräftelse att kortet faktiskt var defekt.
Det tog honom inte alls lång tid att verifiera, eftersom att fläktarna på kortet ibland gick och ibland stannade helt.
Så ja, det tog ungefär 3-4 månader för mig att få ersättning för ett uppenbart defekt kort.
Det värsta av allt är att kortet kostade c.a 5500 och det har slutat säljas hos inet, och det enda kortet som ligger i samma prisklass är en GTX 980, som jag inte kunde få eftersom att den var 2-300 dyrare.
Sitter nu med en GTX 970 påväg och mellanskillnaden påväg till mitt bankkonto. Min gamla dator hade jag sålt precis innan jag byggde denna , så jag har vart utan dator i flera månader.
Nu undrar jag: är detta verkligen ett okej sätt att behandla en kund? Läste lite om konsumenträtten på deras hemsida och vad jag som kund har rätt till, där står det :
"Kunden har rätt till ersättning för de kostnader som kan ha uppstått i samband med reklamation. Kunden har även rätt till ersättning för de eventuella förluster eller mera betydande olägenheter och besvär som har uppstått i samband med fel eller dröjsmål. För att erhålla ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen tillfogats en förlust."
Det står även att jag som kund har rätt till ersättning för defekt grafikkort om jag skickar in det för felsökning, vilket jag gjorde men då fick jag svaret "nej, det är inget fel på kortet", och nu flera månader senare visar det sig att fläktarna som jag tycker borde vara enkla att kunna verifiera fel på faktiskt var defekta, och kortet var defekt.
Någon som vet vilken ersättning jag kan kräva för dessa olägenheter och besvär?