Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

Skrivet av Tiamat:

Det ska gå (men alla kanske inte når 100hz):

All,

I’ve confirmed that the X34 is designed to support overclocking up to 100hz. However, overclocking may result in instability. It is recommended that you reduce refresh rate through the on-screen display settings if you encounter any instability with your monitor.

Cory

Källa

Finns ett antal problemlösningar och fel som de kollar igenom:

Källa

Skickades från m.sweclockers.com

Då har jag fått hem skärmen. Som många andra så kan jag inte köra den i 100hz. Går stabilt upp till 90hz och vid 95hz så börjar bilden blinka. Än så länge så är det för ljust för att se om jag har någon BLB eller ISP-glow. Verkar inte vara något som stör i nuläget i alla fall. Vete sjutton om jag orkar skicka tillbaka den för dessa 10hz. Betalade 10990:- för den under rean hos Electroworld så man får väl se det som en positiv bit i det hela. Återkommer om jag hittar fler fel.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Det som ställer till det för folk tror jag är att de stänger av skärmen. Displayport och flera andra skärmar fungerar inte bra med det.
Då får man confa om skärmen.
Stäng aldrig av den så är det inga problem.

Min är från allra första batchen, överklockad och kört på 100hz sen i slutet på oktober och stängt av skärmen varje dag, inga problem alls, aldrig behövt röra OSD-menyn sen dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Min är från allra första batchen, överklockad och kört på 100hz sen i slutet på oktober och stängt av skärmen varje dag, inga problem alls, aldrig behövt röra OSD-menyn sen dag 1.

Är det batchnummret (P/N UM.CX1EE.006) som står på kartongen eller var hittar man det?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack för snabbt svar.

Då har jag fått hem skärmen. Som många andra så kan jag inte köra den i 100hz. Går stabilt upp till 90hz och vid 95hz så börjar bilden blinka. Än så länge så är det för ljust för att se om jag har någon BLB eller ISP-glow. Verkar inte vara något som stör i nuläget i alla fall. Vete sjutton om jag orkar skicka tillbaka den för dessa 10hz. Betalade 10990:- för den under rean hos Electroworld så man får väl se det som en positiv bit i det hela. Återkommer om jag hittar fler fel.

Hämtade ut min skärm med idag från electroworld. Inget irriterande ljud vid 100hz eller om jag sänker brightness. Väldigt lite glow i vänstra kanten, en död pixel i vänstra hörn. Med tanke på att på den var på rea 2000:- under normalpris är jag nöjd. Stör mig inte på pixeln.

Batch November.

http://imgur.com/Gc8Vcjp

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit mörkt och jag har synat skärmen. Bleeding finns i samtliga hörn. Syns givetvis om skärmen är helsvart, men inget som jag störs jättemycket av. Sedan var det det där med att den bara ger 90hz istället för 100hz.

Vet inte hur petig man ska vara? Skärmen funkar ypperligt med mina GTX780 Strix och ger mellan 80-105FPS enligt Afterburner i BF4 med allt på Ultra och 4xAA. Gav ju som sagt 2000:- mindre för skärmen så man kanske ska vara nöjd ändå. Mycket jobb stt skicka tillbaka och vänta på en ny som man inte heller vet om den funkar till 100%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Har haft denna skärm nu i en dryg månad. Fick första batchen av andra utgåva.

Kör med ett 980ti och 3 andra skärmar och en tv. Har i ga problem alls. Klarar 100 utan problem gsync å allt.

Det som ställer till det för folk tror jag är att de stänger av skärmen. Displayport och flera andra skärmar fungerar inte bra med det.
Då får man confa om skärmen.
Stäng aldrig av den så är det inga problem.

Fungerar felfritt. Köpte min från webhallen.

Sjukt nöjd över kvaliteten på skärmen. Designen foten. Nästa ingen blb eller ips glow alls.

Kan inte mer än rekommendera denna. Spelkänslan och glädjen att sitta framför denna är helt otrolig. Bra svarta djupa färger.

Har ej kalibrerar den alls. Utan kör allt i atandardläge. Förutom att ändra Hz till 100.

Ser många som har problem men har själv inte märkt något.

Pratat med webhallen med och de verkar inte ha haft nåt nämnvärt klagomål om skärmen häller från deras andra kunder.

Köp köp köp. Ett av mina bästa köp jag gjort till datorn.

Funderar på att köpa skärmen, men som jag skrivit tidigare orkar jag inte med reklamationer pga felaktig vara. Hursom är denna skärm flimmerFRI? dvs fri från PWM? Var jätteinne på att köpa philips 4k 40tums monitor men tappade direkt intressed då jag såg att den lider av extrem PWM, inte för att jag stör mig på det så mycket per se men för att det känns dumt att köpa en oerhårt dålig teknisk lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Funderar på att köpa skärmen, men som jag skrivit tidigare orkar jag inte med reklamationer pga felaktig vara. Hursom är denna skärm flimmerFRI? dvs fri från PWM? Var jätteinne på att köpa philips 4k 40tums monitor men tappade direkt intressed då jag såg att den lider av extrem PWM, inte för att jag stör mig på det så mycket per se men för att det känns dumt att köpa en oerhårt dålig teknisk lösning.

Jag har inte upptäckt något flimmer alls från min skärm. Klockren bild och allt flyter som det ska. Har ju 3 stycken äldre 120Hz skärmar i Surround, men denna är överlägsen jämfört med mina gamla. Tyvärr finns ju de minimala problemen med svag BLB i hörnen som syns vid helt svart skärm och uppdateringshastigheten som inte går att få upp över 90Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag har inte upptäckt något flimmer alls från min skärm. Klockren bild och allt flyter som det ska. Har ju 3 stycken äldre 120Hz skärmar i Surround, men denna är överlägsen jämfört med mina gamla. Tyvärr finns ju de minimala problemen med svag BLB i hörnen som syns vid helt svart skärm och uppdateringshastigheten som inte går att få upp över 90Hz.

Okej att inte få 100Hz hade jag sett som oacceptabelt, men det låter ju lovande att du inte har något flimmer.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Okej att inte få 100Hz hade jag sett som oacceptabelt, men det låter ju lovande att du inte har något flimmer.

Det håller jag med om, att inte nå 100hz & att ha en eller flera döda pixlar är för mig helt oacceptabelt. Jag skickade tillbaka min x34 för att den bara orkade med 95hz innan flimmer och sedan beställde jag Asus skärmen ist, så med andra ord kan man säga att jag var villig att lägga 1000kr mer för 5hz

Men det är nog mest principen av att köpa något, så skall det fungera utan kompromisser. Om man köper tex en jacka och 9 av 10 knappar går att knäppa men den 10de fattas så skulle jag direkt lämnat tillbaka jackan även om jag bara tänker knäppa 6 av de 10 knapparna någonsin.

Jag hade stört mig precis lika mycket om det var en skärm för 2000kr som inte fungerar som den skall eller om det var en för 13000kr.

Nu förstår jag att alla är inte som mig, och vissa tänker "ja men 5-10hz spela roll" eller "jaja...en död pixel jag klarar mig". Men jag tycker inte man skall acceptera något sådant, har man betalat för en produkt oavsett pris, så skall den fungera som det är tänkt, annars skall produkten tillbaka direkt!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ni som inte får 100Hz, skärmen är rekommenderad för Gtx 960 och nyare om jag inte missminner mig.

Det är för att den gamla arkitekturen utav grafikkort ej stödjer 100Hz förutom 780 Ti.

Om ni testar med ett 980 Ti lär ni säkerligen komma upp i 100Hz!

Sen så spelar de där 10Hz ingen roll iaf, för det finns inte en chans i världen att ett single kort, inte ens ett single 980 Ti/Titan X drar runt nya titlar i högsta grafik 3440x1440P och 100 fps....

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Ni som inte får 100Hz, skärmen är rekommenderad för Gtx 960 och nyare om jag inte missminner mig.

Det är för att den gamla arkitekturen utav grafikkort ej stödjer 100Hz förutom 780 Ti.

Sen så spelar de där 10Hz ingen roll iaf, för det finns inte en chans i världen att ett single kort, inte ens ett single 980 Ti/Titan X drar runt nya titlar i högsta grafik 3440x1440P och 100 fps....

Jag kör Titan X sli, fick 95hz. Och även om man idag har ett grafikkort som inte fixar 100fps i AAA-spel, så kommer Nvidia med "pascal" i år, och vad säger att inte ett singel pascal fixar 100fps i alla nya spel. Då kommer det vara försent för att skicka tillbaka skärmen som inte håller måttet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Fick min idag, inga problem med den alls faktiskt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Då blir det nog ändå att returnera min. Om vissa skärmar funkar klanderfritt så är det ju ändå lite surt att ha en som inte gör det. Frågan är bara hur länge man orkar hålla på tills man får en skärm som funkar?

Skrivet av Deathtrip2k:

Fick min idag, inga problem med den alls faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Frågan är bara hur länge man orkar hålla på tills man får en skärm som funkar?

Jag tycker man skall fortsätta skicka tillbaka skärmen tills man får en som fungerar klanderfritt. Ingen på tex Acer i detta fallet kommer tacka dig för att du behåller en skärm som inte fungerar som den skall, det är bara du själv som har att förlora på det.

Nej, skicka tillbaka tills du får en bra skärm, för uppenbarligen så finns det ett gäng x34or som fungerar

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Problemet är om man kör fler skärmar. Då kan Windows vilja sätta en annan skärm som primär. Annars e de ju inga konstigheter, precis som du säger. Tuta å kör.

Har inte märkt något flimmer allas. Men vet att folk är olika hur de ser sådana saker.

Skrivet av eucalyptus:

Kör ett classified 980ti. Får 100 fps i witcher maxat men sen fick jag ett riktigt bra kort. Scasi värde på över 97%. Det överklockar som en gud. Når nästan 1700mhz på core clock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Problemet är om man kör fler skärmar. Då kan Windows vilja sätta en annan skärm som primär. Annars e de ju inga konstigheter, precis som du säger. Tuta å kör.

Har inte märkt något flimmer allas. Men vet att folk är olika hur de ser sådana saker.

Kör ett classified 980ti. Får 100 fps i witcher maxat men sen fick jag ett riktigt bra kort. Scasi värde på över 97%. Det överklockar som en gud. Når nästan 1700mhz på core clock.

1700MHz det är en bra överklock! Inget mesigt 1500MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker man skall fortsätta skicka tillbaka skärmen tills man får en som fungerar klanderfritt. Ingen på tex Acer i detta fallet kommer tacka dig för att du behåller en skärm som inte fungerar som den skall, det är bara du själv som har att förlora på det.

Nej, skicka tillbaka tills du får en bra skärm, för uppenbarligen så finns det ett gäng x34or som fungerar

Har nu dealat med företaget som jag köpte skärmen av och kommit fram till att behålla skärmen. Stör mig inte på de små problemen med BLB som skärmen har och dessutom har jag nu lyckas få ner priset (kompensation) till under vad en Asus PG279Q kostar. Ganska okej med tanke på att nypris ligger på 12990:-.

Visa signatur

Permalänk

Behöver tips på ett bordsfäste till denna besten Funderar på ett dual, vertikalt om någon vet vart man kan få tag på ett.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Min överklockar till 100Hz utan problem.

Minimal BLB. Men har WFS - vilket jag tror jag kan leva med.

Var hittar ni MFR date? Har kollat hela kartongen men står ingenstans. Fick den i november, så det är antagligen en septemberversion....

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Min överklockar till 100Hz utan problem.

Minimal BLB. Men har WFS - vilket jag tror jag kan leva med.

Var hittar ni MFR date? Har kollat hela kartongen men står ingenstans. Fick den i november, så det är antagligen en septemberversion....

Är lite nyfiken....

Överklockar din i samtliga spel? Min strular mer i Arma 3 och klockar där bara 80Hz. I BF4 klarar den 90-95Hz och kör jag bara skrivbordet så klarar den 100Hz. Lite märkligt. Trots detta så gnäller jag inte eftersom jag upplever flytet minst lika bra som när jag körde mina 3 gamla 120Hz skärmar. Att jag dessutom fick skärmen för strax över 8K gjorde inte saken sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är lite nyfiken....

Överklockar din i samtliga spel? Min strular mer i Arma 3 och klockar där bara 80Hz. I BF4 klarar den 90-95Hz och kör jag bara skrivbordet så klarar den 100Hz. Lite märkligt. Trots detta så gnäller jag inte eftersom jag upplever flytet minst lika bra som när jag körde mina 3 gamla 120Hz skärmar. Att jag dessutom fick skärmen för strax över 8K gjorde inte saken sämre.

Hmm, har inte testat några spel ännu. Har svårt att se varför hur den skulle ändra frekvsen i diverse spel. (Inte menat som jag inte tror dig, tycker bara det är ett märkligt fenomen)

Din signatur säger 780, kan ha med saken att göra då den gamla 7xx arkitekturen ej gillar X34an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hmm, har inte testat några spel ännu. Har svårt att se varför hur den skulle ändra frekvsen i diverse spel. (Inte menat som jag inte tror dig, tycker bara det är ett märkligt fenomen)

Din signatur säger 780, kan ha med saken att göra då den gamla 7xx arkitekturen ej gillar X34an.

Kom precis på att tänka på det när jag hade postat inlägget. Kanske ska ta och testa en kort sväng med grabbens burk och se om hans GTX 980 skulle funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Up to"
När jag skaffade min X34 hoppades jag att den skulle nå 100Hz men hade varit nöjd med 95Hz
Vad jag har hört att huvuddelen av panelerna faktiskt klarar 100Hz

Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet med att de skriver "up to"

Vi kan jämföra med internetleverantörer, det står Aldrig att uppkopplingen är 100Mbit. Det står alltid "upp till 100Mbit" och vad jag vet är är det inte många som klagar på det?

Kan de inte garantera 100Hz eller 100Mbit så kan de inte

Permalänk
Medlem

Hej!
Någon som vet hur lång displayport kabeln är som ingår?

Ni som gått från 144hz (ej g-sync monitor) till denna, märker ni någon skillnad på 100hz g-sync eller flyter det på ungefär lika bra?

//Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Hej!
Någon som vet hur lång displayport kabeln är som ingår?

Ni som gått från 144hz (ej g-sync monitor) till denna, märker ni någon skillnad på 100hz g-sync eller flyter det på ungefär lika bra?

//Anders

Kanske blir lite halvluddiga svar från mig, men jag är tvungen att ha burken på sidan av skärmen eftersom kabeln är så pass kort. Vet inte exakt längd och kan kolla det under morgondagen när jag kommer hem från jobbet.

Har bara kört 120Hz skärmar tidigare utan G-synk och den här skärmen flyter på minst lika bra som med de gamla. Kör dessutom skärmen i 80-95Hz eftersom den inte verkar klara 100Hz i spel, men det är som sagt var inga problem alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svar! Det duger gott som svar. Jag behöver minst 1,8m sladd för att den ska räcka genom kabelkanaler ner till datorn så jag antar att jag får köpa mig en dp-kabel för det låter inte som den är i närheten av att vara så lång

Hälsningar,
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Hej,
Tack för svar! Det duger gott som svar. Jag behöver minst 1,8m sladd för att den ska räcka genom kabelkanaler ner till datorn så jag antar att jag får köpa mig en dp-kabel för det låter inte som den är i närheten av att vara så lång

Hälsningar,
Anders

Kabeln är 1 meter mellan tummen o pekfingret. Tror jag läste måttet på overclock.

Men jag kan intyga om att den är extremt kort, får ha datorn bredvid skärmen som i sig är jätte bred

Permalänk
Medlem

Nu blev det en beställning på skärmen från Inet. Får se hur det går i panel-lotteriet..

Permalänk
Medlem

faktum är att om man lyssnar noga och nära skärmen kan man höra den låta som andra användare påpekat.

Men då min dator låter betydligt mer spelar det ingen roll. Samt så har man oftast headset på

Permalänk
Medlem

Samma med min. Hör lite ljud från nedre högra hörnet på skärmen. Absolut inget som hörs om man har hörlurar på sig och oftast hör jag det inte vid vanligt användade heller men ibland hör jag det och det är lite irriterande men panelen är annars fin.
Normal BLB, inga scanlines, inga problem med WFS, klockar 95hz (tror att mitt GTX770 stoppar) så jag tror jag är nöjd med mitt ex. Det extremt låga ljudet från skärmen är nog inget jag kommer märka av mer än när man lyssnar efter det.