Permalänk
Medlem

Ingen bild, dött moderkort?

Hejsan!

Byggde en dator åt en kompis för några månader sedan. Den består av följande komponenter.

EVGA 500B
Gigabyte GA-Z97P-D3
i5 4460
Crucial Ballistix Sport 8gb (2x4)
MSI 370 Armor 2x
OCZ Trion 100
WD lagringsdisk
FD Core 2500

För någon månad sedan så vägrade datorn starta. Han fick helt enkelt ingen bild och man kunde inte komma in i BIOS. När det hände så såg man att allt i datorn verkade gå igång förutom grafikkortet eftersom alla fläktar snurrade förutom de som satt på grafikkortet.

Jag antog då att det var grafikkortet som gjort sitt men det fungerade i en annan dator. Efter en mängd olika test så kom datorn igång och allt verkade vara bra igen, antog att det var någon lös kabel.

Nu har det gått någon månad och han har samma problem med likadana symptom. Har nu tagit ut grafikkortet och försökte köra med det inbyggda vilket gav samma resultat. Testade även att koppla in ett annat nätagg men det är samma sak. Vad säger ni, tror ni det är moderkortet eller cpun kanske? Har ni några andra tips?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Vila i frid

Det är väldigt sällan en cpu går sönder. Senast förra veckan bytte jag moderkort åt min brorson som hade försökt bytt chassi på egen hand. Kostnaden för minne och moderkort är snarlika så vilket du provar först...

Permalänk

Koppla bort all förutom Nätagget + MB + CPU o ram stickor, testa en sticka i taget. Testa ifall den piper ifall inga stickor sitter i. och sist ifall du kan låna en fungerande cpu (samma socket).

Desto mer du kan felsöka desto mindre behöver du gissa. Så du slipper betala för något som inte löste problemet.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, här kommer en uppdatering.

Jag testade att cleara CMOS, samma symptom. Sedan fick jag för mig att koppla ut ström sladden ut nätagget och trycka på start knappen några gånger för att ladda ut allt. Då kom grafikkortet igång men allt fastnade i en boot loop d.v.s. datorn startar, stänger av sig och startar igen.

Drog ut grafikkortet, samma sak. Tog ut ett minne och boot loopen slutade. Kopplade in grafikoret, det starta normalt oh datorn fungerar som den ska nu. Jag antog att det var fel på ett minne så jag la in den andra stickan igen för att vara säker på det.
Datorn startade som vanligt. Tänkte då att det kanske handlar om en felande minnes slot. Testade med minnet i alla slots, de fungerar. Kör nu med båda minnen igen.

Så sjukt, jag har ingen aning om vad det är som händer, jag kan bara anta att det är något med moderkortet. Jag laddade ner nyaste BIOS och flashade det eftersom jag inte vet vad det är för fel riktigt.

Någon som varit med om något liknande? Händer det igen så struntar jag i att felsöka utan det blir att ringa Inet och be om ett nytt moderkort.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Kollade du att distanserna satt på rätt ställe mellan moderkortet och chassit?
Har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick problem pga det.

Strömkabeln ska vara utdragen medan man nollställer bios så det inte tar all evighet.

Ibland måste nåt mer tas bort men vad varierar rejält mellan olika fel. Tex behövde några ta bort grafikkortet när de haft problem att få bild. Därför testar man att nollställa igen när man tagit bort onödiga delar/kablar eller felsökt som du gjort.

Uppdaterar man bios så bör man nollställa den också efteråt även om det inte alltid står i instruktionerna.

Nästan allt som många tror inte spelar roll som mus, tangentbord, kringutrustning, USB prylar USB kablar, SATA kablar, Chassi fläktar, fläkt kontroller osv och porten de kopplats till är ökända orsaka fel som ingen bild, död dator, frysningar, start fel mm. Dom är dessutom onödiga så länge man inte har bild.

Permalänk
Medlem

@panpo98

Tack för tipsen!

Jag antar att distanserna sitter rätt eftersom datorn fungerar. Vet att jag dubbelkollade det då jag byggde datorn. Det skulle väl bli kortslutning annars?

Nu har jag skaffat en speaker åt datorn också som jag hoppas ska underlätta felsökandet om detta händer igen.

Händer det igen så blir det att ta ut hela moderkortet och köra med bara cpu och ett minne på ett bord eller liknande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag antar att distanserna sitter rätt eftersom datorn fungerar. Vet att jag dubbelkollade det då jag byggde datorn. Det skulle väl bli kortslutning annars?

Nej, du kan INTE anta att det är rätt bara för att datorn funkat ett tag. Som sagt så har datorer funkat allt från 1 sekund till 2 månader innan de fick problem och de kom till forumet och bad om hjälp.

Skrivet av Xeno88:

Händer det igen så blir det att ta ut hela moderkortet och köra med bara cpu och ett minne på ett bord eller liknande.

Ja, det är en bra ide. Kom dock ihåg att bakplåten på grafikkort går en bit nedanför moderkortets om man felsökt så långt att man vill testa sätta tillbaka den. I guider bruka man lägga moderkortet på kartongen den kom i och ha sidan med alla portar vida kanten så att bakplåten har fritt utrymme nedåt.