Någon tillverkare som gör vita AMD-moderkort?

Permalänk
Medlem

Någon tillverkare som gör vita AMD-moderkort?

Jag har tänkt bygga en ny dator när Zen kommer (om det inte blir en prestandaflopp), och nu har jag fått för mig att jag skall bygga en (så långt det är möjligt) vit dator. Chassit blir antagligen ett Enthoo Luxe:

Jag skulle gärna vilja ha ett vitt moderkort, men hur stor sannolikhet är det att någon tillverkare gör ett vitt AM4?

Jag vet att Sapphire gjorde en gammal modell, men det är den enda jag känner till:

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att sannolikheten är ganska hög om zen blir bra då det finns för z170.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

skulle gissa på att sannolikheten är ganska hög om zen blir bra då det finns för z170.

Vad har det med saken att göra? Det finns MASSOR av Intel-moderkort i regnbågens alla färger, men det är ju AMD-kort jag undrar över.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Vad har det med saken att göra? Det finns MASSOR av Intel-moderkort i regnbågens alla färger, men det är ju AMD-kort jag undrar över.

Det han menar nog är. Om CPU'rna bli populära så kommer folk behöva moderkort. Desto större efterfrågan det finns på moderkort desto större utsträckning av modeller finns det -som i Intels fall.

Det finns många vita moderkort till z170. Skylake är populärt.
Blir Zen populärt så kommer det troligtvis finnas vita moderkort till Zen också.

Permalänk
Medlem

ingen gör amd kort för det är inget du tjänar på.
om zen lyckas så kommer moderkort skaparna slänga sina saker in på amd marknaden också. då kommer zen moderkort att också finnas i alla regnbågens färger

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

du ser rätt rökt ut på vitt moderkort till AM3+? om man kollar prisjakt iaf.

antar att du enar AM3+ eftersom det inte finns någon AM4 sockel vad jag kunde se iaf.
edit
de va inget du snackade om nästkommande generation...

möjlighet finns ju om den blir tillräckligt populär.

kan tänka mig att intels större urval är pga att intel är mer prisat av entusiaster och spelare just nu pga dess bättre prestanda i spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du ber om folks åsikter för AM4 är långt borta. Sen när du får input (som är så rimligt man kan komma) då passar dig inte sig... Kanske skulle överväga om du vill ens ha någon hjälp före du startar tråden.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att du enar AM3+ eftersom det inte finns någon AM4 sockel vad jag kunde se iaf.

Zen kommer att använda AM4.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

edit
de va inget du snackade om nästkommande generation...

möjlighet finns ju om den blir tillräckligt populär.

kan tänka mig att intels större urval är pga att intel är mer prisat av entusiaster och spelare just nu pga dess bättre prestanda i spel.

Jo, det är ju tyvärr så, men Sapphire har ju bevisligen gjort åtminstone ett vitt moderkort, men det är också det enda jag lyckats googla mig till. Får väl hoppas på att tillverkarna tror på Zen då, för jag vill verkligen inte gå över till Intel. Tänk om man kunde få ett sådant här till AMDs chipset:

Skrivet av AkUs:

Du ber om folks åsikter för AM4 är långt borta. Sen när du får input (som är så rimligt man kan komma) då passar dig inte sig... Kanske skulle överväga om du vill ens ha någon hjälp före du startar tråden.

Nej, det rimliga hade varit att svara på om det finns fler tillverkare än Sapphire som gjort vita kort till AM3/AM3+, inte vad det finns för Intel-kort. Om du frågar om det finns något AMD-grafikkort som duger till 1440p, är det då rimligt att jag svarar "Ja, köp ett 980 Ti"?

Visa signatur

Permalänk

Jo, det är ju tyvärr så, men Sapphire har ju bevisligen gjort åtminstone ett vitt moderkort, men det är också det enda jag lyckats googla mig till. Får väl hoppas på att tillverkarna tror på Zen då, för jag vill verkligen inte gå över till Intel. Tänk om man kunde få ett sådant här till AMDs chipset:

http://ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/10674/normal_ASUS-SabertoothMarkS-2.jpg

Nej, det rimliga hade varit att svara på om det finns fler tillverkare än Sapphire som gjort vita kort till AM3/AM3+, inte vad det finns för Intel-kort. Om du frågar om det finns något AMD-grafikkort som duger till 1440p, är det då rimligt att jag svarar "Ja, köp ett 980 Ti"?

har för mig MSI har haft någon vit modell också till intel men till AMD vet jag inte.

sen är det nog lite trender också som styr vilka färger på ditt och datt ska ha.

ja menar teoretiskt sett om det nästa år skulle bli inne med knallgröna kort med rosa portar och randiga kylflänsar med oranga kondensatorer. (inte troligt) så lär ju tillverkarna i förstahand gå efter detta för at få sälja så mycket som möjligt.

höhö

Do you even lanparty BrAAH?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jämförelsen här blir snarare att om du skulle fråga om nästa generations grafikkort från amd skulle duga till 1440p och någon pekar på 980 ti som exempel som finns idag. ingen här vet hur moderkort kommer se ut i framtiden, det enda man kan göra är att gissa. am3+ är en gammal plattform, att kika på moderkort med lga1151 som finns idag och faktiskt är nya är enligt mig en vettigare bas för gissningar. det är samma företag som gör moderkort till både amd och intel, det är inte så att asus skulle vägra att göra vita moderkort till am4 av principsak bara för att det är amd. är det däremot så att zen floppar så kanske utbudet inte blir fullt så brett som man kan hoppas på.

Permalänk
Medlem

har för mig MSI har haft någon vit modell också till intel men till AMD vet jag inte.

sen är det nog lite trender också som styr vilka färger på ditt och datt ska ha.

ja menar teoretiskt sett om det nästa år skulle bli inne med knallgröna kort med rosa portar och randiga kylflänsar med oranga kondensatorer. (inte troligt) så lär ju tillverkarna i förstahand gå efter detta för at få sälja så mycket som möjligt.

höhö

Do you even lanparty BrAAH?
http://techwiki.hardwarecanucks.com/productimages/106057_dfi_x58-t3eh8-1.jpg

Får plötsligt lust att bygga in det där kortet i en sådan här:

och slänga in så många LED-slingor att Ringhals går på knäna när jag startar datorn.

Visa signatur

Permalänk

Får plötsligt lust att bygga in det där kortet i en sådan här: http://www.inet.se/files/img/max/6901571_9.png och slänga in så många LED-slingor att Ringhals går på knäna när jag startar datorn.

eller ännu bättre i ett gammalt NZXT nemesis från 2006 de var hemska, plastiga så in i helvete och tunn plåt.

om du ändå ska ha hårdvara från den sidan 2010 eller när de nu var DFI la ner.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Just nu? Har ju varit så i mer än tio år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim: Jag har haft det chassit, bästa jag har haft, kvalité.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Skrivet av hoski:

Just nu? Har ju varit så i mer än tio år...

njaaaae amd och intel har haft någorlunda jämförbara modeller var väl när de släpte C2D de började sakta men säkert dra ifrån lite och amd har inte kommit ifatt än.

Amd var rätt populära med sina prollar i 754 och 939 sockel Athlon 64 men kanske är mer än 10 år sedan mins inte riktigt var iaf i samma veva som P4 var intels motsvarighet (eller Korvgrillen som vi kallade den).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

njaaaae amd och intel har haft någorlunda jämförbara modeller var väl när de släpte C2D de började sakta men säkert dra ifrån lite och amd har inte kommit ifatt än.

Amd var rätt populära med sina prollar i 754 och 939 sockel Athlon 64 men kanske är mer än 10 år sedan mins inte riktigt var iaf i samma veva som P4 var intels motsvarighet (eller Korvgrillen som vi kallade den).

Det är visst 10 år sen C2D släpptes nu i år.
Hur som helst är det knappast "just nu", när det rör sig om de tio senaste åren.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Det är visst 10 år sen C2D släpptes nu i år.
Hur som helst är det knappast "just nu", när det rör sig om de tio senaste åren.

ok där ser man tiden går.

men kan ju lika gärna vända snabbt och AMD får överhand vem vet vi kan bara spekulera.

kanske har amd klurat ut något revolutioneraden som slår intel på fingrarna.

Visa signatur

Permalänk

@Rouge of Darkness:
Man kan ju alltid hoppas! Lite ledsamt att läsa rubriker om att de går så dåligt för AMD samtidigt som alla tjatar om sina i7:or.

Jag har hållit mig till AMD, känns bättre att gynna sådana som de inte går lika bra för utan att snåla än att mata de rika.. Sen har jag alltid varit nöjd med deras prestanda.
Senaste intel processorn jag byggde en dator med var när Pentium 4 var aktuell.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Skrivet av TenaciousD:

@Rouge of Darkness:
Man kan ju alltid hoppas! Lite ledsamt att läsa rubriker om att de går så dåligt för AMD samtidigt som alla tjatar om sina i7:or.

Jag har hållit mig till AMD, känns bättre att gynna sådana som de inte går lika bra för utan att snåla än att mata de rika.. Sen har jag alltid varit nöjd med deras prestanda.
Senaste intel processorn jag byggde en dator med var när Pentium 4 var aktuell.

jag brukar köpa hårdvara efter vad som rekommenderas oftast här i forumet mer eller mindre.

var notorisk AMD och ATI person fram till för 7-8 år nånting när Nvidias 8800 kort kom då de var prisade till skyarna ett tag och hade haft problem med ATI´s drivrutiner ett tag med ATI x1900xtx kortet jag hade innan dess bytte även till C2D i samma veva sen har det förblitt intel och Nvidia även om det lutar mot AMD på grafiksidan igen om jag skulle byta bort mina gtx970 om 3-4år nånting om nu inte AMD skjutit sig själva i foten och dött av blodförgiftning vid det laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snälla ni, gör inte den här tråden till en AMD vs. Intel-tråd, det finns nog av dem. Den här tråden handlar om vita moderkort till AMDs olika plattformar, inget annat.

Visa signatur

Permalänk

jag brukar köpa hårdvara efter vad som rekommenderas oftast här i forumet mer eller mindre.

var notorisk AMD och ATI person fram till för 7-8 år nånting när Nvidias 8800 kort kom då de var prisade till skyarna ett tag och hade haft problem med ATI´s drivrutiner ett tag med ATI x1900xtx kortet jag hade innan dess bytte även till C2D i samma veva sen har det förblitt intel och Nvidia även om det lutar mot AMD på grafiksidan igen om jag skulle byta bort mina gtx970 om 3-4år nånting om nu inte AMD skjutit sig själva i foten och dött av blodförgiftning vid det laget.

Förstår dig helt klart, innan jag köpte delarna till datorn jag har nu så övervägde jag intel men det kändes som att svika en kompis ungefär och klagar absolut inte över prestandan.
Innan hade jag ett hd5770 och jäklar vilket lyft det vart med ett R9 290 4GB som det sedan vart RMA på pch fick ett lika fast OC istället.
Det kortet får mig att inte tappa hoppet om AMD, hade absolut inte skadat med ett till för att få 8GB dock.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk

Jag har tänkt bygga en ny dator när Zen kommer (om det inte blir en prestandaflopp), och nu har jag fått för mig att jag skall bygga en (så långt det är möjligt) vit dator. Chassit blir antagligen ett Enthoo Luxe:
http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/07/41.jpg

Jag skulle gärna vilja ha ett vitt moderkort, men hur stor sannolikhet är det att någon tillverkare gör ett vitt AM4?

Jag vet att Sapphire gjorde en gammal modell, men det är den enda jag känner till:
http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/sapphire/pi-a9rx480/sapphire_sml.jpg

Först, jag har inte läst igenom tråden ordentligt. Ber om ursäkt om jag skriver något som redan skrivits.

Sannolikheten att det kommer ett vitt AM4-mobo är mycket hög. Anledningen till att det inte finns något till någon av de andra är att vitt har blivit populärt den senaste tiden, AMD har dock inte släppt någon ny socket/platform på många år vilket betyder att det inte kommit några nya moderkort.

Nu, när AM4 ska konstrueras, är vitt populärt, således kommer det att designas vita moderkort till AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Först, jag har inte läst igenom tråden ordentligt. Ber om ursäkt om jag skriver något som redan skrivits.

Sannolikheten att det kommer ett vitt AM4-mobo är mycket hög. Anledningen till att det inte finns något till någon av de andra är att vitt har blivit populärt den senaste tiden, AMD har dock inte släppt någon ny socket/platform på många år vilket betyder att det inte kommit några nya moderkort.

Nu, när AM4 ska konstrueras, är vitt populärt, således kommer det att designas vita moderkort till AM4.

Bra poäng där, tänkte inte ens så långt! Då hoppas vi på att det kommer ett riktigt läckert vitt AM4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

Innan hade jag ett hd5770 och jäklar vilket lyft det vart med ett R9 290 4GB som det sedan vart RMA på pch fick ett lika fast OC istället.
Det kortet får mig att inte tappa hoppet om AMD, hade absolut inte skadat med ett till för att få 8GB dock.

Så funkar det inte med grafikkort. Om du kör två 4GB-kort i Crossfire så har du fortfarande bara 4GB RAM, men korten hanterar varannan frame eller delar upp varje frame så att korten hantera halva skärmen var.

Visa signatur

Permalänk

@IshethZenunim:
Väldigt konstigt isåfall att när burken jag byggde ihop åt brorsan med crossfire med den totala summan på 2GB visade sig i inställningarna i spel att man har 2GB att förbruka sig på.

Om det är som du säger så måste det ju vara väldigt konstigt att man kan justera spelens inställningar till den summan på 2GB?

Edit: Tycks vara som du säger efter lite tid med Google, då är det ändå konstigt att spelen tror det!

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd

var notorisk AMD och ATI person fram till för 7-8 år nånting när Nvidias 8800 kort kom

2006 kom 8800-korten

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Enda moderkort jag vet som har lite mer vitt i sig är http://www.msi.com/product/motherboard/970A-SLI-Krait-Edition... som jag tycker skulle vara snyggt men vet inte om det är vad du är ute efter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

@IshethZenunim:
Väldigt konstigt isåfall att när burken jag byggde ihop åt brorsan med crossfire med den totala summan på 2GB visade sig i inställningarna i spel att man har 2GB att förbruka sig på.

Om det är som du säger så måste det ju vara väldigt konstigt att man kan justera spelens inställningar till den summan på 2GB?

Edit: Tycks vara som du säger efter lite tid med Google, då är det ändå konstigt att spelen tror det!

Du pratar inte om GTA4 och dess vram visare? eller vilka spel pratar du om.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Du pratar inte om GTA4 och dess vram visare? eller vilka spel pratar du om.

GTA 5 är ett av spelen som visar det, förstår inte vad det har för betydelse dock.
Säger inte att de Gb'sen faktiskt läggs ihop, utan att spelen visat den mängden.

Visa signatur

Dator: