Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, han hade fått höra att det fanns datorvirus, och "uppenbarligen" var det så att virus kunde hoppa till alla möjliga tekniska apparater. Ergo; virus på VHS.
Även icke-RW CD/DVD var ett stort no-no att låna av den specifika kompisen. Det spelade ingen roll hur många gånger vi förklarade att köpta skivor med spel på inte kunde kompletteras med mer data (typ virus), så var det NÄJ!

Det låter som att du har ett solitt tips till en lokaltidning som letar efter sitt 1 Aprilskämt:D

Permalänk
Medlem

Det uppskattades med den ordningsamma sekreteraren som slog hål på floppys för att sätta in dem i pärmar. Jag kom då att tänka på att jag har sett mer misshandel av dessa typer av floppys.
Gick förbi en person som ville tydligen få fina etiketter på dem så varför inte trycka ner dem runt valsen på en skrivmaskin och skriva snyggt.
Etiketterna kom alltid vid sidan om så att man skulle kunna skriva med maskin på dem innan man fäste dem på disketterna och antagligen hade hon sett floppys med fina etiketter på och ville göra lika fint.

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Ett annat alternativ är "skärmklippverktyget" (snipping tool) som finns inbyggt i Windows.

Provade skärmklippverktyget som är inbyggt i Windows nu och det tar betydligt sämre bilder så på min egen dator fortsätter jag med Printkey men absolut tillräckligt bra för enstaka bilder på andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

fick frågan om jag kunde ha en grundkurs i datoranvändning för pensionärer , och kvälls en kurs så var det en tant som satte musen på skärmen och börja röra runt :P.

Har du maxat ditt skillträd - patience så go for it!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Provade skärmklippverktyget som är inbyggt i Windows nu och det tar betydligt sämre bilder så på min egen dator fortsätter jag med Printkey men absolut tillräckligt bra för enstaka bilder på andra datorer.

Man kan däremot ändra formatet till PNG om du nu sparar i JPG. Använder skärmklippverktyget dagligen och kvalitén är inget jag skulle kunna klaga på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Detta är återberättat men en sann historia ifrån min faster och en datorsupport. Detta var mitten av 90-talet.

Hon ringde supporten då hon inte hitta ikonen "den här datorn" han frågade då om hon kollat hela skrivbordet, varpå hon tittade runt på sitt fysiska skrivbord. "nej?" svarar hon. Då ber han henne kolla papperskorgen, vilket hon tittar ner i... då utbrister hon: "Men hur kan den ha hamnat utanför datorn?!"

resten kommer jag dessvärre ej ihåg. Ska fråga henne

Permalänk

Min farsa fråga mej en gång när han hade köpt en ny mobil
han- Vad ska jag sätta in reptilkortet nånstans (helt seriöst)
jag- jaha du mena sim kortet
att tillägga är att han ha jobba hela sitt liv på telia som teleoperator men en pensionerad sen 15 år tillbaka:P

Visa signatur

Xbox Live:WhoppingRobban

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad (pga. off topic)*

Vill man diskutera däckmönster, poliskontroller o.l. går det bra att skapa en ny tråd om detta. i ÖÄ.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

En av mina släktingar sa att 144hz är bara i din hjärna, ingen riktig skillnad emot 60hz utan det vara bara att man hade upphöjt självförtroende så man spelade bättre.

Vek mig dubbel av skratt

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Beror på ADSL typen. ADSL2+M, den snabbaste versionen tillgängligt idag, kör i 24/3.3 Mbit/s. ADSL4 kommer göra ~50/5 MBit/s men är ännu under utveckling. Det finns däremot andra system som VDSL(2) som kan köra 100/100 MBit/s, någonting som Telia faktiskt har sysslat med.

Min goda vän hade 60/30 och sade att han använde sig utav ADSL... (:

Lite mer Ontopic:

Jag har en annan bekant som för ett tag sen köpte en HP Pavilion på Elgiganten. I den så satt det en AMD A10 6700 Quad Core cpu, som försäljaren så fint förklarade att denna processor presterar som ett mellanting av en intel i5 och i7:a xD

Vem vet han kanske hade rätt? xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Min goda vän hade 60/30 och sade att han använde sig utav ADSL... (:

Till hans försvar så brukar man säga ADSL när man pratar om bredband via telejacket iom att det finns så många olika namn.
Och Telia som han troligtvis använder säljer bredband via telejacket som antingen kan vara ADSL eller VDSL2, exakt vilken specificerar dom inte då det beror på vilket avstånd man har till närmsta station och vilken hastighet man köper.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kimpur:

När jag installerade Firefox på morsans dator första gången...
Så förklarade jag att det är bara att klicka på ikonen med "räven" och börja surfa som vanligt.

Hon: -"Okej, så det funkar precis som vanliga internet?"

Ungefär min reaktion när jag fick syn på Firefox-ikonen för första gången hos mina kusiner runt 2003 (då jag var nio år).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Var ju en kamrat som trodde att effekten som stod på aggregatet var vad datorn drog...

Sen får man inte glömma läraren som blev förbannad på att projektorn inte visade någon bild (han skulle visa upp något på powerpoint), visade sig att VGA-kabeln inte var ansluten till laptopen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte helt korrekt att den kan störa fibern men den kan störa ut bredband, det kan de flesta motorstyrningar göra och det har varit ett par trådar om det i forumet.

I så fall är anläggningen inte EMC-säkrad enligt normer. Är den CE-märkt (vilket den skall vara för att få säljas till privatkund) så skall den vara EMC-certifierad, klarar den inte kraven blir tillverkaren skadeskyldig. Det var något liknande rabalder kring någon reklamskärm nära Landvetter flygplats, den störde ut navigationsfyren, LFV var allt annat än muntra på Göteborgs kommun kan man säga...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KnapptEnHammock:

fick frågan om jag kunde ha en grundkurs i datoranvändning för pensionärer , och kvälls en kurs så var det en tant som satte musen på skärmen och börja röra runt :P.

Angående tjejer och grundkurser. En datalärare berättade att han hade haft en grundkurs för skolelever. Där var det en tjej som skulle lära sig data. Detta var på den tiden då inte alla ungdomar redan kan allt om data och mobiler redan från det att de är 5 år. Nå väl, den unga tjejen hade problem med att muspekaren hela tiden fastnade. Och orsaken till det var att hon kom utanför musmattan hela tiden. Då slutade kulan att snurra. Lite gråtfärdig frågade hon dataläraren -vad ska jag göra?! Han skrek då över lektionssalen "-Lyft på musen". Var vid hon reste sig upp från stolen..

Permalänk
Skrivet av lolight:

Angående tjejer och grundkurser. En datalärare berättade att han hade haft en grundkurs för skolelever. Där var det en tjej som skulle lära sig data. Detta var på den tiden då inte alla ungdomar redan kan allt om data och mobiler redan från det att de är 5 år. Nå väl, den unga tjejen hade problem med att muspekaren hela tiden fastnade. Och orsaken till det var att hon kom utanför musmattan hela tiden. Då slutade kulan att snurra. Lite gråtfärdig frågade hon dataläraren -vad ska jag göra?! Han skrek då över lektionssalen "-Lyft på musen". Var vid hon reste sig upp från stolen..

Haha ja ibland får man ha tålamod när man håller i grundläggande kurser, man får ju inte börja skratta heller utan det gäller att hålla sig.

Skrivet av griid_83:

Har du maxat ditt skillträd - patience så go for it!

oja har garanterat maxat mitt skillträd i patience

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Studerar Dator och kommunikationsteknik på gymnasiet. Min lärare i dator och nätverksteknik som för det mesta är rätt kunnig slängde ut sig en gång att Windows Defender och Internet Explorer är bättre och säkrare för "det är ju microsoft som har gjort dem och dem vet ju säkerhetshålen i operativsystemet". Jag konfronterade honom direkt med att det inte var sant han vägrade ge sig föränn jag visade undersökning efter undersökning på att andra antivirus hittar avsevärt mycket mer virus än Windows Defender Min Ellärare slängde även ut sig att guld leder ström bäst och han ville inte heller tro på mig föränn jag visade honom att silver leder bäst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Skulle hjälpa syrran att köpa en laptop för studier.
Kraven var endast att den skulle kunna köra Word och Google Chrome.
Gick in på mediamarket och blev direkt påhoppad av en försäljare som rekommenderade en gaming laptop med en i7.
Jag sa att vi istället var intresserade av en Lenovo med en pentium eller alternativt i3 processor.
"Nej nej nej! En pentium ska man inte ha! Dem processorerna är super gamla och helt värdelösa. Det är lenovo som varit dumma nog att släppa något sånt gammalt"

Kallas för provision.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

8 år gammalt driv mot flickvännen

Min flickvän hade ränder i skärmen på sin laptop och frågade mig vad det va för fel, då sa jag att färgen började ta slut i grafikkortet varpå hon sa (Varför har du inte köpt det då) skrattade så jag knappt kunde andas

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Det här är ingenting som jag HÖRT någon säga men:
När jag gick i gymnasiet så var vi tvungna att ta kursen "datorkunskap", det innebar då att lära sig att använda Word, Powerpoint, Excel, ni vet sånt där som ungdomar födda 1991 inte lär ha en aaaning om vad det är då datorer var ett så pass nytt fenomen 2007 då jag började gymnasiet!

Mitt i en lektion i datorkunskap då, efter att läraren förklarat för oss att "om man vill stänga ner det så kallade "fönstret" så trycker man på krysset uppe i hörnet" så ska han då öppna ett sparat projekt som han då använder som mall för undervisningen i i Excel eller vad det nu var. Det visar sig dock att hans inlogg på datorn inte ens har tillgång till dessa filer, och han börjar mecka med sladdarna bakpå datorn och hela köret.

Om han lyckades lösa sitt problem eller inte vet jag ej. Jag kände att jag var tvungen att lämna salen, för annars så hade jag brutit ihop och förmodligen än idag skrattat åt snubben.

Permalänk
Medlem

Syrrans internet fungerade inte och hon fnös arrogant åt mig: "Du får hjälp mig med uppkopplingen!"
Jag: Inte med din inställning!
Hon: Nej, inte inställningen! Uppkopplingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Det finns ett "Polis-virus" som härjar i Sverige. "Polis-viruset" är någon form av mjukvara som låser användarens dator på grund av påstådd barnporr/illegal nedladdning. För att låsa upp datorn måste man, enligt den information som dyker upp, betala ett bötesbelopp (oftast mellan 500-2000 kr).

Jag arbetar hos Polismyndigheten. Ofta tar vi emot samtal från personer som har drabbats av detta "Polis-virus" och oftast förstår folk att det bara är bedragare som vill åt deras pengar men vill trots det anmäla händelsen så att inte andra blir drabbade. Vi informerar personen att gärningsmännen sitter i utlandet samt att svensk Polis inte utreder brott som sker från utlandet.

Men... Ibland får man in samtal från några som har betalat dessa bedragare. Folk som på fullt allvar tror att Polisen nöjer sig med att man betalar en femhundring eller tusenlapp för sitt olagliga barnporrsurfande eller sina olagliga nedladdningar. De betalar bedragaren i tron om att det verkligen är Polisen som har låst deras dator och ringer alltså sedan till oss för att fråga varför vi inte låser upp deras datorer när de nu har betalat sina "böter".

Kanske lite OT men ändå komiskt.

Permalänk
Medlem

Min kompis brukade dra ut strömsladden till datorn på nätterna, annars får man virus!

Permalänk
Medlem

"Min dator blev slö efter din bror la till mig på Facebook"
- Min systers plastsyrra efter jag la till henne på fejjan

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hade en kollega som istället för att exportera sina dokument till PDF, skrev han ut alla sidor och stod och scannade in kunde vara minst 30 sidor om dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vi fick internet på klassens gemensamma dator -95. En klasskompis tyckte det var häftigt med internet och ville ha det hemma också.
Enkelt ju, bara att kopierar internet till diskett och köra in hemma

Hittade lite nostalgio när jag letade efter ikonen till internet, helt off men någon annan som hade oerhört roligt med dessa:

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Sensuella Sven: Oh shit, snuten är här! Dags att sjappa, grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Vi fick internet på klassens gemensamma dator -95. En klasskompis tyckte det var häftigt med internet och ville ha det hemma också.
Enkelt ju, bara att kopierar internet till diskett och köra in hemma

{ data-uri }

Hittade lite nostalgio när jag letade efter ikonen till internet, helt off men någon annan som hade oerhört roligt med dessa:
{ data-uri }

Ja ja, dom där jävla fåren kommer jag ihåg! Riktigt roligt när man var liten och okräsen

Permalänk
Avstängd

@bardbard:
För länge sedan, när internet var nytt och CD-rom hade kommit och frälst oss. Så hade en svensk datortidningen (på den tiden fick man ibland cd-skivor med datortidningarna) en cd medföljande tidningen med texten "Hela internet - surfa utan modem" eller något i den stilen. De hade helt enkelt kopierat de viktigaste sidorna till cd'n. Det var tider det.

Permalänk
Medlem

När det var väldigt lugnt på jobbet så skruvade jag isär min netbook i fikarummet för att byta till en ssd så kommer en arbetskamrat kommer in och börjar joddla massa datatermer. "Åh har du många jiggabites och triggabites?"

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------