Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Avstängd

Jag har en sann historia. Det var en gammal dam som skulle köpa sin första radio i en radioaffär på orten hon bodde. Hon kom in i butiken. Säljaren frågade henne. "Vilken typ av radio skulle du vilja ha?". Hon funderade en stund och sa sen "Ja, se jag gillar dragspelsmusik, så en sådan skulle jag vilja ha".

Permalänk
Medlem

kortversionen:
Gokartdäck är jättehala för de saknar mönster
ljudvågorna studsar annorlunda och det gör att det gör ont när man dyker

Fysiklärare (NO) på högstadiet som förklarade att greppet på ett bildäck beror på mönstret (skårorna)
och när jag ifrågasatte det och sa att Gokart+formel1 har helt "släta" däck utan mönster så konstaterade hon att det lät bra korkat. "måste ju vara jättehalt"

Samma lärare förklarade även att anledningen till att vi får "ont i öronen" när man dyker eller åker upp för ett berg är för att ljudvågorna studsar annorlunda och örat störs av det.

man skulle kunna tro att hon trollade, men ja, inte den skarpaste kniven i lådan.
höga lärarkrav, inte undra på att samhället ballar ur.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Min pappa, precis innan han blev pensionär såg hur jag betalade min räkningar via internetbanken, vilket han aldrig gjort förut. Av den enkla anledningen, gubben har ingen dator eller internet.

Så han åkte iväg till en nu nerlagd kedja och ville veta lite mer om olika datorer.
Förklarade vad han ville köpa en dator, för att han skulle skaffa internet.

Han tilhör dem som vill ha en specifikation för jämföra saker och ting.
Killen i affären berättar glatt att specifikationen får han ladda ner ifrån deras websida.
Pappa frågar om han har lyssnat på honom, varför han vill köpa en dator.
Killen svarar att det är för att pappa ska skaffa sig internet.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis att installera Windows 8 på sin HTPC. En stund efter installationen var färdig, traskar en annan bekant in i rummet varpå jag berättar att vi slängt in W8 i datorn.
Personen i fråga reser sig då efter ett tag och börjar peta på TVn. Vi sitter som frågetecken och undrar vad han sysslar med. Han förklarar då att han hört att det är touch på Windows 8. (metro)

Permalänk
Avstängd

En pappa hittar en gammal diskett i en låda. Sonen säger då: "Pappa har du printat ut spara ikonen, i 3D skrivaren?"

Permalänk
Avstängd

@Big Lars: Då har du aldrig använt en norsk fjärrkontroll till din gamla tv?? Den består av en två långa bamburör som du har tejpat samman och sitter och försöker träffa de fysisk knapparna fram på tv'n med (När du vill byta kanal).
Ja, han som bodde här innan hade en sådan fjärrkontroll till sin tv i källaren... Man kan tycka att det vore smidigare att resa sig och byta kanal, men icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

"Jag använde min sladd hemma hos pappa, kan det finnas virus kvar i den?"
"JAG HAR FÅTT VIRUS PÅ DATORN! NÅGOT JÄVLA PROGRAM SOM HETER ADOBE VILL INSTALLERA NÅGOT!!"

Saker min syster ringer och stör mig med..

Till din systers försvar så har jag haft mer problem med adobes program än vad jag haft med något virus...

Skrivet av Lankus:

En annan förnekade abrupt att hen skulle ha spillt kaffe på datorn, att den luktade kaffe berodde på någonting annat. När vi öppnade datorn och hittade bränt kaffe så kom erkännandet fort

Jag blev anklagad för att ha spillt kaffe i en macbook pro när jag skickade in den på lagning. Helt absurt tyckte jag eftersom jag avskyr kaffe. Ännu absurdare blev det när de berättade vart de hittat "kaffet"; de var tvungna att skruva bort 2-3 plattor för att komma till "spillet".

När jag sedan skulle reparera en annan macbook pro så fanns exakt samma klet på den, så jag antar att det är något klister eller dyl. Man kan ju tycka att någon som jobbar hela dagarna med att reparera macar borde ha lite koll.

Kan inte komma på någon rolig historia själv, annat än när en polare behövde hjälp med sin dator för något år sedan.
Han hade köpt ett färdigt paket från en datorbutik som det sedan blev problem med. Killen i kassan menade att problemen uppstod på grund av två saker: kompisen hade köpt en till fläkt samt köpt ett nytt grafikkort vilket han i kassan förstås menade kräver en ny PSU.
En fläkt drar nämligen ca 50W och grafikkortet (som för något drygt år sedan låg i mellanklassen) drar ca 500W.

Var säljaren korkad eller såg han chansen att föröka sälja en PSU på 1200W till någon som inte har så mycket koll? Oavsett vilket så är det ganska kasst eftersom det var en hyffsad känd datorbutik.

Permalänk
Medlem

Elektrikern som installerade min värmepump sa att matningen kunde störa fibern, alltså ljus-signalen. Väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kriller007:

Elektrikern som installerade min värmepump sa att matningen kunde störa fibern, alltså ljus-signalen. Väldigt intressant.

Inte helt korrekt att den kan störa fibern men den kan störa ut bredband, det kan de flesta motorstyrningar göra och det har varit ett par trådar om det i forumet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte helt korrekt att den kan störa fibern men den kan störa ut bredband, det kan de flesta motorstyrningar göra och det har varit ett par trådar om det i forumet.

Han menade signalen och inget annat. Sen vet jag vad du menar, är utbildad elektriker men inga behörigheter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är snällt men det hände mycket roligt i datorernas början, då oftast pga okunskap om detta nya. Det var på tiden då internet inte fanns, LAN var ovanligt och floppy fanns i 5 1/4'' och 8".Dessa var som en del minns sladdriga saker.
Ett företag hade varit tidigt på det och hade en (1) dator som hanterade hela deras affärssystem. Den hade alla företagskontakter och alla beställningar samt skrev ut fakturor på matrissktivare. Hoppas att jag målat upp en tydlig nog bild av situationen.
Nu skulle affärssystemet uppgraderad och även datorn (som hade hårddisk) men de hade sålt den gamla datorn och var tvungen att lämna den innan den nya hade anlänt. De var rädda att deras hela kunddatabas skulle komma på villovägar så de fick hjälp med att ta ut ordentliga backupper till floppy, för säkerhetsskull gjordes mer än en uppsättning och sekreteraren fick noga instruktioner om att ta vara på dessa. De fick inte komma bort.
Den nya datorn anländer med det nya affärssystemet redo för att importera allt igen. (Kunddatabas, lagerstatus, prislistor, osv) och sekreteraren bads hämta floppybackuppen. Hon går till dokumentskåpet och tar fram en pärm. Hon har satt in dem i pärmen med hjälp av en hålslag.

Permalänk
Medlem

-Klart du ska köpa en minidisc-spelare. Om ett år kommer inte mp3-spelare finnas att köpa.
/Någon försäljare för ca 15 år sedan.

Jag använde mini MD-spelare något extremt mycket, men oj så fel han hade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

kortversionen:

Fysiklärare (NO) på högstadiet som förklarade att greppet på ett bildäck beror på mönstret (skårorna)
och när jag ifrågasatte det och sa att Gokart+formel1 har helt "släta" däck utan mönster så konstaterade hon att det lät bra korkat. "måste ju vara jättehalt"

Samma lärare förklarade även att anledningen till att vi får "ont i öronen" när man dyker eller åker upp för ett berg är för att ljudvågorna studsar annorlunda och örat störs av det.

man skulle kunna tro att hon trollade, men ja, inte den skarpaste kniven i lådan.

Hur länge sen var detta? Om det var de senaste tio åren så kan det vara en av dessa lärare som jobbar som en stafettpinne och hoppar in där hon "Behövs" utan att eventuellt ha en utbildning för detta. Idag krävs lärarlicens för att få en nyanställning. För att få lärarlicens krävs ett år av praktiserande plus högskoleutbildning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag var inte där, men fick det återberättat av en vän för ett tag sen.

Var på Go-kartbanan och en av de som körde störde sig på att bromsarna gnisslade (De gnisslade något fruktansvärt). Någon där skämtade om att "Du kan ju testa smörja bromsskivorna haha!". Han svarade "Ja just ja, haha" som om han förstod att det var ett skämt och spelade med. Men oturligt nog så förstod han inte det, han körde av i första kurvan (klarade sig utan skador som tur var).

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Kom på min fd förman med att sitta vid sin jobbdator.
Frågade om han kollar nåt på nätet.
-Nej, sa han, det här är nåt som kallas "webben".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

kortversionen:

Vissa lärare skulle behöva börja dagen med att öva säga.... "jag vet inte" eller "jag kan ha fel". Men jag har haft sådana lärare också, som man undrar hur de stiger upp på morgonen, helt själv. Dock har vi alla gjort/sagt dumma saker, så... jag tänker inte kasta mer sten i detta glashus.

Verkar dock som att han har jämfört med vad hans bilskolelärare eller något sagt till honom för 20 år sedan, för att han ska byta däck innan de är <1,6mm
För slicks är hala... om det är vått, då skårornas egentliga syfte är att trycka undan vattnet
Är det torrt så är det mest gummi mot vägen som avgör hur mycket grepp du har dock

btw @Lavaguden tackar för tipset men eftersom jag ofta sysslar med service av "andra" personers datorer, så kan jag inte hålla på med 3:e part program så mycket, utan man får lära sig knepen på befintliga system istället.

Permalänk
Avstängd

vi alla när...

...vi ser an ny skärm.
t.ex. oled

Wow vilka färger, önskar att min monitor kunde visa det... derp...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vissa lärare skulle behöva börja dagen med att öva säga.... "jag vet inte" eller "jag kan ha fel". Men jag har haft sådana lärare också, som man undrar hur de stiger upp på morgonen, helt själv. Dock har vi alla gjort/sagt dumma saker, så... jag tänker inte kasta mer sten i detta glashus.

Verkar dock som att han har jämfört med vad hans bilskolelärare eller något sagt till honom för 20 år sedan, för att han ska byta däck innan de är <1,6mm
För slicks är hala... om det är vått, då skårornas egentliga syfte är att trycka undan vattnet
Är det torrt så är det mest gummi mot vägen som avgör hur mycket grepp du har dock

Jo, nog är det så att man sagt dumma saker emellanåt, eller haft ideer om vad som är rätt utifrån fakta som visat sig vara fel.
men att som lärare sakna så grundläggande kunskap om ämnet man undervisar i är inte... okej på något vis. syftar främst på "lock för öronen" en fråga jag envisades med att be henne förtydliga varje lektion i ett halvårs tid, någon rättning blev aldrig av

Som en Polis som inte vet reglerna, utan misshandlar folk lite på eget bevåg. Läkare som egentligen inte vet vad de gör, utan tror att det där med tvätta händerna innan operation är ganska tramsigt.
Som lärare anser jag att man har ett ansvar att faktiskt veta och kunna vad man försöker undervisa om.
En lärare ska inte kunna säga "jag vet inte" om grejer som står i skolböckerna.

märkt av samma grej upp under gymnasietiden med, och tyvärr, även högskolan (juristutbildning)
de flesta häruppe har dock i alla fall förstånd att dementera felaktiga uppgifter.

yep, i know, har kört tävlingskart, alldeles för roligt att åka runt på en blöt gokartbana med slicks
ja det är halt, men det blir ju en utmaning att hålla konstant uppställ banan runt med

ps. det var en hon

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur länge sen var detta? Om det var de senaste tio åren så kan det vara en av dessa lärare som jobbar som en stafettpinne och hoppar in där hon "Behövs" utan att eventuellt ha en utbildning för detta. Idag krävs lärarlicens för att få en nyanställning. För att få lärarlicens krävs ett år av praktiserande plus högskoleutbildning.

"pågränsen" till 10 år, 2003-2004 var det nog.
hon var utbildad fysiklärare om jag inte minns fel, var kvar som No-lärare på samma post (högstadiet) flera år därefter med förövrigt.

Visa signatur

mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jo, nog är det så att man sagt dumma saker emellanåt, eller haft ideer om vad som är rätt utifrån fakta som visat sig vara fel.
men att som lärare sakna så grundläggande kunskap om ämnet man undervisar i är inte... okej på något vis. syftar främst på "lock för öronen" en fråga jag envisades med att be henne förtydliga varje lektion i ett halvårs tid, någon rättning blev aldrig av

Som en Polis som inte vet reglerna, utan misshandlar folk lite på eget bevåg. Läkare som egentligen inte vet vad de gör, utan tror att det där med tvätta händerna innan operation är ganska tramsigt.
Som lärare anser jag att man har ett ansvar att faktiskt veta och kunna vad man försöker undervisa om.
En lärare ska inte kunna säga "jag vet inte" om grejer som står i skolböckerna.

märkt av samma grej upp under gymnasietiden med, och tyvärr, även högskolan (juristutbildning)
de flesta häruppe har dock i alla fall förstånd att dementera felaktiga uppgifter.

yep, i know, har kört tävlingskart, alldeles för roligt att åka runt på en blöt gokartbana med slicks
ja det är halt, men det blir ju en utmaning att hålla konstant uppställ banan runt med

ps. det var en hon

När du säger just detta med Poliserna så minns jag en artikel i tidningen förra året.
De hade satt upp fartkontroll på en väg som är 30km/h med 7-18 som tilläggstavla, något som ofta finns vid skolor.
Folk hade fått grova böter, och 3 körkort hade tagits av poliserna, tills någon påpekar..."att hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen inte gäller dag före röd dag. Även om det var skoldag den dagen." ...med hänvisning att det är den 5 juni. Dvs, 6:e juni = röd dag, så skylten gäller inte. Polisen hade då stått häpna och insett sin miss...
http://img1.nsd.se/nyheter/boden/polisens-jattemiss-tre-forlo...

Då ställer man sig frågande... hur många poliser krävs det för att göra en fartkontroll. Hur många av dessa kan trafikreglerna och har tillgång till en kalender? Borde inte en av dessa reagerat???
Kan ju tillägga att samtliga böter och indragna körkort fick revideras så klart, men om de har skrivit på böterna så måste det hela makuleras i domstolen istället

Och det har skett missar förr, http://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-...
Så, alla kan göra en miss, även om det är något som ingår i ens jobb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

När du säger just detta med Poliserna så minns jag en artikel i tidningen förra året.
De hade satt upp fartkontroll på en väg som är 30km/h med 7-18 som tilläggstavla, något som ofta finns vid skolor.
Folk hade fått grova böter, och 3 körkort hade tagits av poliserna, tills någon påpekar..."att hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen inte gäller dag före röd dag. Även om det var skoldag den dagen." ...med hänvisning att det är den 5 juni. Dvs, 6:e juni = röd dag, så skylten gäller inte. Polisen hade då stått häpna och insett sin miss...
http://img1.nsd.se/nyheter/boden/polisens-jattemiss-tre-forlo...

Då ställer man sig frågande... hur många poliser krävs det för att göra en fartkontroll. Hur många av dessa kan trafikreglerna och har tillgång till en kalender? Borde inte en av dessa reagerat???
Kan ju tillägga att samtliga böter och indragna körkort fick revideras så klart, men om de har skrivit på böterna så måste det hela makuleras i domstolen istället

Och det har skett missar förr, http://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-...

Jag har råkat ut för en fartkontroll där det var "falskskylltat" poliserna stod och drog in nästan alla som passerade och de enda som trodde att det var 70 där var poliserna i fartkontrollen så de delade ut en jädra massa böter där men efter en del juridiskt bråk så >

Vem som satt upp 70 skylten visste ingen men det var iallafall inte nån som hade behörighet att montera upp skyltar, är man konspiratorisk kan man tro att det kan ha varit poliserna som behövde fånga trafiksyndare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

"pågränsen" till 10 år, 2003-2004 var det nog.
hon var utbildad fysiklärare om jag inte minns fel, var kvar som No-lärare på samma post (högstadiet) flera år därefter med förövrigt.

Låter som någon halkat igenom sin utbildning på ett bananskal. Eller så är hon orsaken till varför lärarutbildningen genomgick en total omstrukturering för ett par år sedan.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har råkat ut för en fartkontroll där det var "falskskylltat" poliserna stod och drog in nästan alla som passerade och de enda som trodde att det var 70 där var poliserna i fartkontrollen så de delade ut en jädra massa böter där men efter en del juridiskt bråk så >
http://ladda-upp.se/files/2016/b178144.png
Vem som satt upp 70 skylten visste ingen men det var iallafall inte nån som hade behörighet att montera upp skyltar, är man konspiratorisk kan man tro att det kan ha varit poliserna som behövde fånga trafiksyndare

Någon från trafikverket borde ju ha märkt detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som någon halkat igenom sin utbildning på ett bananskal. Eller så är hon orsaken till varför lärarutbildningen genomgick en total omstrukturering för ett par år sedan.

Många utbildningar ställer ju inga krav på allmänbildning, det där med att spy ur sig all kunskap ur läroboken man precis memorerade, sen var minnet tomt igen.

inte för att lärare är speciellt värdelösa, är precis likadant på juristutbildningen jag går, en väldigt stor andel är förvånansvärt jävla korkade.

tror inte på bananskalsteorin, hon kan bara inte helt enkelt.

Visa signatur

mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

En rolig grej, kommer inte ihåg om jag tagit upp den här tidigare men i alla fall:
Jag bor i ett hus byggt på tiotalet och renoverat typ 77 och några "experter" skulle komma och inspektera ventilationen i lägenheten. Min lägenhet har inte renoverats typ alls sedan ombyggnaden så vi har kvar en gammal köksfläkt som är riktigt dålig, den suger åt sig fett och allt hamnar typ på en stor bricka med låga kanter som börjar rinna över ganska snabbt så det droppar äckligt fett i exempelvis stekpannan. Men fläkten suger ganska bra på högsta hastigheten vilket inte har varit fallet i några liknande lägenheter jag varit i utan där finns det ingen fläkt utan bara ett utsug och reglaget är en timer. Dock har det varit modernare grejer, snyggare och mycket lättare att rengöra och så, men ingen fläkt.

När experterna kom hit (företaget hette typ ventilationsexperterna eller liknande) så plockade de ner ventilationsröret från skåpet ovanför fläkten och tryckte upp någon kamera och rotade runt en hel del. Jag frågade lite försiktigt om man kunde få fläkten utbytt eftersom den var så gammal och äcklig varpå han svarade: Det finns ingen fläkt, den sitter på taket. Jag försökte förklara att det visst finns en fläkt, och visade både själva fläkten och att man kunde reglera hastigheten men han vidhöll att det inte fanns någon fläkt. Det är bara en stor fläkt på taket till hela uppgången. Jag medgav att det var så det brukade se ut och att det kanske såg så ut för övriga lägenheter i trappen, men att det inte var så här, men det gick inte fram alls så jag släppte det. Hellre en äcklig fläkt som fungerar bra än ett utsug som fungerar dåligt liksom.

Skrivet av Paddanx:

Just den där är sjukt frustrerande. Jag kör en hyfsat lång sträcka varje dag på en väg som är skyltad med Max 30 (rekommenderad hastighet) och typ 99 dagar av 100 så hamnar jag bakom någon som pliktskyldigt kör en bit under 30 hela vägen (gärna ner till typ 3km/h vid varje gupp också). Samma vägavsnitt slutar också i en dubbelfilig rondell där typ alla som kommer från vänster ur min synvinkel ligger i innerfilen och ska vidare i vänsterfilen rakt fram och de flesta från mitt håll ska till högerfilen rakt fram men likväl så väntar nästan alla på att rondellen och vägen in till den ska vara helt tom innan de kör in.

Edit: En tråd liknande denna men typ "Roliga saker vi har sett okunniga göra i trafiken" hade kanske varit kul. Det är alltid bra att få ut frustration och, för mig i alla fall, så är trafiken nog den största irritationskällan i vardagen.

Permalänk
Inaktiv

Skulle hjälpa syrran att köpa en laptop för studier.
Kraven var endast att den skulle kunna köra Word och Google Chrome.
Gick in på mediamarket och blev direkt påhoppad av en försäljare som rekommenderade en gaming laptop med en i7.
Jag sa att vi istället var intresserade av en Lenovo med en pentium eller alternativt i3 processor.
"Nej nej nej! En pentium ska man inte ha! Dem processorerna är super gamla och helt värdelösa. Det är lenovo som varit dumma nog att släppa något sånt gammalt"

Permalänk
Skrivet av Morpiha:

Skulle hjälpa syrran att köpa en laptop för studier.
Kraven var endast att den skulle kunna köra Word och Google Chrome.
Gick in på mediamarket och blev direkt påhoppad av en försäljare som rekommenderade en gaming laptop med en i7.
Jag sa att vi istället var intresserade av en Lenovo med en pentium eller alternativt i3 processor.
"Nej nej nej! En pentium ska man inte ha! Dem processorerna är super gamla och helt värdelösa. Det är lenovo som varit dumma nog att släppa något sånt gammalt"

Inte förvånad, hade säkert fått samma bemötande på siba

Permalänk
Lego Master

En polares pappa (nu snackar vi mitten/slutet 90-talet) vägrade låta kompisen låna ut VHS-filmer till mig, för det kunde vara virus i vår videospelare som skulle smitta deras band.
True story.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

En polares pappa (nu snackar vi mitten/slutet 90-talet) vägrade låta kompisen låna ut VHS-filmer till mig, för det kunde vara virus i vår videospelare som skulle smitta deras band.
True story.

Om han med virus menade kass videospelare som äter band så var det ju en reell risk på den tiden.

Min gjorde det och det gav många gratis hyrfilmer när man gnällde på förstörda kassetter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Om han med virus menade kass videospelare som äter band så var det ju en reell risk på den tiden.

Min gjorde det och det gav många gratis hyrfilmer när man gnällde på förstörda kassetter.

Nej, han hade fått höra att det fanns datorvirus, och "uppenbarligen" var det så att virus kunde hoppa till alla möjliga tekniska apparater. Ergo; virus på VHS.
Även icke-RW CD/DVD var ett stort no-no att låna av den specifika kompisen. Det spelade ingen roll hur många gånger vi förklarade att köpta skivor med spel på inte kunde kompletteras med mer data (typ virus), så var det NÄJ!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

fick frågan om jag kunde ha en grundkurs i datoranvändning för pensionärer , och kvälls en kurs så var det en tant som satte musen på skärmen och börja röra runt :P.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10