Microsoft Windows 10 blir rekommenderad uppdatering

Permalänk
Avstängd

Mitt tips för de som vill installera Win10 är att först göra en systemåterställning av gamla windows (som jag utgår ifrån att varje Windowsanvändare har gjort åtminstone vid första installationen), uppdatera sedan Windows med de senaste patcharna och skapa sedan en ny systemåterställningsbild. Då har du ett rensat system som du kan installera på datorn igen ifall du inte är nöjd med Win10.

Det tar sin lilla tid, men när det är gjort så är det gjort.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som IT-tekniker tycker detta är bra. Det är så tröttsamt att hantera en uppsjö olika lösningar. Med Windows 10 är det ETT operativsystem och automagiska uppdateringar som inte går att stänga av utan krångel, så man kan vara hyffsat säker på att folk sitter med homogena mjukvarumiljöer vad gäller just operativet. Windows 10 har fått oförtjänt mycket skit. Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare operativ vad gäller "phone home" är att användaren har större frihet i att stänga av det. Men folk är närsynta och tror att det är MER övervakning bara för att Microsoft nu pratar öppet om det.. Men visst.. Sitt kvar med Windows 7 och "slipp" bli övervakade om ni vill

Håller med. Nu går det att ändra inställningar för övervakning (enligt mig är det förmodligen bara placebo), och då ska man helt plötsligt bojkotta 10:an pga detta? Microsoft, som är känd för sitt nära samarbeta med NSA, har förmodligen övervakat sina användare sen tekniken fanns för att göra det.

Jag är hur nöjd som helst med 10:an och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till någon äldre version såvida jag inte var illa tvungen, t.ex. av kompatibilitetsskäl.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare operativsystem är extremt mycket bloat, som att köpa en laptop med femtio olika värdelösa program och promotions förinstallerade. Då formaterade man helt enkelt för att få det rent, nu måste man spendera tid på att avinstallera och dölja allt bloat som är förinstallerat i OS'et i sig.

Windows 10 är integritetskränkande och fullt med bloatware, en del som endast går att ta bort med powershell vilket vanliga användare inte klarar av.

Permalänk
Medlem

Jag låter dem tjata ett tag till, finns ingen anledning att stressa. De säger ju själva att det blir bättre hela tiden, så varför riskera en massa elände redan nu?

Tror för övrigt att Microsoft vill samla ihop alla användare till samma EULA och successivt tvinga fram 1 licens per enhet och ta ut prenumerationsavgift på OS:et. Samt pressa in reklam som man kan köpa sig fri från till en extra kostnad. Finns ingen gräns för girigheten hos amerikanska bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av frankof:

juni/juli någonstans, ingen brådska mao.

Personlig är jag inte så jättepigg på att uppdatera, sitter på lite gammal hårdvara som jag gillar, det var bökigt nog att hitta drivrutiner för 7an, tror inte det blir lättare med 10an.

Beror nog lite på. I mitt fall hade jag problem med ett äldre Creative soundblaster-audigy ljudkort i windows 7. Men Windows 10 hittade det direkt och installerade drivrutiner...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Har redan provat på win 10. Efter 10 kraschade drivrutiner, 10 blåskärmar och 10 återställnigar
Så insåg jag att detta barn är för ungt och behöver växa upp ganska mycket mer innan det blir aktuellt.

Installerade win 7 för att slippa påminnas av vista.
Så några uppdateringar till win 10 uppskattas inte bort bort bort.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känner du till att du kan backa tillbaka till föregående OS efter en uppgradering till Windows 10? Jag tror att många inte känner till det.

Det har nu gått sex månader sedan Windows 10 släpptes, bra läge nu att testa om just dina program/spel fungerar med Windows 10. Man vill helst inte sitta där om sex månader och behöva stressa fram en uppgradering för att slippa betala.

Fram till 29'e juli. Efter det ska det börja kosta att uppgradera. Men den som uppgraderat innan det datumet får Windows 10 gratis för all framtid på den enheten. Hur mycket det kommer att kosta efter den 29'e juli har Microsoft inte sagt ännu. En uppgradering till Windows 8.1 Pro från Windows 7 Pro kostar 2500kr i dagsläget.

Ja, jag är medveten om allt detta.

Fortfarande - som jag sa - det här är så nära tvång de kan komma utan att utöva ett faktiskt tvång. Nästa steg blir ett faktiskt tvång, men jag tror (eller åtminstone hoppas) att de inte är respektlösa.

Att testa Windows 10 på mina stationära nu ser jag ingen poäng med, det eventuella problemet tar jag när/om det faktiskt blir ett problem. Enligt min erfarenhet är det smartast att vänta, och låta andra vara försökskaniner som hittar och rapporterar alla möjliga problem, så är det fixat redan när det är dags för mig.

Jag har Windows 10 på min bärbara (med Shutup 10 och så mycket tracking som möjligt avslaget), och tycker att det fungerar bra. Touch funkar fint. Använder den dock bara som uppslagsverk/manualläsare/e-boksläsare/reseunderhållning. Jag ser noll och ingen poäng att uppgradera mina stationära maskiner dock, än så länge. Förr eller senare, som sagt, men inte för att MS tjatar utan på eget initiativ. Om det blir efter stoppdatumet för gratis uppgradering så är det inget mer med det, då får jag betala helt enkelt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

Har redan provat på win 10. Efter 10 kraschade drivrutiner, 10 blåskärmar och 10 återställnigar
Så insåg jag att detta barn är för ungt och behöver växa upp ganska mycket mer innan det blir aktuellt.

Installerade win 7 för att slippa påminnas av vista.
Så några uppdateringar till win 10 uppskattas inte bort bort bort.

Låter ju som något är fel på din dator. Jag har kört win 10 på alla möjliga olika plattformar och har inte ens haft problem med drivrutiner vad jag kan minnas :). Eller har du någon udda skrivare eller något där tillverkaren inte orkat fixa win10 stöd?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ser inte fram emot det här då många av företagen jag ger support till redan har tillräckligt med windows 10 problem. Mest med uppgraderingar som krashat installationer. Lite väl kaxigt/oansvarigt av de att kasta ut det på alla, fast det finns så många risker i och med uppgradering.

Ganska illa är det för de små/medel företagen som inte har hundra koll på sina licenser när nån av deras datorer får en misslyckad uppgradering som resulterar i en tvingad ominstallation.
Eller min personliga favorit, de som har bokföringen i program som sparar den i nån mysql databas på datorn när den sen blir icke startbar och helvetet med att få ut datan börjar innan ominstallation.

Mest av allt skyr jag att de lurar på servicepack liknande uppgraderingar typ w10 1151 utan att folk riktigt fattar att det sker. Där alla filer flyttas och chansen att paja något ökar drastiskt, och har hänt ett par gånger. Speciellt för folk som uppgraderat från tidigare w7 eller w8.

Men trots allt detta förstår jag ändå att de vill göra så här, tycker dock att de kunde informerat om risker bättre.
Sen att de skickar alla dina tangent tryckningar som standard till microsoft, tycker jag är oerhört fräckt.
Lite som att folk glömt det efter all uppståndelse innan, då de sa att det var ju bara insider preview det var därför det var okej med en keylogger från microsoft.
Nu har ju alla den utan att bry sig. Genialiskt sätt att se vad folk vill ha och surfar på, för att inte nämna alla lösenord de får, och kanske kan dela med sig av till intresserade parter (foliehatt on). Visst kan man stänga av den, för tillfället.
Men ingen av mina kunder har gjort det själv, och jag kollar varje gång, varje dag stänger jag av den hos någon. Men den sätts nog på snart igen automatiskt i och med uppdatering i sann microsoft-anda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ja, jag är medveten om allt detta.

Fortfarande - som jag sa - det här är så nära tvång de kan komma utan att utöva ett faktiskt tvång. Nästa steg blir ett faktiskt tvång, men jag tror (eller åtminstone hoppas) att de inte är respektlösa.

Att testa Windows 10 på mina stationära nu ser jag ingen poäng med, det eventuella problemet tar jag när/om det faktiskt blir ett problem. Enligt min erfarenhet är det smartast att vänta, och låta andra vara försökskaniner som hittar och rapporterar alla möjliga problem, så är det fixat redan när det är dags för mig.

Jag har Windows 10 på min bärbara (med Shutup 10 och så mycket tracking som möjligt avslaget), och tycker att det fungerar bra. Touch funkar fint. Använder den dock bara som uppslagsverk/manualläsare/e-boksläsare/reseunderhållning. Jag ser noll och ingen poäng att uppgradera mina stationära maskiner dock, än så länge. Förr eller senare, som sagt, men inte för att MS tjatar utan på eget initiativ. Om det blir efter stoppdatumet för gratis uppgradering så är det inget mer med det, då får jag betala helt enkelt.

Jag håller faktiskt med dig om att det är på gränsen till tvång, även om det inte är det ännu. Men jag kan också tänka mig att Microsoft kommer ta till ännu mer med hårdhandskarna framöver. Kanske ändrar de så att Windows 10 är en kritisk uppdatering när supporten för Windows 7 går ut till exempel.

Om du har Windows 10 på en annan dator så har du ju i alla fall testat det ganska grundligt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: nej faktiskt inte flyter på som en dröm i win7.
Dock gillar inte några av årets och förra årets spela lira bra med win 10 och min burk
Massa Child buggar som försvinner med tiden win 10 är knappast något jag skulle säga är klart

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Kommer det här nu också innefatta windows 7 enterprise?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känner du till att du kan backa tillbaka till föregående OS efter en uppgradering till Windows 10? Jag tror att många inte känner till det.

Fram till 29'e juli. Efter det ska det börja kosta att uppgradera. Men den som uppgraderat innan det datumet får Windows 10 gratis för all framtid på den enheten. Hur mycket det kommer att kosta efter den 29'e juli har Microsoft inte sagt ännu. En uppgradering till Windows 8.1 Pro från Windows 7 Pro kostar 2500kr i dagsläget.

Finns det något sätt att uppgradera en 8.1 licens/nyckel utan att installera och låsa 10 licensen till hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte är tillräckligt innovationsbenägen, men jag trivs fortfarande bra med Windows 7.

Är det någon som vet hur det blir med retaillicenser? Sist jag kollade var det många bud.
Har jag köpt retail vill jag naturligtvis kunna ta med mig min uppgraderade W10 till kommande enheter också för att det ska vara intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

@jOnÄTÄn: nej faktiskt inte flyter på som en dröm i win7.
Dock gillar inte några av årets och förra årets spela lira bra med win 10 och min burk
Massa Child buggar som försvinner med tiden win 10 är knappast något jag skulle säga är klart

Jo speltiden tänkte jag inte på där har du en poäng. Får köra virtuell maskin när jag ska köra mina gamla favoriter men det har jag fått göra sen jag bytte till win8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kanske ändrar de så att Windows 10 är en kritisk uppdatering när supporten för Windows 7 går ut till exempel.

Det är nog mycket möjligt (förutom för företag som möjligen har hårt plattformsbunden nödvändig programvara som slutat utvecklas och aldrig kommer att fungera i 10:an, vad än det nu skulle kunna vara), men när supporten går ut så är det ju objektivt sett hur som helst en god idé att uppgradera. När säkerhetsuppdateringar slutar komma så kommer jag definitivt ha lämnat skeppet.

Skrivet av strejf:

Om du har Windows 10 på en annan dator så har du ju i alla fall testat det ganska grundligt!

Jo, har hunnit testa en del, och med alla tiles bortslängda från startmenyn, allt onödigt avinstallerat och som sagt med Shutup 10 så är det helt ok. Gillar särskilt det nya notifieringssystemet, det är väldigt mycket bättre än infobubblorna i 7:an.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer det här nu också innefatta windows 7 enterprise?

Nej. Enterpriseversioner av Windows 7 och 8.1 får inte "Skaffa Windows 10"-appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Edit: Efter som folk inte förstod mitt "konspirations teori tänk" så ja nog är det så att dom inte vill lägga så mycket resurser på gamla w7,w8

Gissar att en stor del är för att inte behöva supporta så många versioner så länge. Om alla har en gemensam grund så är det bra för utvecklare. Men om några kör 10, några 8, några 7 och några kanske tom XP så blir det svårare för utvecklare att lägga energin och riden på att skriva program som drar nytta av nyheterna i Windows 10. Det är lite som DirectX genom åren (och säkert även nu med 12). Då många sitter kvar på äldre så måste det tas med i tankarna när man skriver spelen. Istället för att lägga all tid på en optimerad DX12 upplevelse så måste kod för att funka på exempelvis DX11, DX10 och kanske tom DX9 skrivas. Inte optimalt nyttjande av tid.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Finns det något sätt att uppgradera en 8.1 licens/nyckel utan att installera och låsa 10 licensen till hårdvaran?

Nej, det gick i början när du fick en nya Win10 license men sedan ändra det och döda även de licenserna, det som sker nu är att din Windows 8 licens blir uppgraderad till en Windows 10 men det är samma licens. Så har du OEM licensen så kommer det vara samma OEM och bunden till samma dator.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Håller med. Nu går det att ändra inställningar för övervakning (enligt mig är det förmodligen bara placebo), och då ska man helt plötsligt bojkotta 10:an pga detta? Microsoft, som är känd för sitt nära samarbeta med NSA, har förmodligen övervakat sina användare sen tekniken fanns för att göra det.

Jag är hur nöjd som helst med 10:an och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till någon äldre version såvida jag inte var illa tvungen, t.ex. av kompatibilitetsskäl.

Ja, skillnaden nu är att de är tydliga med det.

Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare operativsystem är extremt mycket bloat, som att köpa en laptop med femtio olika värdelösa program och promotions förinstallerade. Då formaterade man helt enkelt för att få det rent, nu måste man spendera tid på att avinstallera och dölja allt bloat som är förinstallerat i OS'et i sig.

Windows 10 är integritetskränkande och fullt med bloatware, en del som endast går att ta bort med powershell vilket vanliga användare inte klarar av.

Ja, men bloatet går att ta bort, och Windows 10 är inte mer integritetskränkande än t. ex Nya XP, aka Windows 7. Skillnaden är att de i Windows 10 inte smusslar med vad de samlar in för info och ger användaren en viss kontroll över vad som samlas in och inte.

Sen tror jag inte folk bryr sig så mycket om bloat som vissa vill få det till. Mobiler idag t. ex är extremt bloatade från start om man inte kör typ CM, men det är det inte så mycket liv om utan det accepterar folk. Så att gapa om att det är bloat i Windows 10 känns mest som folk gör för att de vill gnälla på Microsoft.

Det ska dock sägas att jag aldrig i helvete hade _köpt_ Windows 10, eller någon annan Windowsversion för den delen, men nu är det ju helt gratis så då tycker jag man får passa på. Ärligt talat tror jag Microsoft förlänger sitt gratiserbjudande när det går ut för det har ju inte varit så stor anpassningstakt trotts allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äntligen. Skönt också att det inte är något tvång utan att det är enkelt att undvika det för den som inte vill eller kan uppgradera.

Windows 10 32bit = ~1,9GB
Windows 10 64bit = ~2,5GB

Uppdatering från Windows 8.0 till 8.1 = ~3,5GB

Inte mycket att gnälla på. 98,5% av alla på Steam har 10GB eller mer ledigt hårddiskutrymme. Givetvis laddas inte Windows 10 hem automatiskt till datorer där utrymmet är för litet. Summan blir att den som vill uppgradera till Windows 10 får en snabbare resa dit. För den som inte vill kvittar det.

kvittar och kvittar. på min 60gb ssd så välkomnas inte 2.5gb extra skräp jag inte valt att ha där

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Edit: Efter som folk inte förstod mitt "konspirations teori tänk" så ja nog är det så att dom inte vill lägga så mycket resurser på gamla w7,w8

Skrivet av fermia:

Eller så vill dom ha bort det gamla så dom kan enbart jobba med det nya

Skrivet av ronnylov:

Jag tycker detta är bra. Då blir det konsekvent på så sätt att det bara är en rekommenderad uppdatering och att man då enkelt kan slippa den genom att bara kryssa bort rekommenderade uppdateringar. Som det varit nu har den väl ploppat upp nästan oavsett hur man ställt in det?

Har dock själv uppdaterat alla Windows 7 till Windows 10 där så varit möjligt. Tycker Windows 10 funkar bra trots allt. Har dock några system som inte går att uppgradera och det vore skönt att slippa få in den där uppdateringspåminnelsen på dessa.

Sedan kan jag förstå att Microsoft gärna vill att folk ska uppdatera för att minska supportbehovet för de äldre operativsystemen. De försöker väl fasa ut dem så de kan koncentrera sig på Windows 10. Men håller med att de pushar på lite väl mycket ibland.

Skrivet av anon200632:

Bra iniativ då 7an och 8an är så slött samt en säkerhetsrisk när de slutar med uppdateringar snart.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag tror @fermia slog huvudet på spiken. Dom har ett antal Windows versioner som behöver flugsmällare, säkerhetsuppdateringar och dylikt. Det tär även på ett jätteföretag att ha så många avdelningar och dom skulle tjäna mycket på att ha bara en avdelning och fokusera helhjärtat på denna.

Skrivet av bardbard:

Undra hur de gjort senaste 20 åren?
Men visst, är ju alltid trevligt att kunna skära ner på personalstyrkan => profit $

Nej jag tror de har någon plan om ett världsherravälde. Om 5 år när alla datorer kör win10 kommer de hota att stänga ner hela världens datornät om inte Steve Ballmer får bli härskare över jorden...

Det har inte att göra med att Microsoft vill minska supporten, för det är ju redan spikat, vilket jag citerar nedan.

Microsoft har bytt affärsmodell. Och nu har de plagierat både Apple och Goole. Dels vill MS börja med mer eller mindre sömlösa samt kostnadsfria OS-uppgraderingar på regelbunden basis, som både A och G gör, för att få kontroll över användarbasen. Sen vill MS dels samla personuppgifter och ha reklamintäkter som Google, och dels ha en egen app store med full kontroll över innehållet, där några procent av transaktionen går till MS, precis som både A och G.

För att detta ska funka måste större delen av deras kundbas vara med på båten. Det är knappast förändringar till gagn för kunden, så för att det inte ska uppstå ett A- och B-lag, där det uppstår ett missnöje över förändringarna och de gamla användarna klamrar sig fast i evighet när folk upptäcker försämringarna, gör MS allt för att folk ska bli med Win10.

Alla behöver inte vara med, det räcker att de flesta är det, för då uppstår en fårskockmentalitet där Win10 normaliseras och vägrarna häcklas och hånas för sitt "överdrivna" månande om integriteten. För "det var ju inte så farligt" och "det händer ju inget".

Skrivet av Paddanx:

Vilket support behov?
De måste hålla alla redan lagda support nivåer och deadlines, då de gamla OSen är sålda med det, och endast Win 8.1 har mainstream support idag av de "gamla".

Skrivet av Aene:

Dock har de ju lovat att supporta Windows 7 & 8 till åtminstone 2020(14/1-2020 för 7:an och 10/1-2023 för 8.1) så de blir ju ändå tvungna att lägga resurser på detta ett par år till...

https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifeselectindex#W

Och innan något smartass kommer dragandes med "jamen det är ju gratis att uppgradera, det är ju bra!"
Nej, du betalar med ditt liv istället. There is no such thing as a free lunch.

Tilläg: en som ser "möjligheterna"

Skrivet av ghoti:

Jag låter dem tjata ett tag till, finns ingen anledning att stressa. De säger ju själva att det blir bättre hela tiden, så varför riskera en massa elände redan nu?

Tror för övrigt att Microsoft vill samla ihop alla användare till samma EULA och successivt tvinga fram 1 licens per enhet och ta ut prenumerationsavgift på OS:et. Samt pressa in reklam som man kan köpa sig fri från till en extra kostnad. Finns ingen gräns för girigheten hos amerikanska bolag.

F.ö. många inlägg på kort tid.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Kanske ändrar de så att Windows 10 är en kritisk uppdatering när supporten för Windows 7 går ut till exempel.

Det blir ju dock lite svårt eftersom Windows 10 ej kommer vara gratis efter den 29:e Juli, så det ska bli intressant hur Microsoft gör efter det datumet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

kvittar och kvittar. på min 60gb ssd så välkomnas inte 2.5gb extra skräp jag inte valt att ha där

Och jag antar att du känner till att Windows 10 använder upp till 60% mindre utrymme mot för tidigare versioner av Windows på en 60GB hårddisk?

Skrivet av Sisyfos:

Det blir ju dock lite svårt eftersom Windows 10 ej kommer vara gratis efter den 29:e Juli, så det ska bli intressant hur Microsoft gör efter det datumet.

Känns inte särskilt svårt för Microsoft att se till så att det fortsätter att vara gratis att uppdatera för alla datorer som kör en ej supporterad version av Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det har nu gått sex månader sedan Windows 10 släpptes, bra läge nu att testa om just dina program/spel fungerar med Windows 10. Man vill helst inte sitta där om sex månader och behöva stressa fram en uppgradering för att slippa betala.

Om man väljer att vänta och köpa det senare istället, blir det fortfarande låst till hårdvaran då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag tror @fermia slog huvudet på spiken. Dom har ett antal Windows versioner som behöver flugsmällare, säkerhetsuppdateringar och dylikt. Det tär även på ett jätteföretag att ha så många avdelningar och dom skulle tjäna mycket på att ha bara en avdelning och fokusera helhjärtat på denna.

Nu är det ju så att Windows 7 har varit ute ett tag och blivit ganska så omplåstrat. Många säkerhetshål har blivit patchade.
Windows 10 är ganska nytt och tvärtemot Windows 7 ganska opatchat. Fler hål som ska täppas igen.
Sedan har vi det där med "övervakningen" Windows 10 och vad för information som skickas till Mikromjuk.
Jag gillar inte idén att man måste manuellt stänga av en massa funktioner hela tiden.
När en uppdatering kommer så aktiveras de automatiskt igen plus att nya saker tillkommer.
Nä, jag väntar med att uppdatera till Windows 10 tills det börjar kännas lite mer moget.

Jag har testat Windows 10, när det släpptes. Min gamla dator (med en SSD) kändes inte snabbare.
Det var nog snarare programmen som kändes betydligt långsammare att starta i Windows 10 än i Windows 7.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Inaktiv

Intressant att notera är att i princip 100% av alla som tycker att Microsofts ide med att ladda hem windows 10 i onödan på maskiner med äldre windows, själva inte är ett offer av detta då de redan kör windows 10 på sina maskiner.

Sedan kan folk kalla sig vad de vill, men sysslar man med lite mer seriös datoranvändning så är operativsystem inget som man bara kan byta utan det är en lång process med många tester.

Nå varför kan inte windows automatisk uppdateringar dra hem hela Sharepoint som default också när de ändå håller på? Vi användare får ju en halvtimmas kortare installation av SharePoint och det blir ju så fruktansvärt mycket enklare att installera. Just SharePointexperter brukar klaga och säga att ladda hem SharePoint från Microsoft är det svåraste, har man väl klarat av detta så är man i princip klar.

Nej Microsoft gör allt för att tvinga på folk en uppgradering, självklart vill ingen vettig person att datorn tankar hem fler GB data i onödan som man aldrig kommer använda och detta utan kontroll.
Liksom datatrafik är ej gratis och man vill ej att datorn ska ladda hem windows 10 när man är på semester och får en fil telefonräkning hem.

Om man så skulle vilja installera windows 10 så tog hemladdning för mig runt 15minuter och då fick jag hem den allra senaste isofilen. Det är dessa 15 minuter som folk tycker är värt alla besvär som de istället orsakar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WZY:

Hur länge kommer det vara gratis att uppdatera?

Skrivet av strejf:

Är det inte värt att nämna att du bara behåller din gratisuppgradering såvida du inte gör några maskinvaruförändringar. Skulle du t ex uppgradera datorn efter 29e Juli så försvinner din licens och du måste köpa en ny.

Personligen kunde jag inte installera Win10 från USB och använda nyckeln jag hade när jag ägde ett 3570K system då nyckeln inte stämde överens med mitt nya Hårdvaru-ID.

Eller har detta ändrats?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bra iniativ då 7an och 8an är så slött samt en säkerhetsrisk när de slutar med uppdateringar snart.

7an slött? Är du helt efter eller? Win7 fungerar utmärkt på gamla netbooks medans 10an är så otroligt segt att det är oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

7an slött? Är du helt efter eller? Win7 fungerar utmärkt på gamla netbooks medans 10an är så otroligt segt att det är oanvändbart.

Om man uppgraderar från 7 till 10 direkt så blir det slött, det är inte förens man kör en fräsch installation som rensar hårddisken som saker börjar flyta på.

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS