Permalänk
Medlem

Min första laptop!

Hej!

Det har blivit dags för mig att investera i min första laptop. Det står helt enkelt mellan det stora klivet att gå från PC windows till Apple Mac.

Jag har alltid varit nöjd med windows på mina stationära datorer. Dock är jag intresserad att prova på Macbook. Dels för dess unika mjukvara men även för att känna på skillnaden mellan just Mac och icke Mac. Datorn kommer att användas till studier, HD filmer samt redigering av GoPro filmer. Dvs inga tyngre program i nuläget.

Datorerna nedan är de två som det står emellan. Jag var inne på närmsta Windows butik och de föreslog HP Spectre x360 som jämförelse med Macbook Pro Retina. Min prisbudget ligger på ca 10k SEK. Observera att jag bor i USA, Los angeles och talar om dollar. Detta är exklusive tax samt studentrabatt.

Macbook Pro Retina 13"
- 2.7 GHz i5
- 8GB RAM
- 128GB SSD
- Intel Iris Graphics 6100
- Ca 10 H batteritid
- Jag vet ärligt inte vad jag skall jämföra deras "retina" skärm med
- Jag kan beställa med svensk tangentbord
- 1 års internationell garanti samt tillägg för AppleCare vilket är 2 års extra garanti internationellt

Pris: 1299 DOLLAR (studentrabatt + tax= 1315$ Ca 11200 SEK)

VS

HP Spectre x360

-Windows 10
- i7
- 8 GB RAM
- 256GB SSD
- 13.3" intel HD graphics 520 (?)
-12.5 H batteritid
- Jag kan ej få med svensk tangentbord
- Garantin är okänd för tillfället

Pris: 999 DOLLAR (studentrabatt + tax= Ca 10 00 SEK)

Slutsats:

Det känns som att jag får mer valuta för pengarna som jag bestämmer mig för HPn. Dock måste garantin kontrolleras och svenskt tangentbord saknas (öäå).

Macbook inkluderar svensk tangentbord samt en garanti som gäller även här och "hemma". Dock kostar den några tusen mer.

Är det någon som har testat dessa datorerna och har lite info att komma med?
Vilket alternativ ger mig bäst dator för pengarna?
Vad har jag missat?

Jag ska ha köpt datorn i nästa vecka innan terminen drar igång.

Alla åsikter och tankar är välkomna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av to0b:

Hej!

Det har blivit dags för mig att investera i min första laptop. Det står helt enkelt mellan det stora klivet att gå från PC windows till Apple Mac.

Jag har alltid varit nöjd med windows på mina stationära datorer. Dock är jag intresserad att prova på Macbook. Dels för dess unika mjukvara men även för att känna på skillnaden mellan just Mac och icke Mac. Datorn kommer att användas till studier, HD filmer samt redigering av GoPro filmer. Dvs inga tyngre program i nuläget.

Datorerna nedan är de två som det står emellan. Jag var inne på närmsta Windows butik och de föreslog HP Spectre x360 som jämförelse med Macbook Pro Retina. Min prisbudget ligger på ca 10k SEK. Observera att jag bor i USA, Los angeles och talar om dollar. Detta är exklusive tax samt studentrabatt.

Macbook Pro Retina 13"
- 2.7 GHz i5
- 8GB RAM
- 128GB SSD
- Intel Iris Graphics 6100
- Ca 10 H batteritid
- Jag vet ärligt inte vad jag skall jämföra deras "retina" skärm med
- Jag kan beställa med svensk tangentbord
- 1 års internationell garanti samt tillägg för AppleCare vilket är 2 års extra garanti internationellt

Pris: 1299 DOLLAR (studentrabatt + tax= 1315$ Ca 11200 SEK)

VS

HP Spectre x360

-Windows 10
- i7
- 8 GB RAM
- 256GB SSD
- 13.3" intel HD graphics 520 (?)
-12.5 H batteritid
- Jag kan ej få med svensk tangentbord
- Garantin är okänd för tillfället

Pris: 999 DOLLAR (studentrabatt + tax= Ca 10 00 SEK)

Slutsats:

Det känns som att jag får mer valuta för pengarna som jag bestämmer mig för HPn. Dock måste garantin kontrolleras och svenskt tangentbord saknas (öäå).

Macbook inkluderar svensk tangentbord samt en garanti som gäller även här och "hemma". Dock kostar den några tusen mer.

Är det någon som har testat dessa datorerna och har lite info att komma med?
Vilket alternativ ger mig bäst dator för pengarna?
Vad har jag missat?

Jag ska ha köpt datorn i nästa vecka innan terminen drar igång.

Alla åsikter och tankar är välkomna!

Macbooken är bättre, eftersom du jämför en dyrare dator med en billigare. Vill du jämföra mot ett likvärdigt alternativ på Windowssidan rekommenderar jag att du kollar in Dell XPS 13. Det är den bästa Windows-laptopen som inte är i Business-segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan rekommenderat Macbooken iochmed att du ska syssla lite med videoredigering och liknande. Skärmen är "to die for" som det så fint heter, samtidigt som prestandan är riktigt bra. Visst, du kan inte spela dom senaste spelen på den, men Mac brukar fungera riktigt bra till videoredigering.

Permalänk
Medlem

Är du låst på en av dom ?
Jag hade valt en dator med en riktig GPU, Photoshop mm kan accelerar kodningar med din GPU.

Jag hade tagit något i stil med:
https://www.komplett.se/product/856043/datorer-och-surfplatto...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@to0b:

glöm inte att ÅÄÖ kan du få ändå även om knappen säger något annat genom att trycka alt-left shift

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13