Permalänk
Medlem

BookCase

Det hela började med att vi fick en låda som såg ut som en gammal bok av min pappa i julklapp. Jag tänkte "hmm, den där ser lagom stor ut för ett ITX-moderkort", och eftersom vi har en HTPC så kom jag fram till att jag ville flytta in den i boklådan. Såhär blev det!

Följande komponenter sitter i lådan:
* ASRock E350M1 Fusion
* Corsair 4GB DDR3
* Intel X25-V 40GB SSD
* 80W PicoPSU med adapter
* 2 st 60mm-fläktar för utblås

Tack till Clas som lånade mig ett par verktyg för bygget!

Besök galleriet här

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

@Lunait: Riktigt trevligt projekt! Är luftintaget via kanten längs med locket?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

@Lunait: Riktigt trevligt projekt! Är luftintaget via kanten längs med locket?

Ja precis, locket sluter inte tätt så jag räknar med att den tar in tillräckligt med luft genom springan där.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Riktigt najs! Hade ändå känt att jag skulle vilja kolla tempen på delarna efter ca 5h körning då adaptrarna brukar bli jäkligt varma.

Har du några temps att dela med dig av?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

haha underbart riktigt snyggt.
hur stor/liten är den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Coolt! Briljant namn!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

5/5! Får hoppas redaktionen drar upp det här bygget på framsidan så andra kan se

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Riktigt najs! Hade ändå känt att jag skulle vilja kolla tempen på delarna efter ca 5h körning då adaptrarna brukar bli jäkligt varma.

Har du några temps att dela med dig av?

Idle på CPU:n är 40-50 grader och vid belastning runt 70 grader, rätt varmt men helt okej för AMD Fusion. Vinklade fläkten över processorkylaren lite så den blåser uppåt mot utblåsfläktarna istället för rakt ner, för att skapa en mer naturlig väg för luften att flöda genom lådan.

Skrivet av bärplockaren:

haha underbart riktigt snyggt.
hur stor/liten är den?

Själva "boken" är stor som ett A4-papper (30 x 21 cm), och ca 7 cm tjock.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

undrar om den synts på facebook... pun intended!

Men skämt åsido, Läckert bygge!
Har funderat på att bygga nåt liknande men är för slö

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Mycket fint!

Hade använt som hemmaserver och ställt i en bokhylla bland andra böcker. Stealthy!

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Tufft!

Ljudnivå? 60mm-fläktar med kraftigt begränsande "galler" låter som en otäck kombination.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tufft!

Ljudnivå? 60mm-fläktar med kraftigt begränsande "galler" låter som en otäck kombination.

I normala fall ja, men jag har dragit ned hastigheten på dem till typ 1000 rpm så de är i princip ljudlösa. Flyttar inte så mycket luft då men tillräckligt för att hålla temperaturen hyfsat under kontroll iallafall.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! Har själv funderat på samma sak många grr! Varför inte som server i bokhyllan lixom, eller som i ditt fall htpc!

Bra jobbat!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nice!
Hur får jag tag i en sån bok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Nice!
Hur får jag tag i en sån bok?

Vet inte riktigt. Min pappa sa att han hade hittat den i nån presentbutik i Borås, minns inte vad den hette tyvärr.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Funderar på att öppna upp framför fläktarna så de blåser ut bättre, men vill gärna ha snygga fläktgaller framför isåfall. Nån som vet ett stiligt 60mm-galler som skulle passa? Gärna fyrkantigt och lite mer "täckande" (typ metallnät eller liknande) än de här runda av smal metallstång som man vanligtvis ser.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Moderator
Moderator

Väldigt trevligt utseende.

Hade du några tempmätningar på den, av ren nyfikenhet?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Väldigt trevligt utseende.

Hade du några tempmätningar på den, av ren nyfikenhet?

Skrivet av Lunait:

Idle på CPU:n är 40-50 grader och vid belastning runt 70 grader, rätt varmt men helt okej för AMD Fusion.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

@Lunait: Finns ju den här typen av fläktskydd som skulle kunna passa.

http://www.ebay.com/itm/60mm-Aluminum-Dustproof-Guard-Filter-Grill-for-PC-Case-Cooler-Fan-/290642163332?hash=item43ab9f7684:g:9ZgAAOxyf~hRy5cd

Permalänk
Medlem

Stiligt - det enda jag inte förstår är, varför måla ett snyggt sammetsetui svart? Originalet var ju riktigt snyggt och skapade dessutom en skönare känsla - iofs inget som märks när det är stängt men jag fick känslan av onödigt merarbete som inte tillförde något alls.
Nog med negativitet - slutresultatet blev riktigt snyggt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Entusiast

Skitnajs! Gillar denna typen av byggen skarpt, särskilt nuförtiden när det är så lätt att bara hänga en NUC på baksidan av TVn. Hur tyst är den? Antar att som HTPC behöver den inte köra fläktarna på fullt yl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Nice!
Hur får jag tag i en sån bok?

http://www.ebay.com/itm/TREASURE-ISLAND-SECRET-KEEPSAKE-BOOK-BOX-Keepsakes-Jewellery-Trinkets-Trinket-/311543692760?hash=item4889737dd8:g:IBkAAOSwaNBUj0z5

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Stiligt - det enda jag inte förstår är, varför måla ett snyggt sammetsetui svart? Originalet var ju riktigt snyggt och skapade dessutom en skönare känsla - iofs inget som märks när det är stängt men jag fick känslan av onödigt merarbete som inte tillförde något alls.
Nog med negativitet - slutresultatet blev riktigt snyggt.

Tack! Jag tyckte också att det var snyggare med sammet egentligen, men anledningen att jag tog bort den var att jag var rädd att den skulle öka risken för statisk elektricitet. Osäker på om det gör någon skillnad egentligen, men jag ville ta det säkra före det osäkra.

Skrivet av Blargmode:

Skitnajs! Gillar denna typen av byggen skarpt, särskilt nuförtiden när det är så lätt att bara hänga en NUC på baksidan av TVn. Hur tyst är den? Antar att som HTPC behöver den inte köra fläktarna på fullt yl?

Den är väldigt tyst. De båda 60mm-fläktarna körs på en 5V-adapter så de låter i princip ingenting, och fläkten över CPU-kylaren är ganska tyst som den är.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

nice, vart köpte du "boken"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samste988:

nice, vart köpte du "boken"?

Jag fick den av min pappa i julklapp, han sa att han köpte den i en presentbutik i Borås. Men en bekant sa att han hade sett liknande böcker på Åhléns och en del andra heminredningsbutiker.

Visa signatur

Mvh Johan