Vilket märke är bäst? Asus Lenovo m.m?

Permalänk

Vilket märke är bäst? Asus Lenovo m.m?

Som sagt. Jag undrar vilken som har bäst kvalité inom kontorsarbete / kontorsdator?.
Är det något märke som är väldigt dåligt eller bara dålig? Undviker gärna dåliga märken :)!
//Robin

Permalänk
Medlem

@gamingkillen05: jag har använt tre asus laptops. Mina kusiner använder asus och min morsa har en asus och alla är mycket nöjda med sina exemplar. Har inget negativt att säga! Så rekommenderar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag och två av mina närmsta vänner har kört Lenovo Thinkpads i X-serien sedan 2005 och varit väldigt nöjda sedan första dagen.
Just nu har jag en X220. Skönt tangentbord, bra storlek, stadigt chassi. Har inte sett en enda negativ aspekt på den än så länge.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Lenovo har extremt mycket bloatware. De har också haft flera kontroverser med förinstallerad mjukvara som varit enorma säkerhetsrisker. Dessutom så misstänks det att de skickar data till kinesiska staten.

Lenovo är enligt mig inte att lita på. Asus och HP har jag haft OK erfarenheter med.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@MakeCoke Skickar data till kinesiska staten? Detta var nytt för mig Jag brukar oftast rekommendera Lenovo ändå just för att de har väldigt bra support (även i Sverige!) och de håller hög kvalité (har liksom @Dracc en X220 - bästa laptopen jag någonsin haft och den presterar lika bra som när jag skaffade mig den 2012!). Och som med alla andra laptops - rensa skiten först med en fräsch installation så slipper man all bloatware!

ASUS är också väldigt bra och pålitliga, och även MSI.

Acer ska du dock undvika - ALLA laptops jag haft med detta märke (ca 5 st) har gått sönder på ett eller annat sätt, oftast inom garantin och även efter diverse lagningar m.m.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@MakeCoke Skickar data till kinesiska staten? Detta var nytt för mig Jag brukar oftast rekommendera Lenovo ändå just för att de har väldigt bra support (även i Sverige!) och de håller hög kvalité (har liksom @Dracc en X220 - bästa laptopen jag någonsin haft och den presterar lika bra som när jag skaffade mig den 2012!). Och som med alla andra laptops - rensa skiten först med en fräsch installation så slipper man all bloatware!

ASUS är också väldigt bra och pålitliga, och även MSI.

Acer ska du dock undvika - ALLA laptops jag haft med detta märke (ca 5 st) har gått sönder på ett eller annat sätt, oftast inom garantin och även efter diverse lagningar m.m.

Visst kan man göra en ren installation, men det tar extra tid och jag tycker inte att man ska stödja företag som förinstallerar virus.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Har provat en hel del olika modeller, och helt ärligt när det kommer till kritan så är det just HP, Dell och Apple som är störst av en anledning när det gäller Enterprise laptops. Absolut högst kvalité och bäst support när det strular. Jag kör HP Elitebook hemma för stunden och Dell Latitude på jobbet, HPn har snyggare design enligt mig men Dell vinner på i stort sett resten av punkterna.

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare gör både bra och dåliga datorer. Försök att hitta recensioner på datorerna du är intresserad av istället för att fokusera på märket.

Edit: Intressant att många antar att det är en laptop det handlar om, även fast tråden ligger i avdelningen för stationära datorer. Det kanske är en hint om att det är bättre att bygga eget när det gäller stationära

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Visst kan man göra en ren installation, men det tar extra tid och jag tycker inte att man ska stödja företag som förinstallerar virus.

Dock har väl inte lenovo skit på företagssidan eller, alltså deras modeller riktade mot företag och inte konsumenter.
Min flickvän har en asus som är riktad mot konsumenter och den är riktigt full med ASUS skit, massa "fast startup" fast det tar längre tid med sånt på..

Till ts, jag har en Lenovo L440 som vi fått i skolan, vissa är sämre än andra (vi är 20 st i klassen).
I jämförelse med min flickväns Asus dator, av just nu okänd modell, så har Lenovo inte kommit alls lika lång med musplatta och tangentbord som Asus har..
Asusen har en Intel i3a från Sandybridge och är en tunnare ultrabook, och Lenovon har en Haswell i5a och är mycket tjockare, Asusen är skönare att skriva på och använda "pekplattan" på, så min röst ligger på Asus faktiskt!

Permalänk
Medlem

Programvaran på Lenovo tänker jag inte försvara. Men mest välbyggda laptops till proffs bruk så finns det nog inget som fungerar så bra om Lenovo just nu.
Dell har varit i en svacka. Latitude 6510/6410 var helt odödliga plåtmonster. 6220/6420 osv var katastrof. Nu med 5250/5550 och 7250/7450 börjar Dell ta ikapp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nja, bör väl inte ta så lång tid att dra in en god Linuxdist (Arch + X220 FTW), men jag håller med - Inte OK att de lägger till Superfish eller vad för skräp de nu lägger till i datorerna. Men hårdvarumässigt så får du väääldigt mycket för pengarna - deras tangentbord (speciellt på X- och T-serien) håller extremt hög kvalité och är de skönaste tangentborden jag någonsin använt, trackpoint:en är extremt beroendeframkallande (mycket bättre precision och funktion än själva touchpads IMHO) och de är väldigt uppgraderingsvänliga (jag kan t.ex. byta ut min hårddisk, båda mina RAM-minnen, installera en mSATA SSD m.m.).

Glömde för övrigt att nämna att även Dell har väldigt bra datorer (har en från 2009 som fortfarande fungerar väldigt bra än idag)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Dåliga erfarenheter av Asus. Usla pekplattor och massor av buggar i datorerna. Jag, min bror och flera vänner till mig har köpt dyra Ultrabooks som har betett sig buggigt och irriterande med dåliga drivrutiner och andra problem.

Till exempel går fläkten igång på max om jag stänger locket på min dator och kräver flera omstarter för att återgå till normalläge (konstig bugg), pekskärmen lägger av lite random och pekplattan suger.

Rekommendrar Lenovo Thinkpad T-serien eller X-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tycker lenovo gör ganska ok datorer och prograran är inte bra varken på asus eller dom flesta märken men jag hade valt asus för dom har bra kylning blir mindre med damm i dom än andra märken sen brukar dom hålla ganska bra kvalitet men beror lite på vad man väljer i mellan men i samma klass är 9 av 10 gånger asus bättre enligt mig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Är det någon som har lagt märke till att tråden ligger i Stationära datorer? Alla snackar om laptops.

Permalänk
Avstängd

Lenovo = Orwellisk mardröm men generellt sätt bra kvalitet. Bra support.
HP = På sin höjd ok, inte mer. Inte haft några uppenbara fel eller problem men ändå något "meh"-upplevelse.
Asus = Sämsta skit jag haft, alla kategorier. Locket till laptops sprack i gångjärnen på två olika modeller inom loppet av sex månader.
Dell = Näst sämsta skit jag haft, alla kategorier. Upplevde helt obegripligt laggande i windows efter bara några dagars normalt användande på jobbet, formateringar hjälpte inte.
Acer = Ok men väldigt "plastig" budgetkänsla över hela burken. Slitage, repor etc syntes nästan direkt av normalt användande i kontorsmiljö.

Alla modeller som jag haft från dessa märken låg runt 10 000 kr - 12 000 kr klassen så varken budget eller några high end-modeller.

Idag har vi endast Apple här och aldrig haft ett problem. Nej på fullaste allvar, jag menar det verkligen och jag överdriver inte - inte ett enda problem de senaste två åren.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpads samt Apple Macbooks skulle jag nog säga är de bästa laptop serierna, väldigt konsistenta när det kommer till kvalite och pålitlighet. Bra service också. De övriga märkena är i stort sett paranteser med någon lyckad laptop då och då, så snarare undantag än regel.

Permalänk

Allt-i-ett sak?

@Dracc: Är det tangentbord med mus och sånt med?