Permalänk
Medlem

i5-3570K 100c

Som rubriken säger, min processor är alldeles för varm, kan stiga upp till 110c när jag är ingame på tex CSGO. normal när inget spel är uppe är den på cirka 55c. Ska iväg imorgon och köpa nytt kylpasta då den gamla börjat försvinna och klumpa ihop sig. Något annat som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

@qsife: vilken kylare är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsife:

Som rubriken säger, min processor är alldeles för varm, kan stiga upp till 110c när jag är ingame på tex CSGO. normal när inget spel är uppe är den på cirka 55c. Ska iväg imorgon och köpa nytt kylpasta då den gamla börjat försvinna och klumpa ihop sig. Något annat som kan vara fel?

Har det varit så länge eller blivit så på sistonde?
Vad har du för kylare ?

Nått är fel iaf min 3570k ligger på 28-30 idé och 50 in game

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk

Veckans troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@qsife: vilken kylare är det?

Skrivet av Kezzo:

Har det varit så länge eller blivit så på sistonde?
Vad har du för kylare ?

Nått är fel iaf min 3570k ligger på 28-30 idé och 50 in game

någon sketen fläkt, detta problem har alltid funnits men blivit MYCKET värre på senaste tiden.

Permalänk
Avstängd

110c?
den ska väll ligga på 70-80 MAX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

110c?

jo det är jag full medveten om, därför jag undrar vad fan som är felet. Kan vara att min nuvarande fläkt är alldeles för dålig. någon bra fläkt som ni kan rekommendera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qsife:

jo det är jag full medveten om, därför jag undrar vad fan som är felet. Kan vara att min nuvarande fläkt är alldeles för dålig. någon bra fläkt som ni kan rekommendera?

Själv klarar min cpu inte högre än 80 innan datorn stängs av.

jag rekomederar cm hyper evo 212 billig, populär och grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

110c?

Nja vid 105-115°C stänger processorn normalt sett av sig. MAX brukar man säga är kring 90 °C för vardagligt bruk men helst närmare 80 °C.
Misstänker att du kör AMD?

Skrivet av qsife:

Hyper 212 Evo är väldigt bra, populär och kostar drygt 350kr. Men vet inte vilken prisklass vi talar om. För ca 1000Kr skulle jag kolla på AIO vattenkylning från typ Corsair.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Nja vid 105-115°C stänger processorn normalt sett av sig. MAX brukar man säga är kring 90 °C för vardagligt bruk men helst närmare 80 °C.

Hyper 212 Evo är väldigt bra, populär och kostar drygt 350kr. Men vet inte vilken prisklass vi talar om. För ca 1000Kr skulle jag kolla på AIO vattenkylning från typ Corsair.

han kör 3570k och den är typ värd ca 1000kr så en cpu kylare för 1000 är inte ett alternativ om du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

mmh, tror jag köper Hyper 212 Evo, tror detta är anledningen till varför jag får så kass fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

han kör 3570k och den är typ värd ca 1000kr så en cpu kylare för 1000 är inte ett alternativ om du frågar mig

Jag kör Custom vattenkylning som kostar lika mycket som min processor (5820k)
Nja jag håller inte med. Ska man överklocka är det värt och det finns inget som tvingar honom till att byta kylare när han uppgraderar heller.

Skrivet av qsife:

mmh, tror jag köper Hyper 212 Evo, tror detta är anledningen till varför jag får så kass fps

Ja. Jag skulle tro det

Kan du ta ett kort på hur de ser ut vid processorn? Lättare för oss att bedöma. Något verkar vara väldigt fel här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1. Dålig/nada kontakt mellan kylaren och CPU
2. Själva fläkten snurrar inte
3. Kylaren sitter inte ens på

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ryckarn34:

jag skulle inte säga att en 3570K är värd 1000 kr, jag sålde min 3570K för 900 kr för ett år sen och kunde hitta en 3570K för 600 kr och nu kan jag fortfarande hitta för 800 kr. om TS vill ha en kylare för 1k så är det upp till honom att bestämma det, han kan ha kvar den väldigt länge (bortse att det är en luftkylare, typ NH-D14 eller annan luftkylare som inte riskerar att en pump går sönder). Det kan vara en bra investering och kan hålla längre än processorn själv om han har tur

Skrivet av matte56:

1. Dålig/nada kontakt mellan kylaren och CPU
2. Själva fläkten snurrar inte
3. Kylaren sitter inte ens på

Han hade tydligt märkt av väldigt tidigt att kylaren inte ens sitter på

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Han hade tydligt märkt av väldigt tidigt att kylaren inte ens sitter på

Kan aldrig vara för säker

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ryckarn34:

Själv klarar min cpu inte högre än 80 innan datorn stängs av.

Vad har du för CPU?

Skrivet av simon253:

Nej, Ivy Bridge throttlar @105 °C. Stänger av sig vid 130 °C.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av qsife:

Bara jag som undrar hur man kan se att den kylpastan försvinner och klumpar ihop sig när datorn blir varm?
Vill få bättre fps med ny kylpasta.....
Troll.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Hmm kollade upp lite om TJMax eftersom det var det jag baserad det på. Möjligt att det är som du säger men verkar som det finns mycket fel information om när de stänger av sig.
Verkar som det kan bero på när moderkortet säger ifrån. Vad jag minns stängde min 3570K av sig vid 120 °C när jag gjorde ett misslyckat överklockningsförsök.

Förövrigt har AMD en gräns på 80 °C om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@simon253: Mycket riktigt. TJMax är Throttle temp.
Då skickas signalen #PROCHOT.

Vid runt 130 °C skickas #THERMTRIP som omedelbart stänger av hela maskinen.
Denna sensorn har inte någon bra precision så temperaturen kan variera rätt kraftigt.

Du kan läsa mer här där jag även ger källor:

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Eftersom den går så pass varm utan att stänga ner sig så tycker jag det utesluter just AMD, FX8320 jag hade gick svalare än min 4790K med samma typ av kylare Arctic Freezer A/i30.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Eftersom den går så pass varm utan att stänga ner sig så tycker jag det utesluter just AMD, FX8320 jag hade gick svalare än min 4790K med samma typ av kylare Arctic Freezer A/i30.

Generellt klarar Intels processorer högre temperaturer än AMD:s.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Monterat processorkylaren rätt?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av qsife:

Något är ju väldigt underligt här...
Finns bara 2 alternativ.
1. Din kylare är transparent eller obefintlig.
2. Du lyfte av kylaren för kolla.

Annars finns det inget vettigt sett att se ifall din kylpasta börjat försvinna/klumpa ihop sig?

Permalänk
Medlem

@skruvis: Vad pratar du om? Syftade inte på att de reglerna gällde AMD utan Intel. Sen frågade jag om han kör AMD eftersom det hade varit logiskt när hans processor inte kan gå över 80 °C.

Att din 8320 var svalare än din I7 är inte konstigt iom IHS:en mm.

Var ser du att han kör en Artic kylare? Ingen har skrivit det i tråden vad jag har sett.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Generellt klarar Intels processorer högre temperaturer än AMD:s.

Absolut.

Skrivet av simon253:

@skruvis: Vad pratar du om? Syftade inte på att de reglerna gällde AMD utan Intel. Sen frågade jag om han kör AMD eftersom det hade varit logiskt när hans processor inte kan gå över 80 °C.

Att din 8320 var svalare än din I7 är inte konstigt iom IHS:en mm.

Var ser du att han kör en Artic kylare? Ingen har skrivit det i tråden vad jag har sett.

Hans propp gick upptill 110 grader om jag inte misstar mig
Du skrev själv misstänker att han kör AMD vilket det inte borde vara eftersom datorn borde stängt av sig innan den når 110 grader, såg senare att du svarade ryckarn.. så går det när man blandar in en massa andra & annat i en tråd.

Det med Arctic blev fel, jag menade att jag hade samma typ av kylare på både i7:an & FX proppen

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Bara jag som undrar hur man kan se att den kylpastan försvinner och klumpar ihop sig när datorn blir varm?
Vill få bättre fps med ny kylpasta.....
Troll.

Du är ju helt efterbliven, jag sa att kylpastan som var på hade börjat försvinna. Det är ju fan bara att kolla när datorn är avstängd? Och vem har sagt att jag tror jag får bättre fps med ny kylpasta? Vad jag sa va att eftersom min cpu går upp till 110c påverkar den fpsen. Skriv inget om du inte kan komma med något vettigt...

Permalänk
Skrivet av qsife:

Du är ju helt efterbliven, jag sa att kylpastan som var på hade börjat försvinna. Det är ju fan bara att kolla när datorn är avstängd? Och vem har sagt att jag tror jag får bättre fps med ny kylpasta? Vad jag sa va att eftersom min cpu går upp till 110c påverkar den fpsen. Skriv inget om du inte kan komma med något vettigt...

frågan är fortfarande hur kollar du det utan att ta bort kylaren från CPU?

om du lossar kylaren så är pastan förbrukad och SKA bytas så inte konstigt om du har kass temp.

så att "kolla" pastan är inget man normalt gör utan man får snarare köra på känn när det är dax i regel ~2-3års mellanrum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows