Permalänk
Medlem

Bemanningsföretag måste vara det mest fientliga upplägget i vår tids historia.
Otroligt effektivt sätt att kringgå allt vad lagar och fackförbund heter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Ja, de som tar jobb den vägen gör både sig själva och alla andra en riktig björntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

En tremånaders visstidsanställning är ju bättre för företaget om man vill "inspektera varan".
Provanställning är bättre för arbetstagaren, i och med att man får tillsvidareanställning efter sex månader. Är man visstidsanställd kan det ta fem år innan företaget blir tvunget att tillsvidareanställa.

Sant, men ofta vill ju företagen ha den anställda (de har ju letat mellan en massa kandidater och intervjuer mm, vilket också kostar).
Så genom att ge 6 mån prov så har de chansen, om något skulle visa sig vara fel, att "ducka". Men samtidigt gör det väl facken och arbetstagarna glada att veta att "om allt går bra" så har jag jobb

Jag vet hur fula arbetsgivare kan vara dock. Jag har blivit lurad så det stänker om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Vad man har för uppsägningstid står i ens anställningskontrakt och/eller i eventuellt kollektivavtal.
Att du gissar vad TS har för uppsägningstid är dumt, det är bättre han läser i kontraktet.

Om han inte har ett mycket ovanligt avtal så har både tillsvidare och timanställda två veckor.
Bemanning är bemanning, avtalen är så gott som identiska.

Samt eftersom dom sa upp han efter just två veckor så slår jag vad om att han har det vanliga avtalet.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Om han inte har ett mycket ovanligt avtal så har både tillsvidare och timanställda två veckor.
Bemanning är bemanning, avtalen är så gott som identiska.

Samt eftersom dom sa upp han efter just två veckor så slår jag vad om att han har det vanliga avtalet.

Jag har fortfarande rätt i sak.

Permalänk
Medlem

Är de anslutna till almega så ring almega och kolla med dem hur deras praxis ser ut. De kan nog hjälpa dig. Är du själv fackligt ansluten? Ring i så fall ditt fack. (om inte så är det något som man bör göra när man börjar jobba. Kan komma till stor nytta framöver)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Och varför existerar det upplägget? Jo tack vare LAS.
Det är helt enkelt för besvärligt för företag att göra sig av med anställda som är olämpliga på ett eller annat vis.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Skrev på papper idag. Härmed avslutas xxx personnr från sin vistid på företaget. xxx sista dag som anställd blir 2016-03-02 vad skulle hända om jag inte skrev på? Låter som jag säger upp mig själv?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Skrev på papper idag. Härmed avslutas xxx personnr från sin vistid på företaget. xxx sista dag som anställd blir 2016-03-02 vad skulle hända om jag inte skrev på? Låter som jag säger upp mig själv?

Om du inte läste vad du skrev under är det säkerligen så, står det ikryssat att du slutat på egen begäran? blev lurad på det viset på mitt senaste bemanningsjobb när de hade sagt upp mig enbart för att sabortera min a-kassa i 45 arbetsdagar...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Om du inte läste vad du skrev under är det säkerligen så, står det ikryssat att du slutat på egen begäran? blev lurad på det viset på mitt senaste bemanningsjobb när de hade sagt upp mig enbart för att sabortera min a-kassa i 45 arbetsdagar...

Stod inget mer?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iben301:

Stod inget mer?

Men vad stod det om anställningsformen i ditt ursprungliga anställningsavtal, var det en tidsbegränsad anställning eller en tidsbegränsad provanställning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad stod det om anställningsformen i ditt ursprungliga anställningsavtal, var det en tidsbegränsad anställning eller en tidsbegränsad provanställning ?

Tidsbegränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iben301:

Tidsbegränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Då gällde den till det datum det stod enligt den AD dom jag tidigare länkade, jag tycker du ska ta hjälp av den fackförening du tillhör och visa dem ditt ursprungliga avtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då gällde den till det datum det stod enligt den AD dom jag tidigare länkade, jag tycker du ska ta hjälp av den fackförening du tillhör och visa dem ditt ursprungliga avtal.

Det är inte riktigt så enkelt...

"Står det i ditt anställningsavtal att din anställning löper fr.o.m. datum t.o.m. ett visst datum är anställningen inte uppsägningsbar av någondera part. Framgår det av ditt anställningsavtal att din anställning löper tillsvidare fr.o.m. ett visst datum dock längst t.o.m. XX-datum är den uppsägningsbar. "

Källa : http://www.juristjouren.se/tidsbegransade-anstallningar.html

"Avsluta tidsbegränsade anställningar
En tidsbegränsad anställning, det vill säga ett vikariat, en allmän visstidsanställning, en säsongsanställning eller en tidsbegränsad anställning för personer som fyllt 67 år, gäller under den avtalade tiden. Anställningen upphör när den avtalade anställningstiden löpt ut. En tidsbegränsad anställning kan som huvudregel därför inte avslutas i förtid. Parterna kan dock ha avtalat om att den ska vara uppsägningsbar med viss uppsägningstid. Då gäller kravet på saklig grund som vid tillsvidareanställning. "

Källa : http://www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Anstallningsform...

Så det beror till 100% på vad som stått i avtalet och inte vilken typ av anställningsform det är. Av vad jag har kunnat utläsa av vad TS skrivit så verkar det ha varit en visstidsanställning som löpt längst till ett datum och att det har funnits uppsägningstid med i avtalet. Så det är nog tyvärr kört.

Och så kan det vara värt att läsa sido 9 i bemmaningsavtalet https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ww...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Det är helt enkelt för besvärligt för företag att göra sig av med anställda som är olämpliga på ett eller annat vis.

Nej, det existerar därför att folk är dumma nog att gå med på så dåliga villkor. Hade ingen tagit jobb via bemanningsföretag hade de inte funnits.

Orsaken till att framför allt industriföretag väljer att hyra in mycket personal är inte för att det är svårt att göra sig av med anställda som är olämpliga. De väljer det för att ha högre flexibilitet i produktionen. Att kunna halvera personalstyrkan på två veckor istället för på ett halvår är väldigt praktiskt om produktionsvolymen varierar kraftigt.
Man skiter fullständigt i människan som utför arbetet och ser bara till resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Nej, det existerar därför att folk är dumma nog att gå med på så dåliga villkor. Hade ingen tagit jobb via bemanningsföretag hade de inte funnits.

Orsaken till att framför allt industriföretag väljer att hyra in mycket personal är inte för att det är svårt att göra sig av med anställda som är olämpliga. De väljer det för att ha högre flexibilitet i produktionen. Att kunna halvera personalstyrkan på två veckor istället för på ett halvår är väldigt praktiskt om produktionsvolymen varierar kraftigt.
Man skiter fullständigt i människan som utför arbetet och ser bara till resultatet.

Vad tjänar företagen på att behöva ta hand om alkisar och pundare, folk som blir långtidssjuka, folk som får för sig att skaffa barn och annat som kostar företagen pengar.
Så istället för att kunna göra sig av med dem och anställa nytt friskt folk så tvingas man till alla möjliga åtgärder och då besvarar man det med bemanningsföretag så är risken puts väck.

Visst du har rätt i att om ingen tog jobb av bemanningsföretagen så skulle de inte funnits.
Men fundera på varför de finns från första början.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Det är inte riktigt så enkelt...

"Står det i ditt anställningsavtal att din anställning löper fr.o.m. datum t.o.m. ett visst datum är anställningen inte uppsägningsbar av någondera part. Framgår det av ditt anställningsavtal att din anställning löper tillsvidare fr.o.m. ett visst datum dock längst t.o.m. XX-datum är den uppsägningsbar. "

Källa : http://www.juristjouren.se/tidsbegransade-anstallningar.html

"Avsluta tidsbegränsade anställningar
En tidsbegränsad anställning, det vill säga ett vikariat, en allmän visstidsanställning, en säsongsanställning eller en tidsbegränsad anställning för personer som fyllt 67 år, gäller under den avtalade tiden. Anställningen upphör när den avtalade anställningstiden löpt ut. En tidsbegränsad anställning kan som huvudregel därför inte avslutas i förtid. Parterna kan dock ha avtalat om att den ska vara uppsägningsbar med viss uppsägningstid. Då gäller kravet på saklig grund som vid tillsvidareanställning. "

Källa : http://www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Anstallningsform...

Så det beror till 100% på vad som stått i avtalet och inte vilken typ av anställningsform det är. Av vad jag har kunnat utläsa av vad TS skrivit så verkar det ha varit en visstidsanställning som löpt längst till ett datum och att det har funnits uppsägningstid med i avtalet. Så det är nog tyvärr kört.

Och så kan det vara värt att läsa sido 9 i bemmaningsavtalet https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ww...

Alla kända anställningar är "uppsägninsbara" oavsett form.
Annars kan jag gå runt full och slåss på jobbet, eller stjäla eller till och med mörda utan att bli uppsagd. För att exemplifiera ytterlighet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sedan kan alla ni som är konsulter fråga er närmaste konsultchef om han eller hon är konsult själv. Om inte, fråga varför.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Du kan inte säga att det endast beror på att "folk är dumma nog att ta det". Vad ska folk göra som inte har något annat val, menar du?

Kombinationen LAS/höga kostnader för att ha anställda är en stor del i att bemanningsföretagen växer.

Skrivet av Dockland:

Alla kända anställningar är "uppsägninsbara" oavsett form.
Annars kan jag gå runt full och slåss på jobbet, eller stjäla eller till och med mörda utan att bli uppsagd. För att exemplifiera ytterlighet.

Googla skillnaden på att bli uppsagd och avskedad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Googla skillnaden på att bli uppsagd och avskedad.

Tack. Fel av mig. Du har rätt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack. Fel av mig. Du har rätt.

Sjukt vore det om man inte kunde bli avskedad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Men, det att ha konsulter från bemmaningsföretag är ofta tre, fyra gånger så hög kostnad för företaget.
När jag var konsult betalade företaget runt 25000:- i veckan för mig. 47*25000:- = nästan 1,2 mille om året.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jisses vad det far iväg..

Som vanligt så blandas lag och avtal hej vilt! För dig som bemanningsanställd så gäller bemanningsavtalet och inget annat. LAS och provanställningar (där det senare sällan tillämpas längre) tillhör lagen.

Saken är den att de kan max skriva en visstid på 6 mån i bemanningsavtalet och det har de gjort..
Vad gäller uppsägningstid under den perioden så gäller två veckors ömsesidig uppsägningstid och inget annat.

Vad gäller lön mm så se upp med att de följer rätt GFL för där fuskas det friskt ska du veta. Jag har hjälpt en person att få ut över 300k i förlorad lön..

Googla bemanningsavtalet och läs på!

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Enity:

Kan ju vara så att bemanningsföretaget helt enkelt blev av med en "kund" och behövde göra sig av med personal.

Att bemanningsföretag existerar kräver att du läser på.. Jag som idag är arbetsgivare kan intyga att i Sverige är det både enkelt och billigt tack vare LAS att säga upp personal pga arbetsbrist! Allt annat är en lögn.
Faktiskt så var det Carl Bildt som regerade när lagen om att förbjuda privat arbetsförmedling ändrades och gjorde det möjligt för bemanningsföretagen att ens existera. Göran Person regeringen efter det, valde att inte ändra detta ska också kommas ihåg.

Tycker ändå att bemanningsavtalen idag (tack vare facken) är någorlunda mänskliga och det blir mer och mer ofördelaktigt att ta in bemanningsanställda (dyrare än egen personal). Tyvärr så försöker många mindre bemanningsföretag fuska med löner och andra villkor men läs på, gå med i facket så kan man vara säker på att hävda sin rätt!

Sorry för dubbelpost men hittade inte ta bort inlägg så lät gamla stå kvar men allt skulle vare i samma post..! Slå gärna ihop om möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

De som studerat hur arbetsrätten i Sverige fungerar och jämför med andra länder inser fort att det är både billigt och enkelt att göra sig av med personal i Sverige, det är en myt att det är svårt och dyrt men Timbro vill gärna få folk att tro det.
Det är däremot ofta väldigt dyrt att anlita bemanningsföretag eftersom de sitter som en totalt onödig mellanhand och håvar in pengar för att göra ingenting, de har i många fall lyckats grundlura företagarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Men, det att ha konsulter från bemmaningsföretag är ofta tre, fyra gånger så hög kostnad för företaget.
När jag var konsult betalade företaget runt 25000:- i veckan för mig. 47*25000:- = nästan 1,2 mille om året.

Långsiktigt är det ändå fördelaktigt för företaget att göra på det viset, annars skulle man göra annorlunda. Hög flexibilitet samt enkel rekrytering kan många gånger vara värt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Du kan inte säga att det endast beror på att "folk är dumma nog att ta det". Vad ska folk göra som inte har något annat val, menar du?

Om ingen skulle ta jobb via bemanningsföretag hade företagen inget annat val än att anställa själva. Problemet är att folk tänker kortsiktigt och är desperata efter jobb, vilket spelar både bemanningsföretagen och deras kunder rakt i händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som studerat hur arbetsrätten i Sverige fungerar och jämför med andra länder inser fort att det är både billigt och enkelt att göra sig av med personal i Sverige, det är en myt att det är svårt och dyrt men Timbro vill gärna få folk att tro det.
Det är däremot ofta väldigt dyrt att anlita bemanningsföretag eftersom de sitter som en totalt onödig mellanhand och håvar in pengar för att göra ingenting, de har i många fall lyckats grundlura företagarna.

Fast det där stämmer inte.

Ja, det finns någon typ av vinst såklart. Det finns det i alla branscher. Sen även att hitta personen är en del av processen, som kan ta en bra stund. Eller så går det på dagen.

Allt beror på vilken typ av tjänst det är som skall hyras ut, och där är vinsten olika hög eller låg.

Att telefonintervjua, kolla referenser, boka intervju, sålla bort folk som inte kvalificerar sig, förhandla om lön och se att konsulten passar kunden, är en process många företag inte orkar med, eller har tid för.

Har varit med om ett fall där allt var perfekt, men så tyckte kunden att personen bodde på fel sida av stan, och ville inte ha konsulten.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Långsiktigt är det ändå fördelaktigt för företaget att göra på det viset, annars skulle man göra annorlunda. Hög flexibilitet samt enkel rekrytering kan många gånger vara värt mycket.

Svårt att generalisera. En del har konsulter för att företag har anställningsstopp, kanske till och med ersättningsanställningsstopp och är "tvingade" att ta in konsulter, en del har konsulter av "gammal vana", det är väl vanligast bland större företag.
En del provar nya avdelningar m.m. under exempel expansion för att bedöma bemanning och liknande.
Men det där är branch-relativt såklart. Det blir svårare för linjechefer att motivera kostnaden för styrelse, då det finns företag som har 40/60 med konsulter under vardaglig drift. Det holkar ur budget. Det trixar många till att inte bokföra kostnaden på personal utan på andra kostnadsställen/konton. Men, det blir tightare och tightare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Om ingen skulle ta jobb via bemanningsföretag hade företagen inget annat val än att anställa själva. Problemet är att folk tänker kortsiktigt och är desperata efter jobb, vilket spelar både bemanningsföretagen och deras kunder rakt i händerna.

Det är en av flera anledningar, absolut, men det är inte den enda.