Garantiärende Logitech G930
Hallå allihopa!
Jag tänkte jag skulle dela med mig av min historia gällande när mitt headset Logitech G930 gick sönder.
Jag köpte detta hörlurarna 2015-12-03 från Elgiganten.se. Redan innan köp hade jag läst ganska mycket om problem med mjukvaran, gick ett bra tag och velade men tyckte ändå att det verkade vara ett bra headset och de som haft problem hade i princip alla 1 gemensam lösning vilket gjorde att jag kände att om jag fick det problemet som alla beskrev så skulle lösningen vara enkel.
När jag fick hem headsetet så fick jag mycket riktigt problem med att få det att fungera, det vägrade koppla och jag fick inget ljud. Jag laddade då ner en gammal version av mjukvaran och det fungerade därefter felfritt. Jag var mycket nöjd med lurarna, de var bekväma och jag hade aldrig problem med batteritiden. Logitech skriver att batteritiden är 10h, jag vet inte om det är riktigt sant men jag har spelat långa dagar ett flertal gånger och aldrig haft några problem så de är nog inte helt galet med 10h iallafall. Värt att tillägga är att jag alltid stänger av/laddar hörlurarna när jag inte använder dem.
Allting var frid och fröjd fram till 2016-02-17 alltså ca 2 1/2 månad efter köp då jag satt och pratade med några polare på Teamspeak, jag har voice activation och när jag skulle göra en enkel justering av hörlurarna vid höger öra så hörde både jag och mina kompisar ett ljud av plast knäckas. Jag kände direkt att något på hörlurarna gått sönder. Tog av dem och mycket riktigt så hade en bit plats knäckts rakt av. Se bild nedan:
Som ni ser så har den ena "armen" som håller den högra kåpan knäckts på mitten. Direkt undrade jag hur i h*lvette detta gick till, jag gjorde inget konstigt med lurarna, det ända jag gjorde var att justera det lite eftersom det inte satt skönt. Ganska snabbt började känslan att detta skulle bli svårt att förklara smyga sig fram. Jag vet ju att jag inte gjorde något konstigt när det gick sönder men kommer de tro på mig? Gamers har väl något av ett dåligt rykte att kanske inte lägga ner headsetet lugnt och försiktigt om man haft ett dåligt game etc.
Jag har inte heller tappat eller på något annat sätt under tiden jag haft dem kunnat skada dom så att denna gången bara var att "bägaren rann över", att en liten touch kunde pajja ett problem som under tid byggts upp.
Jag vill vara helt ärlig och visar därför en ny bild för att förklara på vilket sätt jag justerade headsetet när det gick sönder, se nedan:
Den röda markeringen visar där jag tog tag i kåpan när jag skulle rätta till det, (tänk en likadan markering på motsvarande sida av kåpan), jag tog alltså lite slarvigt när jag skulle justera det när jag istället kunde ta ett "stadigare" grepp uppe på själva "armarna" till kåpan. Det är det ända "slarviga" jag gjorde, men det bör ju inte göra så att platsen spricker rakt av, tycker jag iallafall.
Jag tog lurarna och körde iväg till min lokala Elgiganten som direkt sa att detta var inget som garantin skulle täcka. Han förklarade att vi kan skicka in det åt dig, men Logitech kommer ALDRIG att gå med på detta. Denna skadan är inget som "händer av sig själv", bokstavligt talat så hade han ju rätt, det hände inte av sig själv men vi vet ju alla att det inte var så han menade. Han menade ju att jag själv orsakat skadan genom att vara oförsiktig eller tom våldsam med lurarna.
Han fortsatte med att säga att han gärna skickar in det åt mig men och jag citerar
"Jag sätter mitt jobb på att Logitech aldrig kommer att gå med på detta, och isåfall kommer du tvingas stå för frakten och en felsökningsavgift för att få tillbaka dom vilket ligger på ungefär samma som ett helt nytt headset"
Eftersom jag inte ville lämna ifrån mig mitt headset och seden riskera att det "hålls gisslan" och att jag därav blir av med det helt och hållet så körde jag hem igen.
Dagen efter ringde jag Logitech då det var försent dagen innan, jag fick snabbt kontakt med dem och jag tror jag stog i telefonkö i typ 1 minut. Jag hade också dagen innan skapat ett supportärende på Logitechs hemsida, så när jag ringde kunde representanten plocka fram information om mitt ärende inklusive en bild på skadan. Jag fick nya uppgifter som jag var tvungen att ange och de ville även att jag skulle ta ett par nya bilder med en lapp vid sidan om med mitt ärende nummer, antagligen för att bevisa att det är mitt headset som är det söndriga på bilden. Vi lade på så att jag kunde fixa dessa bilder och skulle sedan skicka in dem.
Sagt och gjort jag körde en liten photo shoot här hemma och skickade sedan in bilderna samt resten av informationen de bad om via deras helpcenter där jag skapat ett ärende dagen innan. När jag gjorde detta stod det dock "Status: Väntar på svar från kund" så jag blev osäker och ringde in för att försäkra mig om att de hade fått infon, samt att jag ville snabba på processen. Nu när dom mottagit all info så skulle det skickas till garantiavdelningen där de skulle ta ett beslut om ifall jag var berättigad ersättning eller ej. Detta skulle ta upp till 5 arbetsdagar vilket skulle betyda svar i värsta fall 2016-02-23.
Jag gick och nojjade lite fram tills idag 2016-02-19 alltså endast 2 dagar efter att felet inträffat och 1 dag efter att deras garantiavdelning fick ärendet. Jag fick nu beskedet via mejl att mitt ärende blivit godkänt och att de skickar hem ett par nya lurar till mig.
Detta var ett extremt skönt besked för jag var helt inställd på att de till 99% skulle säga att jag orsakat felet själv genom oaktsamhet och därför inte fick ett nytt/fick det lagat.
Jag fick alltså inte bara headsetet lagat eller behövde lämna in det och byta till mig ett nytt utan de skickar ett helt nytt till mig samtidigt som jag kan behålla det gamla. Kunde verkligen inte föreställa mig ett bättre scenario, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra men jag kan ju tejpa de söndriga eftersom ljud och allt fungerar perfekt och sedan ha de nya ouppackade och använda dem när dessa går sönder. Eller börja använda de nya direkt och spara de andra som reserv, vi får se.
Anledning till att jag skriver detta var att jag var så säker på att de skulle komma tillbaka med ett negativt besked och att jag skulle behöva skriva en arg tråd över hur dåligt bemötande jag fått eftersom min skada råkade vara av det mindre vanliga slaget. Då kan jag ju också skriva en tråd som berättar historien när jag blev bemött på ett bra sätt. Dock tycker jag att bemötandet på Elgiganten var mycket dåligt, visst jag blev tekniskt sätt erbjuden att lämna in headsetet men eftersom de i princip lovade att jag skulle behöva betala för att få tillbaka det så ville jag ju inte ta den risken. Ibland kan man bli bemött på ett sätt som var sämre än vad man tänkt men trots besvikelsen kan man inse att de ändå hade ett trevligt bemötande, så var inte fallet där.
Hade jag nu blivit nekad av Logitech själva så hade jag förstått det eftersom skadan ser ut som den är vållad av oaktsamhet från min sida vilket den ju inte var, men hur ska jag bevisa det? Jag sitter ju inte direkt och filmar mig själv för att sedan ha bevis om det går sönder :).
Jag är iallafall sjukt nöjd med hur allt löste sig och som sagt, jag var redo att "smutskasta" Logitech om jag inte skulle få rätt, så då är det bara rättvist att ge dem cred när de sköter allt snyggt, snabbt gick det och det löste sig bättre än jag hade kunnat drömma om.
Om ni fått mitt ärende och jobbat på Logitech, hade ni då trott på mig? Jag hade nog själv varit misstänksam om jag ska vara helt ärlig. Glad att det trodde på mig dock.
Någon av er som har erfarenhet såväl goda som dåliga av garantiärenden/reklamationer? Jag hatar att reklamera, man vill ju bara att produkten man har köpt ska fungera. Så när något går sönder suger det att behöva lämna in det för det känns alltid som de misstänker att man själv gjort något fel eller så, precis som att jag själv tar sönder en produkt för att gå och få den lagad hos er :/. Jag antar att det finns folk som gör så när produktens garanti börjar närma sig sitt slut men är det verkligen så vanligt så att alla vi andra ska bli bemötta på ett misstänksamt sätt?
Hade varit kul att höra era erfarenheter, speciellt Logitech för att se om jag hade tur eller om supporten är så bra som jag nu tycker det verkar :).
Hälsningar Adam2k