Garantiärende Logitech G930

Permalänk
Medlem

Garantiärende Logitech G930

Hallå allihopa!
Jag tänkte jag skulle dela med mig av min historia gällande när mitt headset Logitech G930 gick sönder.

Jag köpte detta hörlurarna 2015-12-03 från Elgiganten.se. Redan innan köp hade jag läst ganska mycket om problem med mjukvaran, gick ett bra tag och velade men tyckte ändå att det verkade vara ett bra headset och de som haft problem hade i princip alla 1 gemensam lösning vilket gjorde att jag kände att om jag fick det problemet som alla beskrev så skulle lösningen vara enkel.
När jag fick hem headsetet så fick jag mycket riktigt problem med att få det att fungera, det vägrade koppla och jag fick inget ljud. Jag laddade då ner en gammal version av mjukvaran och det fungerade därefter felfritt. Jag var mycket nöjd med lurarna, de var bekväma och jag hade aldrig problem med batteritiden. Logitech skriver att batteritiden är 10h, jag vet inte om det är riktigt sant men jag har spelat långa dagar ett flertal gånger och aldrig haft några problem så de är nog inte helt galet med 10h iallafall. Värt att tillägga är att jag alltid stänger av/laddar hörlurarna när jag inte använder dem.

Allting var frid och fröjd fram till 2016-02-17 alltså ca 2 1/2 månad efter köp då jag satt och pratade med några polare på Teamspeak, jag har voice activation och när jag skulle göra en enkel justering av hörlurarna vid höger öra så hörde både jag och mina kompisar ett ljud av plast knäckas. Jag kände direkt att något på hörlurarna gått sönder. Tog av dem och mycket riktigt så hade en bit plats knäckts rakt av. Se bild nedan:

Som ni ser så har den ena "armen" som håller den högra kåpan knäckts på mitten. Direkt undrade jag hur i h*lvette detta gick till, jag gjorde inget konstigt med lurarna, det ända jag gjorde var att justera det lite eftersom det inte satt skönt. Ganska snabbt började känslan att detta skulle bli svårt att förklara smyga sig fram. Jag vet ju att jag inte gjorde något konstigt när det gick sönder men kommer de tro på mig? Gamers har väl något av ett dåligt rykte att kanske inte lägga ner headsetet lugnt och försiktigt om man haft ett dåligt game etc.
Jag har inte heller tappat eller på något annat sätt under tiden jag haft dem kunnat skada dom så att denna gången bara var att "bägaren rann över", att en liten touch kunde pajja ett problem som under tid byggts upp.
Jag vill vara helt ärlig och visar därför en ny bild för att förklara på vilket sätt jag justerade headsetet när det gick sönder, se nedan:

Den röda markeringen visar där jag tog tag i kåpan när jag skulle rätta till det, (tänk en likadan markering på motsvarande sida av kåpan), jag tog alltså lite slarvigt när jag skulle justera det när jag istället kunde ta ett "stadigare" grepp uppe på själva "armarna" till kåpan. Det är det ända "slarviga" jag gjorde, men det bör ju inte göra så att platsen spricker rakt av, tycker jag iallafall.
Jag tog lurarna och körde iväg till min lokala Elgiganten som direkt sa att detta var inget som garantin skulle täcka. Han förklarade att vi kan skicka in det åt dig, men Logitech kommer ALDRIG att gå med på detta. Denna skadan är inget som "händer av sig själv", bokstavligt talat så hade han ju rätt, det hände inte av sig själv men vi vet ju alla att det inte var så han menade. Han menade ju att jag själv orsakat skadan genom att vara oförsiktig eller tom våldsam med lurarna.
Han fortsatte med att säga att han gärna skickar in det åt mig men och jag citerar

"Jag sätter mitt jobb på att Logitech aldrig kommer att gå med på detta, och isåfall kommer du tvingas stå för frakten och en felsökningsavgift för att få tillbaka dom vilket ligger på ungefär samma som ett helt nytt headset"

Eftersom jag inte ville lämna ifrån mig mitt headset och seden riskera att det "hålls gisslan" och att jag därav blir av med det helt och hållet så körde jag hem igen.

Dagen efter ringde jag Logitech då det var försent dagen innan, jag fick snabbt kontakt med dem och jag tror jag stog i telefonkö i typ 1 minut. Jag hade också dagen innan skapat ett supportärende på Logitechs hemsida, så när jag ringde kunde representanten plocka fram information om mitt ärende inklusive en bild på skadan. Jag fick nya uppgifter som jag var tvungen att ange och de ville även att jag skulle ta ett par nya bilder med en lapp vid sidan om med mitt ärende nummer, antagligen för att bevisa att det är mitt headset som är det söndriga på bilden. Vi lade på så att jag kunde fixa dessa bilder och skulle sedan skicka in dem.
Sagt och gjort jag körde en liten photo shoot här hemma och skickade sedan in bilderna samt resten av informationen de bad om via deras helpcenter där jag skapat ett ärende dagen innan. När jag gjorde detta stod det dock "Status: Väntar på svar från kund" så jag blev osäker och ringde in för att försäkra mig om att de hade fått infon, samt att jag ville snabba på processen. Nu när dom mottagit all info så skulle det skickas till garantiavdelningen där de skulle ta ett beslut om ifall jag var berättigad ersättning eller ej. Detta skulle ta upp till 5 arbetsdagar vilket skulle betyda svar i värsta fall 2016-02-23.

Jag gick och nojjade lite fram tills idag 2016-02-19 alltså endast 2 dagar efter att felet inträffat och 1 dag efter att deras garantiavdelning fick ärendet. Jag fick nu beskedet via mejl att mitt ärende blivit godkänt och att de skickar hem ett par nya lurar till mig.
Detta var ett extremt skönt besked för jag var helt inställd på att de till 99% skulle säga att jag orsakat felet själv genom oaktsamhet och därför inte fick ett nytt/fick det lagat.

Jag fick alltså inte bara headsetet lagat eller behövde lämna in det och byta till mig ett nytt utan de skickar ett helt nytt till mig samtidigt som jag kan behålla det gamla. Kunde verkligen inte föreställa mig ett bättre scenario, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra men jag kan ju tejpa de söndriga eftersom ljud och allt fungerar perfekt och sedan ha de nya ouppackade och använda dem när dessa går sönder. Eller börja använda de nya direkt och spara de andra som reserv, vi får se.

Anledning till att jag skriver detta var att jag var så säker på att de skulle komma tillbaka med ett negativt besked och att jag skulle behöva skriva en arg tråd över hur dåligt bemötande jag fått eftersom min skada råkade vara av det mindre vanliga slaget. Då kan jag ju också skriva en tråd som berättar historien när jag blev bemött på ett bra sätt. Dock tycker jag att bemötandet på Elgiganten var mycket dåligt, visst jag blev tekniskt sätt erbjuden att lämna in headsetet men eftersom de i princip lovade att jag skulle behöva betala för att få tillbaka det så ville jag ju inte ta den risken. Ibland kan man bli bemött på ett sätt som var sämre än vad man tänkt men trots besvikelsen kan man inse att de ändå hade ett trevligt bemötande, så var inte fallet där.
Hade jag nu blivit nekad av Logitech själva så hade jag förstått det eftersom skadan ser ut som den är vållad av oaktsamhet från min sida vilket den ju inte var, men hur ska jag bevisa det? Jag sitter ju inte direkt och filmar mig själv för att sedan ha bevis om det går sönder :).

Jag är iallafall sjukt nöjd med hur allt löste sig och som sagt, jag var redo att "smutskasta" Logitech om jag inte skulle få rätt, så då är det bara rättvist att ge dem cred när de sköter allt snyggt, snabbt gick det och det löste sig bättre än jag hade kunnat drömma om.

Om ni fått mitt ärende och jobbat på Logitech, hade ni då trott på mig? Jag hade nog själv varit misstänksam om jag ska vara helt ärlig. Glad att det trodde på mig dock.

Någon av er som har erfarenhet såväl goda som dåliga av garantiärenden/reklamationer? Jag hatar att reklamera, man vill ju bara att produkten man har köpt ska fungera. Så när något går sönder suger det att behöva lämna in det för det känns alltid som de misstänker att man själv gjort något fel eller så, precis som att jag själv tar sönder en produkt för att gå och få den lagad hos er :/. Jag antar att det finns folk som gör så när produktens garanti börjar närma sig sitt slut men är det verkligen så vanligt så att alla vi andra ska bli bemötta på ett misstänksamt sätt?
Hade varit kul att höra era erfarenheter, speciellt Logitech för att se om jag hade tur eller om supporten är så bra som jag nu tycker det verkar :).

Hälsningar Adam2k

Permalänk
Medlem

@adam2k:

Hade själv ett par corsair lurar som bygeln gick av på efter nästan ett år på samma sätt som ditt par och dom fick jag utbytta på mindre än en vecka så det är nog ganska ofta dom byter ut lurar som går sönder så då plasten inte håller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mina G35 gick av i bygeln (vanligt fel) efter typ 18 månader skickade in en ticket till Logitech dem bad mig skriva ner ärendenummer och ta en bild och skicka in. En dag senare sa dem att ett nytt headsett va på väg. Fick ett nytt inom typ 5 dagar. Dem gammla lyckades jag fixa ihop ngt med superlim och silvertejp men använde dem nya ändå, sedan efter kanske 1.5år gick dem nya sönder också skickade då ett support ärende men gick inte igenom då jag inte hade köpt dessa utan dessa va "gratislurar" från Logitech vilket jag kan förstå. Tog dock och skruvade isär dem nya hörlurarna och tog 1 plastbit från dem och satte på det gamla headsettet så blev dem hela igen (är den plastbiten i bygeln med 4st skruvar, vanligt fel).

Köpte nu för kanske 1år sedan ett par G930 från ebay som är lättare än G35 och har inte dessa skruvar i bygeln så dem har hållt bra tycker jag, inga knak eller sprickningar som jag har sett. Väldigt nöjd med mina G930 och med G35 då ljudet är väldigt bra och som jag vill ha det (basigt) och micken är perfekt på båda (så tyst och utan brus att kompisen i skype/ts inte vet om man är kvar).

Så tumme upp för Logitech Supporten.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Även jag har varit med om liknande situation, hade ett par trådlösa Creative Wrath Wireless(?) där en liten plastbit som höll ihop bygeln och kåporna gav med sig efter strax över ett år. Gick direkt till Creative och fick efter många om och men en ny, var dock tvungen att skicka den trasiga i originalförpackning med rekommenderad post till typ Belgien vilket gick på 30-40% av nypris...

Värt att nämna är väl att biten som gick sönder är ungefär 2x1cm och används bara för att skruva fast en annan plastbit och från början ville jag bara ha denna 10 öres bit hemskickad men nope de bytte hellre ut hela.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

@adam2k:

Hade själv ett par corsair lurar som bygeln gick av på efter nästan ett år på samma sätt som ditt par och dom fick jag utbytta på mindre än en vecka så det är nog ganska ofta dom byter ut lurar som går sönder så då plasten inte håller.

Okej, ja jag trodde inte att jag var ensam om problemet, kanske lät så. Det jag däremot blev osäker på är om det var "vanligt" att de gick sönder på just det sättet, alltså att bygeln bara bröts rakt av utan att jag egentligen gjorde något. Det kanske är vanligare än vad jag trodde då Tack för ditt svar

Skrivet av Extremaz:

Mina G35 gick av i bygeln (vanligt fel) efter typ 18 månader skickade in en ticket till Logitech dem bad mig skriva ner ärendenummer och ta en bild och skicka in. En dag senare sa dem att ett nytt headsett va på väg. Fick ett nytt inom typ 5 dagar. Dem gammla lyckades jag fixa ihop ngt med superlim och silvertejp men använde dem nya ändå, sedan efter kanske 1.5år gick dem nya sönder också skickade då ett support ärende men gick inte igenom då jag inte hade köpt dessa utan dessa va "gratislurar" från Logitech vilket jag kan förstå. Tog dock och skruvade isär dem nya hörlurarna och tog 1 plastbit från dem och satte på det gamla headsettet så blev dem hela igen (är den plastbiten i bygeln med 4st skruvar, vanligt fel).

Köpte nu för kanske 1år sedan ett par G930 från ebay som är lättare än G35 och har inte dessa skruvar i bygeln så dem har hållt bra tycker jag, inga knak eller sprickningar som jag har sett. Väldigt nöjd med mina G930 och med G35 då ljudet är väldigt bra och som jag vill ha det (basigt) och micken är perfekt på båda (så tyst och utan brus att kompisen i skype/ts inte vet om man är kvar).

Så tumme upp för Logitech Supporten.

Okej, ja precis så som du beskriver bad de mig göra, skicka in ett antal bilder med ärendenummer samt original tillbehör. Jag fick ju också beskedet att ett nytt var på väg efter 1 dag precis som du, hoppas att den andra biten också är samma nämligen att det kommer hem till mig på 5 dagar :), nu är det dock helg.

Dina gick ju sönder efter 18 månader, har för mig garantin var 2 år minst (rätta mig om jag har fel) så du hade ju inte så mycket tid kvar. Självklart om du fått ett nytt par så börjar ju inte de 24 månaderna om, du får ju bara ett nytt par men garantin från köpet hänger ju kvar. Jag har aldrig provat G35, varken någon polares eller i butik men jag är väldigt nöjd med mitt G930.
Min polare har något headset som jag glömt vad det är men när han laddar det (vilket är ofta för han är väldigt dålig på att ladda det) så är det ett brus hela tiden. Han har dessutom också voice activation och med detta brus under laddning så aktiveras micen från det. Vi andra hör alltså ett brusande hela tiden vilket är mindre roligt.

Skrivet av Naga:

Även jag har varit med om liknande situation, hade ett par trådlösa Creative Wrath Wireless(?) där en liten plastbit som höll ihop bygeln och kåporna gav med sig efter strax över ett år. Gick direkt till Creative och fick efter många om och men en ny, var dock tvungen att skicka den trasiga i originalförpackning med rekommenderad post till typ Belgien vilket gick på 30-40% av nypris...

Värt att nämna är väl att biten som gick sönder är ungefär 2x1cm och används bara för att skruva fast en annan plastbit och från början ville jag bara ha denna 10 öres bit hemskickad men nope de bytte hellre ut hela.

Okej, jasså du fick tjaffsa med dom lite först? Jag förväntade mig lite mer tjaffs, dock räckte det gott och väl med tjaffset jag fick från Elgiganten. Drygt att du behövde skicka in det och i orginalförpackning dessutom :/. Du fick iallafall lagat headsetet för en billigare slant än vad ett nytt hade kostat, dock lite surt att behöva skicka in gamla vilket dessutom kostade en slant.
Jag frågade också kundtjänst på Logitech hur det fungerade om man kunde köpa en ny plastbit om det skulle bli avslag men det gick ej, reservdelar som fanns att köpa var endast ny USB mottagare och liknande delar. Som tur är behöver jag inte tänka på det mer, jag är som sagt jättenöjd med hur det löste sig denna gången.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Det här är ett känt fel på vissa av Logitechs modeller (bland annat G930). Vet att Inet byter ut dem direkt i butik utan strul, Elgiganten borde ha samma policy.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Logitech har nog världens bästa och generösaste garantipolicy. Ska nog inte va något problem alls om andra också fått samma sak igenom hos de, creative var som vi såg mer tjöt. Fick min mx500 mus utbytt och en ny mx518 skickad efter 6 år då de hade skrivit livstids garanti på produkten, bara ringa och skicka bild. Nu har de bara 5 års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra men jag kan ju tejpa de söndriga eftersom ljud och allt fungerar perfekt och sedan ha de nya ouppackade och använda dem när dessa går sönder. Eller börja använda de nya direkt och spara de andra som reserv, vi får se.

Jag har ett par Logitech G930 med (mestadels) hela plastbitar men mottagaren eller kretskortet i lurarna verkar ha gett upp för dom startar om sig hela tiden.

Jag kan köpa dina gamla lurar för en gör-det-själv-peng eller så kan du köpa mina hela plastbitar för det samma ??

Två trasiga kan ju bli en hel och då slipper jag i vilket fall som helst slänga dom i elskroten på tippen...

Angående Logitechs support så kan även jag intyga att dom är bra, jag köpte en G5 rev2 där den lilla plastkassetten man lägger vikterna i saknades. Jag kontaktade bara Logitech och dom skickade en ny kassett till mig. Det roliga är att kassetten jag fick var till G5 rev1 så den är orange men musen har en blå original, bara färgen som skiljer annars är dom funktionsmässigt samma men jag tycker det är en kul anekdot iaf

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har också haft erfarenhet av Logitech. Kanon support! Jag fick också ett par nya utskickade och fick behålla dom gamla!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Tjena!

Det här är ett känt fel på vissa av Logitechs modeller (bland annat G930). Vet att Inet byter ut dem direkt i butik utan strul, Elgiganten borde ha samma policy.

Okej, ja om det är ett vanligt fel så förstår jag varför det gick så pass smidigt :). Låter som jag hatar Elgiganten alltså men har inte någon bra erfarenhet därifrån. Handlar dock där sällan eftersom det oftast är billigare hos konkurrenterna precis bredvid (där jag bor är flera kedjor i princip dörr i dörr) samt att jag har bra erfarenhet av de andra så går jag dit först.

Skrivet av Lolle:

Logitech har nog världens bästa och generösaste garantipolicy. Ska nog inte va något problem alls om andra också fått samma sak igenom hos de, creative var som vi såg mer tjöt. Fick min mx500 mus utbytt och en ny mx518 skickad efter 6 år då de hade skrivit livstids garanti på produkten, bara ringa och skicka bild. Nu har de bara 5 års garanti

Okej jag det känns ju bra att höra, har inte så många Logitech saker men gillar de jag har/haft genom åren. Gött att du fick en mus i utbyte, men stod det livstid så gjorde det hehe.

Skrivet av [TBOC]Razor:

Jag har ett par Logitech G930 med (mestadels) hela plastbitar men mottagaren eller kretskortet i lurarna verkar ha gett upp för dom startar om sig hela tiden.

Jag kan köpa dina gamla lurar för en gör-det-själv-peng eller så kan du köpa mina hela plastbitar för det samma ??

Två trasiga kan ju bli en hel och då slipper jag i vilket fall som helst slänga dom i elskroten på tippen...

Angående Logitechs support så kan även jag intyga att dom är bra, jag köpte en G5 rev2 där den lilla plastkassetten man lägger vikterna i saknades. Jag kontaktade bara Logitech och dom skickade en ny kassett till mig. Det roliga är att kassetten jag fick var till G5 rev1 så den är orange men musen har en blå original, bara färgen som skiljer annars är dom funktionsmässigt samma men jag tycker det är en kul anekdot iaf

Ska ha det i åtanke, har inte bestämt hur jag ska göra ännu. Ja det var ju bra att de kunde skicka en ny "plastkassett" till dig, det verkade inte som de hade ett stort utbud av reservdelar utan verkar snarare byta ut hela produkten istället. Lite fräckt att ha två olika färger, limited edition!

Skrivet av Nollan:

Jag har också haft erfarenhet av Logitech. Kanon support! Jag fick också ett par nya utskickade och fick behålla dom gamla!

Okej, trevligt att höra :). Ja jag är kanon nöjd och det verkar det finnas andra som är också, Logitech är alltså inget märke att vara rädd för pga Garantifrågor iallafall. Hur gjorde du, använde du de söndriga och lät de nya ligga eller hur gjorde du (kanske inte gick, beroende på hur sönder de var)?

Permalänk
Medlem

@Adam2k

Vad kul för dig att allt gick bra! Som du själv säger är det ganska svårt att bevisa sådana här saker ibland.

När det kommer till Elgiganten så vill jag dock försvara dom. De gör ju sådana här saker dagligen, massvis med gånger om dagen. Efter ett tag får man en bra erfarenhet och med den erfarenheten kan man göra en kvalificerad gissning till vad som kommer att hända.

Problemet i min erfarenhet ligger inte hos Elgiganten utan det ligger hos alla kunder. För kunder ljuger. Det är en av de första sakerna man lär sig när man jobbar inom handels (av erfarenhet, inte av företaget). Ja, jag har tidigare jobbat i 5 år för en av de större El-kedjorna i Sverige. Jag skulle kunna sitta och berätta historier om sådana här situationer i år utan att få slut på material. Detta är bara några av mina historier, och jag har vänner som jobbar i möbelbutiker, klädbutiker och andra ställen. När man pratar lite med varandra så är det väldigt tydligt att kunder i alla handelsbutiker ljuger som sjutton. Antagligen för att de aldrig lärt sig att ta konsekvenserna av sina egna handlingar.

1. Kund säger att telefon slutat fungera, hävdar garanti. Säger att den "bara slutade". Skickar på service, service ser att alla elektronik är oxiderad, den har uppenbarligen tagit ett långt simpass. Nu pratar vi inte duggregn utan badat i vatten i 30+ minuter. Kunden vägrar betala "serviceavgiften" och blir arg för att det inte går på garanti.

2. Kund har tappar telefonen ute till sjöss, ligger på botten mitt ute på random hav. Kund vill ha en ny på garanti. Ja, jag behöver nog inte säga så mycket mer va?

3. Kund köper demovara av tvättmaskin. Jag kör ut varan, synar den så det inte finns några repor vi missat. Plastar in den i massvis med bubbelplats så den inte ska repas vid flytt och hjälper kund lasta upp den i lastbilen. 2h senare kommer kunden tillbaks, tvättmaskinen är rejält bucklig och ser ut som någon tappat den ner från en lastbil. Hävdar till min kollega att vi tappat den innan den lastats från oss, vilket jag vet är lögn då jag synade den och lastade den själv. Kollegan kommer och hämtar mig och jag kollar på maskinen, säger till kunden, " scha... den här ser ut som att ni tappat ner den från en lastbil". Kunden ser väldigt generad och skamsen ut, erkänner att det var det som hände, vänder på klacken och går. Antagligen hoppades de på att de skulle träffa en annan kollega som bara skulle acceptera deras lögn och ge dom pengarna tillbaks.
¨
4. Kund frågar om man kan använda alla typer av grytor på en spishäll. Jag säger "Japp, alla typer av grytor fungerar bra (dvs koppar, keramik, stål, rrostfritt etc)". Kund kommer in en vecka senare och säger att hällen är repig, hävdar att jag ljugit. Jag förklarar lugnt och stilla att alla TYPER av kokkärl fungerar, men om kokkärlet har en trasig undersida och har "Metallflisor" som sticker ut så kommer det ju självfallet repa glaset, det är ju en glashäll. Kund undrar om han kan byta mot en ny då han inte visste detta. Då ställer jag denna fråga till kunden "Låt oss säga att du köper en bil, du frågar om man kan tvätta bilen med vilken svamp som helst och bilförsäljaren säger "Ja det kan du". Du går sedan hem och tvättar bilen, fast du har massa smågrus i tvätthinken och de fastnar på svampen. När du är färdig har du repat lacken över hela bilen. Du åker tillbaks till försäljaren och frågar om du kan få byta mot en ny bil. Vad tror du försäljaren säger då?"

5. Kund lämnar tillbaks öppnad vara, säger att hen inte är nöjd. personal öppnar kartongen och kollar att alla delar finns. Fjärrkontroll, extra sändare, 3 sladdar saknas. Meddelar att kunden måste hämta detta ifall de vill lämna tillbaks. Kunden hävdar att de aldrig fanns med, i kartongen. Efter 30 min tjafs åker kund hem och hämtar delarna som saknas och får lämna tillbaks varan. Tydligen fanns delarna med trots allt, men kunden orkade väl inte åka de 1 mil för att hämta det den glömt.

Detta är min erfarenhet av kunder inom handels, och jag är säker på att jag inte är ensam. Självfallet finns det massvis med underbara människor också. Större delen av folk är ju sjukt trevliga, men de som håller på som ovan gör att man tappar lite hoppet till mänskligheten och dom var den största anledningen till att jag valde att byta bransch
____________________________

Jag vill vara tydlig med att jag inte hävdar att du ljuger om ditt ärende, tvivlar på att du hade lagt upp en tråd här om det inte varit sant. Men Elgigantens personal erbjöd dig att skicka varan på garantiärende och informerade dig helt enkelt vad de tror utfallet kommer att bli, så man inte känner sig lurad ifall lurarna kommer tillbaks och Logitechs service säger att det inte går på garanti. Varken elgiganten eller personalen bryr ju sig om ifall du vill skicka varan på garanti, de är bara en mellanhand. Det kostar dom ingenting att skicka varan, och de vill ju att du blir så nöjd som möjligt. Men för att göra folk nöjda handlar ibland om att sänka deras förhoppningar till en rimlig nivå. där man inte lovar guld och gröna skogar som man senare inte kan leverera.

Återigen, gött att du fick igenom garantin och hoppas du blir nöjd med lurarna. Har haft ett par i 3 år nu och har fungerar toppenbar för mig (förutom mjukvaran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@Adam2k

Vad kul för dig att allt gick bra! Som du själv säger är det ganska svårt att bevisa sådana här saker ibland.

När det kommer till Elgiganten så vill jag dock försvara dom. De gör ju sådana här saker dagligen, massvis med gånger om dagen. Efter ett tag får man en bra erfarenhet och med den erfarenheten kan man göra en kvalificerad gissning till vad som kommer att hända.

Problemet i min erfarenhet ligger inte hos Elgiganten utan det ligger hos alla kunder. För kunder ljuger. Det är en av de första sakerna man lär sig när man jobbar inom handels (av erfarenhet, inte av företaget). Ja, jag har tidigare jobbat i 5 år för en av de större El-kedjorna i Sverige. Jag skulle kunna sitta och berätta historier om sådana här situationer i år utan att få slut på material. Detta är bara några av mina historier, och jag har vänner som jobbar i möbelbutiker, klädbutiker och andra ställen. När man pratar lite med varandra så är det väldigt tydligt att kunder i alla handelsbutiker ljuger som sjutton. Antagligen för att de aldrig lärt sig att ta konsekvenserna av sina egna handlingar.

1. Kund säger att telefon slutat fungera, hävdar garanti. Säger att den "bara slutade". Skickar på service, service ser att alla elektronik är oxiderad, den har uppenbarligen tagit ett långt simpass. Nu pratar vi inte duggregn utan badat i vatten i 30+ minuter. Kunden vägrar betala "serviceavgiften" och blir arg för att det inte går på garanti.

2. Kund har tappar telefonen ute till sjöss, ligger på botten mitt ute på random hav. Kund vill ha en ny på garanti. Ja, jag behöver nog inte säga så mycket mer va?

3. Kund köper demovara av tvättmaskin. Jag kör ut varan, synar den så det inte finns några repor vi missat. Plastar in den i massvis med bubbelplats så den inte ska repas vid flytt och hjälper kund lasta upp den i lastbilen. 2h senare kommer kunden tillbaks, tvättmaskinen är rejält bucklig och ser ut som någon tappat den ner från en lastbil. Hävdar till min kollega att vi tappat den innan den lastats från oss, vilket jag vet är lögn då jag synade den och lastade den själv. Kollegan kommer och hämtar mig och jag kollar på maskinen, säger till kunden, " scha... den här ser ut som att ni tappat ner den från en lastbil". Kunden ser väldigt generad och skamsen ut, erkänner att det var det som hände, vänder på klacken och går. Antagligen hoppades de på att de skulle träffa en annan kollega som bara skulle acceptera deras lögn och ge dom pengarna tillbaks.
¨
4. Kund frågar om man kan använda alla typer av grytor på en spishäll. Jag säger "Japp, alla typer av grytor fungerar bra (dvs koppar, keramik, stål, rrostfritt etc)". Kund kommer in en vecka senare och säger att hällen är repig, hävdar att jag ljugit. Jag förklarar lugnt och stilla att alla TYPER av kokkärl fungerar, men om kokkärlet har en trasig undersida och har "Metallflisor" som sticker ut så kommer det ju självfallet repa glaset, det är ju en glashäll. Kund undrar om han kan byta mot en ny då han inte visste detta. Då ställer jag denna fråga till kunden "Låt oss säga att du köper en bil, du frågar om man kan tvätta bilen med vilken svamp som helst och bilförsäljaren säger "Ja det kan du". Du går sedan hem och tvättar bilen, fast du har massa smågrus i tvätthinken och de fastnar på svampen. När du är färdig har du repat lacken över hela bilen. Du åker tillbaks till försäljaren och frågar om du kan få byta mot en ny bil. Vad tror du försäljaren säger då?"

5. Kund lämnar tillbaks öppnad vara, säger att hen inte är nöjd. personal öppnar kartongen och kollar att alla delar finns. Fjärrkontroll, extra sändare, 3 sladdar saknas. Meddelar att kunden måste hämta detta ifall de vill lämna tillbaks. Kunden hävdar att de aldrig fanns med, i kartongen. Efter 30 min tjafs åker kund hem och hämtar delarna som saknas och får lämna tillbaks varan. Tydligen fanns delarna med trots allt, men kunden orkade väl inte åka de 1 mil för att hämta det den glömt.

Detta är min erfarenhet av kunder inom handels, och jag är säker på att jag inte är ensam. Självfallet finns det massvis med underbara människor också. Större delen av folk är ju sjukt trevliga, men de som håller på som ovan gör att man tappar lite hoppet till mänskligheten och dom var den största anledningen till att jag valde att byta bransch
____________________________

Jag vill vara tydlig med att jag inte hävdar att du ljuger om ditt ärende, tvivlar på att du hade lagt upp en tråd här om det inte varit sant. Men Elgigantens personal erbjöd dig att skicka varan på garantiärende och informerade dig helt enkelt vad de tror utfallet kommer att bli, så man inte känner sig lurad ifall lurarna kommer tillbaks och Logitechs service säger att det inte går på garanti. Varken elgiganten eller personalen bryr ju sig om ifall du vill skicka varan på garanti, de är bara en mellanhand. Det kostar dom ingenting att skicka varan, och de vill ju att du blir så nöjd som möjligt. Men för att göra folk nöjda handlar ibland om att sänka deras förhoppningar till en rimlig nivå. där man inte lovar guld och gröna skogar som man senare inte kan leverera.

Återigen, gött att du fick igenom garantin och hoppas du blir nöjd med lurarna. Har haft ett par i 3 år nu och har fungerar toppenbar för mig (förutom mjukvaran)

Hej och tack för ditt svar
Jadu det var "roliga" historier att läsa, självklart finns det många historier om kunder som gjort bort sig och sedan inte vill erkänna det. Jag har aldrig jobbat som säljare direkt men jobbat inom service branscher och visst är det många som försöker med fulingar, stora som små.

Precis som du säger så hade det varit lite konstigt att lägga upp en tråd om jag ljög och kom undan med lögnen haha. Min historia är sann och tydligen inte speciellt ovanlig. Jag förstår din poäng dock, och som sagt så har jag aldrig känt att jag fått ett bra bemötande på Elgiganten och även så denna gång så ville nämna det precis som jag nämnde det positiva med Logitech.
Som du skriver så spelar det ingen större roll för Elgiganten själva om de hjälper mig att skicka in lurarna eller ej, och självklart är det jättebra att de informerar om riskerna, dvs att bli av med lurarna och behöva betala för att få dem tillbaka. Nu var det någon dag sedan och har inte konversationen färsk i huvudet rent ordagrant men Logitech support tyckte det var märkligt att Elgiganten mer eller mindre lovade mig att det inte skulle fungera. Det jag störde mig mest på var inställningen och attityden i övrigt, inte vad poängen med det han sa var utan snarare sättet.

Jadå skönt att det gick igenom iallafall, snabbt också leverans på tisdag beräknas det. Jag hoppas att mina också håller ett bra tag nu, angående mjukvaran så har jag förstått det som att den gamla ska vara "bättre". Den ska vara precis likadan fast där ingår även tex Voice Morphing vilket det inte gör i den nya mjukvaran då licensen inte längre är aktuell. Jag vet inte riktigt, det fungerar bra för mig iallafall.

För övrigt kan jag ju slänga iväg mina ljudinställningar ifall det är någon som har nytta av dem eller tips på hur man kan tweaka dom för ännu bättre ljud. Jag använder mig just nu av följande värden:

32: 3
64: 6
125: 9
250: 7
500: 6
1k: 5
2k: 7
4k: 9
8k: 11
16k: 8

Ni som har ett G930, vad kör ni med för settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Hej och tack för ditt svar

Bemötandet och hur man presenterar saker är ju väldigt viktigt. Om du upplevde saker som du skriver så förstår jag absolut att du kände dig dåligt bemött =(

Anyway. Gött att allt fungerade!

Permalänk
Medlem

@adam2k: Jag använde kemisk metall för att laga. Blev som nya. Så jag gav bort dessa till min vän som inte har lika mycket pengar som en annan. Gav bort min gamla burk och skärm också.
Batteriet är väl hyfsat slut men annars fungerar dom fortfarande. Det "nya" paret har tjejen fått när jag uppgraderade till G933

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Överlag har logitech mycket dålig plast i sina headset. Ofta för mycket talk och spröda plastdetaljer. De har dock mycket bra garanti/support och byter överlag ut dessa helt utan att bråka om det.

Elgiganten och de övriga stora kedjorna är mindre behjälpliga då de själva vill slippa ärendet och inte har jättebra kontakt direkt med logitech. Utbildningen är nog oftast obefintlig alt. självinförskaffad hos de anställda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Bemötandet och hur man presenterar saker är ju väldigt viktigt. Om du upplevde saker som du skriver så förstår jag absolut att du kände dig dåligt bemött =(

Anyway. Gött att allt fungerade!

Precis, ja jag är jättenöjd som sagt

Skrivet av Nollan:

@adam2k: Jag använde kemisk metall för att laga. Blev som nya. Så jag gav bort dessa till min vän som inte har lika mycket pengar som en annan. Gav bort min gamla burk och skärm också.
Batteriet är väl hyfsat slut men annars fungerar dom fortfarande. Det "nya" paret har tjejen fått när jag uppgraderade till G933

Okej det var ju en härlig lösning, snällt att hjälpa polaren din dessutom. Om du skulle kommentera bytet från G930 till G933 vad skulle du säga då? Stor skillnad?

Skrivet av DavidtheDoom:

Överlag har logitech mycket dålig plast i sina headset. Ofta för mycket talk och spröda plastdetaljer. De har dock mycket bra garanti/support och byter överlag ut dessa helt utan att bråka om det.

Elgiganten och de övriga stora kedjorna är mindre behjälpliga då de själva vill slippa ärendet och inte har jättebra kontakt direkt med logitech. Utbildningen är nog oftast obefintlig alt. självinförskaffad hos de anställda.

Ja man blir ju lite nojjig att något ska gå sönder igen, många här som skriver att fel med plasten är vanligt vilket även lite tid på google bekräftar. Jag tror precis som du säger att de gärna vill slippa ta i det och hänvisar till tillverkaren samt att de är självinförskaffad "kunskap" av de anställda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nollan:

@adam2k: Jag använde kemisk metall för att laga. Blev som nya. Så jag gav bort dessa till min vän som inte har lika mycket pengar som en annan. Gav bort min gamla burk och skärm också.
Batteriet är väl hyfsat slut men annars fungerar dom fortfarande. Det "nya" paret har tjejen fått när jag uppgraderade till G933

Kolla längst ner på sidan, nytt orginalbatteri och mejsel till g930 kostar bara 95 spänn,det tycker jag är billigt för orginalbatteri:))

Jag har ett par g930 som ligger på reservhyllan själv sen jag bytte till astro A50:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift