Åsikter/förslag sökes för m-ITX gaming dator(≈10-20k)

Permalänk

Åsikter/förslag sökes för m-ITX gaming dator(≈10-20k)

Efter att ha tröttnat på gaming laptops så ville jag bygga ihop min första riktiga speldator. Jag valde mini-ITX av den simpla anledningen att jag inte tror mig behöva någonting större och gillar smidigheten med en mindre burk. Tanken bakom bygget är att få ihop en dator som klarar 1080p gaming med höga settings utan problem för ungefär 2 år framöver och längre med ett byte av GPUn, samt att den ska kunna streama spel och redigera film utan problem.

Jag valde att inte dubbla upp kostnaden för grafikkortet och satsa på ett 980 Ti just nu eftersom det tydligen snart ska släppas en ny serie av kort så jag tror det är bäst att vänta och se hur pass stor skillnad dom gör. 970 GTX ska räcka ett tag till för 1080p med maxade eller så gott som maxade settings från vad jag läst så jag tror inte det är värt för mig att lägga pengar på någonting bättre just nu.

Jag valde Corsair Obsidian 250D då jag inte vill köra allt för litet på första bygget. Det är möjligt att jag byter till någonting mindre i stil med en NCase M1 i framtiden dock. Jag kommer lägga till ännu en SSD senare om jag känner att jag behöver det. Annars planerar jag inga förändringar på ett tag.

Uppskattar alla åsikter/förslag på detta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9179981/2016-01-20

Permalänk
Medlem

Hmm.. Om du ska stanna på 1080p för tillfället och inte vill köpa ett high end grafikkort just nu när dom nya korten är runt hörnet så hade jag nog valt ett GTX 960 eller R9 380/380x, tagit mellanskillnaden mellan dom korten och köpt en 240mm kylare istället för en H60.

Nu är jag inte helt säker på hur H60 presterar, men eftersom du har en olåst processor på ett moderkort som tillåter dig att överklocka så hade jag nog satsat på en ordentligt kylare som låter dig överklocka ordentlig och sedan köpt ett billigare grafikkort.

GTX 960 och R9 380(X) är riktigt dugliga kort i 1080p och dom kostar väsentligt mindre än ett GTX 970, speciellt med tanke på att dom pengarna du tjänar in låter dig köpa en ordentlig kylare för överklockning av din CPU.

Mitt R9 380 klarade av GTA 5 på high/very high i 1080p och jag hade runt 45-50+ fps. Du kommer förmodligen inte att kunna maxa spel så som GTA eller Witcher 3 och förvänta dig 60+ fps, men som sagt så släpper ju både AMD och Nvidia nya typer av GPU:er senare i år.