DirectX 12 med Ashes of the Singularity

Permalänk
Medlem

Coolt att det funkar!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Mha... När Nvidia tar segrar är det "kross" och "buller och brak", men när det är AMD så "ska man vara försiktig med att dra slutsatser". Jag tycker det är en lite skev bild av läget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Varför är det BRA? Själv tycker jag det är sämst med spel som ska favorisera en viss tillverkare. Sjukt tråkigt när man sitter på ett AMD-kort och ens kommande favoritspel är optimerat för Nvidia t ex. Här har konsumenten investerat dyra pengar för att få ett prestandakort och så fungerar det inte fullt ut i flertalet titlar.

Den här lobbyverksamheten som även återfinns med konsolexklusiva DLC/Banor etc, etc tycker jag är ett jävla aber...

Alltså, om du är insatt så borde du veta att så inte är fallet, Ashes of Singularity favoriserar inte AMD, AMD har inte någon form av Gamewrecks som förstör för Nvidia kort ( som Nvidia gör med tesselering för AMD ). Det var endast ett skämt och en pik, AMD har en inneboende fördel med DX12 för att deras kort lirar bra med tekniken. Mantle var först och startade alltihop med DX12 och Vulkan.

Jag håller med dig i övrigt, tycker det är skitdåligt att Nvidia försöker, och lyckas ibland, med att få in Gamewrecks här och där som så uppenbart förstör dels för AMD ägare, men även för sina egna ironiskt nog, alla stackare som sitter med 700 generationen har ju fått ett par smällar förra året innan Nvidia kände hettan och "rättade" till det.

Sen överdramatiserar du, ett high-end AMD kort ur R9 serien gör sig bra i 1080P eller 1440P tom 4K i 99% av titlarna beoroende på vad du köpt, sitter själv med ett R9 Nano och det är ett riktigt härligt kort, även Fury X och Fury är pärlor. Dom som köpte 290X när det släpptes eller senaste åren har ju gjort ett enormt klipp, 290X kommer nog bli GPU motsvarigheten till Intel 2500K.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

"Som synes tappar AMD rejält med mark i det äldre grafikgränssnittet, vilket rör om rejält i tabellerna till Nvidias fördel. I kontrast presenterar Nvidia-korten närmast identiska resultat både i DX11 och DX12, vilket kan vara ett resultat av företagets flitiga drivrutinsingenjörer som lyckats pressa ur en hiskelig mängd prestanda ur DirectX 11."

Med DirectX 11 tappar man ju helt Async Compute också så det är ju en del av vad vi ser.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mha... När Nvidia tar segrar är det "kross" och "buller och brak", men när det är AMD så "ska man vara försiktig med att dra slutsatser". Jag tycker det är en lite skev bild av läget.

Inget nytt under solen med andra ord, tror att AMD kommer skaka om Nvidia med Polaris, ungefär som när 290X kom eller 295X2, som fortfarande är världens snabbaste grafikkort.

Just nu väntar jag på R9 Gemini, det kortet kommer ta kronan från 295X2 och behålla den, förhoppningsvis kommer det med mer än 4GB HBM.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Varför är det BRA? Själv tycker jag det är sämst med spel som ska favorisera en viss tillverkare. Sjukt tråkigt när man sitter på ett AMD-kort och ens kommande favoritspel är optimerat för Nvidia t ex. Här har konsumenten investerat dyra pengar för att få ett prestandakort och så fungerar det inte fullt ut i flertalet titlar.

Den här lobbyverksamheten som även återfinns med konsolexklusiva DLC/Banor etc, etc tycker jag är ett jävla aber...

Ja det är ju dåligt när Nvidia får fördel i spel, varför gäller inte samma sak tvärtom? Påminner lite om hur folk tyckte så illa om Apple för dom stämnde hit och dit, men lyfta inte ett finger när Samsung gjorde exakt samma sak. Ganska självklart varför man gör det, har man ett AMD kort vill man att det ska prestera bäst, har man Nvidia vill man att det ska prestera bäst. Dock inte lika självklart varför man har känslor för själva företaget i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkligen? Missar du alltså alla inläggen som hejar på AMD? Hur kommer det sig tro?

Permalänk
Medlem

Jag svettas som har ett 980 Ti med ingen marginal ökning i prestanda alls....

AMD förtjänar detta må jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Häftigt!
Det bådar gott att det fungerar så bra, nu är det bara att vänta på fler spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja det är ju dåligt när Nvidia får fördel i spel, varför gäller inte samma sak tvärtom? Påminner lite om hur folk tyckte så illa om Apple för dom stämnde hit och dit, men lyfta inte ett finger när Samsung gjorde exakt samma sak. Ganska självklart varför man gör det, har man ett AMD kort vill man att det ska prestera bäst, har man Nvidia vill man att det ska prestera bäst. Dock inte lika självklart varför man har känslor för själva företaget i sig.

Du slåss mot halmgubbar och fäktas med väderkvarnar, AMD har inte en fördel i Ashes of Singularity, tvärtom så är det ironiskt nog faktiskt lika villkor ( för en gång skull ) och AMDs kort fungerar bättre med DX12 än vad Nvidias motsvarigheter gör, så försök inte relativisera och likställa ett långt inneboende designval som AMD gjort med Nvidias fulspel / Gamewrecks. Hade Nvidia lagt stålarna på R&D istället så hade deras kort kanske också presterat lika bra.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag svettas som har ett 980 Ti med ingen marginal ökning i prestanda alls....

AMD förtjänar detta må jag säga.

Tänker du spela AotS? Om inte så är det inget att oroa sig för, ska bli intressant att se hur det blir med andra kommande titlar och vilka möjliga skillnader det blir mellan olika spel med DX12

Permalänk
Medlem

Lungt. Nvidia lägger bara in gameworks så kommer dom nog före amd........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Alltså, om du är insatt så borde du veta att så inte är fallet, Ashes of Singularity favoriserar inte AMD, AMD har inte någon form av Gamewrecks som förstör för Nvidia kort ( som Nvidia gör med tesselering för AMD ). Det var endast ett skämt och en pik, AMD har en inneboende fördel med DX12 för att deras kort lirar bra med tekniken. Mantle var först och startade alltihop med DX12 och Vulkan.

Jag håller med dig i övrigt, tycker det är skitdåligt att Nvidia försöker, och lyckas ibland, med att få in Gamewrecks här och där som så uppenbart förstör dels för AMD ägare, men även för sina egna ironiskt nog, alla stackare som sitter med 700 generationen har ju fått ett par smällar förra året innan Nvidia kände hettan och "rättade" till det.

Sen överdramatiserar du, ett high-end AMD kort ur R9 serien gör sig bra i 1080P eller 1440P tom 4K i 99% av titlarna beoroende på vad du köpt, sitter själv med ett R9 Nano och det är ett riktigt härligt kort, även Fury X och Fury är pärlor. Dom som köpte 290X när det släpptes eller senaste åren har ju gjort ett enormt klipp, 290X kommer nog bli GPU motsvarigheten till Intel 2500K.

MVH

Lät inte direkt som ett skämt utan snarare det eviga tröttsamma gröna laget är bättre än röda laget eller tvärtom, missförstod dig kanske

Yup, däremot är väl det senare som du talar om ungefär samma teknik som Apple kör med sina nya uppdateringar till iOS som får äldre telefonen att dra i handbromsen. Jo, visst presterar det fortfarande bra, men om det finns Gameworks t ex eller på ett eller annat sätt skulle vara optimerade för Nvidia tycker jag bara det tyder på att utvecklarna skiter i konsumenten och bara tänker på plånboken. Man skulle ju någonstans kunna tro att spelet är till för konsumenten...

Skrivet av Friterad:

Mjo, om ett kort ska ha fördel så borde det vara för att kortet/arkitekturen helt enkelt är bättre - inte att man koncentrerat sig mer på att få det att lira bättre med AMD eller Nvidia.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du slåss mot halmgubbar och fäktas med väderkvarnar, AMD har inte en fördel i Ashes of Singularity, tvärtom så är det ironiskt nog faktiskt lika villkor ( för en gång skull ) och AMDs kort fungerar bättre med DX12 än vad Nvidias motsvarigheter gör, så försök inte relativisera och likställa ett långt inneboende designval som AMD gjort med Nvidias fulspel / Gamewrecks. Hade Nvidia lagt stålarna på R&D istället så hade deras kort kanske också presterat lika bra.

MVH

Så för att det inte har en motsvarighet till gameworks så har AMD inte en fördel? Beror väl på hur spelet är designat, är det designat på ett sätt där AMD presterar bättre så har dom ju en fördel, men en legitim sådan.

Permalänk
Medlem

Kan det vara därför som gears of war rekommenderar 980ti eller 390x för 4k?
Spelet sägs ha async

Dock lär inte överdrivet mycket hända nvidias försäljning ändå då dom har mycket bättre marknadsföring än amd.
Fråga bara nån random så kommer han garanterat säga.
"geforce är bäst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Wow, då kanske det bästa, inom snar framtid, är att köra en Nvidia+AMD konfiguration.

Exakt!
Varför nöja sig med det ena eller det andra laget, när det är båda tillsammans som ger bäst resultat!

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag hade hoppats på när jag köpte mina Fury-kort, var dock inte anledningen till köpen, men kul att se i alla fall!

Permalänk
Avstängd

Fy fan va kass titan är och dom som har sånna kan ju slänga skiten och köpa amd så dom kan köra 60fps i 1080

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

De som köpte ett R9 290/290X när det kom ut har verkligen fått valuta för pengarna.

Vi behöver fler DX12/Vulkan-spel innan vi kan vara säkra på att AMD:s nuvarande design är bättre än Nvidias. Blir mycket intressant om så är fallet.

Man ska dock tänka på att det endast kommer gälla Maxwell som mer eller mindre är skräddarsytt för DX11. Svårt att tänka mig att Pascal "skärs ned" på samma sätt som Maxwell i syfte att effektivisera strömförbrukning och annat.

Blir spännande att se Polaris mot Pascal nu i sommar.

Instämmer. Jag köpte mitt R9 290 Tri-X när de kom ut i handeln för två år sedan. Den enda riktiga konkurrenten i den pris och prestandaklass jag tittade på var GTX 780 som jag ratade av flera anledningar, blandannat minnet på 3GB. Två år framåt så valde jag helt klart rätt kort. Ett av ytterst få kort jag haft som fortsätter leverera veckor, månader och år efter köp.

Helt klart behövs fler spel med de två nya API'erna för att få en bra bild på läget men känns verkligen som att GCN-baserade kort och då 290-serien kan bli riktigt långlivad. Är nog främst VRAM jag oroar mig för om det börjar dra iväg. Inte värre än att köpa nytt kort, vid den tidpunkten borde det finnas något ute som ger en fin prestandaökning dessutom.

Skrivet av Viochee:

Ja, Nvidia kort lär ju prestera sämre i DX12 än DX11...
något måste ha gått fel när det är så, varför ens göra DX12 driver om det är sämre prestanda? nä något är riktigt skumt

nä nu ska jag vara glad för att AMD får lite hype, hoppas de är bra eller bättre än Nvidia så får vi alla bättre priser

Nvidia har optimerat DX11-stödet hårt med deras kort och drivare. Blir märkbart när dessa kort får göra saker de inte designats för. AMD's GCN-baserade kort är specifikationsmässigt betydligt kraftfullare och klarar olika sorters användning bättre.

Med tanke på hur dåligt Nvidias kort presterar i DX12 så kan man verkligen ifrågasätta Nvidias minst sagt tveksamma marknadsföring de körde förra året där endast deras kort var de enda som fullt stödjer DirectX 12. Här har vi ett bra exempel på att de nog inte gör det. Får se hur resterande spel nu blir.

Skrivet av Valiumballong:

Kan se framför mig hur Gameworks-begåvade spel kommer att sakna Asynchronous Compute vid lansering.

Helt klart, halva vitsen med gameworks är ju just att sabotera för konkurrenten. Intressant att se hur det blir dock. Känns sällan motiverbart att betala fullpris för mjukvara designad för att straffa mig som konsument och mina val av hårdvarukomponenter på en fri datormarknad.

Permalänk
Medlem

"Diagrammet ovan presenterar riktigt intressanta resultat, och speciellt när de båda lägrens kort jämförs under DirectX 11. Som synes tappar AMD rejält med mark i det äldre grafikgränssnittet, vilket rör om rejält i tabellerna till Nvidias fördel. I kontrast presenterar Nvidia-korten närmast identiska resultat både i DX11 och DX12, vilket kan vara ett resultat av företagets flitiga drivrutinsingenjörer som lyckats pressa ur en hiskelig mängd prestanda ur DirectX 11."

Detta känns väldigt vinklat?
eller är det bara jag?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Så för att det inte har en motsvarighet till gameworks så har AMD inte en fördel? Beror väl på hur spelet är designat, är det designat på ett sätt där AMD presterar bättre så har dom ju en fördel, men en legitim sådan.

Kan man verkligen klandra AMD eller speltillverkaren för att AMDgrafikkorten fungerar bättre med DX12?
Det är väl mer förståeligt om man klandrar nvidia när spel fungerar bättre på grund av gameworks som medvetet sätter krokben för konkurrenen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än imponeras av Nividias drivrutiner för Dx11.
Närmare perfektion än så är svårt att komma.
Åtminstonde på sina någorlunda nya kort.

Lite skrämmande resultat för 680:t.
Jag vill minnas att det var jämbördigt med 7970 när det begav sig.
Nu verkar det som att det halkat efter fullständigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jesusbarnet:

"Diagrammet ovan presenterar riktigt intressanta resultat, och speciellt när de båda lägrens kort jämförs under DirectX 11. Som synes tappar AMD rejält med mark i det äldre grafikgränssnittet, vilket rör om rejält i tabellerna till Nvidias fördel. I kontrast presenterar Nvidia-korten närmast identiska resultat både i DX11 och DX12, vilket kan vara ett resultat av företagets flitiga drivrutinsingenjörer som lyckats pressa ur en hiskelig mängd prestanda ur DirectX 11."

Detta känns väldigt vinklat?
eller är det bara jag?

Nej, det tycker jag inte. Nvidia har optimerat hårt för DX11, det är på så vis de klarar sig så bra de gör med deras rätt avskalade GPU-designer. AMD har inte optimerat lika hårt och därför ser vi en klar prestandaskillnad med.

Korten är för övrigt väldigt olika idag. Nvidias är enklare och mer avskalade än hur de brukade vara förr. AMD's har istället blivit betydligt kraftfullare speciellt beräkningsmässigt vilket blandannat gjort att strömförbrukningen drar iväg. AMD och Nvidia har bytt tänk, mer eller mindre.

AMD's HD5000-serie var riktigt slimmad. Hög effektivitet mot Nvidias betydligt mer ineffektiva GTX 400-serie som krävde mycket ström och gick varma vid samma prestandanivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan man verkligen klandra AMD eller speltillverkaren för att AMDgrafikkorten fungerar bättre med DX12?
Det är väl mer förståeligt om man klandrar nvidia när spel fungerar bättre på grund av gameworks som medvetet sätter krokben för konkurrenen?

Fast klaga på Nvidia görs ju oavsett om det är deras fel eller ej. Eller är alla spel där Nvidia har lika eller bättre prestanda gameworks spel? Tror jag knappast. Klaga på AMD görs givetvis också. Bra tjatigt med en handfull personer som ska babbla om vem som är fanboy för vilka dessutom, och vem som är bäst.

Ganska självklart att AMD kort gynnas när något dom är bra på utnyttjas i ett spel och det är ju kul för AMD ägare, men varför skulle det göra Nvidia dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, det tycker jag inte. Nvidia har optimerat hårt för DX11, det är på så vis de klarar sig så bra de gör med deras rätt avskalade GPU-designer. AMD har inte optimerat lika hårt och därför ser vi en klar prestandaskillnad med.

Korten är för övrigt väldigt olika idag. Nvidias är enklare och mer avskalade än hur de brukade vara förr. AMD's har istället blivit betydligt kraftfullare speciellt beräkningsmässigt vilket blandannat gjort att strömförbrukningen drar iväg. AMD och Nvidia har bytt tänk, mer eller mindre.

AMD's HD5000-serie var riktigt slimmad. Hög effektivitet mot Nvidias betydligt mer ineffektiva GTX 400-serie som krävde mycket ström och gick varma vid samma prestandanivåer.

kändes lite som att dom känner ett behov av att försvara Nvidia med att säga att deras drivrutiner för dx11 kompensera för alla potential prestandavinst de skulle se med dx12 och inte saknaden av Async Compute

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nvidia har optimerat DX11-stödet hårt med deras kort och drivare. Blir märkbart när dessa kort får göra saker de inte designats för. AMD's GCN-baserade kort är specifikationsmässigt betydligt kraftfullare och klarar olika sorters användning bättre.

Med tanke på hur dåligt Nvidias kort presterar i DX12 så kan man verkligen ifrågasätta Nvidias minst sagt tveksamma marknadsföring de körde förra året där endast deras kort var de enda som fullt stödjer DirectX 12. Här har vi ett bra exempel på att de nog inte gör det. Får se hur resterande spel nu blir.

Du menar hur dåligt det presterar i DX12 i Ashes of the Singularity? Är väl en gammal nyhet att spelet utnyttjar funktionen Asynchronous Compute som tydligen GCN har ett övertag i. Dock är det ju dålig marknadsföring som du sa att påstå att korten "fullt" stödjer DX12 när antagligen inga kort idag gör det.

Permalänk
Medlem

Kul att AMD fått till asynchronous compute.
Inte ett spel som intresserar mig men coolt ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Jag köpte mitt R9 290 Tri-X när de kom ut i handeln för två år sedan. Den enda riktiga konkurrenten i den pris och prestandaklass jag tittade på var GTX 780 som jag ratade av flera anledningar, blandannat minnet på 3GB. Två år framåt så valde jag helt klart rätt kort. Ett av ytterst få kort jag haft som fortsätter leverera veckor, månader och år efter köp.

Helt klart behövs fler spel med de två nya API'erna för att få en bra bild på läget men känns verkligen som att GCN-baserade kort och då 290-serien kan bli riktigt långlivad. Är nog främst VRAM jag oroar mig för om det börjar dra iväg. Inte värre än att köpa nytt kort, vid den tidpunkten borde det finnas något ute som ger en fin prestandaökning dessutom.

Helt klart, halva vitsen med gameworks är ju just att sabotera för konkurrenten. Intressant att se hur det blir dock. Känns sällan motiverbart att betala fullpris för mjukvara designad för att straffa mig som konsument och mina val av hårdvarukomponenter på en fri datormarknad.

Det är värt att komma ihåg att detta är ett spel, men det ser ju bra ut för AMD.

men om Nvidia är bättre i något annat spel är det antagligen mutor osv *tar på mig foliehatten*

Permalänk
Medlem

Verkar bra så här i början.
får se om nått halvår hur det egentligen är.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar hur dåligt det presterar i DX12 i Ashes of the Singularity? Är väl en gammal nyhet att spelet utnyttjar funktionen Asynchronous Compute som tydligen GCN har ett övertag i. Dock är det ju dålig marknadsföring som du sa att påstå att korten "fullt" stödjer DX12 när antagligen inga kort idag gör det.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21013-amd-fullt-stod-for-dir...

nej det det stämmer att det inte finns något grafikkort på marknaden med fullt stöd

sen finns det sanningar och halvsanning
Nvidia's stöd är helt klart en av den senare kategorin

Visa signatur