Vinn nätagg från Seasonic

DirectX 12 med Ashes of the Singularity

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

I medel. Graferna visade inte FPS drops. Så lär bli v-synk av alt free eller g får att få vettigt flyt i 1080p i alla fall.

Värt att notera är att 1080p testerna är med "Extreme" settings.
Lär ju flyta grymt om man går ner till ultra eller high vilket nu är steget under.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Trevligt att 290X > 980 men det är uppenbart att spelet favoriserar AMDs styrka (compute) utöver async. VIlket graferna också visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Trevligt att 290X > 980 men det är uppenbart att spelet favoriserar AMDs styrka (compute) utöver async. VIlket graferna också visar.

970 Unified Shaders 1 664
390 Unified Shaders 2 560
290x Unified Shaders 2 816

Tycker den intressanta delen är att det skiljer 1FPS på 290x och 390
Dom sista 256 Unified Shaders verkar tydligen inte spela mycket roll alls, inte heller skillnaden på 1000Mhz i Vram bandbredd på 290x och 390.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Den största skillnaden är att AMD inte optimerar sina drivrutiner så att gamla kort presterar sämre i nya spel. Som Nvidia tycks göra.
Gameworks

En mycket intressant video som även Sweclockers borde kolla om det verkligen stämmer att Nvidia 700 började prestera sämre i titlar med nya drivrutiner efter att 900 serien släpptes

Antar att det är denna videon du menar:
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s

700-serien verkar ju hänga med någorlunda i Ashes of Singularity, 600-kortet däremot är helt krossat prestandamässigt.
Vilket är skumt, det borde lägga sig i närheten av AMD 7950/7970, om det inte är ett 2GB kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Värt att notera?

Update 02/24: NVIDIA sent a note over this afternoon letting us know that asynchornous shading is not enabled in their current drivers, hence the performance we are seeing here. Unfortunately they are not providing an ETA for when this feature will be enabled.

http://www.anandtech.com/show/10067/ashes-of-the-singularity-...

Så "Game Ready" drivern v355.60 för Ashes of Singularity var inte riktigt ready?
http://www.sweclockers.com/nyhet/20938-geforce-drivers-355-60...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Antar att det är denna videon du menar:
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s

700-serien verkar ju hänga med någorlunda i Ashes of Singularity, 600-kortet däremot är helt krossat prestandamässigt.
Vilket är skumt, det borde lägga sig i närheten av AMD 7950/7970, om det inte är ett 2GB kort.

Vi får ju dock inte glömma att Nvidia i stort sätt lagt 6xx m.m bakom sig, dom gör inget för prestandan i dom korten längre.

Brorsan har ett 660 2GB och där har inte hänt något på länge nu prestanda vis medan AMD fixar till GCN hela tiden.

Nvidia har ju pushat som satan för dom nya korten vilket amd också gör men inte lika drastiskt vad jag fattat det som.

å andra sidan kan jag inte testa det själv då jag inte sitter på ett 6xx eller ett GCN kort. typ ett 7970 och ett 680. Hade varit rätt kul att testa drivare.

Tagit AMDs senaste drivare och Nvidias senaste och jämfört dom med tidiga från ungefär samma period och se vem som filat mest med drivare och optimeringar!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Synd inga CPU-benchmarks med.

Permalänk
Medlem

Kul för dem med Fury X, krossar Nvidia i alla upplösningar, även med AC avstängt :), man ångrar att man bytte lag nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Är ju så, Gräset är ju inte grönare på andra sidan

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Kul för dem med Fury X, krossar Nvidia i alla upplösningar, även med AC avstängt :), man ångrar att man bytte lag nu...

Lugn och fin nu, jag menar inte att vara en Nvidia-fanboy för jag är redo att byta till vad som än är bäst nu i nästa generation men det här är ju faktiskt bara en tidig Beta av ett spel.
Man kan inte dra några riktiga slutsatser förens lite längre in på nästa år.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Optimering för spelet, inte bara prestandatestet.

Ok, i patchnotes stod det klart och tydligt att det gällde benchmark 2 inget annat

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut. Speciellt för en beta av ett spel. AMD/NVIDIA har säkert en del optimeringar att göra för DX12 med.

Listan med DX12-spel växer ganska fort nu dessutom.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Haha bra skrivet

@Sisyfos: Antog att det handlade om DirectX 12 och AC, som är ju generella grejer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att DX12 blir starten på ett AMD-Nvidia krig så att vi får bättre priser drivrutiner hårdvara etc.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Lugn och fin nu, jag menar inte att vara en Nvidia-fanboy för jag är redo att byta till vad som än är bäst nu i nästa generation men det här är ju faktiskt bara en tidig Beta av ett spel.
Man kan inte dra några riktiga slutsatser förens lite längre in på nästa år.

Spelet planeras släppas nästa månad, så tidig är inte betan.

Men delvis håller jag med, för det första tycker jag inte att spelet presterar speciellt dåligt för Nvidia, det är ju ruskigt mycket som händer på skärmen och även det gröna laget hänger med bra, spelet fungerar också bra även i DX11 där.

Grejan är väl helt enkelt att DX11 verkar passa Nvidia bättre än det gör för AMD, för DX12 är det tvärtom, inget magiskt det är helt enkelt så det är.

Om man vänder på steken kan man konstatera att AMD tappar oerhört över att köra på DX11, det gör inte Nvidia.
Nästan alla nyare spel är DX11 eller äldre, Nvidias kort kommer att hänga med länge än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hejsan SwedenVirre,

Skrivet av SwedenVirre:

Vi får ju dock inte glömma att Nvidia i stort sätt lagt 6xx m.m bakom sig, dom gör inget för prestandan i dom korten längre.

Brorsan har ett 660 2GB och där har inte hänt något på länge nu prestanda vis medan AMD fixar till GCN hela tiden.

Nvidia har ju pushat som satan för dom nya korten vilket amd också gör men inte lika drastiskt vad jag fattat det som.

å andra sidan kan jag inte testa det själv då jag inte sitter på ett 6xx eller ett GCN kort. typ ett 7970 och ett 680. Hade varit rätt kul att testa drivare.

Tagit AMDs senaste drivare och Nvidias senaste och jämfört dom med tidiga från ungefär samma period och se vem som filat mest med drivare och optimeringar!

Linus Tech Tips gjorde ett liknade test för ett tag sedan, fast bara på Nvidiakort.
https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo
Jag vill minnas att drivrutinerna förbättrar prestandan för korten med ung. 25% för att därefter plana ut.

Kanske är det så att AMD underhåller drivrutinerna för sina grafikkort längre än Nvidia.
Det var väl inte förrän nyligen som de slutade unerhålla 5000-serien?
De introducerades 2009-2010.

Det som verkar oroande är däremot hur Gameworks verka hantera "äldre" Nvidia GPUer.
Om mätningarna i denna videon stämmer är det illavarslande:
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triton242:

Ja det kanske är så enkelt
Läser man @Ratatosk länk skriver utvecklaren precis som han postade i en tråd att de faktiskt inte vet vad som gör prestandan

Fast läser man Ratatosks länk (som inte längre verkar fungera...) så står att man får en väldigt komplicerad soppa av notifieringar som måste hanteras med rätt typ av synkronisering (events and correct fencing). Om man körde AFR så skulle man inte behöva synkronisering mer än en gång per scen ("frame"), kör man däremot två GPUer på samma scen behövs en del synkroniseringspunkter. D.v.s. även det inlägget pekar på att man inte kör AFR.

Att man som utvecklare inte kan förklara ett fenomen är ju inte helt ovanligt, framförallt när man börjar använda ny teknik vilket är fallet här. Oxide var ju tidigare helt tvärsäkra på att DX11 alltid skulle prestera öken i AotS, det var initialt sant både för Nvidia och AMD men nu presterar ju denna titel helt OK med DX11 både för Nvidia och även för AMD från 380X och nedåt.

Edit: @Ratatosk fixade länken igen, var detta jag refererade till

"I don't know, when you have 2 GPUs and multiple queues, you end up with a pretty complex web of signals and fences."

Låter inte som man kör med AFR när man läser detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Fast läser man Ratatosks länk (som inte längre verkar fungera...) så står att man får en väldigt komplicerad soppa av notifieringar som måste hanteras med rätt typ av synkronisering (events and correct fencing). Om man körde AFR så skulle man inte behöva synkronisering mer än en gång per scen ("frame"), kör man däremot två GPUer på samma scen behövs en del synkroniseringspunkter. D.v.s. även det inlägget pekar på att man inte kör AFR.

Att man som utvecklare inte kan förklara ett fenomen är ju inte helt ovanligt, framförallt när man börjar använda ny teknik vilket är fallet här. Oxide var ju tidigare helt tvärsäkra på att DX11 alltid skulle prestera öken i AotS, det var initialt sant både för Nvidia och AMD men nu presterar ju denna titel helt OK med DX11 både för Nvidia och även för AMD från 380X och nedåt.

Tror att länken bröts i samband med att en moderator städade lite där, här finns en fungerande.
http://www.overclock.net/t/1590939/wccf-hitman-to-feature-bes...

Skrivet av Kollock, Oxide Games:

I don't know, when you have 2 GPUs and multiple queues, you end up with a pretty complex web of signals and fences.

We've been debating why mixing GPUs from different vendors gets the best results. We don't really know why. One theory is that each GPU has a different hashing function for memory access, so by mixing them you end up with less overall PCI-e collisions. But, alas, this is beyond our knowledge base.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För några år sedan "optimerade" någon av tillverkarna Doom3 eller vilket ID spel det nu var bara för att få bättre resultat. Blev ett jävla liv om det. Iofsig bytte man då ut doom.exe mot en modifierad så det kanske är lite värre

Jag har för mig att om doom3.exe startades ställdes grafiken ned på drivrutinsnivå. Döpte man om filen till vadsomhelst.exe uppstod inte "optimeringen".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

http://youtu.be/PjutJJd6tA8

Arg ton på inläggen i detta känsliga ämne 😀

80-tals italian disco när den är som bäst <3

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Fast läser man Ratatosks länk (som inte längre verkar fungera...) så står att man får en väldigt komplicerad soppa av notifieringar som måste hanteras med rätt typ av synkronisering (events and correct fencing). Om man körde AFR så skulle man inte behöva synkronisering mer än en gång per scen ("frame"), kör man däremot två GPUer på samma scen behövs en del synkroniseringspunkter. D.v.s. även det inlägget pekar på att man inte kör AFR.

Att man som utvecklare inte kan förklara ett fenomen är ju inte helt ovanligt, framförallt när man börjar använda ny teknik vilket är fallet här. Oxide var ju tidigare helt tvärsäkra på att DX11 alltid skulle prestera öken i AotS, det var initialt sant både för Nvidia och AMD men nu presterar ju denna titel helt OK med DX11 både för Nvidia och även för AMD från 380X och nedåt.

Edit: @Ratatosk fixade länken igen, var detta jag refererade till

"I don't know, when you have 2 GPUs and multiple queues, you end up with a pretty complex web of signals and fences."

Låter inte som man kör med AFR när man läser detta.

Används inte dessa fences och synkroniseringar inom anropen í varje kort, inte för att synkronisera anropen mellan korten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har inte sett det förrän nu. Jämför man Starswarm mot AoTS är enda skillnaden mer eller mindre bakgrunden med viss post-processing. Det betyder att inga explosioner, splitter eller annan physics används/skapas vilket i sin tur är kanske förklaringen till att endast 15-20% av ACE används. Om det läggs in i spelet när det kommer kan det förvärra situationen för vissa kort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska se en jämförelse mellan DX12 och Vulcan.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av ernstp:

Och där släppte AMD ny drivare optimerad för just detta... Gör om testet?

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD_Radeon_Sof...

Package Contents
The AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver contains the following:

AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2 Driver Version 15.301.1901

Radeon Software Crimson Edition 16.2 Highlights
AMD has partnered with Stardock in association with Oxide to bring gamers Ashes of the Singularity – Benchmark 2.0 the first benchmark to release with DirectX® 12 benchmarking capabilities such as Asynchronous Compute, multi-GPU and multi-threaded command buffer Re-ordering. Radeon Software Crimson Edition 16.2 is optimized to support this exciting new release.

Performance and quality improvements for
Rise of the Tomb Raider™
Ashes of the Singularity – Benchmark 2

Beta-drivrutinen vi använder har redan optimeringarna på plats för Ashes of the Singularity som återfinns i skarpa 16.2.

Permalänk
Medlem

Oj oj. Nu börjar samma flamewar som innan när detta kom upp på tapeten Inget har ändrats sen förra betan i princip. Kan folk bara lugna sig lite? era kort har inte plötsligt blivit värdelösa bara föra ett Nvidia råkar prestera sämre i en titel i dx12 som dessutom är i beta och inga optimerade dx12 drivrutiner har väl släppt än. Dessutom lär det vara dags att byta GPU när dx12 titlarna börjar rulla ut på allvar. Hur länge har vi inte suttit på våra 9xx kort nu?

EDIT: f.ö kul att se att 680 håller sig så bra forfarande i 1080p. Väldigt bra begagnatköp, för under 1000kr många gånger.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan tar de så gott som alltid upp AMD's ekonomiska situation i testerna, fast det inte har ett skit med prestandan att göa. Så det blir lätt en svart bild av saker som egentligen inte hör dit.

De måste ju fylla ut artiklarna med någonting

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ganska givet att denna tråden skulle förvandlas till en skitfest.

Att detta spelet flyter på så fint på AMD är rätt logiskt. GCN är ju betydligt effektivare med geometri på grund av hur deras stream processorer är uppbyggda, DX12 tar ju bort den overhead som annars är en flaskhals för att producera så många geometriska objekt.

Maxwell är betydligt sämre på geometri och bättre på tesselering och post-fx.

Jag tror inte man ska dra för stora växlar på detta men skulle det visa sig vara en tydlig trend så är ju detta ett bra tecken för AMD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Spelet planeras släppas nästa månad, så tidig är inte betan.

Tänkte mera ur ett produktions-perspektiv än ur ett tidsrelaterat perspektiv då spelet är i fas 2/3 i Betan innan release och en hel del kan ju hända för både AMD och Nvidia innan det släpps.

Till exempel AMD's nya drivrutin som släpptes nu.
(som tydligen användes i testet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sitter själv på dyrt och nytt Nvidia kort men tycker det är jättekul att det röda laget spöar Nvidia ordentligt för en gångs skull. AMD behöver lite medvind.

Permalänk
Medlem

Förresten, skulle inte den stora vinsten med DX12 vara lägre CPU-belastning? Kanske skulle slänga in ett prestandatest med en i3a eller en FX6300

EDIT: f.ö verkar inte Swecs test stämma överrens med någon annan site som testat denna titel. Har kollat 5 olika sidor nu och alla har mycket jämnare resultat mellan nvidia och amd. Dock lite äldre test så kanske det har hänt nått sen förra betan?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm