Datorn dör och sedan startar den och går som vanligt!

Permalänk

Datorn dör och sedan startar den och går som vanligt!

Hej, det var längesen!

Men jag har ett problem med min dator, problemet är att varje gång jag ska starta datorn så startar den i kanske 10 sek sen dör den och startar igen och går som vanligt. Detta händer alltså varje gång, har haft det ett tag nu och inte orkat bry mig men nu får jag dra ur tummen ur röven!

Förut så gick mitt grafikkort upp i 75C efter någon timmes hårt spelande, men jag blåste ur datorn med lufttryck så den bara går upp i 53. Men jag undrar om det kan ha något att göra med min uppstart?

Sedan så tar det skit lång tid för datorn att ladda upp när jag loggat in och hamnat på skrivbordet. Det är en gammal dator, men jag tycker att den ändå borde funka efter ca 4 år..

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 inte senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 2600K 3.80 - 4.00GHz
Processorkylare: En redig processorkylare som pallar klockning o processorn ligger på 38C
Moderkort: MSI Z77A-G43
Minne: 2x3 Corsair 12GB
Grafikkort: MSI Nvidia Geforce 560Ti TwinFrozer2 2GB
Hårddisk: 2tb hdd och 500gb hdde
Nätaggregat: Corsair GS600w
Övrig kylning: 1x200 och 1x120 i taket, 1x120 i bak, 2x120 eller 200 ifram
Övriga komponenter: En neonregulator
Temperaturer: 38C processor med full belastning, kring 28C i lådan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mx4Hunterz:

Hej, det var längesen!

Men jag har ett problem med min dator, problemet är att varje gång jag ska starta datorn så startar den i kanske 10 sek sen dör den och startar igen och går som vanligt. Detta händer alltså varje gång, har haft det ett tag nu och inte orkat bry mig men nu får jag dra ur tummen ur röven!

Förut så gick mitt grafikkort upp i 75C efter någon timmes hårt spelande, men jag blåste ur datorn med lufttryck så den bara går upp i 53. Men jag undrar om det kan ha något att göra med min uppstart?

Sedan så tar det skit lång tid för datorn att ladda upp när jag loggat in och hamnat på skrivbordet. Det är en gammal dator, men jag tycker att den ändå borde funka efter ca 4 år..

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 inte senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 2600K 3.80 - 4.00GHz
Processorkylare: En redig processorkylare som pallar klockning o processorn ligger på 38C
Moderkort: MSI Z77A-G43
Minne: 2x3 Corsair 12GB
Grafikkort: MSI Nvidia Geforce 560Ti TwinFrozer2 2GB
Hårddisk: 2tb hdd och 500gb hdde
Nätaggregat: Corsair GS600w
Övrig kylning: 1x200 och 1x120 i taket, 1x120 i bak, 2x120 eller 200 ifram
Övriga komponenter: En neonregulator
Temperaturer: 38C processor med full belastning, kring 28C i lådan

stannade du fläktarna när du blåste?

Permalänk

@Alle22: Självklart var den avstängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mx4Hunterz:

@Alle22: Självklart var den avstängd.

jag menar stannade du fläktarna eller lät du de snurra full varv när du blåste ut?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

jag menar stannade du fläktarna eller lät du de snurra full varv när du blåste ut?

Dem snurrade på fullvarv? när jag blåste fläktarna men bara i nån sekund vadådå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mx4Hunterz:

Dem snurrade på fullvarv? när jag blåste fläktarna men bara i nån sekund vadådå?

på så sätt laddar du ström och går i motsatshåll. Iaf börja med att koppla bort allt som du har kopplat från nätdelen sedan rensa cmos och därefter koppla tillbaka allt och testa igen om det funkar.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

på så sätt laddar du ström och går i motsatshåll. Iaf börja med att koppla bort allt som du har kopplat från nätdelen sedan rensa cmos och därefter koppla tillbaka allt och testa igen om det funkar.

Blåste ur datorn för 4 dagar sen, mitt problem med uppstarten har nog varit i ett halvår så det är inte problemet! Borde väl ha något med moderkortet att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Dåligt moderkortsbatteri och/eller nätagg som är på gång. GS-serien var budgetbyggen med begränsad livslängd. Funkar nätagget borde inte CMOS rensas vid varje start (vilket troligen sker, därför dubbelstarten), så det är antagligen en kombination av slut moderkortsbatteri och defekt 5V standby i nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Dåligt moderkortsbatteri och/eller nätagg som är på gång. GS-serien var budgetbyggen med begränsad livslängd. Funkar nätagget borde inte CMOS rensas vid varje start (vilket troligen sker, därför dubbelstarten), så det är antagligen en kombination av slut moderkortsbatteri och defekt 5V standby i nätagget.

Låter mycket rimligt, vad är moderkortsbatteri? Är ganska bra på datorer, men har aldrig hört talas om moderkortsbatteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Låter mycket rimligt, vad är moderkortsbatteri? Är ganska bra på datorer, men har aldrig hört talas om moderkortsbatteri

Batteriet är platt och ser ut som ett mynt. Den gör att datorn kommer ihåg bios inställningar mm.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Batteriet är platt och ser ut som ett mynt. Den gör att datorn kommer ihåg bios inställningar mm.

Kan man byta detta batteriet? Uppdatera drivrutiner? Något?

Permalänk
Medlem

@Mx4Hunterz: Japp det går att byta batteri. Tänk på att göra detta i ett strömlöst tillstånd http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/knappc...

Permalänk
Medlem

Batteriet sitter precis under den översta PCI-e porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Kan man byta detta batteriet?

Ja, tex på ICA. Är du osäker kan du ta med batteriet och fråga personalen.

Skrivet av Mx4Hunterz:

Uppdatera drivrutiner? Något?

Du menar uppdatera bios (CMOS ). Strunta i det. Speciellt om du inte vet vad du gör. Har grafikkortet och datorn funkat tillsammans i 4 år så lär det inte hjälpa.

Med något så menar du antagligen nollställa bios (CMOS) som är känt för att lösa konstiga fel och som är helt ofarligt. Det lär inte heller hjälpa. Dessutom blir den nollställd om du drar ut strömkabeln och tar ut batteriet medan du går till butiken och köper nytt batteri.

Gör först som MultiMan skrev så får vi se.

Nytt batteri är billigt och nytt nätagg är ändå en bra ide. Budget nätagg som den du har är känt för att orsaka konstiga fel så man vill ändå byta ut den innan det blir värre problem.