Intel NUC - ljudet försvinner när receivern startas om

Permalänk
Medlem

Intel NUC - ljudet försvinner när receivern startas om

NUC kopplad till receiver som är kopplad till TV enligt. HDMI-kablar.
Spec: Intel NUC NUC5i3RYH --- Onkyo TXNR807 --- Samsung UE46ES6715.

Det här har funkat fint under något års tid. Senaste veckorna har jag dock märkt av att ljudet på NUC:en försvinner när kopplingen till receivern har brutits (dvs när jag stänger av receivern och sedan sätter igång den igen). För att få igång ljudet igen behöver jag starta om NUC:en.

Är det fler som har stött på det här problemet? Jag har försökt installera om drivrutinerna, men det har inte hjälpt. Lösningsförslag?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att NUC:en inaktiverar ljud ut via HDMI när den tappar kontakt med receivern? Kolla i ljuduppspelningsenheterna (högerklicka på volymikonen) och se om det bara är att aktivera HDMI till receivern igen.

Jag vet att mitt gamla Radeon-kort hade lite bekymmer med ljud över HDMI när det var kopplat till min receiver, men exakt problem kommer jag inte ihåg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kan det vara så att NUC:en inaktiverar ljud ut via HDMI när den tappar kontakt med receivern? Kolla i ljuduppspelningsenheterna (högerklicka på volymikonen) och se om det bara är att aktivera HDMI till receivern igen.

Jag vet att mitt gamla Radeon-kort hade lite bekymmer med ljud över HDMI när det var kopplat till min receiver, men exakt problem kommer jag inte ihåg

Jag testade nu. När jag högerklickar på volymikonen är ljuduppspelningsenheten (playback device) borta. Krävs en omstart för att få tillbaks den.

Sjukt störigt. Det känns ju verkligen som om värdet av en mediadator (som jag använder NUC:en till) minskar betydligt om jag måste starta om den varje gång jag vill använda den. :/

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Låter ju som att det är nåt strul med Windows i sådant fall om den försvinner, men för att undvika missförstånd... Det jag menar är alltså fönstret som du även kan få upp genom Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Ljud -> Hantera ljudenheter. Genvägen är att högerklicka på volymkontrollen. Är det genvägen so mär borta menar dur? Eller menar du att Receivern inte visas i den listan?

Om det är så att genvägen inte fungerar så ska du ju komma dit genom kontrollpanelen (lägg en manuell genväg i aktivitetsfältet i så fall vetja, alternativt borde en ominstallation av Windows lösa det).

Saknas Receivern så kan det vara så att den inaktiverats när kopplingen försvann, prova då att högerklicka i listan och välj Visa inaktiverade enheter så kan du välja att aktivera den igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@bubbelbabbel: Låter ju som att det är nåt strul med Windows i sådant fall om den försvinner, men för att undvika missförstånd... Det jag menar är alltså fönstret som du även kan få upp genom Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Ljud -> Hantera ljudenheter. Genvägen är att högerklicka på volymkontrollen. Är det genvägen so mär borta menar dur? Eller menar du att Receivern inte visas i den listan?

Om det är så att genvägen inte fungerar så ska du ju komma dit genom kontrollpanelen (lägg en manuell genväg i aktivitetsfältet i så fall vetja, alternativt borde en ominstallation av Windows lösa det).

Saknas Receivern så kan det vara så att den inaktiverats när kopplingen försvann, prova då att högerklicka i listan och välj Visa inaktiverade enheter så kan du välja att aktivera den igen.

Vi är på samma ställe

http://imgur.com/a/kwSmr

Första bildenvisar hur det ser ut när NUC inte tappat kontakten.

Den andra bilden visar hur det ser ut efter att NUC tappat kontakten med receivern (den här gången efter att jag bytt inkanal på receivern från NUC till TV - det krävdes alltså inte ens att receivern stängs av, det räcker att stänga av den specifika HDMI-kanalen. Som du kan se ska inaktiverade enheter visas, men den finns inte där. Verkar vara helt väck från systemet

På bild tre ser man att det är något fel i device manager.

På bild fyra visas den information som finns under felikonen från bild tre.

Ändrat bilddelningstjänst och redigerat text utifrån det
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Du har inte möjlighet att använda någon annan bildvisartjänst? Att hålla på och ladda hem filer till höger och vänster är ju något man bör och skall undvika.

Edit: Du har ingen möjlighet att uppdatera mjukvaran i förstärkaren? Bara för att utesluta att det har något med den att göra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min NUC, dock kopplar jag den direkt till teven.
Brukar lösa sig att dra ut hdmi kabel och sätta in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@bubbelbabbel: Du har inte möjlighet att använda någon annan bildvisartjänst? Att hålla på och ladda hem filer till höger och vänster är ju något man bör och skall undvika.

Edit: Du har ingen möjlighet att uppdatera mjukvaran i förstärkaren? Bara för att utesluta att det har något med den att göra.

Tack för tipset. Har ändrat bilddelningstjänst nu och uppdaterat länken.

Jag kan uppdatera mjukvara i förstärkaren. Verkar dock, efter lite efterforskningar, som om det är fler som har liknande problem med NUC och receivers
Intel verkar tycka att det är förväntat https://communities.intel.com/thread/41853?tstart=0

Det som stör mig är att det funkade klanderfritt fram till för en månad sedan med samma hårdvara. Det finns alltså någon form av lösning.

Visa signatur

Permalänk

Tror inte problemet ligger i Nucen utan i förstärkaren.
Kolla när "felet" kommer om högtalarikonerna på förstärkaren lyser.
Gör dom inte det så är det ett känt fel från onkyo x07 serien.
Sök på "Onkyo hdmi board" så kommer du får massor av folk med detta problem.

Kände att jag var tvungen att kolla upp detta igen.
Läs länken.

http://www.eu.onkyo.com/en/customer-service-program-118747.ht...
https://repair.onkyousa.com/eu/

Jag har fått ett kort utbytt via reklamationsrätten för ca 2-3 år sen och nu har det börjat strula igen.
Finns/fanns någon som lagade detta kort på ebay.
Skulle du få tag på honom eller någon annan så hör av dig för jag fick det trasiga av elgiganten som ligger här i en låda.

https://www.youtube.com/watch?v=GaQBQomcdCI

MVH

Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Tror inte problemet ligger i Nucen utan i förstärkaren.
Kolla när "felet" kommer om högtalarikonerna på förstärkaren lyser.
Gör dom inte det så är det ett känt fel från onkyo x07 serien.
Sök på "Onkyo hdmi board" så kommer du får massor av folk med detta problem.

Kände att jag var tvungen att kolla upp detta igen.
Läs länken.

http://www.eu.onkyo.com/en/customer-service-program-118747.ht...
https://repair.onkyousa.com/eu/

Jag har fått ett kort utbytt via reklamationsrätten för ca 2-3 år sen och nu har det börjat strula igen.
Finns/fanns någon som lagade detta kort på ebay.
Skulle du få tag på honom eller någon annan så hör av dig för jag fick det trasiga av elgiganten som ligger här i en låda.

https://www.youtube.com/watch?v=GaQBQomcdCI

MVH

Robert

Tack för svaret. Jag tror dock att det är något annat som är fel. Högtalarikonerna (FL och FR) fortsätter att lysa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Du kommer åka på problemet förr eller senare iaf.
Testa med en annan ljudkälla.
Jag måste slå av och på förstärkaren nu och det va så det började förra gången.

Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för svaret. Jag tror dock att det är något annat som är fel. Högtalarikonerna (FL och FR) fortsätter att lysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Du kommer åka på problemet förr eller senare iaf.
Testa med en annan ljudkälla.
Jag måste slå av och på förstärkaren nu och det va så det började förra gången.

Jo, det är ologiskt att problemet inte uppstår när jag använder tv som ljudkälla (också via hdmi).

Edit: gick in på Onkyo och felanmälde i enlighet med deras serviceprogram. Tack för hjälpen, hoppas det löser problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att du redan har provat senaste BIOS uppdateringen?
Testat andra HDMI sladdar och portar?

Permalänk

Har fungerat tills för ett tag sen.
Precis så visar sig det felet som jag länkat till.

99% att felet ligger i recivern, varit i samma sits.
Men som sagt testa med flera ljudkällor samt att ljudikonerna inte tänds i reciverns display.
Alltså olika ingångar när du slår på recivern.

Skrivet av henkiii:

Antar att du redan har provat senaste BIOS uppdateringen?
Testat andra HDMI sladdar och portar?

Permalänk
Inaktiv

Går att fixa med att avinstallera realtec drivrutinen dvs den för analogt ljud.

Permalänk
Medlem

Jag kör också en Nuc som mediaspelare och har på sistone fått problem med att ljudet försvinner. Hdmi från Nuc till en Sony tv. Det har fungerat i flera år och jag har inte ändrat någon hårdvara. Installerade W10 för ett par månader sedan och allt fungerade bra ett tag. Känns som att det är någon uppdatering som skapat strulet.

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Har du en källa?

Skrivet av anon76929:

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Låter intressant. Har du en källa?

Trial and error med min NUC.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att jag kan ha liknande besvär med min Marantz-receiver. Den kan liksom tappa HDMI-signalen när apparater varit avstängda eller att någon annan ingång utan HDMI varit vald. Då får jag helt enkelt starta om receivern så kommer det igång igen. Tror det främst sker från min Apple TV, och den kan jag ju inte felsöka på samma sätt som en PC...

På min receiver har jag en blå diod som lyser när en HDMI-ingång är aktiv. Byter jag från exempelvis TV-ingången till AppleTv på HDMI-ingången och bilden är svart så kan jag då se att dioden inte lyser. Efter omstart av receivern så lyser dioden och signalen går fram.

Det hjälper inte med omstart av din Onkyo för att den ska dyka upp bland NUC:ens ljudenheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Trial and error med min NUC.

Avinstallera/avaktivera helt? Inte uppdatera?

Jag testar i kväll. Anledningen till att jag frågar är att det är många som hittat lösningar på problemet, men lösningarna verkar vara oerhört individuella. Det som fungerar för en fungerar inte för en annan. Men jag testar ditt lösningsförslag. Och håller tummarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Avinstallera/avaktivera helt? Inte uppdatera?

Jag testar i kväll. Anledningen till att jag frågar är att det är många som hittat lösningar på problemet, men lösningarna verkar vara oerhört individuella. Det som fungerar för en fungerar inte för en annan. Men jag testar ditt lösningsförslag. Och håller tummarna

Har själv haft liknande problem fast inte så grava som du beskriver med mina Yamaha 3050.
Det är i mitt fall stärkaren som ställer till problemet. Eller det började när jag kopplade in denna mellan TV och dator.
Har dock märkt att Intels integrerade grafikkort i min 4670 fungerat bättre än tex Nvidias 610 som jag också använt.
Har haft liknande tendenser på en projektor jag använde för något år sedan. Då fungerade AMD grafikkort klart bättre än Nvidias. Kör man till en Blue-ray spelare fungerar allt perfekt. Så man får känslan av att grafikkorten inte riktigt följer standarden helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Var tyvärr inte lösningen här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Var tyvärr inte lösningen här.

Vad står som default ljudkälla när det inte fungerar? dvs. efter att du avinstallerat analogt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vad står som default ljudkälla när det inte fungerar? dvs. efter att du avinstallerat analogt ljud.

Nu står min tv (jag har kopplat bort receivern) via intel (r) display audio. Dessutom har jag möjlighet att välja high definition audio device.

PS. Kul med engagemanget!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Nu står min tv (jag har kopplat bort receivern) via intel (r) display audio. Dessutom har jag möjlighet att välja high definition audio device.

PS. Kul med engagemanget!

Då är ju inte det analoga avinstallerat. När det är rätt har du bara Intel Display audio som val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Då är ju inte det analoga avinstallerat. När det är rätt har du bara Intel Display audio som val.

Har gjort det nu. Tyvärr kvarstod felet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min NUC d3410wyk kopplad via en Pioneer receiver till min TV. Det blev mycket bättre efter att jag uppdaterade bios.

Jag har fortfarande problem med att bilden ibland inte vill komma fram när jag växlar till NUCen men då funkar det att slå av/på receivern för att allt så funka igen.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det har något med handskaning m.m att göra. Mina problem ja har haft har alltid varit i samband när man bytt ljudkälla, ljudläge i datorn. Exempel spelet Spotify & sedan bytt till Netflix med 5.1 stream eller lite andra scenarion. Ja har dock aldrig behöva starta om datorn utan det har ofta räckt med att fippla lite med ljud inställningarna eller bara starta om programmen så har det fungerat igen.
Kan förstå din brutala irritation över något som bara SKA fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast med en ny denon receiver. D3410WYKH och en X1200W Problemet har uppkommit nyligen.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Provar precis nu, allt går via HDMI.

1. En video med ljud är igång.
2. Jag stänger av förstärkaren, väntar 30 sek, slår på den igen.
3. Samma videofil med ljud som i punkt 1 kommer igång utan problem.

NUC: D3410WYK
Mjukvara: OpenELEC
TV: Panasonic TX-P42G20
Förstärkare: Marantz NR1605

Vill ni att jag ska kolla upp BIOS-version och diverse andra versionsnummer på firmware och mjukvaror så hojta till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX