Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Defekta diskar på ebay - skrot eller fyndchans?

Permalänk
Medlem

Defekta diskar på ebay - skrot eller fyndchans?

Finns de som säljer defekta hårddiskar och de som också köper dem.
Har själv kollat in denna säljaren:
http://www.ebay.com/usr/whdi_2012

Han skriver tydligt att man ska förvänta sig att alla man köper är defekta. Sedan kollar man hans feedback och får intrycket att det kan vara sisådär 50% chans att få hela diskar. Han har 100% positiv feedback (man kan inte bli missnöjd av att ha fått defekta diskar för det är ju det han säljer). Så positiv feedback betyder inte att diskarna fungerar. Men några kommenterar "alla funkade", "inga funkade, precis enligt beskrivning" och så vidare.

Tänkte jag ska testa hans lotteri och se vad man egentligen får så jag har beställt 6 stycken så får vi se. Frakten gick på ca 200 kr för alla så jag fick ta några stycken för att det skulle kännas lönt. Bortkastade pengar? Ja risken finns, men ser det som lotteri. Blir inget statistiskt underlag direkt men kanske ändå lite kul. Blev totalt ca 1400 kr inklusive frakt för 15 TB (2 * 4 TB, 2* 2 TB och 2 * 1,5 TB). Om hälften av dem fungerar så blir det väl ungefär marknadspris på begagnade diskar. Känns lite vågat så här i efterhand men friskt vågat... 4TB diskarna kostade 40 EUR styck så dessa känns extra riskabla. De andra kostade 12,5 EUR styck. Han hade också 6TB diskar för 90 EUR styck men dessa vågade jag inte chansa på (blir väldigt dyrt för skrotet). Tvekade lite på 4TB-diskarna men det är egentligen sådana jag vill ha.

Återkommer i tråden när jag fått dem, testat dem och kommit till någon slutsats.
Någon mer som vågat chansa?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför sitter han på lådvis med defekta hårddiskar? Varför är de defekta (kanske?) och var har de suttit innan? Hur länge vet vi om de håller även om de funkar när du får dem?

Permalänk
Medlem

Får hoppas ingen är defekt på annat vis, så SATA porten kortsluts. Tänkte skrämmas lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför sitter han på lådvis med defekta hårddiskar? Varför är de defekta (kanske?) och var har de suttit innan? Hur länge vet vi om de håller även om de funkar när du får dem?

Alla kan vara defekta. Håller med om att det är lite smålurigt. De beskrivs som visuellt inspekterade kundreturer men ej elektriskt provade med hög risk att de är defekta. Finns alltså inga som helst garantier på något alls och det är bara tur om de fungerar. Kanske tar de emot returer men tycker det kostar för mycket arbetstid att testa diskarna och istället säljer dem allihopa som defekta? Kanhända är det mer ekonomi att bara ersätta dem med nya och sälja inbytena som defekta rakt av. Kanske har de med hjälp av statistik konstaterat att detta är mest lönsamt.

Men jag kan inte hävda att jag på något sätt blir lurad. Det är som ett lotteri. Några vinner andra förlorar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske tar de emot returer men tycker det kostar för mycket arbetstid att testa diskarna och istället säljer dem allihopa som defekta?

Det kostar nog pengar också, utan att testa dem kan han ju skriva "visuellt inspekterade men ej elektriskt provade" så finns det ju alltid någon som vill chansa och köpa dem. Hade han testat dem hade han ju fått slänga de som visade sig vara defekta på riktigt, det förlorar han nog mer på än att öka priset på de som fungerar.

Permalänk
Avstängd

Jag förundras över VAR han får sådana mängder med defekta diskar ifrån? Det skulle vara väldigt intressant att få reda på.

Har själv köpt ett 50-tal diskar på Tradera. Allt från 160GB upp till 1TB. Begagnade så klart. Mest WD Black som jag tycker är bäst. Alla har självfallet sålts som fullt fungerande och testade. I regel har de snurrat mellan 10K - 15K timmar. Har betalat mellan någon tia upp till ett par hundra kronor styck. Än så länge är det inget som kraschat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns de som säljer defekta hårddiskar och de som också köper dem.
Har själv kollat in denna säljaren:
http://www.ebay.com/usr/whdi_2012

Han skriver tydligt att man ska förvänta sig att alla man köper är defekta. Sedan kollar man hans feedback och får intrycket att det kan vara sisådär 50% chans att få hela diskar. Han har 100% positiv feedback (man kan inte bli missnöjd av att ha fått defekta diskar för det är ju det han säljer). Så positiv feedback betyder inte att diskarna fungerar. Men några kommenterar "alla funkade", "inga funkade, precis enligt beskrivning" och så vidare.

Tänkte jag ska testa hans lotteri och se vad man egentligen får så jag har beställt 6 stycken så får vi se. Frakten gick på ca 200 kr för alla så jag fick ta några stycken för att det skulle kännas lönt. Bortkastade pengar? Ja risken finns, men ser det som lotteri. Blir inget statistiskt underlag direkt men kanske ändå lite kul. Blev totalt ca 1400 kr inklusive frakt för 15 TB (2 * 4 TB, 2* 2 TB och 2 * 1,5 TB). Om hälften av dem fungerar så blir det väl ungefär marknadspris på begagnade diskar. Känns lite vågat så här i efterhand men friskt vågat... 4TB diskarna kostade 40 EUR styck så dessa känns extra riskabla. De andra kostade 12,5 EUR styck. Han hade också 6TB diskar för 90 EUR styck men dessa vågade jag inte chansa på (blir väldigt dyrt för skrotet). Tvekade lite på 4TB-diskarna men det är egentligen sådana jag vill ha.

Återkommer i tråden när jag fått dem, testat dem och kommit till någon slutsats.
Någon mer som vågat chansa?

Jag har tagit chansen och köpt diskar på ebay, och gör inte om det igen.
Dock jag inte köpt från just "denna" säljare, men från 2 andra på 2 olika listningar för att få en syn på det.

Problemet är, vad är "felfri"?
För det finns de som testar diskarna och sedan säljer dem som fungerande. Och det finns de som inte testar dem och bara säljer dem som de är.
Sen finns det de som testar dem, och säljer felfria diskar (tom med annat konto) och detta "blandade skräpet" på andra. Där "felfria" avser de som snurrar men kanske har skadade sektorer eller andra SMART fel.

Om man ska göra dessa köp ska man göra det mot helt fungerande diskar, fråga säljaren ca vilka timmar de har i drift och fråga vilka modeller det är.
Eller... Köpa dem snorbilligt i blandad påse.

Jag gjorde typ lite av båda och har fått en del diskar i kanon skick, men de kostade också då lite väl mycket för just begagnade. Så det var ändå inte värt det. Och den andra typen fick jag 50%+ med skadade sektorer och 35k+ timmars drift. Så det var inte ekonomiskt heller :/

För jämförelse så köpte jag 10 st "bättre", 9 var friska och bra utan några fel, 1 hade 2 sektorer frisk i övrigt. Och av de andra köpte jag 30 st diskar, varav ca 10 var hyfsade skick, 15 var nöd o näppe användbara och 5 var bara att kasta.

Men du får gärna berätta hur det gick och vilket skick de var i (timmar, SMART fel osv). 6 st diskar är visserligen inte mycket statistik men det ger ändå en del fingervisning.

Skrivet av Andreaz1:

Varför sitter han på lådvis med defekta hårddiskar? Varför är de defekta (kanske?) och var har de suttit innan? Hur länge vet vi om de håller även om de funkar när du får dem?

Detta är ofta från företag som har serverrack och när det är dags, byter kanske 1000 diskar, oavsett vilket skick och säljer dem som en stor "lot of" där de bara vill bli av med dem utan kostnad egentligen. Så du kan ha tur och få en hel del diskar i bra skick med kanske 10k timmar på nacken, eller otur och få slutkörda diskar med skadade sektorer och 45k+ timmar på nacken. Du vet inte detta förrän du får dem, och då sitter du där med skiten.

Permalänk
Medlem

@BlondBimbo: Du får väl maila och fråga honom? Han var trevlig när jag hade mailkontakt men vi diskuterade bara hur jag skulle få samfrakt på mina 3 beställningar.

Jag har också köpt en del begagnade diskar, främst på sweclockers marknad men även tradera. Hade lite otur på tradera då jag fick riktigt slitna diskar men de på sweclockers har alla varit i jättefint skick. Fast tycker det är dyrt på tradera. Varför ge 500 kr för en begagnad 2TB disk i okänt skick (25 öre / GB) när nypris för hårddiskutrymme är ca 30 öre / GB?

På sweclockers marknad har jag köpt 2*3 TB för 800 kr och 4*3 TB (nästan nyskick) för 1800 kr. Det är rimliga begagnatpriser på max 15 öre / GB. Fast priserna på nya hårddiskar har väl stagnerat också. Många år nu där billigaste disk är på 30 öre / GB, typ senaste 5 åren.

Men det här lotteriköpet befarar jag kan bli dyrare per GB (oändligt dyrt om alla är trasiga). Men jag ville testa det.
I övrigt är det oftast ännu dyrare på ebay än tradera. Med frakt och moms blir det oftare dyrare än nytt i butik i Sverige.

Permalänk

Se det positivt - du understöder inte Copyswede åtminstone

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Bra att höra din erfarenhet av det hela! Ungefär känslan jag fick när jag köpte "fungerande" diskar på tradera. Så jag tänkte testa det där snorbillig "blandad påse". Fast min blandade påse var väl inte snorbillig heller direkt, men vi får se utfallet.

Jag misstänker man aldrig får mer än vad man betalar för i genomsnitt. Sedan undrar man ju lite vilka som vågar chansa på 6TB-diskar för 800 kr styck som säljs som defekta. Krävs väl att minst två av 3 ska vara helt felfria och att dessa har minst halva livstiden kvar om det ska vara lönt jämfört med att köpa nya. Å andra sidan bör detta vara hyfsat nya diskar så de som funkar kanske håller ett tag. Man skulle liksom vilja veta oddsen innan man satsar.

Å andra sidan köper man 2TB diskar för 100 kr / styck så kanske det räcker att en tredjedel fungerar för att det ska vara lönt. Men misstänker dessa är äldre och mer slitna så totalt sett blir väl det också en dålig affär...

Edit: Mailade och frågade angående chansen att få fungerande 6TB-diskar och fick svaret:
"these 6 TB drives were all defetive or not working. You shouldn't buy this."
Det var ju bra att veta.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Har fått hårddiskarna och börjat testa lite. De båda 4TB diskarna verkar ha skadade sektorer, särskilt en av dem som har ganska många. Den andra verkar bara vara någon enstaka skadad sektor men den är långsam att detekteras verkar det. Finns möjligen hopp om att det går att använda dessa om man begränsar partitionerna till friska områden men de är att betrakta som "halvkassa" båda två. Diskarna är "no-name" men är misstänkt lika WD Green 4TB. Dessa diskarna är dock ganska nya och har bara några hundra timmars drifttid. Tillverkade sent 2014 och tidigt 2015. Inga missljud alls från dem.

De båda 2TB Hitachi-diskarna är helkassa, de klickar piper och försöker varva upp om och om igen. Dessa var också äldst då de var daterade Februari-Mars 2011. Dessa betraktar jag som skrot.

Återstår att kolla 1,5TB diskarna som för övrigt är lite mysko. WD15EADS tillverkade Augusti 2014 och September 2014. Enligt prisjakt verkar dessa diskar inte funnits i svensk butik sedan Augusti 2012 och de lanserades år 2009. Men de tillverkades 2014???
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407409
De ser fräscha ut i alla fall så jag har en del förhoppning om dessa.

Men oavsett om 1,5TB-diskarna är perfekta (vilket jag tvivlar på) så får man väl betrakta det hela som en dålig affär. Två halvkassa 4TB, två helkassa 2TB och så får vi se hur 1,5 TB-diskarna är.

Preliminär bedömning är tyvärr att det är skrot man får.
Återkommer när jag testat mera.

Edit: En av 1,5TB diskarna är också skrot, låter illa och hittas inte av datorn.
Den andra 1,5 TB disken hittar men SMART säger fail på "Raw read error rate", men den har inga trasiga sektorer rapporterade enligt SMART. Den får väl också betraktas som "halvkass" fram tills annat bevisats.

Så av 6 diskar var 3 stycken skrot och 3 stycken "halvkassa". Ingen var felfri.
Precis enligt säljarens beskrivning så kan man räkna med att alla diskar har fel!
Rekommederas inte att köpa om man tror att de ska fungera.

MEN jag ska testa om jag kan få ut nåt av de "halvkassa", kanske kan de gå att använda en tid i någon redundant ZFS array.
I bästa fall får jag ut 9 TB, men med stor risk för haveri.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är ju lite jobbigt om dom rasar speciellt om man inte har backup eller är dålig på att uppdatera sina backuper.. skulle nog aldrig få för mig att köpa begagnade faktiskt.

I framtiden om det kommer något mera hållbart lagringsmedium så kanske

Permalänk
Medlem

Defekta diskar säljs och köps ofta för att rädda andra diskar.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Det var i alla fall inte prisvärt, men visst för någon som tror de kan rädda data med hjälp av reservdelarna så kanske. Slutsatsen är i alla fall att alla dessa är att betrakta som skrot - ingen av dem känns särskilt pålitlig.

Begagnade diskar har funkat tidigare för mig men dessa såldes ju som defekta och det var de också. Lurades väl av att det fanns många omdömen som skrev att de hade fått fungerande diskar. Kanske hade jag mer otur än andra men ofta är det ju så i ett lotteri - man vinner nästan aldrig.
Det blir troligtvis skrotbingen med alla dessa.

Fick också svaret på "de mystiska" 1,5 TB diskarna. Det står "Re-certified" på sidan av dem så det är diskar som gått i retur på garanti och sedan testats/åtgärdats av tillverkaren och bedömts som OK igen. Men nu var de alltså återigen defekta. Helt opålitliga alltså.

Men kan väl inte påstå jag känner mig lurad. De såldes som defekta och jag fick det bekräftat. Nyfikenheten är stillad och jag har lärt mig att hädanefter blir det nya diskar som ska inhandlas. Det är inte värt priset med begagnat och definitivt inte defekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det var i alla fall inte prisvärt, men visst för någon som tror de kan rädda data med hjälp av reservdelarna så kanske. Slutsatsen är i alla fall att alla dessa är att betrakta som skrot - ingen av dem känns särskilt pålitlig.

Begagnade diskar har funkat tidigare för mig men dessa såldes ju som defekta och det var de också. Lurades väl av att det fanns många omdömen som skrev att de hade fått fungerande diskar. Kanske hade jag mer otur än andra men ofta är det ju så i ett lotteri - man vinner nästan aldrig.
Det blir troligtvis skrotbingen med alla dessa.

Fick också svaret på "de mystiska" 1,5 TB diskarna. Det står "Re-certified" på sidan av dem så det är diskar som gått i retur på garanti och sedan testats/åtgärdats av tillverkaren och bedömts som OK igen. Men nu var de alltså återigen defekta. Helt opålitliga alltså.

Men kan väl inte påstå jag känner mig lurad. De såldes som defekta och jag fick det bekräftat. Nyfikenheten är stillad och jag har lärt mig att hädanefter blir det nya diskar som ska inhandlas. Det är inte värt priset med begagnat och definitivt inte defekta.

Låter som min erfarenhet

Problemet är frakten... det är tunga saker, som kostar att frakta. Hade man kunnat ta 100 st med i "bilen" för ett vrak pris så visst, hade det kunnat vara värt det. Men annars är det i 9/10 gånger iaf, en förlust.

Ang de i tråden som anser de vara reservdelar, om man behöver en reservdel så köper man... just den disken, inte 10+ andra diskar och "hoppas" det var den man behövde.