Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Priset på Eizo 2436 är ett bra pris. Men den borde ha kostat det för två år sedan. Det är så dags NU, tänker jag.

Beställde på Rajala men fick aldrig något bekräftelsemail på min order. Nu en och en halv vecka sedan har jag fortfarande inte fått skärmen men pengarna drogs samma dag jag gjorde ordern.

Känner inte att det är ett seriöst företag. De är bokförda i Stockholm men skickar tydligen ifrån lager i Finland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Beställde på Rajala men fick aldrig något bekräftelsemail på min order. Nu en och en halv vecka sedan har jag fortfarande inte fått skärmen men pengarna drogs samma dag jag gjorde ordern.

Känner inte att det är ett seriöst företag. De är bokförda i Stockholm men skickar tydligen ifrån lager i Finland.

Rajala är seriösa - jag har handlat många saker från dem, främst från deras butik iofs men ändå. Något har nog gått snett med din order, men jag tror inte att det är ett medvetet fel eller ett resultat av oseriöst agerande.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Tack för snabbt svar, precis det jag letade efter!

Enda jag oroar mig nu är att prisjakt listar den som väldigt högljudd jämfört med andra alternativ i samma prisklass. Har en liten låda som står nära och är redan rätt varm.

Jag har själv haft en HDD 4TB HGST NAS 7200RPM. Tyvärr var den alltför högljudd för min smak så jag sålde den på Tradera. Köparen hörde inte av sig för att klaga. Å andra sidan skrev jag redan i annonsen att den låter en del. Beteckningen för denna var HDN724040ALE640.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kommer inte ihåg om 2436 såldes av Rajala och till vilket pris, när jag skrev inlägget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vilken skärm beställde du?
Jag beställde en Eizo EV2736w (3799:-) som precis som du skriver skickades från ett lager i Finland.

Jag beställde Måndag 7/3, förhandsinformation skrevs 8/3, posten sorterade det i finland 9/3
Diverse omsorteringar skedde i både Finland och Sverige innan jag slutligen kunde plocka ut paketet hos mitt ombud 14/3.

Värt att nämna är att jag inte heller fick något bekräftelsemail, jag fick hålla koll på min order genom att logga in på deras sida och kolla orderstatus (där finns även en länk där man kan spåra försändelsen)

Edit: jag mailade 8/3 och påpekade att jag ej fick något bekräftelsemail, har ej fått svar på det mailet ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mögel:

Vilken skärm beställde du?
Jag beställde en Eizo EV2736w (3799:-) som precis som du skriver skickades från ett lager i Finland.

Jag beställde Måndag 7/3, förhandsinformation skrevs 8/3, posten sorterade det i finland 9/3
Diverse omsorteringar skedde i både Finland och Sverige innan jag slutligen kunde plocka ut paketet hos mitt ombud 14/3.

Värt att nämna är att jag inte heller fick något bekräftelsemail, jag fick hålla koll på min order genom att logga in på deras sida och kolla orderstatus (där finns även en länk där man kan spåra försändelsen)

Edit: jag mailade 8/3 och påpekade att jag ej fick något bekräftelsemail, har ej fått svar på det mailet ännu.

Okej men det är enligt mig oseriöst! Varken bekräftelsemail eller obefintlig support. Om nu det är dåligt exemplar man får med backbleeding på skärmen så får man gott själv pröjsa returavgiften till dem (många andra större aktörer bjuder på returavgiften) och sedan ska den på toppen av det åka till Finland. Nej de 1400kr man sparar in är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Okej men det är enligt mig oseriöst! Varken bekräftelsemail eller obefintlig support. Om nu det är dåligt exemplar man får med backbleeding på skärmen så får man gott själv pröjsa returavgiften till dem (många andra större aktörer bjuder på returavgiften) och sedan ska den på toppen av det åka till Finland. Nej de 1400kr man sparar in är inte värt det.

Jag håller med dig.
Som tur är verkar jag ha fått ett felfritt exemplar, vid eventuella problem kanske jag försöker kontakta Eizo i första hand dock, och hoppas på att dom tar sig an problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om nu det är dåligt exemplar man får med backbleeding på skärmen så får man gott själv pröjsa returavgiften till dem (många andra större aktörer bjuder på returavgiften) och sedan ska den på toppen av det åka till Finland. Nej de 1400kr man sparar in är inte värt det.

Uh... Va? Så vitt jag vet är regelverket för att ha ångrat sig, och reklamationsrätten hyfsat standardiserad inom EU, så även om det vore en finsk firma skulle det inte vara så, och som det är nu, att det faktiskt är en Svensk firma du har handlat av, så är det absolut inte ditt problem. De ska stå för frakten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@Jink:

Gick bra med reklameringen, fick en som jag tror är nu. Jag tycker Degauss borde lägga ner tid på silikonpluggarna till deras prylar dock, får fan klåda. Men som tur så skickade de med några compless som äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

@Jink:

Gick bra med reklameringen, fick en som jag tror är nu. Jag tycker Degauss borde lägga ner tid på silikonpluggarna till deras prylar dock, får fan klåda. Men som tur så skickade de med några compless som äger.

Kul att det gick bra! Ska jag vara ärlig så har jag inte ens provat silikonpluggarna, gick direkt på de där skumgummi pluggarna och såg aldrig tillbaka

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fick SMS att jag har paket från INGRAM MICRO AB at hämta i närbutiken. Kan det vara HGST-diskarna jag beställde från CDON igår?
http://cdon.se/hemelektronik/hgst-deskstar-h3ik40003272se-64m...
Får inte upp något på CDON paketspårning (ett fel har inträffat säger den bara).

Vet inte att jag ska ha beställt något annat nyligen. I så fall var det riktigt snabb leverans! Gick inte alls lika snabbt senast jag beställde från CDON (men då skickades paketet från CDON).

Permalänk
Inaktiv

Många hörlurar i fyndtråden.

Svårt med hörlurar, jag har runt 20st, no joke.

Bästa jag testat är B&W P7.

Finns som "reworked" på Hi-Fi-Klubben för 2298. Refurbished, men är som nya. Det går inte ens att beskriva kvalitetskänslan. Ljudet är det bästa jag hört. Ni som är lite osäkra på hörlurar, som inte tror er höra skillnaden på 300kr och 4000kr lurar. Bowers & Wilkins P7 är svaret. Det är sinnessjukt bra hörlurar, de får alla andra hörlurar verka billiga och konstgjorda.

Ska sluta nu, men om ni ska köpa hörlurar så låt det bli B&W P7.
https://www.hifiklubben.se/horlurar/bowers--wilkins-p7-rework...

Edit: om ni inte tror mig, läs Head-Fi's recensioner (audiofilernas näste):
http://www.head-fi.org/products/bowers-wilkins-p7

Obs, då baserat på priset 399$ +tax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

CDON har rea på kringutrustning: http://cdon.se/hemelektronik/kalaset_gaming/

För de flesta produkterna kan du hitta billigare alternativ på prisjakt, men Corsair K70 med röda switchar har ett finfint pris, 799 kr! http://cdon.se/hemelektronik/corsair-gaming-k70-mechanical-ga...

Närmaste är 1099 kr enligt Prisjakt.

Tack!
Väntat ett tag på ett bra erbjudande på detta, blev att slå till!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Tack!
Väntat ett tag på ett bra erbjudande på detta, blev att slå till!

Är det något som känns konstigt med gaming knapparna (wasd) om du byter ut dom till gummi varianten du får med testa att sätta a knappen upp och ner, det gjorde iaf mig löjligt nöjd.

Finns dock ett problem med k70 som du säkert kommer att märka av snart:
Efter att du vant dig vid ditt högkvalitets tangentbord så är det rent av en vidrig känsla att används andra tangentbord (på jobbet t.ex).

Grattis till ett bra kap dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Va? Så vitt jag vet är regelverket för att ha ångrat sig, och reklamationsrätten hyfsat standardiserad inom EU, så även om det vore en finsk firma skulle det inte vara så, och som det är nu, att det faktiskt är en Svensk firma du har handlat av, så är det absolut inte ditt problem. De ska stå för frakten.
B!

"Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan/varorna."

http://www.rajalaproshop.se/swe/leveransvillkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Visst. Jag kan skriva vad jag vill i avtalet, men det går inte att avtala bort rättigheter på det här sättet för privatpersoner, så frågan är om lagstiftningen säger att du ska ha returkostnaderna betalda, eller om "ånger" innebär att lagstiftaren tyckt att det är ok att du står för det, och att marknadens praxis har blivit bättre på egen hand. I så fall har Raja rätt att låta kunden stå för returfrakten. Jag erkänner villigt att jag inte har koll på lagtexten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Jag kan skriva vad jag vill i avtalet, men det går inte att avtala bort rättigheter på det här sättet för privatpersoner, så frågan är om lagstiftningen säger att du ska ha returkostnaderna betalda, eller om "ånger" innebär att lagstiftaren tyckt att det är ok att du står för det, och att marknadens praxis har blivit bättre på egen hand. I så fall har Raja rätt att låta kunden stå för returfrakten. Jag erkänner villigt att jag inte har koll på lagtexten.
B!

Jag är rätt säker på att det bara är kutym inom branschen att företaget ska stå för returavgift, men på intet sätt lagstadgat. Därav inte omöjligt att lägga returavgiften på köparen.

Reserverar mig för fel dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Nej det får du inte, företaget ska stå för frakter/kostnader om det är reklamation/garanti.

Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Vid reklamation ja, men det som det började med handlade om ångerrätt, där ska kunden själv betala frakt.

Skrivet av anon114264:

Gäller vid ångerrätt, vilket det står under. Vid reklamation så ska företaget stå för kostnader.

Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

De har inte avtalat b ort något alls, det de skriver är att de tar betalt för returfrakt vid ångerrätt. Döda pixlar, backlight bleeding osv är inte ångerrätt utan reklamation/garanti, vilket är betald returfrakt.

Skrivet av marmeladov:

Jag är rätt säker på att det bara är kutym inom branschen att företaget ska stå för returavgift, men på intet sätt lagstadgat. Därav inte omöjligt att lägga returavgiften på köparen.

Vid reklamation så ska företaget stå för kostnader, vid ångerrätt så är det kunden själv som ska betala frakter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3 i5 för ca 5900kr med frakt på asedo.se. De har inte många omdömen, några är jättedåliga. Har ni erfarenhet om eller vet något om detta företag. Brukar handla med Paypal, det ger extra trygghet. Enda köpalternativet för mig hos asedo är förskottsbetalning, och i och med att asedo tydligen är ett företag utan eget lager och att den Surface med tillverkarens artikelnummer knappast går att hitta på andra ställen i Sverige känns det inte helt tryggt. På ett annat ställe advania.se på nätet uppger de samma lagersaldo och skriver: "typ av prissättning: demo" för detta artikelnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HughD:

Surface Pro 3 i5 för ca 5900kr med frakt på asedo.se. De har inte många omdömen, några är jättedåliga. Har ni erfarenhet om eller vet något om detta företag. Brukar handla med Paypal, det ger extra trygghet. Enda köpalternativet för mig hos asedo är förskottsbetalning, och i och med att asedo tydligen är ett företag utan eget lager och att den Surface med tillverkarens artikelnummer knappast går att hitta på andra ställen i Sverige känns det inte helt tryggt. På ett annat ställe advania.se på nätet uppger de samma lagersaldo och skriver: "typ av prissättning: demo" för detta artikelnummer.

Har varit i kontakt med Asedo och efter lite mejlande fram och tillbaka så visade det sig vara demoprodukter.
"vår distributörs fältsäljare haft med sig ut och visat upp för Återförsäljare..."
Där fanns inga garantier på skick eller om tillbehören följde med. Så efter det lade jag ner ärendet.
Kändes som ett "för bra för att vara sant" -läge, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HughD:

Jag beställde en och kunde välja att betala med faktura via Klarna.
Är det en demo eller något annat som inte stämmer är det bara skicka tillbaka den på ångerrätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

@PowerNet: Tack, alltid bra med klargörande gällande saker och ting

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Är det en demo eller något annat som inte stämmer är det bara skicka tillbaka den på ångerrätt.

Att de inte skriver något om att dessa Surface 3 är demoprodukter (och inget om penna, laddare etc följer med) säger ju tyvärr alltför mycket om företaget. Blir krångel med återköp om man har förskottsbetalat, måste man betala frakten för retur kanske också? Hoppas Elgiganten kommer med 15% rabatt igen, missade snopligen den i februari, köper då en ny Surface Pro 4 i5 istället. Eller törs man köpa en av dessa SP 4 som bjuds ut på Blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HughD:

Att de inte skriver något om att dessa Surface 3 är demoprodukter (och inget om penna, laddare etc följer med) säger ju tyvärr alltför mycket om företaget. Blir krångel med återköp om man har förskottsbetalat, måste man betala frakten för retur kanske också? Hoppas Elgiganten kommer med 15% rabatt igen, missade snopligen den i februari, köper då en ny Surface Pro 4 i5 istället. Eller törs man köpa en av dessa SP 4 som bjuds ut på Blocket?

Det fanns en liten text om att det var demo under specifikationen, men såpass litet så det var lätt att missa (vilket jag gjorde)
"Typ av prissättning Demo"

Visa signatur

i5 4690k @ 3.9GHz |CM Hyper 212 EVO | Asus GTX1070 | MSI Z97 Gaming 5 | HyperX Fury Red Edition 8GB (2x4GB) | Corsair CX600M | Fractal Design Define R4 Titanium Grey Window | Samsung 840 Evo 250GB Samsung 850 Evo 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Fullt möjligt. Då är det ett val man gör som kund. En återförsäljare med dåliga avtal som säljer bra i alla fall, har ingen anledning att förbättra dem.

Skrivet av PowerNet:

De har inte avtalat b ort något alls, det de skriver är att de tar betalt för returfrakt vid ångerrätt.

Fast det är det som är frågan. Säger lagtexten att kunden inte ska stå för returfrakt när man ångrat köpet, är det vad som gäller, och det går inte att avtala bort det på det här viset. Säger lagtexten inget om det, eller att kunden kan få stå för returfrakten, är Raja helt i sin rätt att kräva att kunden betalar det. Jag har som sagt ingen koll på lagtexten, och det du skriver indikerar inte om du utgår från lagtexten, eller bara din egen åsikt. Jag säger med andra ord inte att du har fel, bara att du inte bidragit till att göra läget mer klart än tidigare.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Jag har själv haft en HDD 4TB HGST NAS 7200RPM. Tyvärr var den alltför högljudd för min smak så jag sålde den på Tradera. Köparen hörde inte av sig för att klaga. Å andra sidan skrev jag redan i annonsen att den låter en del. Beteckningen för denna var HDN724040ALE640.

Trist att höra Kanske blir samma för mig då.

Skrivet av ronnylov:

Ja det är nackdelen då med 7200 rpm, de låter mera och kanske blir de även varmare.
Har inga sådana diskar tidigare så jag kan inte uttala mig om ljudnivån.
Å andra sidan ska jag ha dem i servern och ersätta 12 stycken 2TB diskar med 6 stycken 4TB (har redan två stycken Toshiba 4TB liggandes hemma). Jag tror att det i mitt fall ändå blir tystare med hälften så många diskar.

Annars kan du ju köpa Seagate ST4000DM000 för ungefär samma pris som dessa HGST. Men de har bara 2 år garanti och jag tyckte det var bättre med 3 års garanti. Backblaze gillar denna disk då den är billig och strömsnål och har hyfsat bra statistik. Recensioner säger att den är tyst också. Men den presterar sämre.

Litar inte riktigt på Seagate.

Har använt en 2TB extern senaste året som orsakat flera problem. Försöker bli av med den genom att dubbla min interna lagring så jag kan behålla filerna och reklamera Seagate disken. Helst slipper jag nog samma märke igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Avbeställde den igår då det kommit ut att det var en demoprodukt.
En representant från företaget ringde mig i morse och bekräftade att det skett ett misstag i deras system, och att det rörde sig om demo maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Avbeställde den igår då det kommit ut att det var en demoprodukt.
En representant från företaget ringde mig i morse och bekräftade att det skett ett misstag i deras system, och att det rörde sig om demo maskiner.

Fick precis svar via mail från deras kundtjänst angående den.

Citat:

Vi gjorde lite mer efterforskningar mot vår distributör kring dessa plattor och de har använts rätt frekvent av vår distributörs säljare. Både ute hos kunder och även på mässor m.m.

Fick även reda på att rent krasst sätt får inte dessa plattor säljas till slutkund.

Vi har nu även plockat bort de från vår webshop.

Visa signatur

i5 4690k @ 3.9GHz |CM Hyper 212 EVO | Asus GTX1070 | MSI Z97 Gaming 5 | HyperX Fury Red Edition 8GB (2x4GB) | Corsair CX600M | Fractal Design Define R4 Titanium Grey Window | Samsung 840 Evo 250GB Samsung 850 Evo 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frequey:

Priset är tillbaka på 1595kr nu.
Missade det!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Priset är tillbaka på 1575kr nu.
Missade det!

Kan fortfarande få de för 1276kr med kod: xYDq48pW