Permalänk

Intel vs amd köp

Tjena. Tänkte åka iväg imorgon och köpa ny cpu. Har en 8320 nu och känner att den inte riktigt räcker till i csgo, får fps dropp osv.

Är det värt att uppgradera till en i5 6600? eller en annan i5 cpu?

Kommer min fps ligga stadigt på 200+ med allt på low med ett gtx 680? Just nu ligger den på 120-200 men tappar aimet grovt när fpsen droppar i dueller.

Borde väl bara vara cpun som gör att jag tappar fps?

Gtx 680
Amd 8320
8gb ram
120gb ssd

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Tjena. Tänkte åka iväg imorgon och köpa ny cpu. Har en 8320 nu och känner att den inte riktigt räcker till i csgo, får fps dropp osv.

Är det värt att uppgradera till en i5 6600? eller en annan i5 cpu?

Kommer min fps ligga stadigt på 200+ med allt på low med ett gtx 680? Just nu ligger den på 120-200 men tappar aimet grovt när fpsen droppar i dueller.

Borde väl bara vara cpun som gör att jag tappar fps?

Gtx 680
Amd 8320
8gb ram
120gb ssd

Mvh

testat att sätta " -threads 8 " i launch options utan " " såklart heh.
kan vara värt och sätta fps limiter så spelet håller sig jämnt istället för att bygga så mkt fps som möjligt ? typ fps max 99 eller 72 om du nu kör 60hz - 85hz skärm

förresten vad har du för cpu kylare ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

tror personligen inte att processorn är boven för random fps drops. hade snarare lagt kraft på hårddisken spelet körs från eller gpun

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

testat att sätta " -threads 8 " i launch options utan " " såklart heh.
kan vara värt och sätta fps limiter så spelet håller sig jämnt istället för att bygga så mkt fps som möjligt ? typ fps max 99 eller 72 om du nu kör 60hz - 85hz skärm

förresten vad har du för cpu kylare ?

Spelar med 144hz skärm, Måste ha 200+ fps annars tycker jag cs känns oskönt.

Skrivet av Christley:

tror personligen inte att processorn är boven för random fps drops. hade snarare lagt kraft på hårddisken spelet körs från eller gpun

Nej alltså fps droppen är inte random, Får fpsdrop nästan varje duell samt när jag ska ta över sites etc.

Permalänk

Vill gärna få det confirmat att det kommer bli skillnad på fpsen om jag fixar en i5 innan jag köper

Permalänk
Medlem

@Antonheeh: Jag änvänder FX-8320 och AMD Radeon HD 7850 och jag får mellan 200-300 fps.

Permalänk

@antonheeh checka din temp först (med HWmonitor t.ex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Vill gärna få det confirmat att det kommer bli skillnad på fpsen om jag fixar en i5 innan jag köper

Behöver inte vara en komponent som är boven.

har det alltid varit så?

hände ialf så för mig i league of legends, att allt var frid o fröjd tills det blev fight. kommer inte ihåg vad jag gjorde riktigt. men testa att göra det simpla och installera om. (2 olika spel men det är ju samma problem?)

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

@antonheeh checka din temp först (med HWmonitor t.ex)

cpun ligger på ca 30-35 i idle, Och max 60 i load.

Permalänk

@XxANTOFFxX: Ja cs har alltid varit osmooth för mig, Har aldrig kört med en intel bara amd fx 4300 och 8320, Uppgraderade mig från ett amd 6950 till gtx 680 men känns fortfarande samma. Jag tror att cpun är boven här, Men vill gärna få mer info om det

Permalänk
Medlem

lås fpsen till 144hz, nej det gör inte dig till sämre spelare, det är bara en inbillad grej som youtube o forum folk indoktrinerat dig till att tro. jag har lika bra aim vid 60 fps som vid 200. dont kid yourself.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

@Gtoxed: haha 144 fps vs 250+ är sjukt stor skillnad i csgo, Man kanske inte ser skillnaden men man känner.

Permalänk
Medlem

Din CPU är ej boven om den inte t.ex. throttlar. Kan du så ha uppe hwmonitor på en annan skärm när du spelar, vid FPS dropp se över vad som händer, sänks CPUns hastighet? Sänks GPUns hastighet?
Osv osv.
Testa annars att stänga av saker som Cool n quiet och annan energisparning i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG: Kan köra en printscreen efter ett csgame och så får ni se hur det ser ut.

Ser att du också har 8320, Hur är ditt cs för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@LPG: Kan köra en printscreen efter ett csgame och så får ni se hur det ser ut.

Ser att du också har 8320, Hur är ditt cs för dig?

Spelar ej csgo själv på min burk, men klasskompis har haft en 8320 och 7950 i sin i vilket han spelat med 200 elr 250 fps konstant när vi var på LAN.

Kör en printscreen. Vilket moderkort har du förresten?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

cpun ligger på ca 30-35 i idle, Och max 60 i load.

Enligt en snabb googling är det runt 60 max temp går (mellan 60 och 65), kan tänka mig att det är boven!
Men gör även som de andra sa, så får du kolla om hastigheten sänks osv på CPUn..
Har du överklockat?

Btw, min FPS är grymt ostabil på min burk med
i7, 4790K
R9 390X

Kör dock med 60Hz så jag låser min till 100 (99 stabilt)

Permalänk

http://imgur.com/PXm8fRY så ser det ut efter ett 1h långt csgame. Jag tycker allt ser normalt ut? eller missar jag något. Har runt 250+ fps i spawn, Sen när det blir lite action droppar den till typ 130-140

Permalänk
Skrivet av LPG:

Spelar ej csgo själv på min burk, men klasskompis har haft en 8320 och 7950 i sin i vilket han spelat med 200 elr 250 fps konstant när vi var på LAN.

Kör en printscreen. Vilket moderkort har du förresten?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/152256-asus_m...

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

http://imgur.com/PXm8fRY så ser det ut efter ett 1h långt csgame. Jag tycker allt ser normalt ut? eller missar jag något. Har runt 250+ fps i spawn, Sen när det blir lite action droppar den till typ 130-140

Att varken CPU eller GPU använts till 100% känns inte helt rätt.., samtidigt som graderna går upp mot 60 vilket i min värld tyder på dålig kylning..
Vilka inställningar kör du med?

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Att varken CPU eller GPU använts till 100% känns inte helt rätt.., samtidigt som graderna går upp mot 60 vilket i min värld tyder på dålig kylning..
Vilka inställningar kör du med?

http://imgur.com/vT33aJp

Kan man göra på nått sätt så cpun och gpun jobbar 100% i cs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

http://imgur.com/vT33aJp

Kan man göra på nått sätt så cpun och gpun jobbar 100% i cs?

Stäng av FXAA samt MSAA och Multicore rendering och se om det gör någon skillnad. Hört att folk har haft problem med multicore rendering på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

Spelar med 144hz skärm, Måste ha 200+ fps annars tycker jag cs känns oskönt.

Nej alltså fps droppen är inte random, Får fpsdrop nästan varje duell samt när jag ska ta över sites etc.

Fundera lite över vad som händer när du gör de saker som du upplever sinka din upplevelse. Är det i kritiska ögonblick, då du ofta upplever att du åker på däng på ett orättvist sätt? Eller finns det andra gemensamma nämnare? Mycket spelare på samma gång? Mycket händelser på samma gång? Effekter? Särskilda texturer?

Skrivet av Antonheeh:

@Gtoxed: haha 144 fps vs 250+ är sjukt stor skillnad i csgo, Man kanske inte ser skillnaden men man känner.

Det du talar om är input lag från mus/tangentbord. Möjligtvis. Det är INGEN skillnad i vad som renderas på skrämen ö.h.t. om antalet bilder som sänds från grafikkortet är över din skärms Hz. Som du säger så kan du alltså inte se skillnaden på FPS-ratio över det din skärm klarar av att visa (i ditt fall 144hz).

Jag är personligen skeptisk till att det skulle vara avgörande för dig att ha över 144 FPS i något spel ö.h.t., men om du insisterar så är det – baserat på den otroligt knapphänta information du gett oss – CPUn som bör bytas härnäst (du har inte specifierat minne eller hårddisk väl?). Det är ett stort kliv mellan 8320 och i5 6600(K?).

Permalänk

@Commander: Tycker cs känns mer laggigt när jag har det av än på.

Permalänk

@larsalarsa: Enligt min erfarenhet av att spela cs så måste fpsen ligga på 200+ för att det ska kännas smooth, Oavsett om man ser eller inte så märker man av det, Iaf om man spelat cs ett bra tag (11 år för mig). Så om jag drar in imorgon och köper en i5 6600 med eller utan k så borde jag få en markant skillnad i cs?

Det är mest när jag tex ska ta över en site etc, Oftast när det blir mycket action, när jag är ensam kvar 1v1 tex så brukar fpsen oftast ligga stabillt(känns det som iaf).

(du har inte specifierat minne eller hårddisk väl?) Förstog inte den.

(gick inte och citera)

Permalänk
Medlem

@Antonheeh
Detta antar jag att du redan vet men bara för att vara på den säkra sidan så är du medveten om att du måste köpa nytt moderkort ifall du går på en ny processor?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Haha ja det är klart vill bara försäkra mig att det kommer blir bättre med en ny processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@ClintBeastwood: Haha ja det är klart vill bara försäkra mig att det kommer blir bättre med en ny processor

Lika bra att försäkra sig även om jag var i stort sett övertygad om att du visste det.
Du har inte funderat på att köpa en processorfläkt istället och klocka upp den lite? Jag tycker du ska starta en tråd i CS-delen här på forumet och fråga om tips istället och se vad dom har för hårdvara och fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Moderkortet stöder enbart 95W CPU. 8320 är märkt 125W. Jag chansar på att moderkortet throttlar CPUn vilket leder till dina drops.
Du kan antingen underklocka 8320n eller möjligtvis stänga av två kärnor för att effektivt ha en 6300 som är 95W.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG: Jag har 8320E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@LPG: Jag har 8320E

I stock konfiguration? Ingen överklockning?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT