Permalänk
Medlem

Min första blå skärm

hej har haft min nya dator dryga 1 månad.

min data består avhttp://www.inet.se/kundvagn/visa/9287849/

när jag spela sist fick ja blå skärm.
ladda ner bluescreenview och fick följande

Dump File : 031916-3562-01.dmp
Crash Time : 2016-03-19 22:58:02
Bug Check String : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code : 0x0000000a
Parameter 1 : 00000000`000000b0
Parameter 2 : 00000000`000000ff
Parameter 3 : 00000000`00000083
Parameter 4 : fffff801`60002117
Caused By Driver : hal.dll
Caused By Address : hal.dll+19117
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+142760
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\031916-3562-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 10586
Dump File Size : 307 652
Dump File Time : 2016-03-19 22:58:42

har googlat lite på detta å det verkar som en del är det drivrutiner som spökar å på andra e det hårdvara.
datorn har funkat bra tills jag faktiskt ladda hem senaste drivers till grafikkortet nu när ja tänker efter.
alla drivers är dom senaste även bios.
kan nämna att processorn är klockad och har gått bra hela tiden. inga höga temp runt 60 grader.
men däremot grafikkortet ligger runt 75+ samt att sett minnena i grafikkortet ligger runt 90%användning. vet ej om det har med detta å göra men vill ge så mycket info jag kan.
tack så länge
mvh mikael

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@glyrion: Eftersom att det började efter att du installerade nya drivrutiner så kan jag anta att det kan ha att göra med att du inte avinstallerade de tidigare drivrutinerna innan du installerade nya. Man "bör" alltid avinstallera, då det annars kan korrumpera filerna som läggs ovanpå de andra. Du kan testa att avinstallera och installera nya igen och hoppas på att det fungerar bättre.

Är det drivrutiner så kan det vara problem med att hitta vad som är problemet, om du inte utgår ifrån vad du själv gjort med datorn. I värsta fall så är det ominstallation av systemet som är lösningen, men förhoppningsvis inte. Kan inte tänkta mig att det är din hårdvara det är några problem med, då det fungerat tidigare och det inte är några konstiga komponenter du har.

Det kan förstås också vara överklockningen, men har du inte gjort någon vidare hård överklockning eller har kört på den länge så bör det inte vara den heller. Det förutsätter förstås att du vet vad du håller på med.
Har du pillat med överklockning av minnet är det däremot en annan sak, som inte alls behöver uppenbara sig direkt, utan kan se ut som att det fungerar länge innan det dyker upp problem.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: kör alltid ren installation när jag uppdaterar drivrutinerna. har enbart klockat cpu. har haft mycket bra råd av många i forumet å läst å läst om överklockning. detta känns inte som det är detta som är problemet. då jag läste några engelska forum som hade detta problem så var det just nått i nvidias drivrutiner.
blåskärmen har hänt 1 gång och då inne i spelet. rent spontant så känns de nått med grafikkort/drivrutiner. men det e kanske fel tänkt av mig.
då jag inte vet hur man utläser felkoderna så tänkte ja fråga er som är experter=)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Här är några koder för överklockning om det eventuellt hjälper dig något, om du nu har problem med bluesceens eller vill testa för det så kan du stresstesta din CPU med typ prime95. Detta är om det beror på överklockning så klart. Hoppas det hjälper något!

http://www.overclock.net/a/common-bsod-error-code-list-for-ov...

Permalänk
Medlem

@glyrion: Det du skrev i första posten om minnet. Minnesanvändningen på grafikkortet varierar beroende på hur mycket minne den cachar, så det behöver du inte bry dig särskilt mycket om, speciellt inte eftersom du har så mycket minne du har.
Exempel:
Kör du 4k med en bra GPU som har 4GB minne så kan det vara så att användningen går upp mot 4GB, bara för att det blir enklare att cacha minnet för användning.
Kör du samma spel i 4k med en likvärdig GPU som har 8GB så kanske den cachar mer än 4GB. Detta innebär inte att du nödvändigtvis kommer att få bättre prestanda med mer VRAM, utan att den bara kommer att få tillgång till den cachade informationen snabbare om så skulle behövas.

Samma gäller med systemram. Man ska inte stirra sig blind på att mycket minne används, så länge man inte märker att det blir någon prestandaskillnad. Blir det det så kan det förstås vara värt att uppgradera, men så är sällan fallet.

Det är härligt att du gör, kan själv säga att jag varit lite dålig på det. Tror inte att det har med överklockningen att göra heller i sånt fall.
Det har sagts att Nvidias nyare drivrutiner har haft en del problem med stabilitet den senaste tiden, så det kan absolut vara så att det bara har med Nvidias nyaste drivrutiner att göra.
Jag skulle nog köra på som det är och kolla om det bara var en tillfällighet. Händer det igen så byt tillbaka till de drivers du tidigare använde. Blir det bättre då så vet du vad som var problemet.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Om du har ett Nvidia-kort så bör du ta en titt på denna tråden: https://forums.geforce.com/default/topic/921332/geforce-drive...

Handlar om drivare 364.47 som förstörde en hel del för en massa människor. Blåskärm är ett av symptomen som många har haft. Om din version är denna så är lösningen att rulla tillbaka till annan version alternativt installera denna uppdaterade version 364.51.

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Här är några koder för överklockning om det eventuellt hjälper dig något, om du nu har problem med bluesceens eller vill testa för det så kan du stresstesta din CPU med typ prime95. Detta är om det beror på överklockning så klart. Hoppas det hjälper något!

http://www.overclock.net/a/common-bsod-error-code-list-for-ov...

datorn är stresstestad både minnen och cpu i några timmar vid överklockning och inget har varit ostabilt=)
men tack för tipset=)

Skrivet av Slarre:

@glyrion: Det du skrev i första posten om minnet. Minnesanvändningen på grafikkortet varierar beroende på hur mycket minne den cachar, så det behöver du inte bry dig särskilt mycket om, speciellt inte eftersom du har så mycket minne du har.
Exempel:
Kör du 4k med en bra GPU som har 4GB minne så kan det vara så att användningen går upp mot 4GB, bara för att det blir enklare att cacha minnet för användning.
Kör du samma spel i 4k med en likvärdig GPU som har 8GB så kanske den cachar mer än 4GB. Detta innebär inte att du nödvändigtvis kommer att få bättre prestanda med mer VRAM, utan att den bara kommer att få tillgång till den cachade informationen snabbare om så skulle behövas.

Samma gäller med systemram. Man ska inte stirra sig blind på att mycket minne används, så länge man inte märker att det blir någon prestandaskillnad. Blir det det så kan det förstås vara värt att uppgradera, men så är sällan fallet.

Det är härligt att du gör, kan själv säga att jag varit lite dålig på det. Tror inte att det har med överklockningen att göra heller i sånt fall.
Det har sagts att Nvidias nyare drivrutiner har haft en del problem med stabilitet den senaste tiden, så det kan absolut vara så att det bara har med Nvidias nyaste drivrutiner att göra.
Jag skulle nog köra på som det är och kolla om det bara var en tillfällighet. Händer det igen så byt tillbaka till de drivers du tidigare använde. Blir det bättre då så vet du vad som var problemet.

ja jag läst om deras första släpp av drivrutiner till division skapade mycket problem. jag själv hade aldrig problem med detta. men nu när det kommet nya så tänkte ja det va lika bra å dra in detta me. men det ångra jag lite nu=)
tack så länge så får vi se om det återkommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@nmo: hade ej problem med den versionen. kom efter dersas senaste tyvärr.
men om ja fattar rätt så är det fortfarande problem med denna versionen elle?

Visa signatur