Permalänk
Medlem

Tappat bort SSD

Hej,

Som den konstiga titeln antyder så har jag "tappat bort" min SSD. Jag har en laptop av modell äldre DELL som för ett par år sedan fick sig en SSD, på den har jag kört Win7-8-10, mint och ubuntu. Nu i helgen vill jag byta från win 10 till Debian jessie.

Under installationen av Jessie 8.3 så misslyckades den med att installera GRUB. Jag försökte igen men med samma fel (testade även att göra om USBt jag installerar ifrån). Så jag slutförde installationen utan bootloader för jag läste *nånstans* att man kunde köra liveCD och mounta sin disk och installera GRUB därifrån. Antingen så funkade inte detta eller så gjorde jag fel.

Nu efter installationen så säger bios att det inte finns någon internal hard drive, och varken Debian eller windows installer hittar min disk. I diskpart i windows installerns kommandotolk så listas inte min disk heller.

Jag testade att sätta in den i min stationära (win10) dator men den visades inte i Disk Manager.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel så jag får något mer konkret att googla på eller någon som har nån ide på vad jag kan testa?

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kommer den upp i bios på den stationära? Om inte så är den nog kass. Vad är det för ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

jag bruka lösa dessa problem med att skruva ut ssd o in i en vanlig stationär windows dator o sen lösa problemet i Diskhanteringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

jag bruka lösa dessa problem med att skruva ut ssd o in i en vanlig stationär windows dator o sen lösa problemet i Diskhanteringen

snälla läs trådstarten innan du kommenterar

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Kommer den upp i bios på den stationära? Om inte så är den nog kass. Vad är det för ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Testade att sätta in den där igen, sataplatsen den sitter på står som tom i bios. Konstigt att den skulle död just under installationen, win10 fungerade fint innan. Tror du den är helt död?

Det var en OCZ ARC100 240GB, visade sig att den bara var ett år gamal.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erssn:

snälla läs trådstarten innan du kommenterar

Oj sorry då är den sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Oj sorry då är den sönder

Jag börjar också tro det. Men känns konstigt att den bara dör sådär, win10 installationen jag hade innan funkade fint.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av djwalle:

Jag börjar också tro det. Men känns konstigt att den bara dör sådär, win10 installationen jag hade innan funkade fint.

Diskar dör när man minst anar det ☺ Har haft två ssd som dött under surfning. Hela datorn blev jätteskum tills jag startade om och ssderna inte längre fanns i bios. Båda ocz tyvärr, båda lite billigare vertex serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

OCZ har den bästa garantin av alla märken på ssd's. En polare till mig gav mig en trasig OCZ, så jag kontaktade dem och fick den utbytt till min dörr utan kostnad. Man behöver inte ens kvitto, de räcker med att de får serienummret på baksidan, se: http://ocz.com/shieldplus . Dessutom är det mycket längre garanti än 1 år på de flesta produkter, kolla denna länk och scrolla längst ner till tabellen: http://ocz.com/consumer/support/warranty

Permalänk
Inaktiv

Testa med något recovery program. Det är det enda tipset jag kan komma på :/

Permalänk
Medlem

Hur många partitioner har du?
GRUB hanterar bara fyra primära partitioner.

Permalänk

Mun första ssd var en OCZ och den bara tvärdog. Låter nästan som att du råkat ut för samma sak. Ingen som helst varning över huvudtaget.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Vector diskarna har 5års garanti, de andra vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Diskar dör när man minst anar det ☺ Har haft två ssd som dött under surfning. Hela datorn blev jätteskum tills jag startade om och ssderna inte längre fanns i bios. Båda ocz tyvärr, båda lite billigare vertex serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rocky_MediuM:

Mun första ssd var en OCZ och den bara tvärdog. Låter nästan som att du råkat ut för samma sak. Ingen som helst varning över huvudtaget.

Tråkigt, med det är väl så det är. Kan man kolla "hälsa" på dom på något pålitligt sätt eller är det helt random?

Skrivet av anon265474:

OCZ har den bästa garantin av alla märken på ssd's. En polare till mig gav mig en trasig OCZ, så jag kontaktade dem och fick den utbytt till min dörr utan kostnad. Man behöver inte ens kvitto, de räcker med att de får serienummret på baksidan, se: http://ocz.com/shieldplus . Dessutom är det mycket längre garanti än 1 år på de flesta produkter, kolla denna länk och scrolla längst ner till tabellen: http://ocz.com/consumer/support/warranty

Damn, låter ju riktigt bra! Tack för tipset, tänkte först snacka med inet med detta låter ju bättre!

Skrivet av anon250853:

Testa med något recovery program. Det är det enda tipset jag kan komma på :/

Tveksamt om det skulle funka då disken inte ses i bios, på vilken nivå går ett sånt program in?

Skrivet av NoWin:

Hur många partitioner har du?
GRUB hanterar bara fyra primära partitioner.

Hade en win10 + system partition, sen formaterade och körde jag auto i debian installern, tror den skapar en + swap men är inte helt hundra. Känns inte som att de skulle vara problemet.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av djwalle:

Testade att sätta in den där igen, sataplatsen den sitter på står som tom i bios. Konstigt att den skulle död just under installationen, win10 fungerade fint innan. Tror du den är helt död?

Det var en OCZ ARC100 240GB, visade sig att den bara var ett år gamal.

Skrivet av djwalle:

Jag börjar också tro det. Men känns konstigt att den bara dör sådär, win10 installationen jag hade innan funkade fint.

Shit happens. SSDer kan gå sönder utan varning, tyvärr.

OCZ har som tidigare sagt kanonbra garanti disk, så bara kontakta dem så skickar de dig en ny disk, utan något problem. Sen kan du returnera din disk till dem när du fått den nya, så kan de förhoppningsvis hitta vad som hänt och fixa det för framtida SSDer.

Permalänk
Medlem

SSD:er har två lägen. Fungerar. Fungerar inte.

Därför jag lite då och då tar en fullständig kopia av OS-disken med hjälp av DriveImage XML. I fall SSD:n dör så kan jag få den utbytt på garanti och sen få upp systemet igen på ingen tid alls, jämfört med att installera om allt.

I ditt fall så är det ju tur i oturen att du ändå skulle installera om OS. Se till att du får disken utbytt på OCZ Shield Plus garantin. Du behöver inte ens ett kvitto.
http://ocz.com/shieldplus

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Shit happens. SSDer kan gå sönder utan varning, tyvärr.

OCZ har som tidigare sagt kanonbra garanti disk, så bara kontakta dem så skickar de dig en ny disk, utan något problem. Sen kan du returnera din disk till dem när du fått den nya, så kan de förhoppningsvis hitta vad som hänt och fixa det för framtida SSDer.

Skrivet av PointMan:

SSD:er har två lägen. Fungerar. Fungerar inte.

Därför jag lite då och då tar en fullständig kopia av OS-disken med hjälp av DriveImage XML. I fall SSD:n dör så kan jag få den utbytt på garanti och sen få upp systemet igen på ingen tid alls, jämfört med att installera om allt.

I ditt fall så är det ju tur i oturen att du ändå skulle installera om OS. Se till att du får disken utbytt på OCZ Shield Plus garantin. Du behöver inte ens ett kvitto.
http://ocz.com/shieldplus

Skapat en ticket nu Verkar ju riktigt bra om det går så smidigt! Ja, ganska tur att det var när disken skulle rensas i vilket fall. Brukar inte göra fullständiga koior men har ganska bra backup ändå

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av djwalle:

Skapat en ticket nu Verkar ju riktigt bra om det går så smidigt! Ja, ganska tur att det var när disken skulle rensas i vilket fall. Brukar inte göra fullständiga koior men har ganska bra backup ändå

När det gäller SSDer så är tyvärr backup minst lika viktigt. De är sporadiska och kan få för sig att ge upp, helt utan varning. Ofta är det ett mjukvarufel som gör att disken inte klarar av att initiera sig själv korrekt och det är inte alltid den har sätt att "återställa sig själv".

Hårddiskar är lite av samma sak dock, där de också kan dö från en dag till en annan, helt utan varning. Ofta är det då ett mekaniskt fel (vs SSDers mjukvari/NAND fel), som fått disken på knäna. SSDer får sällan skadade sektorer förrän de är långt inne i sina slitage nivåer, där tex HDD ofta kan få 1000-tals skadade sektorer innan du märker något.

Regeln brukar vara, synd disken i BIOS, så är där hopp. Gör den inte det, försök ge den 2-3 omstarter med nån minut med "på tid" i varje. Om den har någon återställning så kan den ev kicka igång sig själv. Om den efter det inte syns i BIOS, så är det kört.

Det värsta är dock att mista sin egen data, typ dokument, filmer eller vad man nu har lagrat. Det mesta annat går rätt snabbt att återställa från antingen lite äldre backup, eller nyinstallation, speciellt på en SSD. Det är dock surt att vakna en morgon och inse detta, utan tvekan. Men hårdvara går sönder, och kommer fortsätta att gå sönder. Man får helt enkelt räkna med det

OCZs diskar har faktiskt blivit bättre dock, så du har råkat få ett dåligt ex. Men de kommer skicka en disk till dig utan att ens testa din gamla. Så de tar iaf väl hand om sina kunder, utan tvekan. Om du sen inte har något känsligt på din gamla, så kommer du kunna skicka in den, så kan de ta isär den och förhoppningsvis hitta vad som hänt. Är ju först när man vet hur saker kan gå sönder som man kan komma på sätt att hindra det

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp och tankar!

Dom försökte leverera den nya disken redan i torsdags men jag kunde inte ta emot den förens igår, snabbt och smidigt! Det enda negativa var att den levererades med TNT och jag ska skicka min gamla disk med UPS, skulle varit smidigare att använda samma firma. Deras kommentar på det var att det är såhär det funkar, sorry.

Nu sitter den nya SSDn i laptopen och Debian rullar på.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4