Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

TS skall inte köpa franskt för att de rostar?
Jag har en nyhet för er. ALLA bilar som är gjorda av metall "rostar" Så även modernare bilar som till stor del består av aluminium, de ärgar! Skall vi snacka om bilar som rostar bort på några år? Volvo 240 76-78 års modell. Nyare bilar, Merzedez E-klasse, när den kom med runda strålkastare på 90 talet. (95?)
Skall också påpeka, att om man köper en ny bil, äger man troligtvis inte bilen när rosten väl börjar komma. Så för första ägaren är rosten inte något problem.

Franska bilar fungerar inte i vårat klimat?

Flera Volvo modeller har både motor och växellåda från Renault. Då funkar ju inte Volvo heller. Eller? Och hur blir det med de fransmän som har motor från BMW? Om de inte funkar, så kan ju inte BMW funka heller? Ändå rullar samtliga märken på våra vägar... konstigt...
Jag ägde min första "Renault Super-5 GTS 1987". I fyra år fungerade den helt klanderfritt i ur och skur. Efter det har jag hunnit med en "Super-5 TXE" och en "R19 16V" Alla tre fungerade i min ägo. Jag har ägt about 10 Volvo's, alla var inne på verkstad för något fel. Ofta bromsarna. En Golf lämnade mej stående vid vägkanten i minus 15 grader utanför Jönköping mitt i natten. (Soppapumpen) En cheva orkade precis halta hem, samma fel fast mekanisk soppapump. En MB-E300 gick inte att starta efter jag tankat i Trollhättan. Tändningslåset pajade. Bogsering till verkstad.

De flesta märken idag handlar av varandra för att slippa utvekla allt själv. Alla lever under samma lagkrav på avgasrening. Alla köper insprutnings system av samma tilverkare. Samma med bromsar, fjädrar, avgassystem, katalysatorer.... listan är lång. Men just de delar fransoserna köper in, fungerar dåligt i sverige?

Jag tror att TS fått mer info än han bad om. Enligt tråden är i princip alla bilar bra, och alla är skit, beroende på vem som har ordet.

Lite såhär världen fungerar nu för tiden. Globalisering.
Men det är väl ganska vanligt med fördomar på internetforum så inte så konstigt att folk skriver som de gör.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kunnig inom bilar. Har läst igenom tråden och det är väl det jag nu kan.

Men jag har kört en Mitsubishi i ca 10 år och ska snart köpa en ny bil, troligtvis en Mitsubishi. Jag ÄLSKAR verkligen Mitsubishi. Vart dom står i rykte och kvalitet vet jag inte. Någon på Swec kan säkert svara på det. Men Kolla in om du inte gjort det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Alla dsg-lådor till dagens datum har dubbla kopplingar.

Du har givetvis rätt. Jag tog en lite genväg där, avslöjad!
Igentligen är "DSG" VAG's benämning på deras "dubbelkoplingslåda".
Det finns dock andra tekniker, där man har en vanlig manuell växellåda som växlas av automatik.
I ena änden finns typ "SMART", morsan hade en "Smart for two", den växlade riktigt långsamt, säker en sekund, riktigt läskigt att inte ha någon kontroll över när avbrottet i drag kraft kommer.
I andra änden har vi lösningar typ Lamborghini's som växlar på 50 millisekunder. med bara en koppling.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Köp Mazda, 2014 eller senare.

Permalänk

Tack för era inputs, som en sa tidigare har jag fått mer information än jag förväntade mig, antar att bilar är ett ämne som är mycket intressant (om man är kunnig)

Fick tipset om att prenumerera på Teknikens Värld tidigare (tack för det) och jag har läst artikeln "Det stora kombitestet", det var 24 bilar i test och de flesta ser ju ut som ett värdigt alternativ. Men det jag hört runtomkring mig är att Volvo är det säkra kortet att satsa på, dels för deras kvalité samt att det är tydligen låg failrate på de bilarna.
Men som ni säger, allt beror på vem man frågar, Passat är både bra och dåliga enligt vissa medans de vann testet i "Medelklassbil 2015" hos Teknikens Värld.

Sedan är det väl som de vanligaste kommentarer man hört och läst att specifikt BMW, Mercedes och Audi är svindyra att äga och underhålla, om det ligger sanning i det vet jag inte.
Det är en hel del, jag har ingen direkt kunskap i vilken motor som är bra eller vilken automat man ska ha, dsg-7 eller någon annan?
Så en hel del frågor uppstår oavsett vad man läser eller utvärderar utifrån kommentarer och tips

En sak jag glömde säga tidigare i mitt första inlägg, jag är inte ute efter något kraftpaket, jag kan gott och väl nöja mig med 110 hästar, bara den drar relativt lite bränsle.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

@TommyTS: BMW är inte dyra att serva om man ser till konkurrenterna i samma storleksklass, jag hade själv tidigare en bmw 328 årsmodell 1997 där reservdelarna låg i samma prisklass som reservdelarna till min fars gamla ford mondeo årsmodell 2001.

En bmw kostar ungefär som en ford, volkswagen och volvo i ägande.
BMW har bättre kvalitet än de flesta mellanklassbilar och går oftast inte sönder lika ofta som billigare konkurrenter, reservdelarna ligger i prisklass med ford och volvo m.m. och en fördel med bmw är att många reservdelar till bmw går att beställa billigare från tyska e-handlare som gör att de ofta blir billigare att reparera än många likvärdiga bilar.

Bmw (och ford) har kamkedja som inte behöver bytas som kamremmen på VAG motorer (audi, volskwagen, skoda) och vissa av volvos motorer (volvo har även motorer med kamkedja), och hos dessa bilmodeller brukar servicekostnaden dra iväg ordentligt när det är dags för kamremsbyte.

VAG har även haft problem haft problem med att motorerna drar mycket olja, att topplockspackningen gått sönder relativt tidigt och att motorer skurit och havererat.

Fördelen med en bmw är också att de är bakhjulsdrivna så de har bättre viktfördelning och mindre belastning på framvagnen, på många VAG bilar är det problem med att delar i framvagnen går sönder och detta är vanligare på just VAG bilar än många andra framhjulsdrivna bilar även om detta problem även förekommer andra framhjulsdrivna bilar.

Bmw som premiummärke är betydligt billigare att äga än audi och mercedes som har dyrare reservdelar och dyrare service, speciellt audis och mercedes "stora stervice" och audis kamremsbyten brukar vara riktigt dyra, en kollega där jag brukar sommarjobba hade en audi a6 där servicekostnaden med kamremsbyte gick på 17000kr vilket är sjukt.

BMW är faktiskt billigare att äga än många tror, bmw 320d ska vara roliga att köra som nästan alla bmw 3-serie bilar brukar vara, de har bra bränsleekonomi, de har relativt bra byggkvalitet, de har humana servicekostnader och de sjunker inte lika mycket i värde som mellanklassbilmärken som opel, ford, mazda, volkswagen o.s.v.

Så jag tycker att bmw 3-serie är den bästa mellanstora kombin att rekommendera.

EDIT: Om du kör max 1500 mil/år så kan även en 320i eller 328i med bensinmotor vara att överväga då bensinmotorer har en lite trevligare och mjukare karaktär samt att de har lägre skattekostnad så att kombinerad årlig skatt- och bränslekostnad blir likvärdig mellan 320d och 320i/328i, bensinmotorerna har ju även inget partikelfilter som kommer att behövas rengöras eller bytas

Vad är VAG specifikt? Är det sämre motorer i de bilarna som tillhör de eller vadå?
Och kamkedja, behöver de inte underhållas och vad är risken att det händer något med dom?

Skrivet av D-ryd:

Kör du 500-800mil/år ska du definitivt inte köpa en diesel!

En dieselbil är gjord för längre körsträckor och om man kör väldigt mycket/år, du bör komma upp över 2-3000mil/år om det ska vara lönsamt och bra för motorn. Kortare sträckor och låga mil/år innebär slitage, igentäppt partikelfilter och högre servicekostnader.
Det är även betydligt högre försäkringspremier och inköpspris på dieselbilar så det är inte lönt om man kör så pass lite.

Du ska kolla efter bensin, flexifuel, hybrid eller en ren el-bil.

Ett bra tips som du fick var att prenumerera på en biltidning och verkligen göra din läxa innan du köper en bil som du planerar att ha i 10 år. Det är väldigt lätt att tröttna på en bil under den tiden så se till att den har all den utrustningen du vill ha och kan komma behöva i framtiden, körglädje, komfort och att den ser trevlig ut är också viktigt om du ska ha den så pass länge.

Mazdan som jag tipsade om matchar det mesta som du vill ha och har ju även 10 år/15000 mil nybilsgaranti, förutom att det var en diesel då, men det borde finnas lika fina bensinare.

Annars har du fått väldigt bra tips i övrigt.

Som sagt, börja prenumerera på en biltidning, googla, läs forum och gör din hemläxa innan du köper, provkör så pass många du kan innan du till slut väljer.

Köper du privat så kolla upp bilen så noga du bara kan innan (t.ex genom en Carfax-rapport), ägaren, om den har skulder m.m. @TommyTS:

Jag fick tipset att köpa bensinare p.g.a de pass låga milen jag använder bilen, det kan jag ta.
Menar du att det sliter mer på bilen på korta sträckor med diesel kontra bensin?
Dieseln tar tydligen längre tid att få varm än bensin dessutom. Hur är det med D2:orna på Volvo V70, hört att man inte behöver byta partikelfilter på dom, de är tydligen rätt dyrt.

Skrivet av Turbonisse:

Med din korta körsträcka, faller diesel bort naturligt, även om man bortser från hur olika motorer mår av korta körningar. En diesel är dyrare i inköp, så mycket dyrare att du aldrig kan räkna hem pengarna varken i bränsle besparing, eller bättre värde..
Personligen gillar jag diesel bätre, blir liksom en lugnare körning. (Lägre varv) Jag hyr bil en del i jobbet, då ser jag alltid till att det blir en diesel.
Jag kör ungefär lika långt som TS per år, så egna bilen fick bli en bensinare.

Jag förstår inte riktigt varför man hackar ner på bra bilar. "man skall undvika fransoser" och sådant?
Genom åren har jag ägt ca 15-20 bilar, varav tre har varit renault och nu en peugeot.
Förra bilen jag hade var en Volvo, när jag skulle beställa tid för service hos Volvo, fick jag vänta i över två månader??? För ett år sedan köpte jag en ny Peugeot 208, hade precis inne den på första service, ringde tisdag, fick tid måndag, sex dagar mot 75 dagar...

Fundera mera på vad du vill ha och vad inte. Köper du korean, fransos osv, så får du full laddade bilar för mindre peng än en basutrustad bil av premium märke.
Åt andra hållet, så står sej premium bilen bätre i andrahands värde i procent. Men då den kostar så mycket mer till att börja med, tappar du ändå mera i kronor räknat.

Då du skall ha plats för barnvagn med tillbehör så är en golf-klass lämplig storlek, såvida du inte har stor familj. Dock inte nödvändigtvis en Golf. (Men den ligger i ditt pris span.)
Moderna bilar har ett cervice intervall på XXX-mil eller 1 år, i ditt fall en gång per år.
Jag valde till ett tre årigt service avtal när jag köpte bilen. Kolla också vad en sådan går på, den är ju också en del av totala bil ekonomin. Då har du service för tre år framåt garanterad i pris.

Nu kommer du inte köra så långt, så det kanske inte spelar så stor roll. Men bränsleförbrukningen är väl ändå intressant. Tänk på att ju tyngre bil du kollar på, destu mera bränsle kommer den vilja ha.

Som någon skrev, vissa motorer har kamkedja. Dyrare att tillverka motorn, men en stor slant att spara för brukaren när man slipper kamrems byte. Det var en anledning till mitt val av Peugeot 208. Peggas 1.6L motor med VTI är framtagen med BMW, samma spis som sitter i bla Mini.
(Jag tittade igentligen först på Renault Clio. Då Renault säljs och servas av Volvo återförsäljare.)

Jag var i Tyskland för två veckor sedan, hyrde en Megane TDi, riktigt trevlig bil, på Autobahn i 150-160 fick man hålla igen, bilen ville bara öka. Trevlig och ombonad. (Lite knepig instrumentering, med jag han vänja mej innan jag lämnade tillbaks den.)
Ett billigt alternativ (om den inte är för liten?) är en Peugeot 308, du ville ha Xenon. 308 har LED. (All belysning) de har kört någon kampanj för 160 tusen, ladda den full och du landar norr om 200 tusen.
Att jämföra med en BMW 118i i basutförande som kostar 233400kr. (Jag kollade precis)
Eller en Volvo V40 T2 Kinetic för 210000kr. På volvo kollade jag på lager bilar, dyrare om man vill ha en byggd enligt egen spec.

LED kontra Xenon, vilket alternativ lyser bäst? Ska väl för övrigt sätta på en ljusramp hur som helst för att få lite bättre ljus framöver.
Och vad är skillnaden på ex. Bi-xenon och ABL - Aktiva Xenonlysen och endast LED? Lätt förvirrande tycker jag

Skrivet av Dimman:

Vill du åka bekvämt, tyst och allmänt bara vara nöjd: Seriöst, köp en V70. Har en 2010 2.4d med 175hk/420Nm. Det är inga problem att köra inspirerat om man vill (Polisen kör dom, om än D5an med dubbelturbo).

Jag har haft lite oflyt med min såsom en styrväxel som bråkat och även AC, men å andra sidan har jag betalat 0kr för att få det fixat. Volvo själva har 7 års goodwill på styrväxeln exempelvis så även om din bilhandlare inte ger någon garanti så tar Volvo själva kostnaden för att laga.

Oavsett problemen ovan så hade jag valt en Volvo V70/XC70 idag utan att blinka. Så sjukt härlig bil på alla sätt faktiskt. I ditt fall kanske en 2.5FT eller liknande är av intresse istället, dvs bensinare. Provkör en, se om du kan hitta någon runt 2010-2011 med Premium Sound (från danska DynAudio, det ljudpaketet ska vara svårslaget).

Volvo verkar vara ett säkert kort, de ligger rätt högt upp på min lista faktiskt, dock är det nästan uteslutande diesel jag hittat på.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@fieskmask: VAG är Volkswagen group och alla Volkswagens dotterbolag https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG de

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

kolla på nyaste modellen Ford mondeo, otroligt trevliga köra, billiga äga, går att få mycket utrustning till priset, LED belysning, kurvljus, diesel, automat skinn, självparkering, autobroms m,m du borde kunna få allt med den budgeten om du inte ska köpa bil med 0mil, då får du ta bort något.
Nya mondeo är inte som dom äldre utan dessa känns mer kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

kolla på nyaste modellen Ford mondeo, otroligt trevliga köra, billiga äga, går att få mycket utrustning till priset, LED belysning, kurvljus, diesel, automat skinn, självparkering, autobroms m,m du borde kunna få allt med den budgeten om du inte ska köpa bil med 0mil, då får du ta bort något.
Nya mondeo är inte som dom äldre utan dessa känns mer kvalitet.

Håller med där, nya Mondeon är riktigt trevlig och det bör gå att få tag i en relativt ny fullutrustad med max ett par tusen mil på mätaren inom TS budget.
Som t.ex den här:
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mondeo_1_5T_160Hk_Tit_HG...
Kolla in utrustningslistan!

Annars är Mazda 6 med optimumpaketet också en riktigt bra bil som jag tidigare tipsat om och som har längre nybilsgaranti.

Tycker fortfarande inte att du ska köpa en diesel om du kör korta sträckor och 5-800/mil år.
@fieskmask:

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Hej! skoda superb är en jätte bra bil. även octavian. du får så pass mycket utrustning i en sådan för billigare peng. har själv beställt ny passat och kör en 2 år gammal sharan i dagsläget. har gått ifrån volvo till vw då jag tycker dessa har bättre kvalité. har kört stort sätt alla vag bilar genom jobbet så har du funderingar om just dessa så skriv.
även Toyota har en del fina bilar me.

kan hålla med om att en 2-3 år gammal bil är bättre val för vissa=) själv vill jag ha ny då jag vet att ingen har varit där å skruvat i den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Jag håller med @D-ryd, kör du lite med bilen ska du skippa diesel. Dieslarna mår inte bra av att gå korta sträckor och få mil. Partikelfiltret sätter igen fortare och är redigt dyrt att byta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

1. Volvo är det säkra kortet att satsa på, dels för deras kvalité samt att det är tydligen låg failrate på de bilarna.

2. De2. t är en hel del, jag har ingen direkt kunskap i vilken motor som är bra eller vilken automat man ska ha, dsg-7 eller någon annan?

3. Vad är VAG specifikt? Är det sämre motorer i de bilarna som tillhör de eller vadå?

4. Och kamkedja, behöver de inte underhållas och vad är risken att det händer något med dom?

5. Jag fick tipset att köpa bensinare p.g.a de pass låga milen jag använder bilen, det kan jag ta.
Menar du att det sliter mer på bilen på korta sträckor med diesel kontra bensin?
6. Dieseln tar tydligen längre tid att få varm än bensin dessutom. Hur är det med D2:orna på Volvo V70, hört att man inte behöver byta partikelfilter på dom, de är tydligen rätt dyrt.

7. LED kontra Xenon, vilket alternativ lyser bäst? Ska väl för övrigt sätta på en ljusramp hur som helst för att få lite bättre ljus framöver.
Och vad är skillnaden på ex. Bi-xenon och ABL - Aktiva Xenonlysen och endast LED? Lätt förvirrande tycker jag

8. Volvo verkar vara ett säkert kort, de ligger rätt högt upp på min lista faktiskt, dock är det nästan uteslutande diesel jag hittat på.

Många frågor. Jag tog mig friheten att rensa bort lite i citatet ovan. Får se om jag kan svara på det som är kvar.
1. Volvo är varken bätre eller sämre än de andra vanliga märkena. Hoppas på ett felfrit ex och bra bemötande hos verkstan.

2. Tidigare DSG lådor kunde rasa ofta efter de paserat 10k mil. Nybilsägaren har inga problem här. han hinner sälja innan det börjar och troligtvis är väl felen fixade på dagens bilar?

3. VAG = Seat, Skoda, VW, Audi. De delar i regel teknik under huven.

4. Kamkedja behöver inte bytas på service, vilket i regel är kostsamt. Dyrare konstruktion. ett plus om dsin bil har det.

5. med 600-800 mil årkig körsträcka, är det en ren förlust affär att köpa diesel, då dessa i regel kostar 20-30 tusen mer i inköp. Deras partikel filter mår inte bra av bara korta turer. Kan bli problem.

6. Alla Volvo som heter "drivE" har renault motor med FAP, kostar ca 20'000kr var tio tusende mil. Bilar som heter D2, D3, D4, och D5 har volvos egna motor, där man inte har FAP filter. (Annan lösning på partikel filter.)

7. Jag har ingen egen erfarenhet av LED halvljus. Men det är det senaste och skall vara jämförbart med Xenon i ljus, plus att glödlampor inte kan gå sönder, det är ingen Xenon fördröjning när man slår på till helljus.. osv. Det fick mej nästan att välja en 308 istället för den 208 jag faktiskt köpte. Man skall köpa bil efter behov.

8. Jag har ägt många Volvo genom åren. Har också ägt andra märken genom åren. När det kommer till kritan, tycker jag att du skall köpa en bil som du vet du kan få hjälp med, när du behöver det.
Här i Göteborg har Volvo tappat brallorena helt, sista gången jag skulle serva förra bilen, fick jag vänta två och en halv månad på ledig tid. Som kund, så borde man börja ifrågasätta sådant. Vi kan styra biltillverkarna med våra pengar. Jag tyckte det var så dåligt, så när jag skulle köpa bil för ett år sedan, var Volvo inte ens med bland kandidatwerna. Jag tycker fortfarande det är en bra bil. Kanske de har bätre service där du bor? det märker du!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vad har du för prioriteringar? Kvalitétskänsla? Hållbar och pålitlig? Sportig körkänsla och rolig att köra?

En Golf är ju alltid ett säkert köp om man vill ha en bra allround-bil som är rymlig, tyst, bekväm och har bra premium-känsla för sin prislapp. Vet inte hur det är med Golfen men de erfarenheter jag har och har hört om Alltrack-modellerna är att de är stötigare och bullrigare, så jag hade valt bort en sådan.

Vill du bara ha nåt som fungerar så kolla på japanska modellerna. Skulle själv kunna tänka mig en Mazda 6. Mazda satsar ju på viktreducering, och verkar även ha bland den bästa körglädjen man hittar i ett framhjulsdrivet chassi. Nu vet jag inte hur det är med senaste generationernas Mazda, men de har tidigare delat chassi med Ford, och jag har själv en Fiesta som trots en sunkig 1,6 Diesel är en helt makalöst rolig bil att köra. Bra komfort, men en respons i styrningen som inte riktigt går beskriva.

Nackdelen med de flesta japanska bilar är rostskyddet, men ofta får de en rostskyddsbehandling när de importeras. Vet inte hur just Mazda klarar andrahandsvärdet, och jag misstänker att de kan vara lite bullrigare än en tysk premium-bil, men då är som sagt frågan om rolig körkänsla och bra pålitlighet har högre prio. Gillar själv också det faktum att de bara kör sugmotorer vilket innebär att du kan gasa på rätt friskt och ändå ha bra kontinuitet i förbrukningen. En turbo-motor har ju visserligen betydligt mer effekt och vrid, men ligger i regel långt över specad förbrukning och så fort man nuddar gasen drar förbrukningen iväg.

Franskt skulle jag undvika, än om jag själv har en fransk motor i min bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En DSG låda är en manuell växellåda (Ofta med dubbla koplingar) som växlas manuellt. Dvs om den skall sliras tex vid start, så slirar automatiken koplingen precis som på en helt vanlig manuell. Hur mjukt och smidigt den växlar är en fråga om programering.
Vi har tre VW på jobbet, två med DSG-7vxl och en med DSG-6vxl, ingen av dessa är heller något under av smidighet i låg fart. Det hör liksom till dess natur. Till skilnad mot en automat- låda som har en moment omvandlare som kan skifta kraften helt steglöst.
Jag riktar ingen kritik mot VW här, snarare mot DSG lådor i allmänhet.

Så vad tycker du om DSG lådan, är den så dårlig att man borde köpa manuell låda om man skal ha Skoda Superb?

Jag har ju hört at den lådan inte är smidigast, men allt vad jag har läst om Superb från privatpersjoner till tidningar så ska det vara riktigt mycket bil för pengarna.
Vi har inte köpt en än, men det närmar sig hoppas jag.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

jag och frun bestämde oss för att köpa en VW passat, sprak ny.

många säger att man inte ska köpa ny bil pga värdeminsking eller vadsom men vem fan har köpt en bil och tjänat pengar på den?!

Det var helt underbart och köra ut en helt NY bil ur bilhallen, stod 2 km på mätaren, vi fick själva välja om vi ville ha skinnklädsel eller inte, vilken färg som passade oss, taklucka eller inte? jag personligen kommer inte köpa begagnat efter detta!

Sen tillkommer den underbara NYBILSGARATIN! vad som än händer med bilen så står återförsäljaren för allt! får tillochmed hotellrum (samt taxi hem om jag föredrar det)om bilen skulle gå sönder utanför mitt län!

MvH Markus

Permalänk
Medlem

Man ska inte skaffa en onödigt dyr bil bara än då har själv en clio 4 2013 ör nöjd med den ok lite klen motor men för de priset helt ok har all lyx jag kan önska mig och en liten trevlig bil

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Så vad tycker du om DSG lådan, är den så dårlig att man borde köpa manuell låda om man skal ha Skoda Superb?

Jag har ju hört at den lådan inte är smidigast, men allt vad jag har läst om Superb från privatpersjoner till tidningar så ska det vara riktigt mycket bil för pengarna.
Vi har inte köpt en än, men det närmar sig hoppas jag.

Om du inte gillar att växla, tycker jag DSG är en utmärkt idé.
I stan, i start uppför, rulla sakta och sådant, blir det lite ryckigt och kantigt, men det är ju inte okörbart på nått sätt.
På vägen är den som en automat, växlar nästan obemärkt. Sedan vad DSG lådornas rykte anbelangar, så kan man ju bara gissa.
Jag gissar att de brister som förut fick dessa lådor att faliera, säkert är åtgärdade.
Och som första och kanske andra ägare, så hinner man inte köra så långt att man kommer till problemen. Och vad jag ser på begagnat priser så verkar inte DSG lådan sänka priset i alla fall.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Många frågor. Jag tog mig friheten att rensa bort lite i citatet ovan. Får se om jag kan svara på det som är kvar.
1. Volvo är varken bätre eller sämre än de andra vanliga märkena. Hoppas på ett felfrit ex och bra bemötande hos verkstan.

2. Tidigare DSG lådor kunde rasa ofta efter de paserat 10k mil. Nybilsägaren har inga problem här. han hinner sälja innan det börjar och troligtvis är väl felen fixade på dagens bilar?

3. VAG = Seat, Skoda, VW, Audi. De delar i regel teknik under huven.

4. Kamkedja behöver inte bytas på service, vilket i regel är kostsamt. Dyrare konstruktion. ett plus om dsin bil har det.

5. med 600-800 mil årkig körsträcka, är det en ren förlust affär att köpa diesel, då dessa i regel kostar 20-30 tusen mer i inköp. Deras partikel filter mår inte bra av bara korta turer. Kan bli problem.

6. Alla Volvo som heter "drivE" har renault motor med FAP, kostar ca 20'000kr var tio tusende mil. Bilar som heter D2, D3, D4, och D5 har volvos egna motor, där man inte har FAP filter. (Annan lösning på partikel filter.)

7. Jag har ingen egen erfarenhet av LED halvljus. Men det är det senaste och skall vara jämförbart med Xenon i ljus, plus att glödlampor inte kan gå sönder, det är ingen Xenon fördröjning när man slår på till helljus.. osv. Det fick mej nästan att välja en 308 istället för den 208 jag faktiskt köpte. Man skall köpa bil efter behov.

8. Jag har ägt många Volvo genom åren. Har också ägt andra märken genom åren. När det kommer till kritan, tycker jag att du skall köpa en bil som du vet du kan få hjälp med, när du behöver det.
Här i Göteborg har Volvo tappat brallorena helt, sista gången jag skulle serva förra bilen, fick jag vänta två och en halv månad på ledig tid. Som kund, så borde man börja ifrågasätta sådant. Vi kan styra biltillverkarna med våra pengar. Jag tyckte det var så dåligt, så när jag skulle köpa bil för ett år sedan, var Volvo inte ens med bland kandidatwerna. Jag tycker fortfarande det är en bra bil. Kanske de har bätre service där du bor? det märker du!

Tack för svar.
Är som sagt mycket funderingar och tankar man har om bilköpet, blir inte klokare på något sätt faktiskt.
Vore ju riktigt nice med nybilsgaranti, skattebefriad i några år samt går billigt så en nyare blir det helt klart, märke är inte klart än dock

Skrivet av Lidodido:

Vad har du för prioriteringar? Kvalitétskänsla? Hållbar och pålitlig? Sportig körkänsla och rolig att köra?

En Golf är ju alltid ett säkert köp om man vill ha en bra allround-bil som är rymlig, tyst, bekväm och har bra premium-känsla för sin prislapp. Vet inte hur det är med Golfen men de erfarenheter jag har och har hört om Alltrack-modellerna är att de är stötigare och bullrigare, så jag hade valt bort en sådan.

Vill du bara ha nåt som fungerar så kolla på japanska modellerna. Skulle själv kunna tänka mig en Mazda 6. Mazda satsar ju på viktreducering, och verkar även ha bland den bästa körglädjen man hittar i ett framhjulsdrivet chassi. Nu vet jag inte hur det är med senaste generationernas Mazda, men de har tidigare delat chassi med Ford, och jag har själv en Fiesta som trots en sunkig 1,6 Diesel är en helt makalöst rolig bil att köra. Bra komfort, men en respons i styrningen som inte riktigt går beskriva.

Nackdelen med de flesta japanska bilar är rostskyddet, men ofta får de en rostskyddsbehandling när de importeras. Vet inte hur just Mazda klarar andrahandsvärdet, och jag misstänker att de kan vara lite bullrigare än en tysk premium-bil, men då är som sagt frågan om rolig körkänsla och bra pålitlighet har högre prio. Gillar själv också det faktum att de bara kör sugmotorer vilket innebär att du kan gasa på rätt friskt och ändå ha bra kontinuitet i förbrukningen. En turbo-motor har ju visserligen betydligt mer effekt och vrid, men ligger i regel långt över specad förbrukning och så fort man nuddar gasen drar förbrukningen iväg.

Franskt skulle jag undvika, än om jag själv har en fransk motor i min bil.

Mina prioriteringar är stor och rymlig, dra så lite bränsle som möjligt, stabil och säker automatlåda, bekväm att köra, driftsäker (så lite barnsjukdomar som möjligt) så pass mycket extrautrustning som det är möjligt (i stil med Momentum till V70).
Vill också poängtera att jag är en vägnazist, dvs jag kör inte fortare än jag får och jag skulle nog föredra 110hk framför 250 då jag inte ser vitsen att ha mer än man behöver för att frakta sig fram.
Vi har för tillfället ett barn som blir 3 i December men har väl inte tänkt att utöka förrän om ett par år, mycket kan naturligtvis hända tills dess, men för den skull vore det ju bra med en bil som faktiskt är stor redan från början

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

6. Alla Volvo som heter "drivE" har renault motor med FAP, kostar ca 20'000kr var tio tusende mil. Bilar som heter D2, D3, D4, och D5 har volvos egna motor, där man inte har FAP filter. (Annan lösning på partikel filter.)

Sitter på mobilen så det får bli en liten rättelse. 1.6d och senare uppdaterade D2 är inga Renault-motorer utan är PSA-motorer. D2 har även den ett självrengörande filter som är tänkt att hålla hela bilen ut. D2 som finns nu är även Volvos egna variant och även den byggd i Skövde. Denna motor har 120hk kontra 114hk som den tidigare D2:an.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt bra pris på den Mazda 6 som länkas till tidigare i tråden. Kanonbra och snygg bil med full utrustning och 10 års garanti för endast 235 000:-

http://www.blocket.se/gavleborg/Mazda_6_Wagon_Optimum_2_2_DE_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeee:3:

Barnvagnen på taket då eller?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vi var också en tvåbarnsfamilj med behov av barnvagn för ett tag sen. Har väl åkt i det mesta under den tiden. Citroen CX prestige har ju ett jäkligt trevligt baksäte, men bakluckan blir lidande. Åkte rätt mycket DS på somrarna, men den saknar ju nästan baklucka. 300SEL 6.3 är ju lätt det roligaste vi åkte, men 4 liter milen är ju inte det bästa för plånboken. 560SEL däremot är enligtmig den ultimata bilen. Drar kring 1 liter milen, har all lyx man kan tänka sig och är lättservad. Du bör kunna hitta en sån inom ditt budget. Vet att många kommer skratta åt mig, men seriöst, vad saknar en 560SEL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stämmer in med kören att inte köpa franskt, mina föräldrar ägde en ny Scenic mellan 2005-2011 och det dröjde inte länge förrän elen började krångla, och andra mindre interna problem. Ungefär fem år efter inköp körde vi på autobahn och kände av en bränd lukt, och kunde inte lokalisera problemet. Visade sig sen när intrumentpanelen dog helt att sladdarna brunnit bakom..

Som en varning från ovan (min tyske BMW gud) fick jag se en modern modell av Peugeot 407 rasa framför mig häromdagen, vars vänster framhjulsupphängning gått i småbitar som spreds sig över vägen när de skulle svänga in på McDonalds. Rent tur att det inte inträffade på motorvägen, men samtidigt kan man ju undra var de servat den bilen.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tack för svar.
Är som sagt mycket funderingar och tankar man har om bilköpet, blir inte klokare på något sätt faktiskt.
Vore ju riktigt nice med nybilsgaranti, skattebefriad i några år samt går billigt så en nyare blir det helt klart, märke är inte klart än dock

Mina prioriteringar är stor och rymlig, dra så lite bränsle som möjligt, stabil och säker automatlåda, bekväm att köra, driftsäker (så lite barnsjukdomar som möjligt) så pass mycket extrautrustning som det är möjligt (i stil med Momentum till V70).
Vill också poängtera att jag är en vägnazist, dvs jag kör inte fortare än jag får och jag skulle nog föredra 110hk framför 250 då jag inte ser vitsen att ha mer än man behöver för att frakta sig fram.
Vi har för tillfället ett barn som blir 3 i December men har väl inte tänkt att utöka förrän om ett par år, mycket kan naturligtvis hända tills dess, men för den skull vore det ju bra med en bil som faktiskt är stor redan från början

Skulle kolla på en skapligt stark dieselmotor av den anledning att en för liten motor inte nödvändigtvis drar mindre eftersom den tvingas jobba rätt hårt för att orka. Ska du dessutom ha automatlåda får du räkna med att en mindre motor kommer behöva växla mer för att motorn ska dra rätt, och det kommer slita på växellådan och ge ryckig körning. Vi har en Octavia Scout 140hk med DSG-låda på jobbet och t.om med den effekten tycker jag den växlar så fort man rör gasen. Vet inte hur japanerna är när det gäller pålitlighet på automatlådor men i överlag är ju japanska bilar i särklass när det gäller pålitlighet så det borde ju inte vara något problem.

Tror dock inte en Mazda slår en Volvo eller en VAG-bil när det gäller vägbuller och sånt så komforten kan ju vara unset bättre. Ska du ha mycket gizmos och utrustning är ju dock japanerna bra, och eftersom sådant medför massa elektronik och massa ställmotorer och kretskort och skit som kan gå sönder skulle jag hellre lita på en japansk bil än t.ex en Volvo. Toyota är ju stabila bilar också, eller Subaru men då misstänker jag att förbrukningen kan gå upp lite (utan att för den sakens skulle ha erfarenhet av det).

Du har aldrig kikat på de koreanska modellerna? Är inte rolig körning eller fläskiga motorer en prioritering så får du ju grymt mycket bil för pengarna om du tittar på Kia. Bra garantier dessutom, och de börjar få till rätt trevliga förarmiljöer, och koreanerna kan ju likt japanerna elektronik så jag skulle lita på att utrustningen fungerar bra och är pålitlig och du väljer till mycket extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

2. Tidigare DSG lådor kunde rasa ofta efter de paserat 10k mil. Nybilsägaren har inga problem här. han hinner sälja innan det börjar och troligtvis är väl felen fixade på dagens bilar?

Såvitt jag förstått så är det DSG-lådorna med torrlamellkopplingar som krånglar. Läste så sent som förra året (tror jag det var iaf) att VAG fortfarande säljer bilar med den typen av koppling, men inte till Taxi (eftersom taxibilarna går såpass långt att VAG får byta växellådorna 3 gånger på garanti/serviceavtal).

Skrivet av Turbonisse:

4. Kamkedja behöver inte bytas på service, vilket i regel är kostsamt. Dyrare konstruktion. ett plus om dsin bil har det.

Ett litet förtydligande bara, mest så att någon inte läser ditt inlägg fel (som jag gjorde första gången). Kamkedja byter man normalt inte, utan den håller bra. Om det däremot blir något fel så är det dyrt (precis som om kamremmen går).

Skrivet av Turbonisse:

5. med 600-800 mil årkig körsträcka, är det en ren förlust affär att köpa diesel, då dessa i regel kostar 20-30 tusen mer i inköp. Deras partikel filter mår inte bra av bara korta turer. Kan bli problem.

Håller helt med. Dock så "regenererar" PSA gruppens dieslar partikelfiltren rätt bra även för de som kör korta sträckor, men det är ingen garanti. Dieslarna tar också längre tid på sig att bli varma (dvs tar längre tid innan kupén blir varm) och är sämre för närmiljön.

Skrivet av Turbonisse:

7. Jag har ingen egen erfarenhet av LED halvljus. Men det är det senaste och skall vara jämförbart med Xenon i ljus, plus att glödlampor inte kan gå sönder, det är ingen Xenon fördröjning när man slår på till helljus.. osv. Det fick mej nästan att välja en 308 istället för den 208 jag faktiskt köpte. Man skall köpa bil efter behov.

Billjus är rätt lurigt. Vissa bilar har bra halv- och helljus med vanliga Halogen H4 lampor, medan andra bilar med Xenonljus kan ha "sämre" lyse trots bättre lampor.

Skrivet av Turbonisse:

8. Jag har ägt många Volvo genom åren. Har också ägt andra märken genom åren. När det kommer till kritan, tycker jag att du skall köpa en bil som du vet du kan få hjälp med, när du behöver det.

Håller helt med! En bra bilverkstad som kan bilmärket/modellerna, kan serva i förebyggande syfte och dessutom felsöka och fixa rätt problem till rimliga priser är guld värd och brukar betyda ett bekymmersfritt bilägande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Flera Volvo modeller har både motor och växellåda från Renault. Då funkar ju inte Volvo heller. Eller?

Stämmer. Hade en 460 aut. för sisådär 15 år sedan med en motor som tydligen härstammade från Renault - den kunde man inte ha, för slö helt enkelt Där kan vi snacka om att motor och låda jobbade lite var för sig - inte helt lyckad symbios där inte - ens för sin tid. Vill minnas att lådan var från ZF men kan ha fel, och dom brukar ju göra bra grejer. Kass implementation alltså.

Tog mig drygt 10 år att skaffa en Volvo igen efter det och det var pga att Saab konkade

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

VW Golf sportkombi

Vi har leasat en VW Golf i tre år och vi har varit otroligt nöjda med den. Golf har nu våtkopplingslåda och tycker den växlar mjukt och kvickt.
Vi har även haft bensinvärmare och det är inget man vill vara utan hädanefter kan jag säga.
Man är då inte beroende av el, alltså inga sladdar att koppla in, utan du kan stå var som helst med en varm, isfri bil vintertid. Finns fjärrkontroll med
500m räckvidd och tre olika tider att programmera in i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Stämmer. Hade en 460 aut. för sisådär 15 år sedan med en motor som tydligen härstammade från Renault - den kunde man inte ha, för slö helt enkelt Där kan vi snacka om att motor och låda jobbade lite var för sig - inte helt lyckad symbios där inte - ens för sin tid. Vill minnas att lådan var från ZF men kan ha fel, och dom brukar ju göra bra grejer. Kass implementation alltså.

Tog mig drygt 10 år att skaffa en Volvo igen efter det och det var pga att Saab konkade

Jag har för mej att 440/460 härstammar från gamla Holländska DAF (Remjohan) som volvo köpte en gång i tiden.
Jag körde upp med en 460 och jag tror att den hade en B20 (=Volvomotor) under locket, men jag kan ha fel.
Men vist har Volvo gjort en del udda och inte så bra bilar. 480 tex, de vågade aldrig introducera den i USA pga för mycket fel redan från början. 440/460/480 rostade ganska friskt också. Så vi kanske skall varna för att köpa Volvo. <-Ironi!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!