Permalänk

Ser riktigt bra ut
Kört mycket V70 i mina dagar, trevliga bilar!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Riktigt fin bil, gratulerar

Den gör sitt jobb och framför allt är den trevligt säker.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ser riktigt bra ut
Kört mycket V70 i mina dagar, trevliga bilar!

Japp, det gör den, kunde verkligen inte låta den sippra mellan fingrarna

Skrivet av Alle22:

Riktigt fin bil, gratulerar

Den gör sitt jobb och framför allt är den trevligt säker.

Tackar
Så som jag har sållat ut i alternativen, Skoda Superb? VW Passat? V70? Ford Mondeo?
Haft många alternativ men efter mycket undersökningar och allmänna råd från både forumet, nära och kära samt kompisar så landade det på en V70.
Ska jag vara ärlig så var jag mycket intresserad av en Skoda Superb, fina bilar med extremt rymligt baksäte men Volvo kändes som ett säkert kort för mina prioriteringar.
De 33 milen jag åkte hem i mörkret gav mig en bra syn, aktiva kurvljus med Xenon var ju inte helt fel må jag säga, satt som klister på vägen i svängarna, gick jämt och fint i motor och ingen avvikelse, rätt tyst var den också

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Kvalitén är bra, då det är en japansk bil. Däremot har de kanske snålat lite med komforten, interiören osv. Känns lite plastigt enligt mig. Men syrrans ASX har riktigt bra ljudsystem för att vara i original utförande.

Håller med japanska bilar är bra skulle SJ kunna tänka mig en Toyota om dem bättra sig på rostskyddet. Köper jag en bil så är tanken att jag ska ha kvar den många år då vill man ha ett ordentligt rostskydd om man bor i sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Håller med japanska bilar är bra skulle SJ kunna tänka mig en Toyota om dem bättra sig på rostskyddet. Köper jag en bil så är tanken att jag ska ha kvar den många år då vill man ha ett ordentligt rostskydd om man bor i sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det ens på någon av dagens bilar? Jag skulle räkna med att göra regelbundna rostskyddsbehandlingar på vilken ny bil jag än köpte.

Tacka vet jag min gamla Audi 80 från 93, den rostade fan knappt alls på 23 år.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Håller med japanska bilar är bra skulle SJ kunna tänka mig en Toyota om dem bättra sig på rostskyddet. Köper jag en bil så är tanken att jag ska ha kvar den många år då vill man ha ett ordentligt rostskydd om man bor i sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Det är självklart man ska kolla efter lackskydd men det beror mycket på hur man tar hand om lacken dvs om bilen står utomhus hela tiden så kan det påverka negativt. Tvättar du bilen inte så ofta och skippar underredet så är det också negativt. Det bästa är att rostskyddsbehandla bilen och polera upp lacken med jämna mellanrum om man ska vara petig. Det är inte bara japanska bilar som rostar, även tyska osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Finns det ens på någon av dagens bilar? Jag skulle räkna med att göra regelbundna rostskyddsbehandlingar på vilken ny bil jag än köpte.

Tacka vet jag min gamla Audi 80 från 93, den rostade fan knappt alls på 23 år.

Hade den bilen stått ute alla år och inte blivit vårdad så skulle den ha rostat sedan länge tillbaks. Vilken bil som helst kan rosta om man inte tar hand om den. Salten och allt skit som sitter är ju den största boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hade den bilen stått ute alla år och inte blivit vårdad så skulle den ha rostat sedan länge tillbaks. Vilken bil som helst kan rosta om man inte tar hand om den. Salten och allt skit som sitter är ju den största boven.

Den har stått ute i alla år och den har inte blivit vårdad, den stod avställd i fem år och blev överväxt med gräs. De enda spåren av rost i karossen var lite vid vänster stänkskärm.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej på er (igen).

Skapade en tråd för ett tag sedan ang. bilköp men efter rådande omständigheter i familjen behöver vi nu byta till en automat.
Det här med automat har man ju hört är både bu och bä.

Generella frågor är ju som vanligt vilket märke ska man välja? Vilken modell? Satsa på en ny bil?
Den ska vara rymlig, skön att köra, helst ha maximal utrustning (Xenon, ljudpaket etc) och lite annat smått och gott.
Såg att det fanns kampanj på Renault Megane Sport Tourer med BOSE paket för lite över 200k med nya däck, 3 års fri service m.m., kanske är lite för liten för mitt ändamål?
Vi behöver ju både barnvagn och bilbarnstol som ska rymmas.
Finns det någon lista på modeller som man kan jämföra utrymmet i exempelvis eller får man ta kontakt med tillverkaren för att få reda på det?

Alla tips är välkomna och gärna diskussioner om ämnet, kanske finns andra märken som erbjuder helt nya bilar för runt 200-250k sträcket?

Tack på förhand!

För dem pengarna tycker jag du ska köpa en begagnad Volvo/Audi/BMW, fd tjänstebil gärna då de har mycket utrustning. Franska bilar har genom åren haft dåligt rykte - klarar inte temperaturer under minus fem och helst inte över plus 15 - och för att citera min Bilia handlare som säljer både Volvo och Renault (är det väl) "glöm att du får ut dem milen på en sån" när han pekade på en liten söt fransyska och jämförde med de 35 000 mil förra bilen hade gått. De har inte hiskeligt dyra underhållskostnader och komforten är väl värd det extra påslaget mot att köra något annat från Volkswagen- koncernen eller vad du kan tänkas vara intresserad av.

Permalänk
Medlem

Har för mig det är bättre en bil står ute i kylan hela tiden en att bilen först är kall sen åker in i varm garage tydligen rostar den fortare då läste det på autopower.

Undereds tvätt ska jag kolla upp om man får göra efter rostskydd behandling gjorde behandling på min BMW förra året

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

För dem pengarna tycker jag du ska köpa en begagnad Volvo/Audi/BMW, fd tjänstebil gärna då de har mycket utrustning. Franska bilar har genom åren haft dåligt rykte - klarar inte temperaturer under minus fem och helst inte över plus 15 - och för att citera min Bilia handlare som säljer både Volvo och Renault (är det väl) "glöm att du får ut dem milen på en sån" när han pekade på en liten söt fransyska och jämförde med de 35 000 mil förra bilen hade gått. De har inte hiskeligt dyra underhållskostnader och komforten är väl värd det extra påslaget mot att köra något annat från Volkswagen- koncernen eller vad du kan tänkas vara intresserad av.

Japp, blev en fd tjänstebil med bra utrustning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB