Microsoft släpper Anniversary Update till Windows 10 i sommar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Anniversary Update till Windows 10 i sommar

Till sommaren fyller operativsystemet Windows 10 ett år. I samband med detta lanserar Microsoft en ny uppdatering som introducerar nya funktioner för samtliga Windows-plattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att ge mitt fingeravtryck till Microsoft går gränsen för min foliehatt i alla fall.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd

Äh, totalt meningslöst...bara fler sätt att övervaka personer och spamma de med reklam, Microsoft tar cookie reklam till en annan level nu...nu känner datorn igen respektive ansikte i familjen och spammar personen personligt efter personliga sökningar..

MS tar ett steg framåt, två bak...känns det som.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Swec rubrik "Apple underlättar inloggningen"
Swec respons "HAHA vilken idiot köper överprisat nedlåst skit?"

Swec rubrik "Google underlättar inloggningen"
Swec respons "Det där såg ju faktiskt ganska smidigt ut."

Swec rubrik "Microsoft underlättar inloggningen"
Swec respons "M$ i ett nötskal snart ska de väl komma hem till folk och tapetsera med kameror och reklam, jag håller mig till Windows 7"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Swec rubrik "Apple underlättar inloggningen"
Swec respons "HAHA vilken idiot köper överprisat nedlåst skit?"

Swec rubrik "Google underlättar inloggningen"
Swec respons "Det där såg ju faktiskt ganska smidigt ut."

Swec rubrik "Microsoft underlättar inloggningen"
Swec respons "M$ i ett nötskal snart ska de väl komma hem till folk och tapetsera med kameror och reklam, jag håller mig till Windows 7"

Jag håller med dig, MEN man får ha lite översikt på gratis och kostnad, jo jag vet...Win 10 är än så länge gratis update.

-Android gratis OS
-Apple gratis OS
-Microsoft Win10 ~1099:- för en legit kod som endast funkar på en dator.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

Jag håller med dig, MEN man får ha lite översikt på gratis och kostnad, jo jag vet...Win 10 är än så länge gratis update.

-Android gratis OS
-Apple gratis OS
-Microsoft Win10 ~1099:- för en legit kod som endast funkar på en dator.

apple os är inte gratis det ingår i priset på 4 år gammal hårdvara.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oringen:

Jag håller med dig, MEN man får ha lite översikt på gratis och kostnad, jo jag vet...Win 10 är än så länge gratis update.

-Android gratis OS
-Apple gratis OS
-Microsoft Win10 ~1099:- för en legit kod som endast funkar på en dator.

OSX är inte gratis, att någonting ingår i priset är inte detsamma som gratis.

Försök att ladda ner OSX lagligt till en windows burk.

en mer rättvis jämförelse skulle vara priset för en IMac med OSX mot en PC med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Swec rubrik "Apple underlättar inloggningen"
Swec respons "HAHA vilken idiot köper överprisat nedlåst skit?"

Swec rubrik "Google underlättar inloggningen"
Swec respons "Det där såg ju faktiskt ganska smidigt ut."

Swec rubrik "Microsoft underlättar inloggningen"
Swec respons "M$ i ett nötskal snart ska de väl komma hem till folk och tapetsera med kameror och reklam, jag håller mig till Windows 7"

För mig gäller samma respons på alla, dvs (varianter av) den sista. Det som stör mig mest personligen är att Microsoft var det alternativ jag gärna valde just för att de INTE var som t.ex. Google, men nu är de lika illa som alla andra. Jag lutar mer och mer åt Linuxhållet, men gammal Windowsvana är väl det som bromsar mest (och spel, självklart).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingenting om bottarna MS planerar att implementera i sina tjänster? Tyckte det var bland de intressantare delarna av Build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag håller med dig, MEN man får ha lite översikt på gratis och kostnad, jo jag vet...Win 10 är än så länge gratis update.

-Android gratis OS
-Apple gratis OS
-Microsoft Win10 ~1099:- för en legit kod som endast funkar på en dator.

Majoriteten köper nog Windows men en ny dator. Visst kan jag förstå att man vill att någonting ska fungera som det gjorde när man köpte det.

Skrivet av backfeed:

För mig gäller samma respons på alla, dvs (varianter av) den sista. Det som stör mig mest personligen är att Microsoft var det alternativ jag gärna valde just för att de INTE var som t.ex. Google, men nu är de lika illa som alla andra. Jag lutar mer och mer åt Linuxhållet, men gammal Windowsvana är väl det som bromsar mest (och spel, självklart).

Jag tror helt enkelt att Microsoft är tvungna att trampa på några tår för att vara relevanta inom operativsystem för privatanvändare.

Permalänk
Medlem

Windows Hello är klockrent! Använder kameravarianten med min Surfade Pro 4 hela tiden och skulle gärna kunna logga in på diverse andra ställen med den funktionen och slippa lösenord. Om nu MS skulle ha en bild på mig kan jag leva med det, foliehatt av.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Att ge mitt fingeravtryck till Microsoft går gränsen för min foliehatt i alla fall.

Ursäkta min fråga men vad tror du de har för ont uppsåt med fingeravtrycken? Vad skulle de ha för användning av dessa?
*mycket mycket ont skratt* JAaaa nu har jag ÄNTLIGEN fått Stenharls fingeravtryck!! Nu kan vi... öhh... ja.. eh...." *fortsätter klappa den vita feta katten*

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Nu bara om Microsoft och Canonical kunde samarbeta för att införa stöd för PowerShell i Ubuntu också.

Permalänk
Snusfri

Det är oerhört naivt att tro att Microsoft ökat loggning av data med Windows 10, det som skett är att de blivit mycket mer transparenta om att de samlar data och gjort det betydligt enklare för användare att stänga av mycket av det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

apple os är inte gratis det ingår i priset på 4 år gammal hårdvara.

Sant, sen är det såklart deras mjukvara låst till APPLE hårdvara eller hur det fungerar.

Om man nu inte använder sig att Hackintosh som jag tror inte har någon offentlig support.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Hello och cortana är saker jag inte använder, Cortana är också helt borttagit i min Windows 10.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nu bara om Microsoft och Canonical kunde samarbeta för att införa stöd för PowerShell i Ubuntu också.

Inte omöjligt i framtiden, Microsoft börjar ju verka som att de vill ut ur OS och mer in på tjänster och ett smidigt sätt att göra detta är att sakta göra Windows till något som allt mer liknar Linux men håller kvar i vissa delar som de gör bättre, halvt öppet för att locka utvecklare och halvt stängt för att hålla kvar i datan de kan få in om folk, lite som Android.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Att ge mitt fingeravtryck till Microsoft går gränsen för min foliehatt i alla fall.

Du kan väl åtminstone ge dem långfingret!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det här är rätt coolt, även om jag inte har en Android själv.

http://www.theverge.com/microsoft/2016/3/31/11340830/microsof...

Windows 10 kommer få inbyggt stöd för att visa aviseringar från Androidenheter. Användare kan få upp meddelanden, missade samtal och andra aviseringar direkt på datorn. Aviseringarna kan avfärdas från Windows 10 och det går även att svara på dem, i stil med Pushbullet.

Plus att de annonserade under BUILD att Windows 10 nu aktivt används på 270 miljoner enheter

Skrivet av stenharl:

Att ge mitt fingeravtryck till Microsoft går gränsen för min foliehatt i alla fall.

Skrivet av Bascule666:

Windows Hello är klockrent! Använder kameravarianten med min Surfade Pro 4 hela tiden och skulle gärna kunna logga in på diverse andra ställen med den funktionen och slippa lösenord. Om nu MS skulle ha en bild på mig kan jag leva med det, foliehatt av.

Vad jag har förstått så lagras inte informationen för ditt fingeravtryck eller ansikte hos Microsoft. Den krypteras och lagras endast på din enhet. Källa:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-what...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För mig gäller samma respons på alla, dvs (varianter av) den sista. Det som stör mig mest personligen är att Microsoft var det alternativ jag gärna valde just för att de INTE var som t.ex. Google, men nu är de lika illa som alla andra. Jag lutar mer och mer åt Linuxhållet, men gammal Windowsvana är väl det som bromsar mest (och spel, självklart).

Folk valde väl Google en gång i tiden för att *dom* inte var som Microsoft och Apple...Don't be evil...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ska detta vara stor uppdatering? Finns ju inget nytt för vanliga användare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Ska detta vara stor uppdatering? Finns ju inget nytt för vanliga användare.

Allt har förstås inte annonserats eller färdigställts än. Det kommer att bli den största uppdateringen för Windows 10 hittills.

Xbox One får också denna uppdatering iom att den också kör Windows 10. Där är nyheterna bland annat att Cortana integreras, möjlighet att spela musik i bakgrunden samtidigt som man spelar och att alla Xbox One-enheter kan göras om till utvecklarenheter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Varför är det alltid fokus på bling-bling och funktioner som dessa vid varje större uppdatering? Ingenting nämns om förbättringar "under huven" eller tekniska detaljer.

Kommer man ta bort kontrollpanelen?

Kommer filutforskaren få den stora förändring som viskats om tidigare?

Kommer man möjliggöra större anpassningar av gränssnittet och kanske även installera 3:e parts teman?

Kommer startmenyn sluta vara buggig och sluta fungera helt plötsligt som den nu verkar göra för många?

Kommer man återställa hårdvaruaccelerationen som verkar försvunnit i och med novemberuppdateringen?

Kommer minnesanvändningen och prestanda i övrigt börja matcha den hos windows 8.1? (För mig tog 10:an ca 250mb mer i ram samt uppstart och nerstängning var märkbart segare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag tror helt enkelt att Microsoft är tvungna att trampa på några tår för att vara relevanta inom operativsystem för privatanvändare.

De gör det för att de vill vara som både Apple och Google för att tjäna maximalt med pengar (hårdvara och reklamintäkter), och för att vara lika "hippa" som dem.

Så länge som allt trams man inte vill ha går att stänga av så är det väl ok för mig, men det brukar vara VÄLDIGT väl dolt. Men ShutUp10 (https://www.oo-software.com/en/shutup10) finns ju.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad jag har förstått så lagras inte informationen för ditt fingeravtryck eller ansikte hos Microsoft. Den krypteras och lagras endast på din enhet. Källa:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-what...

Mer specifikt (http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/windows-hello-p...):

"What data is used to identify me and how is that data stored?

During setup, Windows takes the data captured from the face or iris sensor or fingerprint reader and creates a representation that it encrypts and stores on your device. (This isn’t an image; it’s more like a graph.) The representation of you stays on your device. Windows never stores pictures or images of your face, iris, or fingerprint on your device or anywhere else."

Bra, förutsatt att det är 100% sanning.

Eller vänta nu... de säger alltså att de inte lagrar bilder, men de säger inte att de inte lagrar representationen någon annanstans. Hmm. Anar jag en nedgrävd odöd hund här?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Mer specifikt (http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/windows-hello-p...):

"What data is used to identify me and how is that data stored?

During setup, Windows takes the data captured from the face or iris sensor or fingerprint reader and creates a representation that it encrypts and stores on your device. (This isn’t an image; it’s more like a graph.) The representation of you stays on your device. Windows never stores pictures or images of your face, iris, or fingerprint on your device or anywhere else."

Bra, förutsatt att det är 100% sanning.

Eller vänta nu... de säger alltså att de inte lagrar bilder, men de säger inte att de inte lagrar representationen någon annanstans. Hmm. Anar jag en nedgrävd odöd hund här?

Det som lagras på din enhet är alltså en krypterad representation av dig. Inte en bild, inte ett fingeravtryck. Det finns med andra ord inga lösenord eller pinkoder på din dator att hacka.

Förklaras mer här:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det som lagras på din enhet är alltså en krypterad representation av dig. Inte en bild, inte ett fingeravtryck. Det finns med andra ord inga lösenord eller pinkoder på din dator att hacka.

Jepp, men det jag menar är att de inte uttryckligen säger att de inte lagrar representationen någon annanstans, bara att de inte lagrar "rådatat". Högst sannolikt är det oavsiktligt skrivet, men man vet aldrig. Konspirationsteorier är sällan sanna, men de är nästan alltid roliga.

Om de även lagrar representationen på sina servrar, och kryptot är reversibelt för dem, så har de i praktiken rådatat om de vill. NSA skulle säkerligen kunna hitta på något roligt att göra med det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nu bara om Microsoft och Canonical kunde samarbeta för att införa stöd för PowerShell i Ubuntu också.

Skrivet av Ferrat:

Inte omöjligt i framtiden, Microsoft börjar ju verka som att de vill ut ur OS och mer in på tjänster och ett smidigt sätt att göra detta är att sakta göra Windows till något som allt mer liknar Linux men håller kvar i vissa delar som de gör bättre, halvt öppet för att locka utvecklare och halvt stängt för att hålla kvar i datan de kan få in om folk, lite som Android.

Det sitter nog långt inne innan någon större dist som Ubuntu ersätter bash med powershell, och det verkar mest osmidigt att ha två olika shells samtidigt. Ser faktiskt ingen som helst nytta med powershell i linux. MS är ju dock fria att skapa en egen Linux-dist byggd runt powershell. (Jag ser både Richard Stallman och Steve Ballmer vrida sig i plågor av bara tanken på nåt så groteskt och oheligt)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jepp, men det jag menar är att de inte uttryckligen säger att de inte lagrar representationen någon annanstans, bara att de inte lagrar "rådatat". Högst sannolikt är det oavsiktligt skrivet, men man vet aldrig. Konspirationsteorier är sällan sanna, men de är nästan alltid roliga.

Om de även lagrar representationen på sina servrar, och kryptot är reversibelt för dem, så har de i praktiken rådatat om de vill. NSA skulle säkerligen kunna hitta på något roligt att göra med det.

De säger ju också att om en hackare kommer åt rådatat så är det värdelöst, hackaren behöver också tillgång till din enhet och ditt ansikte, öga eller finger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ska detta vara stor uppdatering? Finns ju inget nytt för vanliga användare.

Är du en vanlig användare ? ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW