Oculus Rift samlar in användardata

Permalänk
Medlem

Var och varannan app samlar in en massa data. Google och facebook likaså. Steam gör det. Att nu oculus gör det är ju bara naturligt. Information är den nya handelsvaran.

Folk har ju rätt att veta, och många gnäller. Det som är konstigt dock, är att väldigt få faktiskt läser igenom sina avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vissa saker kräver nog att du är online, går dessutom loggarna till samma server som annat kan det ju bli svårt.

Med det sagt borde det ju inte vara några problem, datan som skickas har mest information om hur lång tid det tar att starta appar, vilka spel du använder, om du har OK fps och lite sådant. Precis som de allra flesta applikationer du kör på din dator. Steam, Windows, Chrome och många andra rapporterar precis liknande statistik. Android appar plockar ännu mer som standard.

För mig känns det lite som om att en skärm skulle skicka data till nån server... Why? Sen att de säljer vidare denna information känns väldigt konstigt. Jag förstår Steam som ser typ vilket OS och hårdvara som är populärast och sånt men som jag förstått det så säljer de inte någon information till "third party".

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja helt utan användarens tillstånd är det ju inte eftersom man godkänner avtalet, men det är ju samma typ av avtal som för androidenheter; godkänn vår datainsamling annars kan du inte använda den.

Vad de skulle göra är att ge användarna ett riktigt val om att släppa ifrån sig data eller inte. Det finns många som inte bryr sig ett skvatt om vilken data som samlas in och andra som är väldigt restriktiva. Jag kan inte se att någon datainsamling skulle behövas för att Oculus ska fungera och därmed bör det vara upp till ägaren om de vill släppa ifrån sig data eller inte, alldeles oavsett vilken nytta tillverkarna tycker sig ha av det.

Vad väntar härnäst, att vanliga skärmtillverkarna också sitter och registrerar vad som visas på skärmen?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

prislappen på 5k borde väl duga?
sharp köptes av foxconn, betyder de att foxconn ska lägga in funktioner som skickar pinpointad data om dessa användare bara för dom köpte sharp? http://www.sweclockers.com/nyhet/21928-foxconn-koper-skarmtil...

Om jag inte minns helt fel, så är det väl Foxconn som äger fabrikerna som producerar iphones? Googlade snabbt och på hemsidan står det "Motherboard manufacturer, certified by ATi." Deras affärsplan är att producera kretskort, inte att sälja vidare data till företag som sysslar med annonser. Äpplen och päron.

Skrivet av serverfel:

Var och varannan app samlar in en massa data. Google och facebook likaså. Steam gör det. Att nu oculus gör det är ju bara naturligt. Information är den nya handelsvaran.

Folk har ju rätt att veta, och många gnäller. Det som är konstigt dock, är att väldigt få faktiskt läser igenom sina avtal.

Och vem klandrar dem? Jag har inte lust att behöva ta en juristexamen och 1 månads tid för att läsa ett avtal på 200 sidor.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

[...] datan som skickas har mest information om hur lång tid det tar att starta appar, vilka spel du använder, om du har OK fps och lite sådant.

"Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with"

"Information about how you access our Services, including information about the type of device you’re using (such as a headset, PC, or mobile device), your browser or operating system, your Internet Protocol (“IP”) address, and certain device identifiers that may be unique to your device"

"Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties"

"Location information, which can be derived from information such as your device’s IP address. If you’re using a mobile device, we may collect information about the device’s precise location, which is derived from sources such as the device’s GPS signal and information about nearby WiFi networks and cell towers"

"Information about your physical movements and dimensions when you use a virtual reality headset."

Lite mer än starttid och FPS, eller vad tycker du?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av HagSon:

"Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with"

"Information about how you access our Services, including information about the type of device you’re using (such as a headset, PC, or mobile device), your browser or operating system, your Internet Protocol (“IP”) address, and certain device identifiers that may be unique to your device"

"Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties"

"Location information, which can be derived from information such as your device’s IP address. If you’re using a mobile device, we may collect information about the device’s precise location, which is derived from sources such as the device’s GPS signal and information about nearby WiFi networks and cell towers"

"Information about your physical movements and dimensions when you use a virtual reality headset."

Det har redan retts ut i en annan nyhetstråd: #16087082

Känns som lite clickbait/FUD-nyhet från Sweclockers sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Indeed. Men mitt problem är mer att du "betalar" ditt användande av googles tjänster och Facebook med information om dig, men här känns det som om man får betala två gånger. Och bara för att alla andra gör det betyder det inte att det är ok. Sedan tycker jag av princip illa om allt som söker info om orelaterat innehåll på ditt system (även om nu google och FB tycker allt är relevant), fast ibland får man bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad? Ser ut som man säljer sig mer än prostituerade i Amsterdam.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Det går inte att argumentera att det är för att förbättra VR/Mjukvaran i sig. Facebook som alltid reserverar rätten att dela med sig all insamlad data med onämnda tredje parter. Och ja de reserverar rätten att spela in dig via eventuell mic/kamera med utan din vetskap om det, och dela med sig till sina hemliga affärspartners för onämnda anledningar.

Var det ingen som läste Facebooks policy ändring mellan 2014 och 15? Bara av att logga in på Facebook efter 1 januari 2015 på en PC accepterade man att Facebook får samla in all data de kan om dig, ditt liv, och din dator. Spara det permanent på deras servrar och dela med sig till hemliga trejde parter för hemliga anledningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Är skillnad, steam frågar om den får skicka insamlad data till valve innan den skickar något och det är användarens val om hen vill göra det eller ej.
Facebook väljer du själv precis vilket material du vill ladda upp, visst den loggar IP men i övrigt är det upp till dig vad du vill skänka.
Google spionerar som fan dock :), slutat använda google som sökmotor men använder fortfarande chrome så de vet nog det mesta om vad jag surfar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är skillnad, steam frågar om den får skicka insamlad data till valve innan den skickar något och det är användarens val om hen vill göra det eller ej.
Facebook väljer du själv precis vilket material du vill ladda upp, visst den loggar IP men i övrigt är det upp till dig vad du vill skänka.
Google spionerar som fan dock :), slutat använda google som sökmotor men använder fortfarande chrome så de vet nog det mesta om vad jag surfar på

Använd Chromium istället då som inte sitter i googles armar.

Sedan så kan du inte alls välja vad Facebook delar med sig har du tittat vilka permissions den försöker på sig i Android? Tittat på : https://www.facebook.com/help/iphone-app/710615012295337

Värsta av allt är att företag har börjat analysera och försöker identifiera användare beroende på hur du skriver. https://en.wikipedia.org/wiki/Keystroke_dynamics

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Använd Chromium istället då som inte sitter i googles armar.

Sedan så kan du inte alls välja vad Facebook delar med sig har du tittat vilka permissions den försöker på sig i Android? Tittat på : https://www.facebook.com/help/iphone-app/710615012295337

Värsta av allt är att företag har börjat analysera och försöker identifiera användare beroende på hur du skriver. https://en.wikipedia.org/wiki/Keystroke_dynamics

Använt chromium tidigare men media-stödet brukar vara lite sådär, kanske är bättre nu?får kolla upp det.

Ang facebook så tänkte jag inte ens på att de har en app då det inte är nåot jag själv använder, men appen är säkert elak. Var bättre i tidiga android där man kunde blocka permissions för appar manuellt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HagSon:

Det är ju stor skillnad på vad de säger att de möjligtvis kan tänka sig att samla in i framtiden och vad de faktiskt samlar in.

• Logs if Oculus Home hits an Error

• The amount of time it takes Oculus Home to open after telling it to start opening

• Your minimum, maximum, and average frame rate

• How long it takes to enter or exit a subsection (subsections include the home environment, setup, the grid room, safety warning, etc.)

• The application that sent the analytics, the version of Oculus Home that sent it, the version of the Oculus Plugin that sent it.

• How long it takes to close Oculus Home

• How long you spent in Oculus Home total

• Amount of memory usage (may only be when an error is sent)

• What VR application you have open (if any) that was launched from Oculus Home

• Oculus Waterfall (no clue what this means, but seems related to in app purchases)

• When you start an in app purchase (I'm pretty sure an in app purchase means buying anything in the Oculus store, including games)

• If you cancel an in app purchase

• If you make an in app purchase

• How much the in app purchase cost

• If you failed to enter your pin correctly during an in app purchase

• How much time you spent on each section of making an in app purchase

Koden är inte särskilt svår att läsa. Vad som står i avtal speglar inte ofta verkligheten och det finns ofta väldigt mkt trams i dem.

Permalänk
Medlem

Som alla andra då...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Använt chromium tidigare men media-stödet brukar vara lite sådär, kanske är bättre nu?får kolla upp det.

Ang facebook så tänkte jag inte ens på att de har en app då det inte är nåot jag själv använder, men appen är säkert elak. Var bättre i tidiga android där man kunde blocka permissions för appar manuellt

Chromium saknar bara flash stöd då det är Google som har avtal med adobe, på Linux kan du installera pepper flash för chromium dock vet inte hur det ligger till på Windows.

Angående blockering av permissions, mja du har det på Cyanogen och kan installera liknande appar om du har root i de senare versionerna. Senaste Android skall dock komma med möjligheten att blockera permissions vid runtime vilket är klart en stor förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja... Vad var det jag sa??

"Ozzed, sluta vara så negativ. Facebook går bara in med pengar och de kommer inte övervaka användarna!"

Nej visst nej visst..

De som köpt rift tycker jag förtjänar detta. Ja! Jag är skadeglad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Chromium saknar bara flash stöd då det är Google som har avtal med adobe, på Linux kan du installera pepper flash för chromium dock vet inte hur det ligger till på Windows.

Angående blockering av permissions, mja du har det på Cyanogen och kan installera liknande appar om du har root i de senare versionerna. Senaste Android skall dock komma med möjligheten att blockera permissions vid runtime vilket är klart en stor förbättring.

Vem använder windows? får testa chromium igen då, android använder jag så sällan så orkar inte mecka med den

Permalänk
Medlem

Mitt val att totalbojkotta Oculus efter F-book klafsade in fortsätter förstärkas.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nu tror jag Oculus sköt sig själva i foten.

Hur vi än vänder och vrider på det hela är porr en viktig bidragande faktor till en eventuell framgång för VR.
Porr har banat vägen för väldigt mycket inom datorindustrin.

Så....hur många som "provar" XXX VR vill att Facebook skall logga det och använda det som de vill?

Jag tror att HTC Vives marknadsandelar ökade nu...

Permalänk
Medlem

Med andra ord borde man få betalt för att använda skiten..

Permalänk
Inaktiv

Vart är det faktamässiga felet, Palmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är ju stor skillnad på vad de säger att de möjligtvis kan tänka sig att samla in i framtiden och vad de faktiskt samlar in.

• Logs if Oculus Home hits an Error

• The amount of time it takes Oculus Home to open after telling it to start opening

• Your minimum, maximum, and average frame rate

• How long it takes to enter or exit a subsection (subsections include the home environment, setup, the grid room, safety warning, etc.)

• The application that sent the analytics, the version of Oculus Home that sent it, the version of the Oculus Plugin that sent it.

• How long it takes to close Oculus Home

• How long you spent in Oculus Home total

• Amount of memory usage (may only be when an error is sent)

• What VR application you have open (if any) that was launched from Oculus Home

• Oculus Waterfall (no clue what this means, but seems related to in app purchases)

• When you start an in app purchase (I'm pretty sure an in app purchase means buying anything in the Oculus store, including games)

• If you cancel an in app purchase

• If you make an in app purchase

• How much the in app purchase cost

• If you failed to enter your pin correctly during an in app purchase

• How much time you spent on each section of making an in app purchase

Koden är inte särskilt svår att läsa. Vad som står i avtal speglar inte ofta verkligheten och det finns ofta väldigt mkt trams i dem.

Produkten Facebook i huvudsak säljer är hur du lever ditt liv i detalj och hur du är mottaglig för olika typer av budskap.
Främst reklam, men det skulle lika gärna kunna vara politiska budskap.
Eller en arbetsgivare som bara är sugen att kartlägga nuvarande eller tilltänkta arbetare.

Varför innehåller Occulus avtalet formuleringar som ger rätt att kartlägga mer än vad som är rimligt för att tjänsten ska fungera?
Varför har de skrivit in det i avtalet om avsikten att samla in denna data inte finns?
(Tips: Avsikten kommer så fort användarbasen växt sig tillräckligt stor)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men, till att börja med så har väl kameran ett skarpt IR filter för att filtrera ut nästan allt förutom ir leds på HMDn eller handkontroller. detta bör göra det mycket svårt att se något annat genom kameran.

I övrigt har en reddit användare övervakat vilken data som oculus tjänster och programvara skickar/rapporterar till oculus/facebook. han har också dekompilerat programvaran och kollat upp vad som skickas i källkoden, och det verkar som att dom flesta är överens om att dom inte abusear data rapporteringen.
källor:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddqu7/things_hidden...

Läs gärna kommentarerna och svaren från trådskaparen om ni vill veta mer

EDIT: Själklart kan programvaran ändras i framtiden för att rapportera ytterligare info men just nu verkar det ganska chill.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu tror jag Oculus sköt sig själva i foten.

Hur vi än vänder och vrider på det hela är porr en viktig bidragande faktor till en eventuell framgång för VR.
Porr har banat vägen för väldigt mycket inom datorindustrin.

Så....hur många som "provar" XXX VR vill att Facebook skall logga det och använda det som de vill?

Jag tror att HTC Vives marknadsandelar ökade nu...

Det är väl en fördel att Oculus rift snabbt och smidigt uppdaterar sina användares Facebook med bilder och information om den senaste vr-upplevelsen. Vad gör det om hela samhället och Facebook partners vet om vad du gör på din dator. Samhället har väll förståelse för dina naturliga behov. De är knappast så att moderaterna ska jaga miljontals fildelare och brottslingar på nätet efter att ha röstat igenom bevakning av den svenska befolkningen.

Risken vid dataläckage är snarare att du åker dit för blottning och blir utfryst i samhället för oliktänkande.

De kan ju helt enkelt vara en anonyma användare som arbetar med damage control. Det är många företag inklusive det jag är anställd på som använder sig utav dessa metoder. Jag tvivlar att Facebook har tillgång till mindre resurser och kunskap.

Att tro religiöst på Facebook och anonyma människor på internet är dumt. Man bygger inte förtroende med makt och auktoritet. Det är bäst att själv undersöka och bygga sin egna uppfattning. Att tro religiöst på andra människor och företag som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är inte klokt.

Företagare tror ofta som många andra, att det man inte vet tar man ingen skada av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det kan ju helt enkelt vara en anonym användare som arbetare med damage control. Det är många företag inklusive det jag är anställd på som använder sig utav dessa metoder. Jag tvivlar att Google har tillgång till mindre resurser och kunskap.

Öhh, hur får du in Google i det hela?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSlicker:

Öhh, hur får du in Google i det hela?

Fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är ju jättebra att de inte samlar in mer data än så, men de får absolut göra det, enligt deras EULA. Detta är väl egentligen det största problemet och vart fokus i frågan ligger, man kan ju undra varför de behöver måla med så breda penslar om deras intressen är så smala. Behövs det exempelvis en service med administrativa rättigheter för att leverera någon av den data som är med i listan?

Edit: Listan du länkar till är också för appen Oculus Home, det vore intressant att se en liknande lista för OVRServer_x64.exe, som mycket av kritiken faktiskt handlat om.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

De kan ju helt enkelt vara en anonym användare som arbetar med damage control. Det är många företag inklusive det jag är anställd på som använder sig utav dessa metoder. Jag tvivlar att Facebook har tillgång till mindre resurser och kunskap.

Att tro religiöst på Facebook och anonyma människor på internet är dumt. Man bygger inte förtroende med makt och auktoritet. Det är bäst att själv undersöka och bygga sin egna uppfattning. Att tro religiöst på andra människor och företag som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är inte klokt.

Företagare tror ofta som många andra, att det man inte vet tar man ingen skada av.

Åh absolut! kan mycket väl vara en mullvad som planterar info, men användaren har också delat med sig av tillvägagångssätt så att vem som helst kan kontrollera själv, vilket gör posten mycket mer trovärdig (i mina ögon iallafall) även fast jag troligtvis aldrig kommer dubbelkolla resultatet.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlatMM:

Indeed. Men mitt problem är mer att du "betalar" ditt användande av googles tjänster och Facebook med information om dig, men här känns det som om man får betala två gånger. Och bara för att alla andra gör det betyder det inte att det är ok. Sedan tycker jag av princip illa om allt som söker info om orelaterat innehåll på ditt system (även om nu google och FB tycker allt är relevant), fast ibland får man bita i det sura äpplet.

Håller med dig i allt. Men vad har man för val nuförtiden? Börjar själv ta elendet för givet, som du märkte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kan vara data som används för att förbättra upplevelsen, och som verktyg för speltillverkare. Och kommer man inte få valet om man vill skicka eller ej? Är det säkert?

Det borde i alla fall vara ett val. Har själv inget rift så jag kan se själv.

Visa signatur