Samsung blöder ut konkurrenterna med prisdumpning på minnesmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Men är inte det olagligt? Jag ser det mer som att de andra aktörerna får helt enkelt hänga med på tåget och ta fram konkurenskraftioga lösningar och ett prisdumpkrig är ett faktum.

Om det funnits bra Konkurrenslagar hade företag som google, apple, microsoft, intel mm åkt det för länge sedan. Är man tillräckligt stor så kan de göra nästan vad som helst eftersom de också brukar muta politiker

Att blöda ut mindre konkurrenter är förödande för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Med risk för att starta ett "krig", på vilket sätt är Nvidia bättre än AMD?

Menar inget illa om Nvidia, sitter själv på ett Nvidia-kort just nu men vill gärna höra din motivering.

Rent allmänt, alltså inte bara prestandamässigt, så är väl Nvidia bättre. Gällande prestandan så är dom inte så olika varann för det mesta, dom ligger väldigt nära men tar du in prestanda per watt t.ex och andra aspekter som storlek på korten osv blir det annorlunda. Samma gäller ju Intel, att dom vinner rent allmänt, fast i och för sig så är prestandaskillnaden här större och Intel är bäst i nästan alla scenarion i dom flesta prisklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Rent allmänt, alltså inte bara prestandamässigt, så är väl Nvidia bättre. Gällande prestandan så är dom inte så olika varann för det mesta, dom ligger väldigt nära men tar du in prestanda per watt t.ex och andra aspekter som storlek på korten osv blir det annorlunda. Samma gäller ju Intel, att dom vinner rent allmänt, fast i och för sig så är prestandaskillnaden här större och Intel är bäst i nästan alla scenarion i dom flesta prisklasserna.

Storlek på kort?? Där får ju Nvidia spö av AMD? Nano korten är väl ganska små?
(Sitter på mobilen nu så orkar inte kolla mått)

Intel har jag inte sagt något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh så om de ta hutlöst betalt alá Apple som gör rekordvinster varje år så är det okej? För det skadar ju inte marknaden alls... näää, inte alls.

Skillnaden är tiden. Intel har gjort detta. De tom gick så långt att de mutade ÅF för att sälja deras skräp. När de nu har haft dominans så har de höjt priset. Så det Intel har nu är vad Samsung skulle kunna få... ändå köper du Intel CPU.

Nvidia tom går ut med att de slutar producera:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22014-nvidia-upphor-med-leve... Med enda syftet egentligen att sälja ut alla lagren så fort som möjligt. De har redan marknaden i stormgrepp så de är också på den nivån du fruktar, lik väl har du Nvidia GPU.

Så om du nu faktiskt tror på vad du själv säger, hjälp då dessa marknader att komma tillbaka till konkurrensnivå.

Eller...
Låt marknaden justera det själv, och låt folk köpa Intel, Nvidia och Samsung produkter bäst tusan de vill.

@Swedish_Berserk Menade bara att du själv tycker att det är dåligt vad Samsung gör, men hur är det med alla andra företag som gör samma sak? Stöder du dem?

Intel har ju hållit liknande priser i många år.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fender0:

De kan ta hela jefla marknaden om de så vill men det hindrar fortfarande ingen att investera och konkurrera (:

Investera i Samsung som i det läget äger samtliga kvarvarande fabriker menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som man även gör med tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast är det nu en fri marknad så kan Samsung dra detta hur långt som helst. Nu har de ju ett satt mål på 50% marknadsandelar, nästa gång kanske det blir 60, 70, 80 osv osv.. Tillslut kommer de ju i så fall ta hela marknaden och ingen kan konkurrera då Samsung svultit ut dem/köpt upp dem.

Ja men vad menar du de ska göra då? "Nej hörrni, nu tror jag vi får ta och lugna oss lite. Vi snor ju marknadsandelar från de andra. Nu höjer vi priserna på våra produkter ett tag så att SK Hynix och Micron kan komma ikapp."

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Ja men vad menar du de ska göra då? "Nej hörrni, nu tror jag vi får ta och lugna oss lite. Vi snor ju marknadsandelar från de andra. Nu höjer vi priserna på våra produkter ett tag så att SK Hynix och Micron kan komma ikapp."

Jag menar inte att "de" ska göra något, utan det skall finnas konkurrensverk på plats som ser till att sådant inte händer.

Hur de skall agera beror ju på hur läget ser ut men har man ett fungerande konkurrensverk så sker det "dynamiskt" och de behöver inte ta till punktinsatser.

Det borde dessutom ligga i ditt intresse som konsument att det måste fungera så. Eftersom Samsung's mål med det hela knappast är välvilja utan de vill bli ensam herre på täppan så att de kan sätta vilka priser de vill utan risk att någon lägger sig lägre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad tror du? Samma sak som kineserna förstås, dvs manövrera ut alla konkurrenter inom vissa nyckelmarknader för att sedan ta igen all förlust och bestämma marknaden helt själv.

Japp, det var det jag syftade på, frågan var tänkt som retorisk.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

lol, hur snabbt vi glömmer.

Fram till 500 serien så har Nvidia länge varit den med sämst prestanda/watt. AMDs 5000 Serie var så långt före Nvidia att det är som Fury vs 980 nu. Det är också ev på väg att vända igen.

Nvidia har valt en nod som gör större kretsar möjligt, ala Fury, AMD har valt en nod som är mer energieffektiv, ala 980. Storleken, som sagt, Fury Nano är utan tvekan ett av de mest energieffektivaste, snabbaste och minsta kortet sett på alla sätt. Sett 290X vs 780Ti så är faktiskt AMDs lika effektivt i prestanda/watt idag. (780Ti vs 290X watt, båda drog samma i Sweclockers testrigg - 290X vs 780Ti prestanda, båda har enligt index samma vid 1440p där båda finns att jämföra och bör vara båda fullt spelbara)

Så snälla... ta bort skygglapparna
De båda har sina dåliga och sina bra sidor och generationer. Sen om du gillar ena mer än den andra är ditt val, och bara ditt. Men du behöver inte hitta på fakta för det.

Intel är vad de är, ja, men detta är också något som kanske kommer ändras. Återstår att se.

Skrivet av ArcticFire:

Intel har ju hållit liknande priser i många år.

De har också typ hållit liknande prestanda i många år.... så samma nypris för samma sak.

Permalänk
Avstängd

priserna har varit löjligt höga i flera år. De här var väntat och är välkomnat.

Permalänk
Medlem

10721a"]Sedan chockhöjer dom priserna när det inte längre finns några konkurrenter och efter det så stannar all som helst utveckling av tekniken.[/quote]
Lyckligtvis funkar inte marknaden så. Priset bestäms alltid ytterst av kunden. Om priset höjs så minskar efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om det funnits bra Konkurrenslagar hade företag som google, apple, microsoft, intel mm åkt det för länge sedan. Är man tillräckligt stor så kan de göra nästan vad som helst eftersom de också brukar muta politiker

Att blöda ut mindre konkurrenter är förödande för konsumenten.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22016-eu-kan-straffa-google-...
Där har vi ett exempel. 60 miljarder är ju inte småpengar direkt..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@klk: Konkurrens driver marknaden på sitt sätt, samtidigt finns det många exempel på tekniska landvinningar som är en direkt konsekvens av att budgeten varit tillräckligt stor (månlandningen -69 t.ex.) för att genomföra.

För typ 30 år sedan när marknaden var full av massa små aktörer så pratades det mycket om kompatibilitet, eftersom var och varannan leverantör hade sin egen tekniska lösning, vilken ofta inte funkade ihop med något annat. Utvecklingen gick långsamt eftersom många var beroende av att tjäna in sina investeringar innan de kunde göra något nytt, för få hade helt enkelt ekonomiska muskler att öka utvecklingstakten. Att skruva tillbaka klockan dit skulle användarna knappast tjäna på. Vad är det som blivit så dyrt och/eller dåligt sedan bolagen blivit stora förresten? Hur stor del av din disponibla inkomst behöver du lägga för att få en dator idag i jämförelse med hur det var för 30 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Investera i Samsung som i det läget äger samtliga kvarvarande fabriker menar du?

Du vet att en gång i tiden startades de där företagen och fabrikerna byggdes? Det går att starta nya, bara så att du vet. Sluta spela dum nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fender0: Exakt!

Och ju mer en aktör höjer sina priser, desto mer utrymme finns för nya aktörer att starta upp. Det går dessutom att konkurrera med andra saker än priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fender0:

Du vet att en gång i tiden startades de där företagen och fabrikerna byggdes? Det går att starta nya, bara så att du vet. Sluta spela dum nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, visst "Går" det, men den underbara fria marknaden tillåter då också att Samsung köper upp alla försök till konkurrens. Se t. ex vad som hände med hårddiskmarknaden.. säkert 40 olika märken köptes upp tills det bara fanns 2 kvar. Det är liksom inget vänsterspökepåhitt. Det händer på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De har också typ hållit liknande prestanda i många år.... så samma nypris för samma sak.

Det har hänt mycket sen Core 2 Quad från början av 2007. Sandy var en stor förbättring från Nehalem. Även Ivy, Haswell, Broadwell och Skylake har ökat prestandan mot föregående generation. I vissa nischer en rätt stor förbättring.
Kanske priserna sänks om Zen blir en konkurrent.

AMD försökte i en månad sälja en överklockad FX-8350 (alltså 9590) för 6700-7500 kr, då 8350 kostade 1700 kr. Så inte bara Intel som säljer dyrt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

lol, hur snabbt vi glömmer.

Fram till 500 serien så har Nvidia länge varit den med sämst prestanda/watt. AMDs 5000 Serie var så långt före Nvidia att det är som Fury vs 980 nu. Det är också ev på väg att vända igen.

Nvidia har valt en nod som gör större kretsar möjligt, ala Fury, AMD har valt en nod som är mer energieffektiv, ala 980. Storleken, som sagt, Fury Nano är utan tvekan ett av de mest energieffektivaste, snabbaste och minsta kortet sett på alla sätt. Sett 290X vs 780Ti så är faktiskt AMDs lika effektivt i prestanda/watt idag. (780Ti vs 290X watt, båda drog samma i Sweclockers testrigg - 290X vs 780Ti prestanda, båda har enligt index samma vid 1440p där båda finns att jämföra och bör vara båda fullt spelbara)

Så snälla... ta bort skygglapparna
De båda har sina dåliga och sina bra sidor och generationer. Sen om du gillar ena mer än den andra är ditt val, och bara ditt. Men du behöver inte hitta på fakta för det.

Intel är vad de är, ja, men detta är också något som kanske kommer ändras. Återstår att se.

Allvarligt? På vilket sätt hör det till vad som var när vi pratar om vad som är? Och vad tyder på att vi "glömmer"? Det är som om en del på allvar känner sig "kränkta" av att man säger något som helst bra om Nvidia. Var hittar jag på fakta? Du kan leta fram några enstaka fall men det styrker inte ditt argument bara för det. Jag pratade rent allmänt, ja visst Fury Nano är ett väldigt bra kort även när det gäller energieffektivitet, men ett av undantagen.

Du kan börja jobba på att sluta koppla känslor med märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Storlek på kort?? Där får ju Nvidia spö av AMD? Nano korten är väl ganska små?
(Sitter på mobilen nu så orkar inte kolla mått)

Intel har jag inte sagt något om.

Något/några undantag ja, men nu sa jag klart och tydligt att Nvidia är bättre allmänt, inte att dom alltid är det. Intel tog jag som exempel bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Allvarligt? På vilket sätt hör det till vad som var när vi pratar om vad som är? Och vad tyder på att vi "glömmer"? Det är som om en del på allvar känner sig "kränkta" av att man säger något som helst bra om Nvidia. Var hittar jag på fakta? Du kan leta fram några enstaka fall men det styrker inte ditt argument bara för det. Jag pratade rent allmänt, ja visst Fury Nano är ett väldigt bra kort även när det gäller energieffektivitet, men ett av undantagen.

Du kan börja jobba på att sluta koppla känslor med märken.

Problemet som jag ser är att om 6 mån om detta vänder så hittar ofta användarna på nya ursäkter som att det gör inget att Nvidia korten är varma för att...
Eller det gör inget att de brinner upp för att...

Så jag pratade rent allmänt jag med, i att det som nämns av dig som fördelar, var fördelar för AMD för några få generationer sedan, men då var det tydligen inte fördelar...

Mao, fördelar verkar vara väldigt baserade på vem som har dem. Just att 290 ofta anses som varmare, mer energislukande eller mindre effektivt än Nvidias motsvarighet, som trots allt är 780, är ett exempel på hur snedvriden vissa personers värld är "rent allmänt".

Men jag lovar jag ska sluta jobba på att koppla känslor med märken, den dagen folk slutar hitta på fakta om hur den tycker något är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet som jag ser är att om 6 mån om detta vänder så hittar ofta användarna på nya ursäkter som att det gör inget att Nvidia korten är varma för att...

Så jag pratade rent allmänt jag med, i att det som nämns av dig som fördelar, var fördelar för AMD för några få generationer sedan, men då var det tydligen inte fördelar...

Mao, fördelar verkar vara väldigt baserade på vem som har dem. Just att 290 ofta anses som varmare, mer energislukande eller mindre effektivt än Nvidias motsvarighet, som trots allt är 780, är ett exempel på hur snedvriden vissa personers värld är "rent allmänt".

Men jag lovar jag ska sluta jobba på att koppla känslor med märken, den dagen folk slutar hitta på fakta om hur den tycker något är

Jag gissar att referenskylaren till 290 och 290X är en stor orsak till att folk tror det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det har hänt mycket sen Core 2 Quad från början av 2007. Sandy var en stor förbättring från Nehalem. Även Ivy, Haswell, Broadwell och Skylake har ökat prestandan mot föregående generation. I vissa nischer en rätt stor förbättring.
Kanske priserna sänks om Zen blir en konkurrent.

AMD försökte i en månad sälja en överklockad FX-8350 (alltså 9590) för 6700-7500 kr, då 8350 kostade 1700 kr. Så inte bara Intel som säljer dyrt.

Om priserna sänks pga Zen så har det precis bevisat min poäng.
Om Intel säljer alla sina CPUer till samma pris ändå, lovar jag rätta mitt ovanstående till att du har rätt.

Men ja, de har ökat prestandan från tidigare, även om Broadwell kan i vissa fall slå Skylake, och Haswell i vissa fall kan slå Broadwell och Sandy bridge i vissa fall kan slå Ivy Bridge. Mao, du måste hoppa rätt många gen för att få en skillnad. Jämför det med typ P3, P4a, Core, Athlon, 64-X2 osv. Här pratade vi om faktorer snabbare, inte %

Förstår dock varför det är så, inte det. Men normalt när en marknad mättas, så sjuker priserna. Ta tex HDD... de blir inte större, så priserna rasar. SSDer konstant pressar priserna ner för varje gen, trots att 2D NAND är nära sitt slut och marginalerna små.

Men CPUn... den är dyr som F oavsett om det är en 2 gen gammal Haswell för 3000kr+ eller en "ny" Skylake för 3000kr+. Lite underligt va? Borde inte Haswell flugit av hyllorna för 1500kr vid detta laget? Tom gamla 4770k finns än på många ställen för ca 3000kr.

Ang AMDs CPU så skrattade jag åt den också... den var verkligen fail från AMD, men de var väl desperata antar jag
Intel gör det med 10-15kkr och överblivna Server CPUer istället... mycket bättre prestanda för pengarna dock. Men helt ny klass på "dyrt".

Skrivet av ArcticFire:

Jag gissar att referenskylaren till 290 och 290X är en stor orsak till att folk tror det.

Sant, den var hemsk.
Men det är väl samma sak som att 970 jämförs med stock klock antar jag, när alla tycker att det borde göras med fabriks OC versioner. Så de har väl båda sina "fel" antar jag, i jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan ta det med dom som hittar på nya ursäkter då i så fall.

Självklart var det fördelar när AMD var bättre på dessa områden, har inte direkt påstått något annat. Tråkigt att få ord stoppad i munnen. Sen med den barnsliga "jag slutar med mitt om du slutar med ditt" retoriken som är alldeles för vanlig bland fullvuxna människor.

Citat:

Men CPUn... den är dyr som F oavsett om det är en 2 gen gammal Haswell för 3000kr+ eller en "ny" Skylake för 3000kr+. Lite underligt va? Borde inte Haswell flugit av hyllorna för 1500kr vid detta laget? Tom gamla 4770k finns än på många ställen för ca 3000kr.

Det handlar ju om vad återförsäljaren sätter för priser. Finns gamla kort och cpu'er från AMD/Nvidia/Intel som har fullpris. Påminner lite om hur en del som ska sälja sina gamla komponenter/datorer på blocket refererar till prisjakt vad gäller t.ex ett grafikkorts nypris värde, som kanske fortfarande ligger på 5k som det gjorde vid launch, flera år tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, visst "Går" det, men den underbara fria marknaden tillåter då också att Samsung köper upp alla försök till konkurrens. Se t. ex vad som hände med hårddiskmarknaden.. säkert 40 olika märken köptes upp tills det bara fanns 2 kvar. Det är liksom inget vänsterspökepåhitt. Det händer på riktigt.

Japp, men de har inte oändligt med pengar för att köpa upp alla. De har pengar så länge som vi ger våra pengar till dem, och de kan bara hålla på såhär medan vi väljer att köpa deras produkter framför alla andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, visst "Går" det, men den underbara fria marknaden tillåter då också att Samsung köper upp alla försök till konkurrens.

Ska inte folk få sälja sina verksamheter till vem de vill, eller menar du att t.ex. Samsung tvingar någon att sälja?

Skrivet av Ozzed:

Se t. ex vad som hände med hårddiskmarknaden.. säkert 40 olika märken köptes upp tills det bara fanns 2 kvar.

Vad är det som konkret har försämrats för konsumenter på marknaden för lagringsenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fender0:

Japp, men de har inte oändligt med pengar för att köpa upp alla. De har pengar så länge som vi ger våra pengar till dem, och de kan bara hålla på såhär medan vi väljer att köpa deras produkter framför alla andras.

I dagens samhälle är det som teknikintresserad nästan omöjligt att låta bli att köpa produkter med någon form av minne i, och nästan ännu svårare att ta reda på vem som tillverkat dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@klk: Konkurrens driver marknaden på sitt sätt, samtidigt finns det många exempel på tekniska landvinningar som är en direkt konsekvens av att budgeten varit tillräckligt stor (månlandningen -69 t.ex.) för att genomföra.

OT: Månlandningen är en bluff. Ingen astronaut har lyckats passera Van Allen-bältena efter de 9 stycken Apolloresor som gjorde det på 60/70 talet med mindre datakraft än vad som finns i en dålig smartphone. Det är inte troligt att man löst tekniken för att ta sig igenom innan 2025 så "nästa" som tar sig genom och kanske når månen blir kanske när man närmar sig 2030

Skrivet av Sveklockarn:

Att skruva tillbaka klockan dit skulle användarna knappast tjäna på. Vad är det som blivit så dyrt och/eller dåligt sedan bolagen blivit stora förresten? Hur stor del av din disponibla inkomst behöver du lägga för att få en dator idag i jämförelse med hur det var för 30 år sedan?

Förr i tiden byggde man städer med marginaler. Man kunde bygga en stad som hade plats för fler än att vägarna korkar igen. Ekonomiskt svaga hade råd med billiga lägenheter i centrum, en typ av bostadform som skenat i pris och idag är det helt kört för ungdom utan rika föräldrar att ta sig in på bostadsmarknaden.

Det är mycket som blivit dyrare, men jag antar du jämför med datorer, mobiler och andra typer av tekniska produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och ju mer en aktör höjer sina priser, desto mer utrymme finns för nya aktörer att starta upp. Det går dessutom att konkurrera med andra saker än priset.

Inte riktigt så enkelt, man kan höja priset och samla i ladan. Någon mindre ekonomiskt kunnig entreprenör ser möjligheter "kan de tjäna så mycket pengar så kan jag det med". Vad entreprenören inte begriper isåfall är att den aktör som tar ut höga priser också kan sänka priset och har förmodligen en uthållighet. Så precis när någon ny investerat och börjar försöka ta sig in på marknaden så sänker man priset och kanske till och med säljer mot förlust. Den kalkyl som den nya aktörer hade när de beslutade sig för att ta sig in gäller inte längre. Man blöder ut konkurrenten och sedan höjer man

Klassiskt för en hel del företag som har mycket stor dominans på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT: Månlandningen är en bluff. Ingen astronaut har lyckats passera Van Allen-bältena efter de 9 stycken Apolloresor som gjorde det på 60/70 talet med mindre datakraft än vad som finns i en dålig smartphone. Det är inte troligt att man löst tekniken för att ta sig igenom innan 2025 så "nästa" som tar sig genom och kanske når månen blir kanske när man närmar sig 2030

Här finns en massa fina bilder i alla fall:
http://www.apolloarchive.com/

Du kan ju kolla upp hur man lyckades använda så lite datakraft så effektivt genom att t.ex. googla på Margaret Hamilton. När du har gjort det så kan du jämföra NASAs budget på 60-talet med deras budget på 00-talet.

Skrivet av klk:

Förr i tiden byggde man städer med marginaler. Man kunde bygga en stad som hade plats för fler än att vägarna korkar igen. Ekonomiskt svaga hade råd med billiga lägenheter i centrum, en typ av bostadform som skenat i pris och idag är det helt kört för ungdom utan rika föräldrar att ta sig in på bostadsmarknaden.

Tyvärr upphävs inte marknadskrafter av socialistisk bostadspolitik, utan det leder bara på sikt till svarta marknader och en rad andra mycket väl dokumenterade fenomen som kan observeras i våra storstadsregioner. Tillgång och efterfrågan upphör inte för att staten försöker införa regleringar på ett visst område.

Skrivet av klk:

Det är mycket som blivit dyrare, men jag antar du jämför med datorer, mobiler och andra typer av tekniska produkter?

Nej, vi har större köpkraft idag och större disponibla inkomster än vad vi haft sedan 1980 åtminstone, som går att se bl.a. här: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/H...

Att priset på en viss vara ökat säger ingenting om köpkraften om man inte justerar priset för inflation, vilket man måste ta hänsyn till om man ska få en korrekt bild. Detta med ökande köpkraft är normalt en utveckling som alla utvecklade länder upplever i takt med att ekonomin växer.