Samsung blöder ut konkurrenterna med prisdumpning på minnesmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir bara så matt på all liberalist-propaganda på nätet idag alltså. Detta är ytterligare ett bevis på att om företag får göra som de vill så tänker de bara på sig själva.

Du menar som alla privatpersoner också gör? Du är väl för piratkopiering? Det är ju också att bara tänka på sig själv. Varför ska privatpersoner få ha all frihet i världen, tills de äger ett företag. Då ska friheten plötsligt bort?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ge mig billiga 32GB ddr4 moduler .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

hahahahaha...

Jag köper intel för dom är helt enkelt bäst idag, jag köper nvidia för ja, dom är helt enkelt bäst idag.

Med risk för att starta ett "krig", på vilket sätt är Nvidia bättre än AMD?

Menar inget illa om Nvidia, sitter själv på ett Nvidia-kort just nu men vill gärna höra din motivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror knappast det är bra med att ett företag kontrollerar marknaden, samtidigt måste ju Samsung få sälja sina saker för vad de vill kan man ju tycka...
klurigt ämne

Det är sant - jag menar inte att staten ska gå in och förbjuda Samsung produkter, jag menar att vi som konsumenter kanske inte alltid ska köpa det som är billigast för det kommer kanske bita en i rumpan senare i det långa loppet. Exempel, velar man mellan en SSD från Samsung som kostar 1000kr och SSD från företag X för 1200kr som är exakt lika bra så kanske man ska tänka en extra gång innan man köper Samsung SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Med risk för att starta ett "krig", på vilket sätt är Nvidia bättre än AMD?

Menar inget illa om Nvidia, sitter själv på ett Nvidia-kort just nu men vill gärna höra din motivering.

Håller med dig, tycker det är väldigt subjektivt. Inte precis så att AMD ligger 100 FPS efter Nvidia.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

"Ett annat orosmoln är att Samsung bygger en ny fabrik värd uppemot 15 miljarder dollar i Pyeongtaek, Sydkorea. Det blir bolagets största anläggning hittills och det är ännu inte känt om avancerade applikationsprocessorer eller minneskretsar ska tillverkas på platsen. Det sista skulle kunna leda till ett överutbud och ytterligare pressa priserna på marknaden."

Varför ses det som ett orosmoln? Möjligtvis för konkurrenterna, men bara positivt för de stackars konsumenterna?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hur kul är det att bo i ett land där ett enda företag är halva landet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför ses det som ett orosmoln? Möjligtvis för konkurrenterna, men bara positivt för de stackars konsumenterna?

det är det inte, enda positiva effekten är att man kan få ny teknik något snabbare men sedan blir det dyrare jämfört med om marknaden fungerar

en fungerande marknad har låga ingångströsklar. på mogna marknader med någon jätte kan denna jätte öka kostnaden så mycket för nya aktörer att ta sig in att de aldrig klarar det eftersom det är för dyrt. på det viset kan man skapa näst intill monopol på ganska enkla produkter och via monopolet håller man uppe priserna

Permalänk
Hjälpsam

Halverade minnespriser i slutet av året?
Jag kommer att köpa Zen ungefär i slutet av året, dags för oss att stödköpa då, våga vägra mindre än 64GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

.......
Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

.....

Precis, detta är det sista som företagen vill. Men tyvärr så slutar det inte så. Rent historiskt så är det vid detta läge som planerat åldrande kommer in och räddar företaget tills nya tekniska framsteg sker.

Glödlampan är ett perfekt exempel på det detta. Glödlampans konsumtion stannade av för att folk inte behövde köpa nytt. Tillverkarna och dess anställda fick otroligt svårt att hålla sig ekonomisk flytande. Det ledde till att karteller bildades. Allt för att sälja glödlampor med kortare livslängd så att efterfrågan ökade.

De största förlorarna blev konsumenterna som behövde köpa mer glödlampor som fick allt kortare livslängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

1TB SSD för 1199:-?!

Ja tack,hehe.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam

Vi har saknat en fungerande marknad de senaste åren, det är först i år som priserna nått den nivå de var på innan branden.
Det verkar ha funnits en sorts överenskommelse att begränsa produktionen, för att hålla upp priserna, nu lämnar Samsung den, varvid den andra hycklarna börjar gråta, det är inte ett dugg synd om dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fender0:

Såklart de tänker på sina egenintressen - det gör vi alla.

Säg att Samsung svälter ihjäl sina nuvarande konkurrenter och höjer priserna så mycket de kan, för att sedan höja priserna. Något en självklart gör i en sådan situation. Men vad gör det? De kan få ett temporärt monopol men det varar endast så länge de erbjuder en produkt av högre kvalité och/eller lägre pris, annars är det fritt fram för konkurrenter att blomstra och sno tillbaka kunder.

Det är inte lätt att blomstra och sno tillbaka kunder när man gått i kånken.

Skrivet av Marinlik:

Du menar som alla privatpersoner också gör? Du är väl för piratkopiering? Det är ju också att bara tänka på sig själv. Varför ska privatpersoner få ha all frihet i världen, tills de äger ett företag. Då ska friheten plötsligt bort?

Det beror väl på vilken personlig moral man lever efter. Min är i princip "gör vad du vill sålänge du inte skadar någon" (vilket forskning visar att piratkopiering inte gör, även om lobbygrupper gör vad de kan för att misskreditera den forskningen, men nu var det min moral det handlade om, inte lobbygruppernas), och om företag också kunde leva efter den devisen så förtjänar de samma frihet enligt mig, men de lever ju inte efter det, utan det är snarare "gör vad du vill sålänge du fetmaxar vinsten", så mitt eget moraliska system, som är konsekvent, säger alltså där att såsom företag beter sig så kan de inte få åtnjta samma friheter som människor gör.

Hela idén med att överhuvudtaget ha ett företag är att göra vinst, vilket nästan per automatik innebär att det kommer förekomma saker som är dåliga om man inte reglerar marknaden riktigt hårt.

OT, men eftersom du frågade så kännde jag att jag ville ge ett så uttömmande svar som möjligt för att undvika missförstånd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det vore ju tråkigt om en fabrik självantänder igen efter att man nått målet. Då måste priserna höjas 5 år framåt.

Precis, men när der gäller HDD var det olyckligt att alla cloud tjänster företag hamstrade HDD i oländligheten i kombination med katastrofen. Kan inte riktigt se samma problem med SSD och RAM minnen. Men vem vet ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Prisdumpning för mig är när man säljer sina produkter till förlust/breakeven per enhet och på så vis tvinga ut mindre resursstarka konkurrenter(vilket för övrigt är olagligt för företag med en dominerande ställning på en marknad).

Det är inte vad som händer här. Man har helt enkelt sänk priserna på teknik som inte längre är ny så att vinstmarginalen blir lite lägre. De som kallar detta prisdumpning är samsungs konkurrenter och aktieanalytiker som äger konkurrenternas aktier. De kanske har ett intresse av att upprätthålla den implicita prisfixningen som pågår inom datorbranschen på många håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd

Hade man själv haft en viktig position i ett sånt stort företag,
Hade säkert dom flesta av oss,gjort precis likadant.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Halverade minnespriser i slutet av året?
Jag kommer att köpa Zen ungefär i slutet av året, dags för oss att stödköpa då, våga vägra mindre än 64GB.

Hoppas du väljer 64GB Hynix minne i såfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte lätt att blomstra och sno tillbaka kunder när man gått i kånken.

Nej, det är det nog inte. Som tur är finns det andra med pengar att investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

det är det inte, enda positiva effekten är att man kan få ny teknik något snabbare men sedan blir det dyrare jämfört med om marknaden fungerar

en fungerande marknad har låga ingångströsklar. på mogna marknader med någon jätte kan denna jätte öka kostnaden så mycket för nya aktörer att ta sig in att de aldrig klarar det eftersom det är för dyrt. på det viset kan man skapa näst intill monopol på ganska enkla produkter och via monopolet håller man uppe priserna

Men är inte det olagligt? Jag ser det mer som att de andra aktörerna får helt enkelt hänga med på tåget och ta fram konkurenskraftioga lösningar och ett prisdumpkrig är ett faktum.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Kanske tåls att påminna folk hur priserna på minnesmarknaden sköttes under en "öppen hälsosam konkurrensmarknad" de senaste 2 åren.

Där SK Hynix hade en mindre brand i sina fabs/foundries och sedan tredubblade minnespriserna för att sedan hålla dem på en hög nivå de följande åren.

Känns konstigt att folk reagerar över en ärlig marknadsstrategi som företag använt sedan industrialismens början. När alternativet de gångna åren var price-fixing och kostnadsinflation baserat på lögner.

Jag sätter mig faktiskt i din bil.
Visst kan en fabrik börja brinna, men det var ju jävligt lägligt att skiten skulle tutta fyr just då.
En ytterligare sak som är positiv med detta, är att om det så bara finns en enda fabrik som inte håller måttet vad gäller kvalité, så kommer denna att gallras ut. (Förvånar mig att inte "Trasus" är borta än.)
Att Samsung gör så här är inget annat än normalt, även om folk ser dom andra tillverkarna som sina "vänner" så är dom fortfarande konkurrenter till Samsung, och därmed gör Samsung vad dom kan för att sno åt sig kakburken.
Samma sak vad gäller Intel och AMD, finns inget undantag där heller.
Nu har Intel åkt bekvämt i baksätet medans AMD har kört så dom nästan hamnat i diket. Det skall bli kul att se om dom kan ta det lite lugnare efter lanseringen av ZEN.

Vad gäller ekonomi så har Samsung mer pengar än vad deras konkurrenter tillsammans kan hallucinera fram.
Därmed har dom råd med det dom nu gör utan att ens eventuellt kanske fundera på att behöva bry sig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad händer sen, när Samsung svultit ihjäl konkurrenterna och höjer priserna precis så mycket som de själv önskar?

Om Samsung tar överpriser i framtiden så kommer marknaden att söka sig till andra tillverkare. Efterfrågan på billigare produkter kommer leda till att andra företag kniper marknadsandelar från Samsung. Och så går det, upp och ned, om igen.

Detta är grundnivå i nationalekonomi, världen är inte ett nollsummespel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Om Samsung tar överpriser i framtiden så kommer marknaden att söka sig till andra tillverkare. Efterfrågan på billigare produkter kommer leda till att andra företag kniper marknadsandelar från Samsung. Och så går det, upp och ned, om igen.

Detta är grundnivå i nationalekonomi, världen är inte ett nollsummespel.

Fast är det nu en fri marknad så kan Samsung dra detta hur långt som helst. Nu har de ju ett satt mål på 50% marknadsandelar, nästa gång kanske det blir 60, 70, 80 osv osv.. Tillslut kommer de ju i så fall ta hela marknaden och ingen kan konkurrera då Samsung svultit ut dem/köpt upp dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enkelt lösning. Njut av låga priserna och köp Hynix baserade minnen och välj bort Samsung.

Permalänk
Medlem

Vad gnäller ni på?
Samsung har ju med detta visat att man inte är med i någon kartell där man håller höga marginaler genom att sätta ett gemensamt minimumpris. Höga marginaler betyder inte att man satsar mer på utveckling utan snarare att man genom kartellen skulle bromsa den för att tjäna så mycket som möjligt, pengar som skulle gå rakt ner i fickorna på rika investerare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vilken personlig moral man lever efter. Min är i princip "gör vad du vill sålänge du inte skadar någon" (vilket forskning visar att piratkopiering inte gör, även om lobbygrupper gör vad de kan för att misskreditera den forskningen, men nu var det min moral det handlade om, inte lobbygruppernas), och om företag också kunde leva efter den devisen så förtjänar de samma frihet enligt mig, men de lever ju inte efter det, utan det är snarare "gör vad du vill sålänge du fetmaxar vinsten", så mitt eget moraliska system, som är konsekvent, säger alltså där att såsom företag beter sig så kan de inte få åtnjta samma friheter som människor gör.

Hela idén med att överhuvudtaget ha ett företag är att göra vinst, vilket nästan per automatik innebär att det kommer förekomma saker som är dåliga om man inte reglerar marknaden riktigt hårt.

OT, men eftersom du frågade så kännde jag att jag ville ge ett så uttömmande svar som möjligt för att undvika missförstånd.

Det går definitivt att säga att piratkopiering skadar i någon mån, eftersom det underminerar värdet på det man kopierar, samt tar bort ett behov av underhållning som andra med bättre prissättning (inklusive gratisalternativ) annars kunde haft större chans att få fylla.

Det handlar alltså snarare om "gör vad du vill så länge du inte skadar någon mer än *godtycklig gräns*", och då blir det inte lika stor skillnad mot företagen. Det är bara var gränsen går som skiljer, och om man är lika villig att vränga orden för att få det att låta som ingen drabbas öht. Det känns ofta som de som för det där resonemanget sätter sina gränser där de gör bara för att de inte har makt nog att göra det på en större skala. Det är rätt liknande grundtankar bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det går definitivt att säga att piratkopiering skadar i någon mån, eftersom det underminerar värdet på det man kopierar, samt tar bort ett behov av underhållning som andra med bättre prissättning (inklusive gratisalternativ) annars kunde haft större chans att få fylla.

Det handlar alltså snarare om "gör vad du vill så länge du inte skadar någon mer än *godtycklig gräns*", och då blir det inte lika stor skillnad mot företagen. Det är bara var gränsen går som skiljer, och om man är lika villig att vränga orden för att få det att låta som ingen drabbas öht. Det känns ofta som de som för det där resonemanget sätter sina gränser där de gör bara för att de inte har makt nog att göra det på en större skala. Det är rätt liknande grundtankar bakom.

Visst, sålänge man anser att alla åsikter som inte passar ens egen världsbild uttrycks genom att "vränga orden".

Sen utgår även ditt resonemang kring piratkopiering ifrån att man uteslutande tillskansrar sig en kopia utan att betala.

Men ta exemplet att du laddar ner en film, och gillar den, blir sedan besatt av själva serien, typ Jay and Silent Bob, och sedan köper du samtliga filmer med karaktärerna... Hade du inte laddat ner den där första filmen så hade det inte blivit något köp.

Men jag fattar grejen.. Du vill inte gräva djupare och har redan bestämt att jag tycker som jag gör eftersom det passar mina syften för stunden, och med sådan trångsynthet och ovilja att ta in andras etiksystem är det svårt att komma vidare i diskussionen, som ändå har halkat rätt rejält Off-topic vid det här laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Positivt för slutkonsumenterna som det ser ut just nu, men frågan är vad Samsung gör med priserna när/om de får ned konkurrenterna på knä fullständigt och har blivit marknadsdominanta.

Vad tror du? Samma sak som kineserna förstås, dvs manövrera ut alla konkurrenter inom vissa nyckelmarknader för att sedan ta igen all förlust och bestämma marknaden helt själv. Detta kan sedan även användas som ett politiskt medel. Halva Sydkorea är i praktiken Samsung, och med presumtiva maktambitioner kan de sedan välja att inte sälja sitt minne till vissa företag eller länder.

Skrivet av Paddanx:

"Strategin får kritik av Mark C. Newman, analytiker på Bernstein Research, som gör gällande att Samsung är onödigt aggressiv som dumpar priserna i syfte att utöka sina andelar på marknaden från i runda slängar 40 procent till närmare 50 procent. Den här strategin menar Newman har förstört tilliten och konkurrensdynamiken."

Nu ska vi se... El-giganten/MediaMarkt. Ikea/XXXLutz, Ica/Coop, alla gör detta...

Det låter mer som att konkurrenterna inte har pressat sina priser alls tidigare, och nu inte kan få den vinst de vill ha, så de "blöder" girigheten som tidigare har funnits.

Jag förstår att detta är tillfälligt, och att Samsung kommer sen höja sin priser igen, men de är också de som satsar mest av typ alla företag på att ligga i framkant på allt de kan. De offrade mycket pengar för att få igång 3D NAND tidigt, och de satsar hårt på att lansera DDR4 som mainsteam nu, med stor produktion.

Konkurrenterna verka göra allt de kan för att istället mjölka 2D 15nm NAND och DDR3 in i det sista. Samsung satsar på nyare tekniker och större tillverkning, något vi konsumenter borde vara glada att de gör, för det kan öppna för att uppfylla önskan som @Oringen ställt ovan. För utan konkurrens och press på utvecklingen lär det inte ske.

Hynix satsar dock på HBM och Micron på GDDR5X, så helt efter är de inte, de har bara valt en annan marknad.

Ursäkta? Samsung satsar allt de kan? Samsung om några är väl bland de mest protektionistiska i elektronikbranchen.

Skrivet av orion_:

Kanske tåls att påminna folk hur priserna på minnesmarknaden sköttes under en "öppen hälsosam konkurrensmarknad" de senaste 2 åren.

Där SK Hynix hade en mindre brand i sina fabs/foundries och sedan tredubblade minnespriserna för att sedan hålla dem på en hög nivå de följande åren.

Känns konstigt att folk reagerar över en ärlig marknadsstrategi som företag använt sedan industrialismens början. När alternativet de gångna åren var price-fixing och kostnadsinflation baserat på lögner.

Ärlig marknadsstrategi? Att de inte skäms för sig betyder inte att det är bra. Prisdumpning är ett i längden betydligt mer destruktivt konkurrensmedel.

Skrivet av Nautilus011:

I tråd efter tråd kan man läsa kommentarer med rädslan för att ett företag får för stor marknadsandel. Men ser kommentarer likt "åh nej dom kommer sluta med utvecklingen", "dom kommer chockhöja priserna", "Dom har ingen konkurrens, dom kan göra som dom vill". Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer. Ett företag som har en stor marknadsandel och på grund av detta kan dominera marknaden är faktiskt en konkurrent till sig själv. Om företaget slutar att producera nya produkter, eller sätter priser som marknaden inte är beredd att betala. Vem köper då deras produkter?

Bara att kolla på CPU marknaden. Där börjar fysikens lagar sätta käppar i hjulet för utvecklingen, vad händer? Jo folk sitter på sina gamla cpu:er och köper inte något nytt vilket inte är det företagen vill.

Plus att vi konsumenter är medskyldiga till företags uppgång och fall

Skrivet av Paddanx:

Håller med.

Ironiska är att det faktiskt skadar företagen mer än marknaden. För det gör begagnat-värdet bättre, så konsumenter får mer för pengarna på gamla varorna, samtidigt som det gynnar miljön eftersom vi inte slänger något som fullt fungerar.

Det är dåligt för en övergödd industri dock, men den har ju sig själv att skylla.

@Swedish_ Berserk jag hoppas då att du inte handlar något på Elgiganten eller MediaMark, utan går in i den lilla elektronikkedjan runt hörnet? Eller är det okej att blåsa en marknad och sen skrika på andra för en annan?

I tråd efter tråd ser jag anarkokapitalister som ständigt bedyrar att monopol egentligen inte finns eftersom de då konkurrerar med sig själva. Jomen tjena…

Skrivet av ronnylov:

Det visar ju på fungerande konkurrens om företagen sänker priset för att ta större marknadsandelar. Motsatsen hade visat på dålig konkurrens - alltså att de höjer priset eftersom de har tillräckligt stor marknadsandel. Så jag tycker inte att vi ska klaga utan istället gynna de som levererar de mest prisvärda produkterna.

Sedan när blev prisdumpning bra? Det är inte samma sak som prissänkning.

Skrivet av Fender0:

Såklart de tänker på sina egenintressen - det gör vi alla.

Säg att Samsung svälter ihjäl sina nuvarande konkurrenter och höjer priserna så mycket de kan, för att sedan höja priserna. Något en självklart gör i en sådan situation. Men vad gör det? De kan få ett temporärt monopol men det varar endast så länge de erbjuder en produkt av högre kvalité och/eller lägre pris, annars är det fritt fram för konkurrenter att blomstra och sno tillbaka kunder.

Hur kan man vara så naiv?
Det är praktiskt taget omöjligt att starta ett företag inom elektroniktillverkning, alltså hårdvara, på en någorlunda hög nivå idag. Inte ens redan etablerade och stora firmor kan ge sig in i en ny gren. Det krävs sjukt mycket pengar till forskning och utveckling, dessutom måste man lägga en massa extra pengar på att ta omvägar för att undvika patenttvister, och helst ska man ha nya egna fabriker för tillverkningen också.
Och med din fria marknad, vad säger att monopolföretaget inte kommer att agera mot nykomlingen genom att t ex vägra sälja sina produkter till de som ens tar i nykomlingen med tång? Vi har redan sett det med Intel, och de allra flesta partners har inget val om de inte vill se omsättningen störtdyka till en hundradel, vilket effektivt hindrar nykomlingen från alla eventuella chanser.

Skrivet av Marinlik:

Du menar som alla privatpersoner också gör? Du är väl för piratkopiering? Det är ju också att bara tänka på sig själv. Varför ska privatpersoner få ha all frihet i världen, tills de äger ett företag. Då ska friheten plötsligt bort?

Varför ska företag ha samma rättigheter som människor? Vad fyller det för syfte?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Legendarisk

*** Tråd renzad (§1) ***

Håll diskussionen saklig och till ämnet.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast är det nu en fri marknad så kan Samsung dra detta hur långt som helst. Nu har de ju ett satt mål på 50% marknadsandelar, nästa gång kanske det blir 60, 70, 80 osv osv.. Tillslut kommer de ju i så fall ta hela marknaden och ingen kan konkurrera då Samsung svultit ut dem/köpt upp dem.

De kan ta hela jefla marknaden om de så vill men det hindrar fortfarande ingen att investera och konkurrera (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Hur kan man vara så naiv?
Det är praktiskt taget omöjligt att starta ett företag inom elektroniktillverkning, alltså hårdvara, på en någorlunda hög nivå idag. Inte ens redan etablerade och stora firmor kan ge sig in i en ny gren. Det krävs sjukt mycket pengar till forskning och utveckling, dessutom måste man lägga en massa extra pengar på att ta omvägar för att undvika patenttvister, och helst ska man ha nya egna fabriker för tillverkningen också.
Och med din fria marknad, vad säger att monopolföretaget inte kommer att agera mot nykomlingen genom att t ex vägra sälja sina produkter till de som ens tar i nykomlingen med tång? Vi har redan sett det med Intel, och de allra flesta partners har inget val om de inte vill se omsättningen störtdyka till en hundradel, vilket effektivt hindrar nykomlingen från alla eventuella chanser.

Desto mer avancerad bransch desto svårare och längre tid tar det såklart för konkurrenter att slå sig in, det är inget jag förnekar.
Temporära monopol kan uppstå - och hålla i sig länge om det är en bransch som denna, - så det är inget perfekt system, men jag tvivlar på att någon bättre lösning finns.

Den andra punkten är lite mer intressant, har inte sagt att jag vill ha en helt oreglerad marknad och om lagar mot situationen som den med Intel är effektiva så är jag inte säker på att jag skulle vara emot dem. Annars så är det väl så att om inte en butik vill sälja så får väl en annan göra't, vad föreslår du annars?