Permalänk
Medlem

Minimum nätagg?

Hej,

Någon som kan räkna på datordelar? (Å inte går efter rekommenderad watt på t.ex GPU)
Finns det något program man kan installera som känner av förbrukningen?

Vad är ABSOLUT minimum nätagg för mina delar?

CPU Cooler Master 2 x 120mm? fläkt
I7-860 Lynnfield 2,8Ghz OC @ 3.3 GHz
Gigabyte P55A-UD3
4x2Gb (8Gb) Adata 1333 MHz
Asus GTX 760 DC2 OC
120Gb SSD
500Gb 7200rpm
Creative Soundblaster Z, PCI-E
CD/RW Writer
1st 120mm Chassi fläkt

Kör idag på ett Corsair CX430w (Fungera bra men känns i tightaste läget?)

/Mvh

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Hej,

Någon som kan räkna på datordelar? (Å inte går efter rekommenderad watt på t.ex GPU)
Finns det något program man kan installera som känner av förbrukningen?

Vad är ABSOLUT minimum nätagg för mina delar?

CPU Cooler Master 2 x 120mm? fläkt
1st 120mm Chassi fläkt
I7-860 Lynnfield 2,8Ghz OC @ 3.3 GHz
Gigabyte P55A-UD3
4x2Gb (8Gb) Adata 1333 MHz
Asus GTX 760 DC2 OC
120Gb SSD
500Gb 7200rpm
Creative Soundblaster Z, PCI-E
CD/RW Writer

Kör idag på ett Corsair C430w

/Mvh

Runt 250W, du kan köra med 200W också, men frågan är om det ens går att hitta nätagg med så låg effekt.
Nej, finns inget sådant program.

Permalänk
Medlem

Bara grafikkortet drar ju runt 170w? Hur kan resten av datorn bara dra 30w?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@fauster

Det finns energimätare som du kopplar mellan väggen och datorns nätkabel, den mäter förbrukningen på datorn. Finns att köpa i närmsta K&Co.

Eller;

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/sta...

Permalänk
Medlem

http://outervision.com/power-supply-calculator

Corsair link visa exakt ingående och utgående på alla linor.

Min dator (se sign) drar ca 530w som absolut max.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

http://outervision.com/power-supply-calculator
Denna är vad jag normalt använder för att räkna fram det, för det finns inget sätt att mäta det, utan att mäta det från väggen (som ovan gett tips på enhet du kan köpa).

Du måste tänka på att PSU på "X" Watt kommer bara kunna leverera "X" Watt som ny. När den har några år på nacken så börjar det gå mot "0.9X" Watt, sen mot "0.8X" osv, där spänningar mm blir mer och mer instabila.

Sen har nätaggregat problem att hålla 100% last, konstant. Utan du bör sikta på ca 75% av deras max, vilket lämnar dig med lite marginal för åldrande. Ska överklockning med i bilden är nog närmare 50% bättre mål, då du vill ha stabila spänningar, men det beror också på kvalitet på agget och på effekten vi pratar om. 1000W på 50% är lite onödigt, men 50% på 400W agg är nog inte fel tänkt för att ha marginaler.

Gjorde ditt system så gott jag kunde (vet inte din CPU volt tex), men jag justerade OC CPU och OC core på GPUn lite iaf. Den säger min 416W, och ca 32A på 12V.
http://outervision.com/b/BoiM7R

Permalänk
Medlem

Jag tackar för detta, jätte snällt!
Men du skriver att för min setup 416W, om vi då ska räkna runt 75% av agget så bör jag ha 600w agg eller?

(Agget som sitter i min burk nu, 430w satt i när jag köpte datorn färdigbyggd hos återförsäljaren, dock inte klockad)
Bör jag klocka ner datorn igen då om jag inte vill köpa nytt agg just nu?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Jag tackar för detta, jätte snällt!
Men du skriver att för min setup 416W, om vi då ska räkna runt 75% av agget så bör jag ha 600w agg eller?

(Agget som sitter i min burk nu, 430w satt i när jag köpte datorn färdigbyggd hos återförsäljaren, dock inte klockad)
Bör jag klocka ner datorn igen då om jag inte vill köpa nytt agg just nu?

Skulle säga att denna sida redan har räknat lite i överkant (för att inte ge dåligt råd), så 500W-550W är nog att föredra mer för livslängden på PSUn, ja. Men ta hellre ett bra 500W än ett billigt 600W. Kvalitén på agget är betydligt viktigare för livslängden och hur bra den blir vs ren Watt siffra.

Värme är också en faktor, där ett PSU som får kall luft i botten på lådan kan mycket väl orka mer än en som får varm CPU luft i toppen. Ett bättre kvalitets agg klarar också av högre temperaturer, medan vissa billiga anger sin effekt och ampere värde @ 25 grader, något man aldrig når ner till normalt. Så när dessa uppskattnings görs, brukar de göras med värsta fall tänket och lite marginal.

Sidan rekommenderar 466W eller mer dock, vilket är rätt på nosen på vad jag också skulle anse tittande på ditt system, även om du kanske kommer undan med mindre. Anledningen till att den inte tycker högre är för att man kör sällan systemet på max, utan vid spel och så lär detta ligga på runt 75% räknat på runt 466W, mer eller mindre.

Ang din OC så är väl gyllene regeln att fungerar det så fungerar det. OC är ingen standard, och allt du gör är utanför specs. Att ha mer marginaler är naturligtvis bra, men fungerar din PC så låt den göra det. Du lär dock slita på den gamla PSUn rätt hårt om du benchmark-testar den med OC och allt dock. Men beräkningen där är också gjord med typ din OC, så om ditt PSU är friskt, och klarar leverera den effekten och den amperen så bör det gå som det är. Se till att den är så väl kyld den kan vara (få blåst bort damm mm) och har bra ventilation bara.

Man brukar höra på PSUn när den inte är glad.. för fläktarna brukar låta som F, och den spottar ut mycket värme.

För ref så har jag ett system hemma som jag nog får titta på ny PSU till, för den är på gränsen.
http://outervision.com/b/q1sUI7
Detta stackars system drivs på ett gammalt Corsair TX550W aggregat, som hade rejäla problem med det. Fick nödstängning och problem iaf. TX är bättre än CX, men min har rejäl ålder så den är inte i bästa skick. Men normalt lastas inte allt i datorn på max heller..

Jag vände på PSUn så den fick kall luft, och nu orkar den med det betydligt bättre, även om den får jobba hårt. Dock så bryr jag mig inte om dens PCns livslängd eller så, utan den är en slit och släng maskin. När den PSU dör så sätter jag in en bättre, men så länge den lyckas få liv i den så... tja.

Men om du bryr dig om din, så kanske det är att tänka på att byta den PSUn.

Permalänk
Medlem

Hej å tack igen!

Men hur märker jag om agget ligger på gränsen egentligen prestanda mässigt? Laggar spelen?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av fauster:

Hej å tack igen!

Men hur märker jag om agget ligger på gränsen egentligen prestanda mässigt? Laggar spelen?

Fläkten på Nätagget lär jobba på högsta varv (eller hårt iaf).
Mycket värme kommer ut ur agget (lägre verkningsgrad, då den brukar ligga på max mellan 50-75%, och mer förlustvärme), och om det verkligen blir överlast så allt från instabil spänning (som kan ge fps drops, hack i spel till BSOD beroende på hur illa), till att agget att det blir för mycket och bara "stänger av" datorn, helt utan förvarning.