Linux-vänlig laptop för programmering. ~10 000 kr

Permalänk

Linux-vänlig laptop för programmering. ~10 000 kr

Hejsan allihop.

Då vare dags att hantera hårdvara igen och naturligtvis hittade jag snabbt hit.

Den här gången tänkte jag köpa en ny laptop.

Lite kort om hur datorn är tänkt att användas:

Jag är en student som också extraknäcker inom programmering. Allt jag gör på datorn summeras rätt kort ihop till: programmera, surfa och någon gång, sällan, ser jag på netflix.

Vad som är viktigt för mig:

  • Linux-vänlig. Skeppar datorn med Linux, som jag sett att t.ex. vissa Dell-modeller gör, är det toppen.

  • Lätt vikt

  • 13-14"

  • Bra batteritid

Vad som är onödigt och enbart kostar pengar i onödan:

  • Alldeles för bra grafikkort

  • Biometri av olika slag

  • 2 in 1 tablet

  • Touch-skärm

Finns det en laptop ute som passar mig bra? Eller kanske finns det någon runt hörnet som jag borde vänta på?

Permalänk
Medlem

Jag letar efter liknande, dock i en lite lägre prisklass. Funderar starkt på att skaffa mig en Chromebook och boota Gallium OS, en Linux-distro som är skräddarsydd för chromebook och som tydligen ska fungera galant.

Modellen jag funderar på är Acers kommande 14-tummare i aluminium, som också ska ha bra skärm och upp till 12h batteritid.

Vet inte om detta är ett alternativ för dig, men kan vara bra att veta att möjligheterna finns!

Permalänk

@Hazelberg: Spännande post!

Jag kanske lagt ett lite högre pristak än vad du gjort, men det betyder inte att jag inte kan tänka mig göra en bra affär på lägre nivåer.

Vilket modellnummer har den här 14" Chromebooken från Acer som de ska släppa? Aluminium får mina fingrar att pirra. Vill se bild, pris, specs och releasedatum!

Permalänk
Medlem

Begagnad Lenovo X220/X230 eller X250 - Har själv en X220 och Arch installationen var hur enkel som helst. Tangentbordet är det bästa som finns av alla laptops jag någonsin prövat (de ändrade sin design med lanseringen av X230 dock men tangentbordet är fortfarande väldigt bra) och installationen av Arch har gått hur bra som helst. Finns ganska stor support för dessa laptops (speciellt om du kör t.ex. Ubuntu, även Arch har en egen wikisida för just X220 och säkert för de andra modellerna också). Rekommenderar dessa datorer varmt!

EDIT: Visserligen "endast" 12.5" stora men ta en titt på T-serien om du vill ha runt 14"!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lenovos datorer har generellt bäst "stöd" för linux.
Samsung laptops finns det historier om problem med UEFI/linux vilket har brickat datorn.

Kolla blocket, finns flera företag som säljer begagnade lenovo-laptops till hyfsat pris.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Dells developer edition som kommer förinstallerad med ubuntu;
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-9350-laptop-ubuntu/pd...

Sedan så finns det https://system76.com/ som skeppar till Sverige med Ubuntu förinstallerat och testat.

Skall finnas en i UK som också gör custom med linux men minns inte just nu vad de hette.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Dells developer edition som kommer förinstallerad med ubuntu;
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-9350-laptop-ubuntu/pd...

Sedan så finns det https://system76.com/ som skeppar till Sverige med Ubuntu förinstallerat och testat.

Skall finnas en i UK som också gör custom med linux men minns inte just nu vad de hette.

Har du någon koll på hur bra system76 är eller vad frakten landar på?

Gillar deras affärsidé med att man mer eller mindre sätter ihop sin egen dator. Ganska tilltalande priser också.

Permalänk
Skrivet av Rassefrasse:

Har du någon koll på hur bra system76 är eller vad frakten landar på?

Gillar deras affärsidé med att man mer eller mindre sätter ihop sin egen dator. Ganska tilltalande priser också.

Glöm inte bort att deras system skeppas från staterna så du får lägga på 25% på priset.
Även om frakten skulle vara acceptabel så måste du ha tullavgiften i tankarna innan du beställer.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rassefrasse:

@Hazelberg: Spännande post!

Jag kanske lagt ett lite högre pristak än vad du gjort, men det betyder inte att jag inte kan tänka mig göra en bra affär på lägre nivåer.

Vilket modellnummer har den här 14" Chromebooken från Acer som de ska släppa? Aluminium får mina fingrar att pirra. Vill se bild, pris, specs och releasedatum!

Länk till Acers hemsida.

Mest reklam där, men man kan ju få ett litet hum om vad det handlar om. Enligt Techradar ska den komma till Europa i April (så var det planerat 30 mars iaf), med ett pris på 249 euro för varianten med 720p-skärm. Låter minst sagt lovande!

Mest information verkar dock finnas på produktsidan på amerikanska Amazon.

Permalänk
Medlem

Acer Chromebook 14 ska tydligen börja levereras i USA den 26:e. Hoppas att den hittar hit snart också!