Varmt/trasigt nätaggregat, går det att laga? (Aero cooler silver 80+ 850w)

Permalänk
Medlem

Varmt/trasigt nätaggregat, går det att laga? (Aero cooler silver 80+ 850w)

Hej
Jag har ett nätaggregat på 850w som inte värkar klara att bli för överhettad. Vet inte direkt vad problemet kan vara undrar om man kan laga nätaggregatet om det är trasigt ? Det är aero cooler tempelarius silver 80+ 850w
Det kostade mycket. Måste jag köpa nytt eller kan man löda eller något. ??

Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

nytt agg skulle ju kanske vara en bra ide. kollade din tidigare tråd och jag skulle gissa att du klara dig på ett 500w agg om det är samma komponenter som du listade där

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik förtydligad*

Tagit bort ohjälpsamma/meningslösa svar. Passade även på att förtydliga rubriken i enlighet med §3.1.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad, rubrik förtydligad*

Tagit bort ohjälpsamma/meningslösa svar. Passade även på att förtydliga rubriken i enlighet med §3.1./moderator

Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske självklart, men har du kontrollerat att fläkten snurrar? Om bara fläkten fungerar som den ska så bör ju nätaggregatet inte överhettas, såvida du inte har stora ventilationsproblem i chassit.

Du bör för övrigt inte vara inne i nätagget och pilla om du inte har bra koll på vad du sysslar med, nätagg kan lagra en hel del laddning och kan ge rejäla stötar även när de är urkopplade.

Permalänk
Skrivet av Muppyy:

Jag har ett nätaggregat på 850w som inte värkar klara att bli för överhettad. Vet inte direkt vad problemet kan vara undrar om man kan laga nätaggregatet om det är trasigt ? Det är aero cooler tempelarius silver 80+ 850w
Det kostade mycket. Måste jag köpa nytt eller kan man löda eller något. ??

Innan du börja meckla med det, kanske du ska kolla om det finns någon garanti från butik eller tillverkare som du kan utnyttja.

Det man annars kan göra, är att blåsa rent från damm, och kolla så att fläkten fungerar som den ska.
Snurrar inte fläkten så kan man ju prova byta den, om man hittar någon lämplig ersättare.
I övrigt brukar det inte vara mycket man kan göra, det mesta är special special prylar, och är nått defekt är det bara kasta och köpa nytt.

En varning, finns väldigt höga livsfarliga spännningar i nätagget (400V), och de kan ligga kvar länge när man slår av, så man får vara försiktig vid hantering.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.