Corsair släpper tangentborden Rapidfire med nya brytarna Cherry MX Speed

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper tangentborden Rapidfire med nya brytarna Cherry MX Speed

Amerikanska Corsair fortsätter sin trend med tidsexklusiva brytare från tyska Cherry i och med lanseringen av MX Speed, där fokus ligger på betydligt kortare aktiveringspunkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ful den lilla modellen såg ut, när det finns så mycket krimskrams där uppe och handledsstöd där nere.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Lite komiskt med namnet Rapidfire när en av konkurrenterna har ett tangentbord som heter Quickfire Rapid.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha kompakta tangentbord, med en blyg belysning.

Helst ljudlöst också.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

k65 är ju för tusan gigantiskt för att vara TKL :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hehe, det här tangentbordet skulle man ju vilja sätta tänderna i.. 1.2mm aktivering, misstänker att de som redan klagar på att de av misstag aktiverar switchar kommer gilla detta...
Det lär ju bli en hel del fatfingring med detta tangentbord, även för de som är vana linjärbrytaranvändare.

Permalänk

Ännu en brytare med ~50 gram? Jävla Cherry, tråkigare tangentbord får man leta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att vara ett tkl är det inte direkt kompakt, spretar ju åt alla håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nej men vad fasen har Corsair nu gjort? De har alltså återvänt till de där korkade mediaknapparna som sitter bakom den förhöjda numpadden för att göra det extra svårt att komma åt knapparna. Och återanvänt den där dumma ratten för att justera ljudet som ingen använder?

Nej tacka vet jag revision två av deras K70 K90 serie där de körde in FN knappar på F7-12 för volym och start/stop/skip för media.

Men i övrigt, nog den mest pumpade musiken till en ny serie av tangentbord ever.

[edit] de verkar ha tagit bort den vita bagrunden under tangenterna som hjälpte till att få färgerna att stå ut mera. Vilket fruktansvärt nedköp...

Såg en grej till
Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Ännu en brytare med ~50 gram? Jävla Cherry, tråkigare tangentbord får man leta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha högre eller lägre? För båda finns, osäker om linjära, men problemet är att dem knappt säljs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Observera hur Corsair myglar och ljuger i diagrammet.

Mät längden på 1.2 mm och jämför med 2 mm så ser du att 1.22 inte är något över hälften så kort som 2 mm men är flera gånger kortare som om den vore 0.3 mm eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Observera hur Corsair myglar och ljuger i diagrammet.

Mät längden på 1.2 mm och jämför med 2 mm så ser du att 1.22 inte är något över hälften så kort som 2 mm men är flera gånger kortare som om den vore 0.3 mm eller något.

Hah, det stämmer. Fult gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Observera hur Corsair myglar och ljuger i diagrammet.

Mät längden på 1.2 mm och jämför med 2 mm så ser du att 1.22 inte är något över hälften så kort som 2 mm men är flera gånger kortare som om den vore 0.3 mm eller något.

Wow! Well spotted!
Fult gjort btw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade kanske varigt intressant om man även höjde trycket till 60-65g

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lusekofte:

Nej men vad fasen har Corsair nu gjort? De har alltså återvänt till de där korkade mediaknapparna som sitter bakom den förhöjda numpadden för att göra det extra svårt att komma åt knapparna. Och återanvänt den där dumma ratten för att justera ljudet som ingen använder?

Nej tacka vet jag revision två av deras K70 K90 serie där de körde in FN knappar på F7-12 för volym och start/stop/skip för media.

Men i övrigt, nog den mest pumpade musiken till en ny serie av tangentbord ever.

[edit] de verkar ha tagit bort den vita bagrunden under tangenterna som hjälpte till att få färgerna att stå ut mera. Vilket fruktansvärt nedköp...

Skulle inte kunna leva utan mediaknapparna och volratten, tycker endast det är efterblivet att ha F+FN för sådant. Förstår inte varför man inte gillar det då det är 100ggr smidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av morxy49:

Så ful den lilla modellen såg ut, när det finns så mycket krimskrams där uppe och handledsstöd där nere.

Handledsstödet är avtagbart.

Skrivet av lowngcawt:

k65 är ju för tusan gigantiskt för att vara TKL :/

Det är standardbredd på det, handledsstödet är avtagbart om man inte gillar det.

Skrivet av huttala:

Hehe, det här tangentbordet skulle man ju vilja sätta tänderna i.. 1.2mm aktivering, misstänker att de som redan klagar på att de av misstag aktiverar switchar kommer gilla detta...
Det lär ju bli en hel del fatfingring med detta tangentbord, även för de som är vana linjärbrytaranvändare.

För de som inte gillar MX Reds är MX Speed nog ingen hit nej, men MX Red är ju den mest populära brytaren för oss.

Skrivet av RVX:

För att vara ett tkl är det inte direkt kompakt, spretar ju åt alla håll.

Det är standardbredd.

Skrivet av Lusekofte:

Nej men vad fasen har Corsair nu gjort? De har alltså återvänt till de där korkade mediaknapparna som sitter bakom den förhöjda numpadden för att göra det extra svårt att komma åt knapparna. Och återanvänt den där dumma ratten för att justera ljudet som ingen använder?

Nej tacka vet jag revision två av deras K70 K90 serie där de körde in FN knappar på F7-12 för volym och start/stop/skip för media.

Men i övrigt, nog den mest pumpade musiken till en ny serie av tangentbord ever.

[edit] de verkar ha tagit bort den vita bagrunden under tangenterna som hjälpte till att få färgerna att stå ut mera. Vilket fruktansvärt nedköp...

K70 har länge haft mediaknapparna separat, även volymscroll hjulet. K65 har vissa mediaknappar på F9-F12 och Strafe har liknande. Det som folk gav mest feedback på när vi lanserade Strafe var just att mediaknapparna fattades, speciellt volym scrollhjulet, så att det är många som avnänder den.

Den vita bakgrunden har aldrig funnits på K70 eller K65, det är endast på Strafe RGB.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Definitivt en trevlig idé, men ingenting för mig. Röda brytare är redan oerhört ouppakattat i mitt läger. En vän köpte Corsair rgb strafe tror jag de heter. Usch för de brytarna. Tangentbordet i övrigt är trevligt (bortsett från julgransbelysningen) men brytarna är ingenting för mig.
Tack och lov för blå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag vill ha kompakta tangentbord, med en blyg belysning.

Helst ljudlöst också.

Du måste ha väldigt bra hörsel om du hör belysningen i tangentbordet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Du måste ha väldigt bra hörsel om du hör belysningen i tangentbordet.

Nu menar jag ljudet-

''klick klack klick''

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

För att vara ett tkl är det inte direkt kompakt, spretar ju åt alla håll.

Nej det gör det inte, bara framför och bakom. Det kan du se själv.
Poängen med en TKL är att man kan utnyttja vänster och höger sida om tangenterna bättre, bl.a. för att kunna ha musen närmare mitten av skärmen. I den aspekten är det här tangentbordet nästan så kompakt som det skulle kunna vara.

I ett par år använder jag ett tangentbord på jobbet som jag byggt om till TKL. Det var djupt ovanför funktions-tangenterna, och det var inga problem med utrymme på skrivbordet. Bara lite större att stoppa ner i väskan.

Skrivet av johan450:

Hade kanske varigt intressant om man även höjde trycket till 60-65g

Jag antar att du menar: Om de använde fjädrar med samma tryck vid 1.2 mm aktiveringspunkt som äldre Cherry MX Red-brytare vid 2.0 mm aktiveringspunkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

K70 har länge haft mediaknapparna separat, även volymscroll hjulet. K65 har vissa mediaknappar på F9-F12 och Strafe har liknande. Det som folk gav mest feedback på när vi lanserade Strafe var just att mediaknapparna fattades, speciellt volym scrollhjulet, så att det är många som avnänder den.

Den vita bakgrunden har aldrig funnits på K70 eller K65, det är endast på Strafe RGB.

Du har såklart rätt, lite förvirrande med vad alla tangentborden heter.

Strafe är enligt min mening det bästa tangentbordet jag någonsin haft. Hade mitt K70 i någon månad innan jag blev tokig på mediaknapparna som, enligt min mening, sitter riktigt korkat till. Den vita bakgrunden borde vara standard på alla era tangentbord då det hjälper till att lysa upp.

Permalänk
Jubileumsmästare
Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Rätt intressant bräda men synd att allt alltid ska "över-gamifyas". Fonten ser ju förjävlig ut jämfört med t.ex. den på K70'n.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej det gör det inte, bara framför och bakom. Det kan du se själv.
Poängen med en TKL är att man kan utnyttja vänster och höger sida om tangenterna bättre, bl.a. för att kunna ha musen närmare mitten av skärmen. I den aspekten är det här tangentbordet nästan så kompakt som det skulle kunna vara.

I ett par år använder jag ett tangentbord på jobbet som jag byggt om till TKL. Det var djupt ovanför funktions-tangenterna, och det var inga problem med utrymme på skrivbordet. Bara lite större att stoppa ner i väskan

Poängen med tkl är ju självklart att ta mindre plats, men det var inte det som var poängen. Utan jag syftade på undersidan där handledsstödet tar onödigt stor plats, men det är ju en individuell syn.
Var inte helt tydlig på den punkten erkänner jag.
Sett till bredden är det så kompakt som möjligt ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Typ? Tyngre fjädrar I helhet skulle göra det mer intressant för mig.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli alldeles för lätt att göra typos/'missclicks' är min spontana tanke. Att vila fingrarna över WASD vid gaming kommer bli ännu mer oförlåtligt än MX Red med så kort avstånd. Fast kanske en vanesak vad vet jag. Tack Corsair för tenkeyless, numpad är så 90-tal!

Permalänk
Skrivet av phreec:

Rätt intressant bräda men synd att allt alltid ska "över-gamifyas". Fonten ser ju förjävlig ut jämfört med t.ex. den på K70'n.

Fonten var en av de sakerna jag uppskattade mest på min RGB Strafe, tycker den är tydlig och bra

Permalänk
Medlem

Förra årets MX Silent var en intressant brytare tycker jag, till skillnad från årets "innovation". Synd också att Cherry fortsätter hålla brytarna Corsair-exklusiva under en tid. Fulare tangentbord får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Inget Tramp stamp?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Inget Tramp stamp?

Dem drog tillbaka alla dem efter typ 1 månad pga allt hat och tog tillbaka skeppet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧