Konstant klickande ljud från hårddisk, döende?

Permalänk

Konstant klickande ljud från hårddisk, döende?

Jag har en WD Red WD30EFRX 64MB 3TB 5400RPM som har ett konstant klickande ljud, vilket den haft under en ganska lång tid (några månader åtminstone, kanske sedan start till och med.. osäker). Disken är 1 år gammal och har aldrig blivit tappad/dåligt skött på något sätt, men kan ju börja fallera ändå såklart.

Hårddisken är helt krypterad och på grund av detta så verkar vissa hårddisktester inte fungera. Defragmentering verkar inte heller fungera på grund av krypteringen, så jag har inte lyckats analyserat den heller. Misstänker dock att det kan bero på mycket fragmentering?
SMART visar inte på några fel, alla värden ser bra ut. Hårddisken fungerar utan problem, jag kan skriva och läsa till den, inte märkt av någon försämring i hastighet osv.

Laddade upp en ljudinspelning på Youtube för att "visa" hur den låter:

Har ni upplevt samma sak, eller vet vad som är "fel"? Är det något jag bör oroa mig över eller är det bara fortsätta köra på?

Tack.

Permalänk
Medlem

@flaxehytt:
Låter mera som en fläkt
Det låter varken bra eller normalt om det nu är HDD'n.. En backup om du har viktig data är ju att rekommendera

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd:
Jo, funderade på fläkt först också. Har dock kopplat ur varje fläkt och ljudet fortsatte (om jag minns rätt.. fan, kanske ska testa igen). Då detta är min primära lagringsdisk så har jag inte testat koppla ur den för att se om ljudet försvinner.. men jag kan ju göra det så klart.

Får återkomma med status efter jag kollat fläktarna igen samt kopplat ur hårddisken!

Permalänk
Hedersmedlem

Låter enbart som kraftig fragmentering där disken måste röra huvudet upprepade gånger över ytan för att hämta en fil. Har och har haft liknande på olika diskar utan att någon disk varit defekt eller rasat. Det som brukar vara värst är när man ska kolla filkatalogen i utforskaren. Är det många filer så kan disken hålla på några minuter innan den är klar och lugnar ner sig.

Håller din disk på så oavbrutet 24/7 utan något som accessar disken så hade jag blivit orolig, annars inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för era svar!

Har kikat vidare lite nu på morgonen och det verkar vara fläkten i nätagget... Allt sitter i ett Fractal Design Node 304, så det är ganska trångt och lite svårt att höra exakt varifrån ljudet kommer.

Kopplade ur hårddisken samt fläktarna och ljudet kvarstår. Det låter även som att ljudet kommer ifrån fronten på chassit, och det är ju också där som nätagget sitter. Hade helt glömt bort att det sitter en fläkt i den också, men det blev ju lätt att lista ur efter att allt annat var urkopplat.

Är det något som man kan lämna in på garanti så dom byter fläkten? Eller så ska man köpa en ny fläkt och byta själv, men då försvinner garantin om det skulle vara så att något händer med nätagget senare. Fläkten snurrar ju, bara att det är ett extremt irriterande ljud och det kommer ju inte bli bättre med tiden. Kanske kan lösa sig med att bara spruta in lite olja i lagret också?

Permalänk
Avstängd

Lät som bekanta ljudet när en fläkt är slut och har man garanti kvar ska det gå på sådan då det är en del av agget och är onödigt att byta själv om du har garanti även om det är tråkigt att vänta ..det går att smörja dom och få dom tysta ett tag till men brukar oftast börja låta ganska snart igen och mer en temporär lösning om man vill vänta till den 25e eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Har kontaktat Webhallen nu så får vi se om jag kan skicka in den till dom på garanti.
Synd bara att det var nätaggets fläkt som skulle bli så där.. så drygt att dra om alla kablar osv. Mycket enklare om det bara var en vanlig chassifläkt som var kass

Tack återigen för alla svar. Felet visade sig alltså vara en kass fläkt i nätagget och inte någonting med hårddisken som jag först trodde!