Rykte: Radeon R9 490X lika snabbt som Geforce GTX 980 Ti – till halva priset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det också oftast det.

Den stora frågan är varför AMD skulle dumpa priserna så? Nu är detta iofs dragit lite ur sin kontext i och med att dessa korten som påtalas i tråden ska tävla mot Pascal och det därför kanske inte är helt intressant att jämföra med GTX 980Ti. Men faktum kvarstår. Varför skulle AMD dumpa priset på det viset? De har varken muskler eller finanser att kriga ut Nvida genom att dumpa priserna till en nivå där de inte tjänar något.

Men antagligen ligger ju GP104 på liknande eller högre prestanda (den verkar ju nästan bli 100mm2 större än detta) och ska en av de korten ersätta 970 så ser det även ut som att nvidia kommer med ett kort i denna prestandaklass för runt 3500kr som 70-korten brukar ligga på. Så ser inte alls det speciellt orimligt med dessa priser, speciellt inte om ryktena kring storleken på detta chip stämmer då det verkar vara relativt litet. Dock tror jag att de landar på närmare fyra tusen än tre, iaf här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Jag är ju sådär tråkig och kommer itne köpa något värstingkort, men vore ju samtidigt kul att ha nått med lite ny teknik. Har ett HD 7950 som låter fördjävligt, så ett R7 470x tex skulle nog vara ett steg upp för mig, har dom presenterat NÅTT om det? Kommer det vara rebrand eller?

R7 470(X) är troligen vad Polaris 11 kommer heta när den lanseras. Dvs 50W TDP-modellen som demonsterats med både Battlefront 3 och Hitman:

Fanns videor på Hitman tidigare men verkar vid en snabb titt ha försvunnit. Men finns artiklar om den, blandannat: http://wccftech.com/amd-polaris-10-desktop-polaris-11-noteboo...

Så blir ett nytt kort vad det verkar. Rebrands lär nog förekomma i de absolut lägsta budgetserierna från vardera tillverkare men mellansegment och uppåt bör rimligtvis vara nytt. Både AMD och Nvidia har ju väntat länge på att kunna designa och tillverka kort i 14/16nm.

Permalänk
Medlem

Ehh, så 490X kommer prestera ungefär som ett Fury X men till halva priset?

cool story
vi får väl se inom en månad för papperslansering och ytterligare en månad eller så tills de finns i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Så du slåss genom att gnälla på swec? Inte genom att bidra med kod till AMDGPU?

Jag bidrar (bidrog snarare, när jag hade AMD) genom att rapportera buggar till utvecklarna av drivrutinerna då drivrutinsutveckling inte är min starka sida inom utveckling. Jag ser dock inte hur det är relevant här då detta är ett diskussionsforum och inte ett forum för drivrutinsutvecklare.

Vill du inte läsa folks åsikter så ska du nog inte komma hit, alternativt starta ditt eget diskussionsforum där man endast får diskutera windows/nvidia och moderera det enligt dina egna värderingar.

Skrivet av celoz:

1 gilla = 1 prayer = ett barn räddat i afrika etc är inte riktiga världen min vän.

Förstår inte vad det är för poäng du vill få fram här och hur det relaterar till diskussionen?

Permalänk
Medlem

490X för 300 USD låter för bra för att vara sant.

Garanterar att ni inte hitta ett 390X för 300USD = ca 3500 kr när det släpptes, vad ska övriga i serien kosta då.

Men är det sant så köper jag garanterat ett 490X vid release

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj oj oj hoppas att det här stämmer! I så fall är bollen helt klart på Nvidias planhalva! Upp till dem att leverera ordentligt med Pascal nu... Superbilligt 1080p-spelande here we come?

Skrivet av fermia:

Men så kan man väl inte räkna...Alla gamla dyra kort blir förr eller senare omsprungna av nyare billigare serier..Om du tänker så ska du nog aldrig handla en dator produkt

Instämmer, tänk på alla som köpte typ ett 8800 Ultra när det kom ut. Det var för nästan tio år sedan men det kostade ändå precis lika mycket eller till och med mer än 980 Ti idag. På samma sätt kommer vi om tio år att skratta åt korten vi väntar på nu, men om det oroar en är datorbranschen nog som sagt fel bransch att ge sig in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja så klart, jag ville dock ha Fury X så

Korta kort med nickel backplate och dubbla 8 pin!

Du behöver inte vara orolig. Styrkan med HBM är just vid 4k och tror inte Polaris 10 hinner leverera vad du behöver. Men 290/390/970/980 ligger i farozonen.

Permalänk
Avstängd

Blir nog svårt att hålla sig från att köpa ett 490X om detta stämmer.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

@anon114264: Förutom att vi med 980ti redan hunnit ha kortet i ca ett år och kunnat utnyttja prestandan. Tills dessa kort kommer ut i marknaden har det gått ca 2 år, och efter 2 år har AMD ett kort som är lika bra och kostar mindre? Tror knappast high-end köparna kommer gråta över det.

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att de "billigaste varianterna" kommer kosta så... med "bara" 4GB GDDR5 minnen?

MVH

Permalänk
Avstängd

Som vanligt så går alla på det och börjar hypa... det är ju samma sak varje gång rykten kommer ut.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Kan det vara så att de "billigaste varianterna" kommer kosta så... med "bara" 4GB GDDR5 minnen?

MVH

Så är det, GDDR5, endast 230mm2, bra prestanda, tech som konsoller använder, primitive discard acceleration, ny effektivare wawefront och ta igen marknadsandeler,. Viktigast lågt pris.Recept för inkomst.

Permalänk
Medlem

Brukar vara standard för AMD, 290x presterade som ett GTX Titan för 12 lakan och Nvidia fortsatte ändå sälja sitt värdelös skräpkort för ungefär samma pris.
Den dagen AMD går i graven kan vi lika gärna lägga ner Swecklockers, ingen kommer att ha råd att köpa ny hårdvara ändå.

Permalänk
Medlem

hoppas nvidia kontrar med nåt sjysst, senaste två gen har jag suttit på AMD men de har krånglat nåt förbannat så ville testa nvidia igen men OBS!! *triggervarning! <personlig åsikt>de e fan att de typ varje gång ska vara AMD som har de mest prisvärda kortet </personlig åsikt> (denna gen hade de dock blivit nvidia om jag hade bytt)

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Vem vill köpa FuryX eller 980Ti nu om ryktet stämmer?

Blir nog svårt för folk att begära bra priser på begagnade kort.
Bra för de som vill köpa begagnade FuryX/980Ti.

MVH

Beror väl helt på pris? Hälften av 980TI är ändå en ganska stor summa för de som inte har en stabil inkomst. Så om man kan få ett 980Ti för 60-70% av det R9 490X nypris så har man ändå en ganska eftertraktad produkt iallafall det närmsta året.

Skrivet av anon114264:

Och där får alla GTX 980 Ti ägare något hårt att bita i! 4000kr rakt i sjön om man räknar mellanskillnaden.

Inte helt sant. De som köpte 980Ti för ett år sedan behöver inte ångra sig. Då fanns 490X knappt ens på kartan.

Skrivet av Psyence:

Tråkigt bara att drivrutiner till Linux är så förbannat dåliga när det kommer till AMD i jämförelse med nVidia.

Ska man tro Linux skapare så är Nvidia däremot en pina att jobba med.

Skrivet av anon75480:

Om detta samt att kretsen endast kommer vara 232mm² stämmer så är det bara att applådera, oavsett om GP104 blir snabbare eller inte så ser detta ut att bli en riktig vinnare. Riktigt imponerande utveckling av prestanda/w och kretsyta från AMD här.

Folk snackar om drivrutiner hit å dit men tror verkligen att det är konsollerna som spelar störst roll när det kommer till den senaste trenden där både nya och gamla GCN kort bara verkar bli bättre och bättre., alla multiplatformspel optimeras/ anpassas för GCN redan från grunden vilket blir bara tydligare och tydligare, detta om något kommer vara ett stort hot mot Nvidia i längden, inte konstigt att de pushar för gameworks...

AMD har dessutom varit stabilare än Nvidia de senaste månaderna om man ska tro diverse forum (har själv inte haft några problem) så AMD går mot en ljus framtiden om detta stämmer.. iallafall på GPU sidan.

Skrivet av Psyence:

Kör nVidia av just denna anledningen men det betyder inte att jag (och förmodligen många andra) skulle uppskatta att ha samma valmöjligheter som de som kör Windows? Problemet löser sig inte genom att köpa konkurrenternas produkter, synd att du inte inser detta.

Ironiskt nog så verkar folk inte förstå att påpekande av detta i trådar som inte ens tar upp Linux är ganska kontraproduktivt det med. Så du lyckades skjuta dig själv i foten.

Skrivet av Commander:

Visst är det tråkigt med opinion i ett diskussionsforum.

Inte om samma irrelevanta diskussion dyker upp i varenda tråd som handlar om GPU:er i huvudtaget.

Skrivet av Commander:

Alla kan inte koda. Folk bidrar på sitt sätt vare sig det är genom forum eller genom kod eller postar på bugtrackers. Säger ingen något lär AMD aldrig göra något åt det. Likaså som folk klagar när Nvidia köper och stänger ner funktioner bara för att jävlas.

Dagen folk slutar klaga eller inte bryr sig skulle jag vara orolig.

Klarar du inte av att folk gnäller eller visar sina åsikter är nog ett forum fel plats för dig. Världen är inte ett stort happy safe place.

För Sweclockers är ju verkligen AMDs supportforum.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

hoppas nvidia kontrar med nåt sjysst, senaste två gen har jag suttit på AMD men de har krånglat nåt förbannat så ville testa nvidia igen men OBS!! *triggervarning! <personlig åsikt>de e fan att de typ varje gång ska vara AMD som har de mest prisvärda kortet </personlig åsikt> (denna gen hade de dock blivit nvidia om jag hade bytt)

Men då är väl inte Nvidia bäst för tillfället. 3 drivisar i rad har strulat. Tycker att när den gamle chefen för AMDs drivisar kom tillbaks har det varit stabilt förutom vissa GW titlar som naturlgt strular. Han fick 4xxx-6xxx att springa rundor runt Nvidia emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Dessa rykten, skulle ta dom med en stor näve salt!

Jag med, men det låter hoppfullt, och snart kommer testerna att börja rulla in. Konsumenternas julafton blir lång och tidig i år

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockew1989:

Ironiskt nog har AMD de senaste drivrutinssläppen varit betydligt mer stabila samtidigt som Nvidia fått tre raka WHQL släpp nu förstörda av att deras drivrutiner ger BSOD i bästa och brickade kort som värst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Märkligt rykte. Går helt emot tidigare rykten om att Polaris 10 kommer betecknas 480(X) och kanske 490 utan X. Med en sådan mesig krets också?!
Kul om det stämde men någon av dessa rykten måste vara falska och jag skulle gissa på den här då den verkar vara först med att koppla 490X med Polaris 10.

Men men, skulle vara kul om det stämde fast själv är man fortfarande inställd på Vega ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Märkligt rykte. Går helt emot tidigare rykten om att Polaris 10 kommer betecknas 480(X) och kanske 490 utan X. Med en sådan mesig krets också?!
Kul om det stämde men någon av dessa rykten måste vara falska och jag skulle gissa på den här då den verkar vara först med att koppla 490X med Polaris 10.

Men men, skulle vara kul om det stämde fast själv är man fortfarande inställd på Vega ;).

är väl inte så konstigt? gp104 och polaris 10 blir high-end-kretsarna som idag motsvarar gtx 980 och r9 390x, vega och gp100 blir top-end som motsvarar fury x och titan x. gtx 980 är inte större än 398mm^2 och gtx 680 som jag skulle påstå är en ännu bättre jämförelse (första 28nm-flagskeppet från nvidia) är 294mm^2. hd7970 är 352mm^2.

Permalänk
Medlem

Kul jag håller ut och kommer vänta på vega eller gp100. Tror min fury i cf klarar sig ett bra tag till.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

är väl inte så konstigt? gp104 och polaris 10 blir high-end-kretsarna som idag motsvarar gtx 980 och r9 390x, vega och gp100 blir top-end som motsvarar fury x och titan x. gtx 980 är inte större än 398mm^2 och gtx 680 som jag skulle påstå är en ännu bättre jämförelse (första 28nm-flagskeppet från nvidia) är 294mm^2. hd7970 är 352mm^2.

Gp104 ja, polaris 10, nej. Att Vega (och Gm200) är top end är självklart vilket får mig att fråga varför de skulle använda 490X beteckningen. Ska de skapa en helt ny namnserie utifrån Vega endast med dess svindyra HBM2 och 're-branda' halvårsgamla kort tillsammans med det? Låter inte så troligt.

Sen så låter lite för bra att en 232mm^2 krets åstadkommer 980Ti prestanda. Och dess mindre kusin Polaris 11 går att stoppa in i bärbara och bägge två ockuperar samtliga modeller mellan 470 och 490X. Det låter inte heller helt så rimligt men vad vet jag, bättre arkitektur och skalbarhet osv :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Gp104 ja, polaris 10, nej. Att Vega (och Gm200) är top end är självklart vilket får mig att fråga varför de skulle använda 490X beteckningen. Ska de skapa en helt ny namnserie utifrån Vega endast med dess svindyra HBM2 och 're-branda' halvårsgamla kort tillsammans med det? Låter inte så troligt.

Sen så låter lite för bra att en 232mm^2 krets åstadkommer 980Ti prestanda. Och dess mindre kusin Polaris 11 går att stoppa in i bärbara och bägge två ockuperar samtliga modeller mellan 470 och 490X. Det låter inte heller helt så rimligt men vad vet jag, bättre arkitektur och skalbarhet osv :).

antagligen kommer de köra samma sak som 300-serien, alltså att 490x inte blir det snabbaste grafikkortet och det kommer finnas något r9 rage x eller något sådant som blir en stor, törstig och svindyr krets.

jag skulle gissa på att polaris 10 blir 490 och 490x och polaris 11 blir 470, 470x, 480 och 480x. sedan blir vega något annat. men vi får se vad som händer, kan ju inte veta så klart. sedan vet jag inte var vi har fått 232mm^2 ifrån, kikade i artikeln och det verkar inte vara något vi vet, sedan kanske jag har missat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Kom ihåg att det är ett rejält steg som kommer tas. I AMDs fall går man från 28nm till 14nm. Effektiviten ska vara 2,5 ggr bättre med den nya arkitekturen i 14nm mot dagens äldre 28nm. Polaris 11, den långsammaste av de hitills kända AMD-kretsarna har dessutom redan visats upp för flera månader sedan.

Tänk tillbaks när vi gick från 40nm till 28nm (HD7970) eller från 55nm till 40nm (HD5870). Steget är större nu och det var rätt stora kliv även då. Det borde inte vara så överraskande egentligen då mycket händer samtidigt nu.

Personligen tror jag att Polaris 11 borde bli 470-serien och Polaris 10 480-serien. Vega 490-serien när den väl lanseras. Såvida inte Polaris 10 används i fler än två modeller där skillnad på hur mycket som finns kvar av kretsen men också minnesval skiljer modellerna åt. Att det skulle kunna komma både GDDR5, GDDR5X och HBM1-modeller skulle iallafall inte jag utesluta ännu.

@versions: Rage som eventuell ersättare till Fury-serien hade varit rätt kul, om man ser till ATI's tidiga produkter.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill ju inte vara negativ, men tycker det känns som att det kommer såna här rykten inför varje generation av AMD-kort. Sen håller de aldrig riktigt måttet ändå. :/

Fast det här ryktet var väl inget märkvärdigt?

De som har suttit och skrivit att skiftet som kommer nu blir revolutionerande har ju gjort bort sig tycker jag.
Visst, det vore rätt korkat av AMD och Nvidia att drämma på med en 100%ig prestandaökning för att sen inte kunna prestera några större höjningar till kommande generationer. Men det är siffror i den storleksordning man fått intrycket av att det skulle bli...

Nu orkade jag bara räkna på 1920-upplösing, men 980Ti var 30-40% snabbare än R390X i det här testet.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
Ett eller två spel gav ännu mindre skillnad. Men som sagt, 1920-upplösning enbart.

Att ett kort är 30-40% snabbare än sin föregångare är väl ändå inte så mycket att hetsa upp sig över...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Brukar vara standard för AMD, 290x presterade som ett GTX Titan för 12 lakan och Nvidia fortsatte ändå sälja sitt värdelös skräpkort för ungefär samma pris.
Den dagen AMD går i graven kan vi lika gärna lägga ner Swecklockers, ingen kommer att ha råd att köpa ny hårdvara ändå.

problemet är att Retail bara marknads för intel och Nvidia för att de gör som de alltid gjort betalar dem för det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonte[YoT]:

Fast det här ryktet var väl inget märkvärdigt?

De som har suttit och skrivit att skiftet som kommer nu blir revolutionerande har ju gjort bort sig tycker jag.
Visst, det vore rätt korkat av AMD och Nvidia att drämma på med en 100%ig prestandaökning för att sen inte kunna prestera några större höjningar till kommande generationer. Men det är siffror i den storleksordning man fått intrycket av att det skulle bli...

Nu orkade jag bara räkna på 1920-upplösing, men 980Ti var 30-40% snabbare än R390X i det här testet.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
Ett eller två spel gav ännu mindre skillnad. Men som sagt, 1920-upplösning enbart.

Att ett kort är 30-40% snabbare än sin föregångare är väl ändå inte så mycket att hetsa upp sig över...

Du missade effektiviteten. Kolla strömförbrukningen det talas om också, 50W TDP för Polaris 11 och 130W för Polaris 10. Skulle AMD, i detta fall, göra en GPU som matchar strömförbrukningen från dagens serie så skulle man få ett mycket snabbare kort.

Eller för den delen, klockar man ner de gamla korten så de matchar strömförbrukningen på Polaris 10 och 11 så hade dessa nya kort ännu lättare dragit ifrån.

Permalänk
Medlem

skulle 299$ vara önsketänkande? Jag tycker det låter dyrt. Innan ni dissar tanken, betänk följande:

Gtx 770 lanserades med samma prestanda som föregående toppkort (även Titan hunnit ut vid det laget och tagit tronen) för 399$.
Gtx970 slåss mot 780ti i prestanda och lanserades för 329$
Av ovanstående blir min förväntan att 1070 blir lika bra som 980ti och kostar 300-330$.

Skall AMD konkurrera med 1070 krävs minst samma prestanda till högst samma pris. De flesta rykten talar om lägre prestanda (390X/fury prestanda), så 300$ låtet inte som den kioskvältare som behövs i en värld där GP104 finns.

Sedan har ju AMDs Raja Koduri sagt att de tänker erbjuda "VR-prestanda" vid en helt ny prispunkt, vilkey antyder ett pris med lägre pris än 290/390/970, så även det talar för att 300$ är högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Dessa rykten, skulle ta dom med en stor näve salt!

Har en känsla av att en säck med vägsalt knappt räcker till detta.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du missade effektiviteten. Kolla strömförbrukningen det talas om också, 50W TDP för Polaris 11 och 130W för Polaris 10. Skulle AMD, i detta fall, göra en GPU som matchar strömförbrukningen från dagens serie så skulle man få ett mycket snabbare kort.

Eller för den delen, klockar man ner de gamla korten så de matchar strömförbrukningen på Polaris 10 och 11 så hade dessa nya kort ännu lättare dragit ifrån.

Mm, okej.
Känns ändå inte som att det är det folk sitter och hetsar upp sig över.
Befarar att Nvidia kommer släppa kort som är märkbart snabbare än AMD återigen. Åtminstone märkbart i grafer. Verkligheten är en annan sak.

Men visst är det glädjande om de lyckats göra en riktigt bra krets som har stor potential, det antar jag ger dem en hel del andrum inför framtiden.

Visa signatur

««« »»»