Permalänk

försäljning av lägenhet

Tjena!
Jag och min sambo äger en bostadsrätt, tillsammans med hennes föräldrar. Vi har stått för insats och dom för lånet. Vi äger alla 25%. Nu har min sambo velat avsluta relationen och jag tänkte ta smällen och säga upp mig och flytta till min hemstad, låta henne få köpa ut mig när hon har fast inkomst så hon endå har en stadig framtid. Under separationen har jag varit schysst från mitt håll. Hon däremot har inte varit det. Nu vill jag inte vara schysst längre och vill sälja lägenheten så vi står båda på samma startpunkt. Hon vill ju definitivt inte detta, hur fungerar det i praktiken. Jag menar lägger man ut den till försäljning så måste alla parter vara överens och acceptera tillsammans ett pris.. om hon då skulle strunta i alla bud och inte acceptera nåt form av pris som budare ger, kan hon då bo kvar i all evighet? Ett slags kryphål i detta att bo där permanent och jag får ingen upprättelse alls, och heller inte få den såld? Hennes föräldrar kommer nog garanterat stå på hennes sida. Man vill ju sitt barns bästa, även om kanske det inte alltid är rätt.

Permalänk
Medlem

Hon har två val.

Sälja lägenheten eller köpa ut dig, har hon inte råd att köpa ut dig så måste hon/ni sälja.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Men somsagt, hon har inte råd i detta skede, men hon har sagt att hon kommer tacka nej till alla bud, då alla som står på lägenheten måste vara eniga om köparen, kan detta dras ut på i all evighet då? Eftersom hennes föräldrar antagligen vill att hon också ska bo kvar i lägenheten.
@lowngcawt:

Permalänk

Kontakta en advokatbyrå.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hon har två val.

Sälja lägenheten eller köpa ut dig, har hon inte råd att köpa ut dig så måste hon/ni sälja.

Samt om de beslutar att köpa ut dig. Då skall det vara utifrån marknadsvärdet idag och inte vad ni köpte lägenheten för. Så ni bör då ta dit en eller ett par mäklare för att värdera lägenheten sedan tillsammans komma fram till vad ett vettigt accepterat slutpris hade varit. De skall då köpa ut din del på 25% från den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Man vill ju sitt barns bästa, även om kanske det inte alltid är rätt.

Sådär fungerar inte alla. Jag har lärt mig, och kommer lära mina barn, att man gör rätt för sig.
Klart som tusan att de ska köpa ut dig. Har du lobbat förslaget?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Men somsagt, hon har inte råd i detta skede, men hon har sagt att hon kommer tacka nej till alla bud, då alla som står på lägenheten måste vara eniga om köparen, kan detta dras ut på i all evighet då? Eftersom hennes föräldrar antagligen vill att hon också ska bo kvar i lägenheten.
@lowngcawt:

jag kan inte svara på hur det går till... men det funkar inte så som du är rädd för.
Det bästa och egentligen enda alternativet är att koppla in en jurist.
Prata med din bank, dom har jurister som hjälper dig i sådana ärenden.
Ni måste även skriva något annat dokument där ni är överens om vem som ska ha vad sen av alla era saker(kommer ej ihåg vad dokumentet heter just nu)

Permalänk
Medlem

Sambolagen. Ni kommer få dela allt 50% om inget annat är skrivit innan ni flyttade ihop.

Permalänk
Medlem

Hon vill inte sälja, hon vill inte köpa ut dig. Vill hon bo kvar med dig?

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du säger att ni alla äger 25% av bostaden så måste ni ha skrivit något avtal när den köptes som reglerar detta, annars är det nog Sambolagen, Sambolag (2003:376) som reglerar er bodelning, du bör kontakta en jurist för att reda ut det för det är troligen mer komplicerat än du tror vad gäller bostaden om ni inte avtalat om hur den ska behandlas redan när ni köpte den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan begära en bodelning, hon har inget val för att ta sig runt det i slutändan så blir hon TVUNGEN att antingen köpa ut dig eller sälja bostaden.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@natasamunrah:

Hej

Tyvärr så får du inte sälja den utan hennes samtycke.
Enligt §23 punkt i i sambolagen så står det följande :
23 § En sambo får inte utan den andra sambons samtycke
1. avhända sig, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta en bostad som utgör samboegendom eller som den andra sambon kan få rätt att överta enligt 22 §,

du kan läsa om ett liknande fall på Lawline : Stopp av försäljning av lägenhet

Ps. du kan ringa till Lawline, de är bra att prata med och de är gratis. Så kan du få råd med hur du ska göra.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare, kontakta jurist som kan ge dig råd hur du ska gå till väga.
Allt för många krigar och bråkar i separationer istället för att göra rätt för sig och gå vidare i livet.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

@natasamunrah: Även om hon/hennes föräldrar betalt allt (100%) så har du rätt till 50% (inte 25%) av lägenheten.
Se här: http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@natasamunrah: Även om hon/hennes föräldrar betalt allt (100%) så har du rätt till 50% (inte 25%) av lägenheten.
Se här: http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

Inte så det fungerar, du delar lika på det som är köpt till lägenheten tillsammans. Han kan inte ställa krav på hennes föräldrar och deras ägodelar. Detta ingår inte i sambolagen då hon enbart äger 25%.

Permalänk

Det spelar ingen roll vem som står för lånen. Föräldrarna har inget med bostaden att göra om de inte bor där.
Om ni inte kommer överens om värdet och hur bodelningen ska se ut, som du beskriver, så får du skicka in en "ansökan om bodelningsförrättare för Sambos" till din tingsrätt. Det kostar 900 kronor.

Permalänk
Medlem

@Tino: Om han och hans flickvän står som ägare på kontraktet så är det så som jag skrev, om föräldrarna står med på kontraktet så är det som du säger.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Vill egentligen inte bråka om nånting, men funderar på att prata med hennes föräldrar om varför, vi har ganska god kontakt.
@MoNkeY-05:

Permalänk

Vi står alla 4 på kontraktet och alla 4 är delägare i bostaden.
@xpanterx:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tino:

Inte så det fungerar, du delar lika på det som är köpt till lägenheten tillsammans. Han kan inte ställa krav på hennes föräldrar och deras ägodelar. Detta ingår inte i sambolagen då hon enbart äger 25%.

Det är sällan så enkelt, förmodligen så står inte föräldrarna med på avtalet för bostadsrätten utan de är kanske låneborgenärer, jag köpte en lägenhet där "ägarna" också trodde saker men juridiskt var det inte alls så det verkligen låg till med ägarförhållandena, nu blev det inga problem eftersom alla var överens och säljaren/na skulle köpa hus i stället, men de såg till att upprätta juridiskt korrekta avtal om ägarförhållandena på huset när de insåg att hade haft helt fel uppfattning om vem som ägt lägenheten juridiskt set och de konsekvenser det kunnat få om de hamnat i en tvist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av natasamunrah:

Vi står alla 4 på kontraktet och alla 4 är delägare i bostaden.
@xpanterx:

Ni är alltså fyra sammanboende ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Ni är alltså fyra sammanboende ?

Du kan äga en bostad utan att bo där.

Permalänk

Vi har skrivit kontrakt som säger följande:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Vad allt detta betyder vet jag faktiskt inte.
@xpanterx:

Permalänk

Nej hennes föräldrar bor på annan ort.
@SoilBleed:

Permalänk
Skrivet av Tino:

Du kan äga en bostad utan att bo där.

Jag var ironisk eftersom det förmodligen inte rör sig om incest osv.

Man kan äga en bostad utan att bo där men då är det ett hyresavtal som har upprättats i TS fall. Och det har han inte beskrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Vi har skrivit kontrakt som säger följande:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Vad allt detta betyder vet jag faktiskt inte.
@xpanterx:

Nu börjar vi komma in på delar där en advokat är bra. men om jag skall spekulera så innebär det att delar ni har köpt inte skall delas lika, utan den som har köpt det har ägarrätt oavsätt om det används tillsammans, tänk soffa, tv, bord eller liknande.

Detta bör dock inte stoppa dig för att får ut din andel av lägenheten i pengar. Så hon bör därmed fortfarande köpa ut dig.

Permalänk

Somsagt, vi har detta kontraktet:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av natasamunrah:

Vi har skrivit kontrakt som säger följande:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Vad allt detta betyder vet jag faktiskt inte.
@xpanterx:

Det borde innebära att du kan begära att bostaden säljs såvida det inte finns bra skäl som talar emot det.

6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd.
Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag var ironisk eftersom det förmodligen inte rör sig om incest osv.

Man kan äga en bostad utan att bo där men då är det ett hyresavtal som har upprättats i TS fall. Och det har han inte beskrivit.

Känns som att vi redan är ute på hal mark med att personer inte läser tidigare inlägg, spekulerar och får det att låta som de vet sen lägga in ironi på detta är inte det smartaste, tror OP är tillräckligt förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Somsagt, vi har detta kontraktet:
"Vi Jonas XXX och Sara XXX, som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden, avtalar härmed att reglerna om bodelning i sambolagen (2003:376) inte skall gälla mellan oss. Detta innebär att båda parter från dagens datum saknar rätt att begära bodelning oavsett anledning till varför bodelningsreglerna i sambolagen akualiseras. Avtalet gäller både för den gemensamt bruk anskaffade bostaden samt för det gemensamt bruk anskaffade bohaget.
Vi är medvetna om att den egendom vi gemensamt anskaffar innehar vi med samäganderätt. Andel i samägd egendom är i förhållande till insatt kapital om inte annat särskilt överenskommes skriftligen. I övrigt tillämpas samäganderättslagen (1904:48) på sådan egendom."

Tolkar detta som du då faller tillbaka på äganderätten i lägenheten (25%). Med andra ord som om ni skulle vara 4 kompisar som ägde något ihop och en som vill bli utköpt. Som andra skriver så går det nog att tvinga fram en lösning i tinget. Bäst är att prata med hennes föräldrar och att dom löser ut dig. Låter ju som de inte är omöjliga att ha med att göra. Gör det bara till marknadspris och inte vad du lagt i insats.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro