Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur tror du att det går till annars?

Det är just mer eller mindre defekta kretsar som inte klockar lika högt som blir lägre modeller. Produktionskostnaden på kislet kan t.o.m. vara högre på ett billigare kort, eftersom man måste efterbearbeta det mer.

Jo jag vet hur binning brukar fungera.
Men 4 bins för 2 olika grafikkort känns lite overkill o lite mjölkning av konsumenterna.

Man kan nästan betta på att folk kommer gå efter prestandasiffror för fondury kort och låssas som att ett "vanligt" är lika bra, när det ena kanske når 3-400mhz högre.
Om 1070 fondury överklockat blir snabbare än ett vanligt 1080, så blir ju 1080 en rätt överflödig produkt med.

Permalänk
Medlem

Jag är mera intresserad över prestandan i 4K och funktionen av DP 1.3 med stöd för 4K upp till 120Hz.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Om 1070 fondury överklockat blir snabbare än ett vanligt 1080, så blir ju 1080 en rätt överflödig produkt med.

Du menar ungefär som när folk klockade upp 970, några dagar efter release, till att vara lika snabba som 980?

Det är nog som sagt ingen högoddsare att denna generation kommer uppvisa små skillnaden mellan 1070 och 1080.

Permalänk
Medlem

Det får fasen bli ett 1070 till BF1 då

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar ungefär som när folk klockade upp 970, några dagar efter release, till att vara lika snabba som 980?

Det är nog som sagt ingen högoddsare att denna generation kommer uppvisa små skillnaden mellan 1070 och 1080.

Jo men dom 980 Gpuerna kom ju inte från andrasorteringen heller och gick att klocka i sin tur

Men vi ser väll vars de landar, 1070/80 i referens när nog så bra anyway, och oavsett hur hårt man klockar 1080 är inte gp100(1080ti) hotat, ska till många mhz innan 1080 når 21 Tflops, och det är väll ändå den vi sitter och väntar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, WoW är ju inte det mest GPU-krävande men visst ett GTX 670 kanske är lite väl svagt vid riktigt actionpackade raids.

För din dams skull så skulla jag nog ändå ge henne GTX 670't och köpa ett begagnat R9 390 här på marknaden kanske?
De lär väl gå för runt 1500kr inom kort

Mitt 980 är inte ens i närheten av att kunna dra runt WoW i 2560*1600 med den AA jag vill ha, måste nöja mig med FXAA för att få 60FPS överallt.
Tror inte att 1080 klarar det heller, ens om det hamnar på 50% bättre prestanda.
Möjligen om dom gjort några optimeringar för att snabba upp AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

I USA så ger tillverkare inte priserna inkl moms, då momsen i USA varierar mellan de olika delstaterna.
Och så drar AMD kort mer ström, ger mer värmeutveckling och mer ljudliga. Fram tills AMD får ner strömförbrukningen, ner med tempen, upp med prestandan, ner med ljudnivån så går de helt bort.

märks att du avskyr amd med hur du skriver. men om du hade haft koll på polaris så har dom uppgett att strömförbrukningen skulle gå ned med 50% och det ger därför mindre värmeutveckling och därför mindre ljudnivå.
men när nvidia var den som drog mest ström och amd drog nästan hälften av vad nvidia gjorde, då brydde sig ingen. därför har dom ökat, men nu gnäller folk över det istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det stämmer inte riktigt, 970 pendlar fortfarande mellan 3200-3700. ( senaste veckorna undantaget) Tror det enda som kan sänka priset på Pascal är om Polaris lyckas konkurrera.

Det lite oroväckade är ju att AMD har sagt (någonstans) att Polaris ska rikta sig till mellanklass, och att Fury fortfarande ska vara "Enthusiast-class", vilket ju med Nvidias presentation av 1080/1070 känns lite löjligt. En del källor talar om Polaris 10 prestanda "i närheten av" TitanX för 329dollar, men jag får fortfarande inte ihop det, blir ju väl trångt då i det segmentet?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det jobbiga är att nVidia äger rätt mycket av AMDs aktier och kan tvinga AMD att släppa saker efter nVidia t.ex.

Är inte det olagligt i konkurrens syfte?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Blir definitivt att vänta på 1080 TI modellen den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det lite oroväckade är ju att AMD har sagt (någonstans) att Polaris ska rikta sig till mellanklass, och att Fury fortfarande ska vara "Enthusiast-class", vilket ju med Nvidias presentation av 1080/1070 känns lite löjligt. En del källor talar om Polaris 10 prestanda "i närheten av" TitanX för 329dollar, men jag får fortfarande inte ihop det, blir ju väl trångt då i det segmentet?

Jo, men jag tror inte det ryktet stämmer. Om 1070 presterar bättre än 980ti så presterar det också bättre än Fury X. Nämnvärt är också att mellanklass-korten släpps alltid först, sen släpps "XXXti"-versionerna. AMD har aldrig släppt high-end kort som nvidia har gjort, förmodligen för att de tjänar mest på mellanklass-korten.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera från ett 690, ska bli riktigt soft att slippa den massiva vramflaskhalsen

Permalänk
Avstängd

Går det att se om livepresentationen från i morse? Fattar mig inte på Twitch

*Edit* - NVM hitta

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Bara att sitta lugnt i båten tills november då förmodligen 1080 Ti släpps med GP100.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Hur du än vrider och vänder är det smartast att sälja ditt 970 nu. 490x kommer knappast ha sämre prestanda än Fury X.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog rätt ang 970. Enligt AMD så kommer 490X prestera som ett 980Ti, så att det presterar bättre än ett Fury X kan vi definitivt räkna med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Enligt Nvidias jämförelse här, så är skillnaden endast en ökning med 60-70% för 1080 jämfört med 980 i icke-VR.
(de två titlar de valt att ta med i jämförelsen får vi väl anta är de som visat störst skillnad mellan 980 och 1080).

http://i.imgur.com/sHH3zLH.png

Så 1080 vs 980Ti ger väl i så fall runt 30-40% prestandaförbättring (icke-VR)?

länk

Ok i DX 12 är 1080endast marginellt snabbare än 980TI. Betyder det att Nvidia kommer att försöka bromsa utvecklingen av DX12

Fult av Nvidia att jämföra 980 (ej TI) mot GTX 1080 på första bilden lätt att bli lurad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Möjligt att korten är såpass bra i syntetiska applikationer och dylikt.

De specifierar ju inte direkt några tester.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Det står att releasen för 1070 ska vara 10:e Juni, gäller detta Sverige också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddie124:

Det står att releasen för 1070 ska vara 10:e Juni, gäller detta Sverige också?

Eftersom han säger "worldwide" i streamen så antar jag att Sverige ingår där.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hmm, lite småfult de där med foundury scammen dock.

Känns som att dom binnat upp 1080 i två högar, en med chip som når över 2.1Ghz och en som inte gör det, och tar extra betalt om man vill ha från den finare tunnan.

Tänk på att det tagit flera år och miljarder dollar att utveckla dessa.. så någon form av vinst vill nog företaget ha

Känns som det blir ett 1080 kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skrubban:

En fråga...
Är inte Tesla GP100 en Pascal arkitektur ?

Ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det jobbiga är att nVidia äger rätt mycket av AMDs aktier och kan tvinga AMD att släppa saker efter nVidia t.ex.

Källa på att Nvidia äger "rätt mkt AMD aktier"? Jag har sökt runt men kan då inte hitta någon som säger det. Dessutom krävs det en hel del mer än att äga aktier för att ha stort inflytande på ett bolag, inklusive i detta fall "styra" AMD att släppa saker efter Nvidia.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

märks att du avskyr amd med hur du skriver. men om du hade haft koll på polaris så har dom uppgett att strömförbrukningen skulle gå ned med 50% och det ger därför mindre värmeutveckling och därför mindre ljudnivå.
men när nvidia var den som drog mest ström och amd drog nästan hälften av vad nvidia gjorde, då brydde sig ingen. därför har dom ökat, men nu gnäller folk över det istället

Nej det kan du inte märka, för det är bara sanningen jag skrev.
Skulle köra AMD om de levererade samma prestanda som Nvidia gör, till samma eller lägre strömåtgång/ljudnivå/värmeutveckling.
Och vart i texten så skrev jag att det var om kommande arkitektur?
Jag har inte sagt något om vad AMD kanske kommer med, eller hur de står sig, utan en jämförelse med idag.
"Och så drar AMD kort mer ström, ger mer värmeutveckling och mer ljudliga. Fram tills AMD får ner strömförbrukningen, ner med tempen, upp med prestandan, ner med ljudnivån så går de helt bort."

Men du kanske missade "Fram tills AMD...........(förkortat) så går de helt bort.".
I dagsläget så är AMD långt efter, både på prestanda/strömåtgång/ljudnivå/värmeutveckling mot vad Nvidia är, precis samma som de är mot Intel på cpuer. Det finns anledning till varför Nvidia och Intel har majoriteten av marknaden de är på, för att de helt enkelt levererar bästa produkterna till kunderna.

Skrivet av Lengab:

Är inte det olagligt i konkurrens syfte?

Det är därför AMD aldrig kommer köpas upp av Intel eller Nvidia, för att det är för få konkurrenter på marknaden för att det ska tillåtas. Och som du såg på länken så är inte Nvidia med i ägandet i AMD ( i varje fall inte så de skulle kunna påverka några beslut, för då krävs det högre % ägande) än vad de skulle ha om de ens kom med i listan.

Dock så var det ett aprilskämt för några år sedan där de skojade om att Nvidia köpte/investerade i AMD, vilket som sagt var ett skämt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Eftersom han säger "worldwide" i streamen så antar jag att Sverige ingår där.

Ah, okey. har inte sett streamen. Huehue

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det blir någon '490X' nu i sommar utan ett 480X som kanske kan prestera som 1070 i DX12/VR. Mer tveksam om de kan konkurrera i DX11. 1070 räknas förresten som 'High-End' och AMD kallade Polaris för Entry respektive Mainstream så bli bara inte besvikna om Polaris 10 inte riktigt når upp till 1070 för att inte tala om 1080 som vissa här hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

GTX 1080 blev dyrare än väntat, undrar hur priserna kommer justeras när 1080Ti släpps.

Med tanke på hur liten kretsen faktiskt är känns det som att det finns rätt stora marginaler.

Det lär inte komma ett 1080Ti om inte AMDs kort är snabbare. Ti brukar komma först när den stora kretsen kommer, så nästa år kan du vänta dig ett 2080Ti. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det lär inte komma ett 1080Ti om inte AMDs kort är snabbare. Ti brukar komma först när den stora kretsen kommer, så nästa år kan du vänta dig ett 2080Ti. 😊

"1080Ti" som är stora GP200 med HBM2 är väl i princip bekräftat att det ska komma runt årsskiftet?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Tror både nVidia och AMD kommer med riktiga monster med HBM2 minnen i slutet av året/början av nästa år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Om referenskorten släpps i slutet av Maj, när tror ni vi kan räkna med att det dyker upp kort från tredjeparts tillverkare? Minns inte hur långt glapp det var vid 980 releasen.

...tar gärna ett EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0 tack!

Jag antar att Nvidia redan skickat ut kort till recensenter och dyligt folk, någon som har hört nått om när deras NDA går ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det kan du inte märka, för det är bara sanningen jag skrev.
Skulle köra AMD om de levererade samma prestanda som Nvidia gör, till samma eller lägre strömåtgång/ljudnivå/värmeutveckling.
Och vart i texten så skrev jag att det var om kommande arkitektur?
Jag har inte sagt något om vad AMD kanske kommer med, eller hur de står sig, utan en jämförelse med idag.
"Och så drar AMD kort mer ström, ger mer värmeutveckling och mer ljudliga. Fram tills AMD får ner strömförbrukningen, ner med tempen, upp med prestandan, ner med ljudnivån så går de helt bort."

Men du kanske missade "Fram tills AMD...........(förkortat) så går de helt bort.".
I dagsläget så är AMD långt efter, både på prestanda/strömåtgång/ljudnivå/värmeutveckling mot vad Nvidia är, precis samma som de är mot Intel på cpuer. Det finns anledning till varför Nvidia och Intel har majoriteten av marknaden de är på, för att de helt enkelt levererar bästa produkterna till kunderna.

varför skriver du det i en tråd som handlar om next gen då? klart vi snackar om nextgen när tråden handlar om 1070 och 1080.
nej, amd har bättre prestanda än nvidia har idag om du endast räknar fps per krona. bevis på detta är tex: http://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-devil-r9-390x,...
dom låter mer, drar mer ström och har mer värmeutveckling ja. men än en gång, detta är en tråd om nextgen, inte lastgen.
jämför 970 emot 390 i en annan tråd. eller håll dig till 1070/1080 som denna tråd handlar om

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!