Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem

Mitt 280x duger i de flesta spel i 1080p. Billigast att inte vara så kräsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

AMD har ett kort som Nvidia inte har slagit än, R9 Nano. Den är inte billig men den prestandan i det formatet och med den strömförbrukningen är svårslagen.

För att det är en stor, lågt klockad krets (samma krets som Fury X). Klocka ner Titan X eller 980 Ti till samma prestanda och strömförbrukningen kommer sannolikt att nå Nano-nivåer.
T.ex. 980 har dubbla antalet shaders, TMUs och ROPs mot 960, presterar 85% bättre enligt Sweclockers men drar endast 37,5% mera enligt TDP. Sänker man prestandan till 960-nivå så kommer nog förbrukningen att sjunka under 960:s förbrukning. Har något att göra med läckage.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Doom med ett GTX 1080 och Vulkan API når 200fps
https://www.youtube.com/watch?v=5T_zaNqAqzY

Nvidia GTX 1080 vs GTX 980 Ti: 2K Test GPU Performance Comparison in Batman Arkham Knight

http://www.techpowerup.com/forums/threads/an-epic-fury-x-revi...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Köpte det Augusti 2012, runt 4 månader efter det släpptes, så absolut hade du rätt i att jag inte köpte den precis efter det släpptes. Men jag betalade 4395kr för det och det var dessutom ett kort med Twin Frozr-kylare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1185897
Om du zoomar ut i prisutvecklings-diagrammet så ser du att ett GTX 680 med referenskylare kostade när det släpptes omkr 4700kr.

Och 4700kr är fortfarande mindre än de 6100kr(+/- nån hundring) som GTX 1080 sägs ska kosta

Ni gör det klassiska misstaget att glömma valutaeffekter.

I augusti 2012 låg 1 USD på 6.6 SEK mot dagens 8.14 SEK

För att visa räknar vi om:

680(Augusti 2012) = 4700SEK/6.6 = 712USD
1080 = 599USD + moms 25% = 748.75USD

Lägg därtill inflation och vi är bra nära samma pris i dollar.

Nu är visserligen priset annorlunda på den nordiska marknaden generellt vilket är lite tråkigt.
Hoppas att priset kan gå ner något när AMD kontrar

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Jag tror inte amd kan förändra på så mycket innan deras egna lansering nu, de har med högsta sannolikhet redan en färdig krets.

Tror faktiskt inte dom behöver ändra speciellt mycket, även polaris 10 ska vara snabbare än 980ti och till väldig mycket lägre kostnad iom en mindre krets än gp104.
Och efter min sidogradering med försäljning av ett 7970 och byte till ett 970+500 med det andra kan jag inte annan en att konstatera att drivrutins snacket som varit ganska snedvridet.

7970x2 alt. x1 funkar fin fint oavsett drivrutin, gtx970.... not so much är nere på 362.00 för att ens få en avsaknad av bluescreens/display driver dont repsond... och då har jag forfarande lite problem med spel som stänger ner sig titt som tatt. (nytt w10 då jag inte ens fick kortet att funka vid direkt byte. Även provat klocka ner processorn till stock för att se om nvidia förde med sig instabilitet där)

Men ska bli kul att se vad gtx1080 retail presetarar och inte bara deras special edition som kommer släppas först även om jag tror att polaris 10 kommer bli min uppgradering då jag nu fått sett nutiden av fanboyismens blundande av problem i w10 för nvidia

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ni gör det klassiska misstaget att glömma valutaeffekter.

I augusti 2012 låg 1 USD på 6.6 SEK mot dagens 8.14 SEK

För att visa räknar vi om:

680(Augusti 2012) = 4700SEK/6.6 = 712USD
1080 = 599USD + moms 25% = 748.75USD

Lägg därtill inflation och vi är bra nära samma pris i dollar.

Nu är visserligen priset annorlunda på den nordiska marknaden generellt vilket är lite tråkigt.
Hoppas att priset kan gå ner något när AMD kontrar

Absolut, men nu enligt lite research jag har kollat så var ju dollarpriset på GTX 680 499$ Så 100$ skillnad mellan ett flaggskeppskort 2012 och flaggskeppskort 2016. Men det är väl som en tidigare forumit skrev, dyrare tillverkningskostnader. Då snackar vi inte några förändringar i valutakurser osv, det är inte intressant här. GTX 1080 är dyrare än vad GTX 680 var då

Rätta mig jättegärna om jag haft fel nu. Vill bara ha lite koll

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

DX12

ett 980TI är mer än 50%snabbare än 980 i dx 12 http://www.legitreviews.com/rise-of-the-tomb-raider-pc-game-b...

Detta betyder att 1080 levererar marginellt bättre än 980TI är du nöjd med den siffran så är det ok men jag tycker det är dåligt.

Prestandarden i DX11 är ointressant då det är spel med mycket ögongodis påslaget man vill åt när man köper topp kort.

Din länk hade ett extremt överklockat 980 ti mot vanliga Fury X och 980. Fury X och referens 980 ti har snarlika prestanda.1080s referens prestanda är betydligt högre än 980ti referens, särskilt märkbart i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

För att det är en stor, lågt klockad krets (samma krets som Fury X). Klocka ner Titan X eller 980 Ti till samma prestanda och strömförbrukningen kommer sannolikt att nå Nano-nivåer.

Nano skalar dock också extremt bra med underklockning, har en miningrigg med 3st Nano jag kör i 940MHz med -100MV och hela riggen drar 410W från väggen. Då ska tilläggas att det är ethereum jag minar och den algon belastar korten i runda slängar lika hårt som modärna spel.

Sen skalar också Nano riktigt bra åt det andra hållet om man kyler det tillräckligt, kör ytterligare ett nano som är vattenkylt i 1070MHz och har aldrig sett det sänka core clock med 50%+ powerlimit (förutom om man drar igång något som t.ex furmark).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Fast han har en liiiten poäng där. Jag minns att jag betalade omkring 4500kr för mitt GTX 680 när det var nytt. Detta att jämföra med de 6000kr som de tar för ett GTX 1080. Båda korten är det absoluta flaggskeppskortet för sin tid och bör därefter ligga på ungefär samma prisnivå. Jag vill även minnas att ett GTX 670 kostade runt 3000kr, vilket också är mer än de GTX 1070 kostar.

Så ja, antingen så har nvidia blivit dyrare, eller så har grafikkorten i allmänt blivit dyrare. Jag har ingen jättekoll på AMD så där kan jag inte säga så mycket.

Har med växelkursen att göra och inget annat. Priset i dollar har inte direkt skiljt sig så överdrivet mellan olika generationer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Saxat från Anandtech:
GP104 will use new version of SLI, dubbed SLI HB (High Bandwidth)
Finally, not touched upon in NVIDIA’s initial presentation is that GP104 will use a newer version of NVIDIA’s SLI technology. Dubbed SLI HB (High Bandwidth), SLI HB will double the amount of memory bandwidth available between paired cards. At the same time this change will require a new SLI HB bridge, presumably to be compliant with the tighter signal integrity requirements a higher bandwidth link would require.

Så från 1GB/s -> 2GB/s? Undrar fortfarande om det ens behövs en SLI brygga egentligen... Med tanke på att PCI-E 3.0 har 15.75 GB/s och ~7.9 GB/s för 16 respektive 8 kanaler. Nuvarande kort verkar ju inte se någon större prestanda skillnad mellan 8 och 16 banor för spel, och det är bara för spel SLI bryggan går att använda ändå. Dx12/Vulkan verkar ju inte ens kunna använda SLI bryggan om inte nvidia ändrar något rejält så har rätt svårt att se att detta behövs. Skulle mycket hellre sätt att de hellre dumpar SLI bryggan helt.

Kommer det även komma NVLink till konsumenter så faller ju behovet ännu mer. Jag vet inte, känns nästan som om de uppgraderar den för att överargumentera mot multi-GPU med AMD kort, givetvis är det bara en vild gissning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har med växelkursen att göra och inget annat. Priset i dollar har inte direkt skiljt sig så överdrivet mellan olika generationer.

läs mitt senaste inlägg i tråden

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

Nu ligger bollen hos AMD, tänker vissa ??? De har ju sagt att de INTE kommer ge sig på high end kort fram till 2017 eller har man missat något? Jo, de har ju Radeon Pro Duo för 15 papp.

The New King är GTX 1080 just nu... That's it period. (Finns inget som slår än.)

AMD kontrar med Polaris 10 som kommer vara jämförbart med Fury X/980Ti men för halva priset och med mycket bättre strömförsörjning... för de som gillar det säger jag bara... KÖP.

Kommer bli kul att se om det verkligen stämmer.
Tills dess kan man, om man vill ha det bästa, "bara" kunna nöja sig med 1080 detta år.

Kanske släpps 1080Ti till julen annars Q1 2017 med en GP100 eller en GP102 och AMD kontrar med deras Vega 10.

Nvidia kommer släppa GP104-150 också detta år som kommer enligt rykten prestera som GTX 980Ti men med namnet 1060Ti... rykten säger att detta kort kommer köra med 6GB G5 minnen och säljas till ett mycket bra pris...senare i år.

1060 (GP106) - Polaris 10/11 (470X/480)
1060 Ti (GP104-150) - Polaris 10 (480X/490)
1070 (GP104-200) - Polaris 10 (490X)
1080 (GP104-400) - Vi får se... ?
1080 Ti (GP102) - Vega 10
Titan 10/PX (GP100) - Vi får se..?

OBS: Ta allt detta med en nypa salt nu...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Nu ligger bollen hos AMD, tänker vissa ??? [i]De har ju sagt att de INTE kommer ge sig på high end kort fram till 2017 eller har man missat något?

Bortsett från priset så är inte 1080 ett high end kort heller, nästa år när Nvidia har lanserat hela produktstacken för 16nm kommer 1080 förmodligen endast kvalificera sig som ett mid-range kort. Se t.ex vart GTX 680 (770) positionerade sig när 780/780 ti var ute och hela kepler serien hade lanserats.

Permalänk
Medlem

1080 vs 680

Clock Speeds 1080 680 GPU Clock: 1607 MHz GPU Clock: 1006 MHz Boost Clock: 1733 MHz Boost Clock: 1058 MHz Memory Clock: 2500 MHz Memory Clock: 1502 MHz 10000 MHz effective 6008 MHz effective Memory Memory Size: 8192 MB Memory Size: 2048 MB Memory Type: GDDR5X Memory Type: GDDR5 Memory Bus: 256 bit Memory Bus: 256 bit Bandwidth: 320 GB/s Bandwidth: 192.3 GB/s Render Config Shading Units: 2560 Shading Units: 1536 TMUs: 160 TMUs: 128 ROPs: 80 ROPs: 32 SM Count: 40 SMX Count: 8 Pixel Rate: 128.6 GPixel/s Pixel Rate: 32.2 GPixel/s Texture Rate: 257.1 GTexel/s Texture Rate: 128.8 GTexel/s Floating-point : 8,228 GFLOPS Floating-point : 3,090.4 GFLOPS Board Design TDP: 180 W TDP: 195 W

Sitter på ett 680 och tänkte jämföra lite siffror, det mesta har dubblats på fyra år, så det är väl läge att uppgradera snart.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

God morgon, gott folk.

Jag undrar om någon kan klargöra om GTX1080 faktiskt är fulla GP104 eller ej. Kommer det ett GTX1080Ti framöver eller inte? - Det avgör nämligen om jag kommer köpa denna pärla.

Ni får ursäkta om jag framstår trögfattad, men jag har läst både det ena och det andra om att 1080 skulle vara den fullstora kretsen. Därav frågan.

Mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Det ligger ju i sakens natur att det inte kommer att hålla i fyra år. Finns det prestandautrymme kommer utvecklarna att kliva upp ett eller flera steg i sina systemkrav och du kommer automatiskt åter hamna i en cykel på cirka 2 år innan kortet är utdaterat. Det är en konstant. Utrymme för de som skapar spelen att uppgradera själva mjukvaran som använder sig av korten finns alltid. De styrs nämligen till stor del av vad konsumenterna har för hårdvara. Ett förenklat exempel är bara hur PlayStation 4:s underlägsna prestanda fick The Witcher 3 till PC att landa långt under sin grafikmässiga potential.

Sorry.

Men, se det så här: 4000kr uppdelat på 24 månader är ungefär 170kr i månaden. Det är tre öl på en nattklubb i en större svensk stad. Forfarande för dyrt?

Jag kanske tänker fel men om man köper 1080 för att spela på 1080p upplösning då lär det ju garanterat hålla 4år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då får du nog visa upp siffror på det. (Det skulle aldrig tillåtas av myndigheterna då det bara finns 2 konkurrenter på marknaden, lika så att Intel inte skulle få köpa upp AMD).
För övrigt så kan du se att Nvidia inte finns med som ägare:
https://finance.yahoo.com/q/mh?s=AMD+Major+Holders
Deras iMac kör ju dock inte DP internt

Å på den länken som du skickar med så ser man klart att Vanguard och Blackrock är stora ägare i både AMD å Nvidia..trodde du verkligen att Nvidia skulle vara den legala ägaren av aktieposter i ett konkurrerande företag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kommer 1080 nå samma vägg ?http://www.techpowerup.com/forums/threads/an-epic-fury-x-review-quad-fury-x-vs-quad-titan-x.214231/

1) Hur skall vi veta det nu?

2) Titan X setup'n har med stor sannolikhet klockat ner sig rejält på grund av värme.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Србо:

Din länk hade ett extremt överklockat 980 ti mot vanliga Fury X och 980. Fury X och referens 980 ti har snarlika prestanda.1080s referens prestanda är betydligt högre än 980ti referens, särskilt märkbart i 4k.

Kolla länken igen, inget av korten är överklockade utan de kör på den klockfrekvens de har ur kartong. Alla kort utom Fury-serien kör högre frekvenser än deras referensvärde i den länken, men det är så man rimligen borde testa grafikkort då i princip alla kort som säljs idag är "fabriksöverklockade".

Just för 980Ti och lite mindre del 970 blir det väldigt skevt att jämföra med referensmodellerna då de modeller folk faktiskt köper är 10-20 % snabbare p.g.a. eftermarknadskylare och högre klockor. Finns lite som tyder på att detta kanske blir än värre med 1000-serien om den nu klockar så väl som Nvidia hintar om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hur fanken lyckas nvidia få upp frekvensen så brutalt högt??!

vad är det som gör det möjligt inom deras arkitektur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Nu ligger bollen hos AMD, tänker vissa ??? De har ju sagt att de INTE kommer ge sig på high end kort fram till 2017 eller har man missat något? Jo, de har ju Radeon Pro Duo för 15 papp.

The New King är GTX 1080 just nu... That's it period. (Finns inget som slår än.)

AMD kontrar med Polaris 10 som kommer vara jämförbart med Fury X/980Ti men för halva priset och med mycket bättre strömförsörjning... för de som gillar det säger jag bara... KÖP.

Kommer bli kul att se om det verkligen stämmer.
Tills dess kan man, om man vill ha det bästa, "bara" kunna nöja sig med 1080 detta år.

Kanske släpps 1080Ti till julen annars Q1 2017 med en GP100 eller en GP102 och AMD kontrar med deras Vega 10.

Nvidia kommer släppa GP104-150 också detta år som kommer enligt rykten prestera som GTX 980Ti men med namnet 1060Ti... rykten säger att detta kort kommer köra med 6GB G5 minnen och säljas till ett mycket bra pris...senare i år.

1060 (GP106) - Polaris 10/11 (470X/480)
1060 Ti (GP104-150) - Polaris 10 (480X/490)
1070 (GP104-200) - Polaris 10 (490X)
1080 (GP104-400) - Vi får se... ?
1080 Ti (GP102) - Vega 10
Titan 10/PX (GP100) - Vi får se..?

OBS: Ta allt detta med en nypa salt nu...

MVH

Med stor sannolikhet är det fortfarande Radeon Pro Duo som är king, såvida man inte bara jämför singel-gpu kort.
Det skall enligt AMD (har inte sett några tester själv) vara 50% kraftfullare än GTX 980ti i spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Det är dags

Jag kör idag ett par GTX780 som jag köpte vid release för tre år sedan. Setupen har ända fram tills drivrutinerna som löste värmeproblemen i höstas varit strulig utav helsike. Sen kom strulet med drivrutinerna som krävdes för Division och instabiliteten kom i viss mån tillbaka. Korten behövdes 2013 för att kunna hantera tre skärmar, men det har varit en plåga med krascher, oväntat låga framerates och ständigt dessa "just detta spel har lite strul med SLI".

Det nya 1080-kortet (särskilt då ett klockat foundry) verkar super för att pensionera de tidigare korten då det helt klart verkar prestera mer än 100% bättre än 780-vanilj och jag då slipper "SLI-skatten". Jag räknar med betydligt mer pålitliga framerates. Den enda grejjen som måste kollas är att kortet klarar att driva de tre skärmarna som har DVI-ingångar via converters från DP, samtidigt som en Vive är inkopplad på HDMI.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Så från 1GB/s -> 2GB/s? Undrar fortfarande om det ens behövs en SLI brygga egentligen... Med tanke på att PCI-E 3.0 har 15.75 GB/s och ~7.9 GB/s för 16 respektive 8 kanaler. Nuvarande kort verkar ju inte se någon större prestanda skillnad mellan 8 och 16 banor för spel, och det är bara för spel SLI bryggan går att använda ändå. Dx12/Vulkan verkar ju inte ens kunna använda SLI bryggan om inte nvidia ändrar något rejält så har rätt svårt att se att detta behövs. Skulle mycket hellre sätt att de hellre dumpar SLI bryggan helt.

Kommer det även komma NVLink till konsumenter så faller ju behovet ännu mer. Jag vet inte, känns nästan som om de uppgraderar den för att överargumentera mot multi-GPU med AMD kort, givetvis är det bara en vild gissning.

Lär ju inte göra som amd nvlink är för deras business klass. Inte heller verkar dessa bryr sig om att stödja adaptive-sync, utan fortsätter låsa in kunder (nu med DX 12 är det viktigare än någonsin att se till att tekniker bli populära, se t.ex avsaknad av stöd för dubbla kort).

Sen finns ju nackdelen att bryggan inte håller så länge (om man tar ur och sätter dit den igen, för swec testarna verkar den hålla för rätt få avtagningar).

Får hoppas amd går bra krets nu, vist laptops är riktigt viktiga. Amd har inte haft tillräckligt strömsnål gpu tidigare , så man får hoppas på bättre utbud nu.

Men många företag är fast i Intel träsket (för dessa kör ju det som fungerar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Trevligt att se! Då kan jag förmodligen sälja mitt GTX980 Ti för 3000kr och köpa ett GTX 1080

Eller vänta till dess att GTX1080Ti släpps (årsskiftet?).

För mig blir det kanske Vega och Zen i början av nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Nvidia GTX 1080 vs GTX 980 Ti: 2K Test GPU Performance Comparison in Batman Arkham Knight

http://www.techpowerup.com/forums/threads/an-epic-fury-x-revi...

Jul 11, 2015 at 9:52 PM

Jag har 4x Fury X och det är galet skillnad idag vs då!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Håller huvudet kallt och väntar till GP100.

Om kan tänka sig att vänta typ 6 månader är det säkert smartast.

Man undrar ju lite vad HBM2 tillför i prestanda sen ihop med GP100, antagligen rätt mycket?

Permalänk
Medlem

Hmm Jen-Hsun Huang säger här "twice the performance of the Titan X", jag undrar vilken del han menar är det. VR-delen? Han säger samtidigt att 1070 versionen är snabbare än Titan X. Om det stämmer även utanför VR så är det ju fantastiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=yRxoWkSDhVc

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Tror faktiskt inte dom behöver ändra speciellt mycket, även polaris 10 ska vara snabbare än 980ti och till väldig mycket lägre kostnad iom en mindre krets än gp104.
Och efter min sidogradering med försäljning av ett 7970 och byte till ett 970+500 med det andra kan jag inte annan en att konstatera att drivrutins snacket som varit ganska snedvridet.

7970x2 alt. x1 funkar fin fint oavsett drivrutin, gtx970.... not so much är nere på 362.00 för att ens få en avsaknad av bluescreens/display driver dont repsond... och då har jag forfarande lite problem med spel som stänger ner sig titt som tatt. (nytt w10 då jag inte ens fick kortet att funka vid direkt byte. Även provat klocka ner processorn till stock för att se om nvidia förde med sig instabilitet där)

Men ska bli kul att se vad gtx1080 retail presetarar och inte bara deras special edition som kommer släppas först även om jag tror att polaris 10 kommer bli min uppgradering då jag nu fått sett nutiden av fanboyismens blundande av problem i w10 för nvidia

Under det gågna året har jag kört med 970, 390, 280x och R7 260 och aldrig stött på problem med driver, jag tror det sällan är fel hos drivrutinerna. Snarare fel hos användaren som använder dem.

Men

I ditt fall tror jag 970:t som du fått tag på är defekt, vad gav BSOD för felkod?

Permalänk
Medlem

vad blir de fysiska storlekarna på dessa kort? har plats i mitt chassi men tänkte på andra:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

grattis alla som köpte GTX Titan X för +10`0000kr om någon vecka är ett grafikkort som kostar en tredjedel snabbare nämligen 1070. Att köpa ett grafikkort för +5000 är en extremt dålig affär. värdet halveras på ett år. Hoppas det stämmer att AMD kommer sätta en mer rimlig prisnivå.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090