Rykte: Microsoft Surface Book 2 utrustas med Intel Kaby Lake och 4K-skärm

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft Surface Book 2 utrustas med Intel Kaby Lake och 4K-skärm

Mjukvarujätten uppges arbeta på en ny generation Surface Book, som ska komma med rejäla förbättringar inom såväl design som prestanda och drifttid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom tar denna till sverige den här gången då, första versionen har man ju knappt sett skymten av förutom gråimport sist jag kollade.
Verkar vara en riktig värsting

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

fattar seriöst inte varför laptops envisas med 4k skärmar. det drar ju massor med batteri.
speciellt när det gäller ultratunna datorer. vad ska man med 4k till på en 13 tums skärm?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Grymt denna uppdatering behövs för att sätta press på de andra. Jag köpte min laptop för 10 000kr 4 år sedan och idag så får man i princip samma skit för samma peng, så mer konkurrens behövs.

Jag själv kommer dock inte köpa någon Surface Book 2 då jag nyligen köpte en dyr surfplatta (som jag ska köra windows vid RD), men att glad för konkurrensens skull.

Saknande av usb C kändes fel på den förra när den var en sådan premiumprodukt.

Skrivet av Christley:

fattar seriöst inte varför laptops envisas med 4k skärmar. det drar ju massor med batteri.
speciellt när det gäller ultratunna datorer. vad ska man med 4k till på en 13 tums skärm?

Jag skulle tro att de framförallt säljs mycket bättre. Huruvida 4K behövs kan diskuteras. Det finns väldigt många aspekter på en bra skärm där upplösningen bara är en faktor som:
-Ej spegla, tydliga färger, bra kontrast, ej vara känslig för fingeravtryck, rätt betraktningsvinkel, där man på en laptop kanske litet skulle kunna vara bättre? (Om den okända grannen på tåget ser dåligt är positivt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

fattar seriöst inte varför laptops envisas med 4k skärmar. det drar ju massor med batteri.
speciellt när det gäller ultratunna datorer. vad ska man med 4k till på en 13 tums skärm?

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

OffT: någon som vet när Kaby Lake kommer till desktop? Alltså ersättaren av 6700k eller vad man ska säga? Är det Q3 eller? Efter sommaren någon gång?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

OffT: någon som vet när Kaby Lake kommer till desktop? Alltså ersättaren av 6700k eller vad man ska säga? Är det Q3 eller? Efter sommaren någon gång?

Kommer vara lite som lanseringen av Broadwell, dvs, fokus på mobila enheter, desktopvarianterna gissar jag kommer Q4 eller kanske Q1 2017.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

Har precis suttit framför en 4K skärm och kan konstatera att skillnaden är faktiskt fullt synbar. Det är inte bara en gimmick för att sälja mer, det erbjuder faktisk en del praktiska fördelar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Kommer vara lite som lanseringen av Broadwell, dvs, fokus på mobila enheter, desktopvarianterna gissar jag kommer Q4 eller kanske Q1 2017.

Hinner dom så sent? Jag tänker cannonlake ska ju komma typ 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hinner dom så sent? Jag tänker cannonlake ska ju komma typ 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan mycket väl ha fel, vi kanske får se en i7-7700K redan under Q3, jag tänkte mer på Kaby Lake-C med 256MB extra cache som om jag förstått rätt kommer till desktop i slutet av året.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Får den Thunderbolt 3 via USB-C så att den stödjer externa grafikkort också måntro?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har precis suttit framför en 4K skärm och kan konstatera att skillnaden är faktiskt fullt synbar. Det är inte bara en gimmick för att sälja mer, det erbjuder faktisk en del praktiska fördelar.

Menar du på en lite 13tum eller en riktig monitor? För givetvis är det stor skillnad när man pratar t. Ex. 28tum men på en så liten skärm hade jag inte velat ha 4k annat än om jag enbart skulle titta på högupplösta bilder typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag var sjukt sugen på att köpa denna imponerande produkt men eftersom den aldrig släpptes i Sverige så blev det inte av. Svenskt tangentbord tex är för mig ett måste.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockers:

......Nu framgår att företaget inom kort kan släppa en uppföljare, med såväl uppdaterad design som högre prestanda och längre drifttid......

Om storebror mr. Book blir omdesignad kanske även lille Surface Pro blir det samma? Behöver en studielaptop till hösten, jag var ganska såld på SP4, det blir svårt det här...

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

fattar seriöst inte varför laptops envisas med 4k skärmar. det drar ju massor med batteri.
speciellt när det gäller ultratunna datorer. vad ska man med 4k till på en 13 tums skärm?

Finns en hel drös med laptops som har lågupplösta skärmar som du kan välja på om 4K inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Finns en hel drös med laptops som har lågupplösta skärmar som du kan välja på om 4K inte duger.

klart det finns. men high end är mer än hälften över 1080p. på 13 tum ser jag ändå ingen skillnad. behöver inte 4 gånger större upplösning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: På en 13-tummare. Körde fjärrskrivbord mot några servrar och tack vare upplösningen varken kapades eller skalades fönstret som kan ske i vissa fall. Öppnade en kommandoprompt och trots att den var löjligt liten var det inga problem med avläsningen. Texten var knivskarp.
Jag var också till en början skeptisk men efter att få uppleva skillnaden går det inte att förneka skillnaden, till det bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

Håller inte med, totalt nödvändigt, finns massor av människor med andra preferenser än dig som har nytta av det...

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

Jag ser inte pixlarna, men det är inte meningen heller. Skillnad ser man dock, och stor sådan, när man jämfört 1080p och 1800p på 13,3 tum.
Självklart förstår man nackdelarna också. Jag köpte själv en 13-tum på 1080p fast 1800p var ett alternativ. Mest för jag ville ha matt skärm istället för glossy touch, men även pga batteritid, där det sistnämnda har direkt anknutning till upplösnigen.

Permalänk
Medlem

Hade väldigt gärna sett denna i Sverige med en 15" skärm. Går det ens att göra något seriöst på en liten 13 tummare?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

fattar seriöst inte varför laptops envisas med 4k skärmar. det drar ju massor med batteri.
speciellt när det gäller ultratunna datorer. vad ska man med 4k till på en 13 tums skärm?

Skrivet av xcluzive:

Håller med, totalt onödigt, inte så att en människa ens kan se skillnad på en sådan liten skärm...

Tycker att ni är fel ute. 1080p på 13″ är i själva verket ganska lågupplöst. Anledningen till att många inte tycker det är att allt från fonter till ikoner och GUI:n designas med pixlar i åtanke: Linjerna i webbläsarens GUI är alla exakt en pixel tjocka, seriffonter är mycket vanligare på mobil-/tabletversioner av webbsajter osv. Grafisk design är i högsta grad begränsad av och anpassad för dagens lågupplösta paneler.

En annan mycket viktig aspekt är att många GUI:n skalar dåligt med upplösning, vilket innebär att 4K på 13″ helt enkelt inte går att använda för att de grafiska elementen blir för små. Men det är mjukvarans fel och har inget att göra med upplösningen per se. Paradigmskiftet till fullt skalbara GUI:n kommer att hålla på ett tag, men det har påbörjats.

Och for the record: Jag sitter just nu på alldeles normalt avstånd från 1080p @ 13″ och jag ser pixlarna.

Skrivet av Nima2001:

Menar du på en lite 13tum eller en riktig monitor? För givetvis är det stor skillnad när man pratar t. Ex. 28tum men på en så liten skärm hade jag inte velat ha 4k annat än om jag enbart skulle titta på högupplösta bilder typ..

Som sagt, denna uppfattning är helt grundad i att GUI:n skalar så dåligt. Självfallet skulle man vilja ha så hög upplösning som möjligt i alla lägen om det inte innebar att det blir svårt att hantera datorn. (Naturligtvis är energiförbrukning en prioritering som måste vägas mot hög upplösning i bärbara enheter, men det är inte relevant för diskussionen om upplösning per se.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ajp_anton:

Jag ser inte pixlarna, men det är inte meningen heller. Skillnad ser man dock, och stor sådan, när man jämfört 1080p och 1800p på 13,3 tum.
Självklart förstår man nackdelarna också. Jag köpte själv en 13-tum på 1080p fast 1800p var ett alternativ. Mest för jag ville ha matt skärm istället för glossy touch, men även pga batteritid, där det sistnämnda har direkt anknutning till upplösnigen.

Om den 1800p-dator du nämner hade PenTile/RGBW-panel gjorde du helt rätt val – även om priset och batteritiden hade varit identiska.

Är mycket misstänksam mot "högupplösta" (>1080p) laptops efter att jag provade UX305 med "3200x1800" och märkte att den har RGBW-panel. Hoppas innerligt att Surface Book 2 klarar sig undan den dyngan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om den 1800p-dator du nämner hade PenTile/RGBW-panel gjorde du helt rätt val – även om priset och batteritiden hade varit identiska.

Nej, fy f*n, då hade den gått tokbort, håller med! Denna modell (XPS 13) hade RGB även på den högupplösta varianten, så det var glossy+batteritid som var enda nackdelarna.

Permalänk
Medlem

@Alling: 1080p är på tok för litet dock det håller jag med om.. Jag kör själv en 12.2" surfplatta med 2560x1600 och det är hur bra som helst iofs.. tror som du säger att det är viktigt att gränssnittet är väl anpassat. När jag körde 4k på en 31.5" skärm för datorn så blev jag galen på den dåliga skalningen i windows 10.. Men hade gränssnittet varit bättre anpassat så hade jag gärna kört 8k med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker att ni är fel ute. 1080p på 13″ är i själva verket ganska lågupplöst. Anledningen till att många inte tycker det är att allt från fonter till ikoner och GUI:n designas med pixlar i åtanke: Linjerna i webbläsarens GUI är alla exakt en pixel tjocka, seriffonter är mycket vanligare på mobil-/tabletversioner av webbsajter osv. Grafisk design är i högsta grad begränsad av och anpassad för dagens lågupplösta paneler.

En annan mycket viktig aspekt är att många GUI:n skalar dåligt med upplösning, vilket innebär att 4K på 13″ helt enkelt inte går att använda för att de grafiska elementen blir för små. Men det är mjukvarans fel och har inget att göra med upplösningen per se. Paradigmskiftet till fullt skalbara GUI:n kommer att hålla på ett tag, men det har påbörjats.

Och for the record: Jag sitter just nu på alldeles normalt avstånd från 1080p @ 13″ och jag ser pixlarna.

Som sagt, denna uppfattning är helt grundad i att GUI:n skalar så dåligt. Självfallet skulle man vilja ha så hög upplösning som möjligt i alla lägen om det inte innebar att det blir svårt att hantera datorn. (Naturligtvis är energiförbrukning en prioritering som måste vägas mot hög upplösning i bärbara enheter, men det är inte relevant för diskussionen om upplösning per se.)

Du säger att 1080p är lågupplöst på en 13" och här sitter jag med 1080p på en 24", måste ju vara hemskt?

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har precis suttit framför en 4K skärm och kan konstatera att skillnaden är faktiskt fullt synbar. Det är inte bara en gimmick för att sälja mer, det erbjuder faktisk en del praktiska fördelar.

Fördelar som överväger tappade timmar i batteritid? Eller prestandatapp i spel?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt en 4K laptop under ett år (15") kan jag konstatera att skillnaden mellan 4K och 1080p på 15" är STOR. Skulle aldrig köpa en laptop med 1080p nu. Tror det är väldigt svårt att gå tillbaka när man vant sig med 4K. Angående batteritiden så är det klart att den blir lite lidande men det är det värt tycker jag!
Sänk inställningarna lite i spelen, det kommer ändå se snyggare ut när upplösningen är 4K (i många fall). Har man 980m kan man ändå ha hyfsat höga inställningar.

Permalänk
Medlem

Småkul att läsa 4K-motstånd. BE GONE enpixelsfonter!!
Över 30" behövs egentligen 8K.. (Nima2001 är inte ute och cyklar).

Permalänk
Medlem

"En annan förbättring är att 13,5-tumsskärmens upplösning sägs ta ett steg upp från 3 000 x 2 000 pixlar till en på bredden 4K-klassad."

Ganska klumpigt skrivet, kanske borde revidera meningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fördelar som överväger tappade timmar i batteritid? Eller prestandatapp i spel?

Var skriver jag att det bara finns fördelar? Att det även finns nackdelar är självklart, underförstått och redan påtalat i tråden.
Den som väljer en Microsoft Surface Book för att spela på och samtidigt hoppas på bättre batteritid har nog inte identifierat sina behov ordentligt. Den som uppskattar fördelen med hög upplösning, inte har problem att använda nätadapter och inte har spelade som primär sysselsättning är nog en bättre kandidat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Minns att den värsta modellen kostade mellan 40'000 och 45'000.
Inte konstigt med tanke på den slimmade designen och hårdvaran.
Att dom ens får plats med grejerna är ganska häftigt.
Inget en annan har behov av, men kan verkligen se användningsområdet för den inom bygg, design och ritningar generellt.
Cool pryl

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.