Permalänk

Cpu kylare på Grafikkort

Hej :).
Sitter och väntar på en Noctua NH-D15 från en vän för att byta ut min SilverStone Argon AR01.
Så jag fick tanken att sätta D15 på grafik kortet istället då jag inte har har några problem med mitt i5 2500K med temps.
Mitt grafikkort är ett R9 280 med Direct CUII kylare och kan överclockas fullt ut men den hår upp i 86 C och har grafik buggar i vissa spel.

Så skulle det vara värt att borra några hål och fästa D15 på kortet ?

Permalänk
Medlem

Att borra hål i PCBn är inget att rekommendera...

Och hur hade du tänkt kyla vramet tex?

Permalänk

@Karazhan: Har för mig att 280 och 280x har separat kylning för VRAM och GPUn. Det ser mer ut som en svart metal platta de limmat över VRAM. Annars hade jag tänkt mig små coppar pluttar och eventuellt en fläkt som blåser i mot kortet.

Permalänk
Medlem

Sök på youtube. Har sett sådant bygge där.

Tänk på att du måste antingen stödja kortet underifrån dvs klossa under kylaren eller "hänga" det i tex buntband då det lätt bryts annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kan annars rekommendera denna med ett sluten vattenkylare. Jag kör denna på ett sapphire 280x med en corsair h80 (tror jag...). Min temp ligger på 55 grader när jag spelar BF4.

https://www.nzxt.com/products/kraken-g10-black

Skulle jag göra om det så skulle jag nog köpa en nzxt kracken kylare också, inte corsair, men vart lite budget när jag fixade det...

Men som sagt, rekommenderar lösningen!

Marcus

Permalänk
Medlem

Går gör det, finns folk som kört CPU kylare på GPUer, men att börja borra i PCBn är nog absolut inte att rekommendera, samt att du måste stödja upp kortet så du inte knäcker kortet eller PCI-E platsen på moderkortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Att borra hål i PCBn är inget att rekommendera...

Nääääääh

Been there, done that, för dryga 10 år sedan.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/552097-borrade-sonder-e...

Det gick liksom inte som jag hade tänkt (om jag nu tänkte alls ).

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kretskorten har flera lager med ledningsbanor, dessa lager går inte att se från utsidan.
Så borra är inget alternativ.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

@Swenino: Och vem kan du vara ?

Permalänk

@Bogey: Jag beklagar sorgen dock kunde jag inte undgå att skratta lite.

Permalänk
Medlem

@BritishTeaparty
Jag gjorde så här på mitt 6970 efter att ha blivit smått galen på referenskylaren http://i.imgur.com/9kmaQJy.jpg
Har en 120mm fläkt som blåser över kortet och det funkar helt okej (även om kylaren är gjord för 92mm fläkt.
Kortet är både tystare och svalare nu, rätt markant skillnad på ~900rpm 120mm fläkt och 4500 rpm radialfläkt.

Värt att tänka på är dock tyngden som folk redan påpekat, jag har stagat upp kortet så det sitter som berget.
Sen har jag svårt att tänka mig att en stor kylare får plats utan att slå i moderkortet, såvida man inte har ett mini itx eller micro atx i ett rejält atx chassi där nätagget inte är monterat under.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

@Bogey: Jag beklagar sorgen dock kunde jag inte undgå att skratta lite.

NP, jag skrev för att varna och visa hur en klantskalle kan ställa till det.
Även jag kan garva åt detta.

Man lär sig med tiden utav sina misstag eller att någon visar hur det kan gå.
Nästa lektion får du reda på varför man inte skall sätta sig på ett moderkort...

Men det är en annan historia.

https://www.youtube.com/watch?v=NEf7oD7E6Gc

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@BritishTeaparty: ja du, vem kan du vara?

Permalänk

@Swenino: Jag heter Marcus så efter ett skarpt antagande så antog jag att du kände igen mitt nick. ? Så är vi bekanta eller skriver du dina inlägg med Marcus i slutet?

Permalänk
Medlem

@BritishTeaparty: skrev bara under med mitt namn av gammal vana...