Permalänk
Entusiast
Skrivet av Axxident:

Har suttit och kollat igenom när Quill18 har spelat en del. Var inte jättehype på spelet innan, men efter sett hans videos så kunde jag inte motstå att förboka.
Vet någon hur det funkar med Webhallens nycklar - får man nyckeln på releasedagen eller redan innan?

I övrigt så kan jag verkligen rekommendera Quill18 på Youtube, både för EU4 och Stellaris. Väldigt pedagogiska förklaringar för allting.

Även jag kan gärna tänka mig att testa på MP. Har aldrig fått möjlighet att prova MP i EU4, men det lockar. Hoppas man kan hoppa in i något gäng här isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte fått någon nyckel av Webhallen än iallafall. Blir att köpa på annat håll ifall de fuckar upp.
Att spela ett gäng sweclockare online låter skitkul, själv är jag ledig på måndag så för mig är det perfekt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Har inte fått någon nyckel av Webhallen än iallafall. Blir att köpa på annat håll ifall de fuckar upp.
Att spela ett gäng sweclockare online låter skitkul, själv är jag ledig på måndag så för mig är det perfekt!

Jaså du? Hade också velat vara ledig, haha. Blir att börja spela när man slutar jobbet på eftermiddagen.

Hur funkar det med online då? Om vi blir ett gäng personer så skulle man ju nästan behöva göra upp ett schema? Annars riskerar ju folk att inte hänga med i fortsättningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta spelet också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Axxident:

Jaså du? Hade också velat vara ledig, haha. Blir att börja spela när man slutar jobbet på eftermiddagen.

Hur funkar det med online då? Om vi blir ett gäng personer så skulle man ju nästan behöva göra upp ett schema? Annars riskerar ju folk att inte hänga med i fortsättningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tiderna kan bli lite krångliga, speciellt om vi är ett gäng.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu är det officiellt 9 maj. Otålig som jag är kollade jag på Webhallens hemsida om jag fått min kod, men nej, inte än. Äsch, får väl vänta tills imorgon efter jobbet och kolla då.

Inte långt kvar nu!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Nu är det officiellt 9 maj. Otålig som jag är kollade jag på Webhallens hemsida om jag fått min kod, men nej, inte än. Äsch, får väl vänta tills imorgon efter jobbet och kolla då.

Inte långt kvar nu!

Releasetid på Steam är 18:00 idag, så de har lite tid kvar att fixa det.
https://steamcommunity.com/app/281990/discussions/0/357285562...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Releasetid på Steam är 18:00 idag, så de har lite tid kvar att fixa det.
https://steamcommunity.com/app/281990/discussions/0/357285562...

Ja, jag såg det igår. Är väl mest orolig gör att jag inte ska få koden idag. Hade varit en lättnad att kunna knappa in koden i steam, även om man inte kan börja förrän 18. Misstänker att jag är lite för ivrig

Ringer Webhallen på lunchrasten och kollar läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Ja, jag såg det igår. Är väl mest orolig gör att jag inte ska få koden idag. Hade varit en lättnad att kunna knappa in koden i steam, även om man inte kan börja förrän 18. Misstänker att jag är lite för ivrig

Ringer Webhallen på lunchrasten och kollar läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått min CD-Key från Webbhallen nu iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

Jag har fått min CD-Key från Webbhallen nu iallafall

Yes, jag med! Var precis inne och kollade!

Ni som är intresserade av MP får väldigt gärna lägga till mig på Steam, eller skicka ett PM. 102axxident är namnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Entusiast

Tankar ner nu, vill nog bekanta mig med spelet lite i SP först, sedan blir det att sparka stjärt i MP!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hann köra några timmar igår, och första intrycket är att det är jäkligt fint. Ska nog börja om från start ikväll dock, med lite tweakade rymdpapegojor.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

IGN sågar spelet, medan de flesta andra recensenter gillar det. Märkligt att det kan skilja sig så pass mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

IGN sågar spelet, medan de flesta andra recensenter gillar det. Märkligt att det kan skilja sig så pass mycket.

Vet inte om det är sant eller därför.

https://www.reddit.com/r/KotakuInAction/comments/4ik20o/ign_r...

Permalänk
Medlem

Kan man spela Stellaris utan att ha Steam igång?

Det fungerar för EU IV och tidigare spel utvecklade av Paradox.
De är egentligen drm fria att spela, du behöver endast Steam för att ladda ner och uppdatera spelet.

Permalänk
Medlem

Jag som är en mer action/first person shooter fantast måste säga att det ser SJUKT tråkigt ut och helt galet oproffsigt ut. Tanken verkar ju riktigt nice men av det man sett av alla länkade videos så är det absolut ingenting som lockar med ett spel som detta. Ni kan tycka det är bäst ever men jag tycker det ser skit tråkigt ut tbh, smaken är som baken, delad dvs

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

IGN sågar spelet, medan de flesta andra recensenter gillar det. Märkligt att det kan skilja sig så pass mycket.

Nja, skulle nog inte säga att det är så märkligt. Recensioner är ju subjektiva och olika personer gillar ju olika saker så vad en recensent gillar behöver inte andra recensenter gilla. Om alla hade tyckt lika så hade det ju räckt med en recension på varje spel. Så länge som recensenter kan skriva vad han/hon inte gillar med spelet så är det ok då man själv kan bestämma om just dom punkterna är viktigt eller ej för just en själv. Nu har jag inte läst IGNs recension av Stellaris så jag vet inte hur bra argument recensenten har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Nja, skulle nog inte säga att det är så märkligt. Recensioner är ju subjektiva och olika personer gillar ju olika saker så vad en recensent gillar behöver inte andra recensenter gilla. Om alla hade tyckt lika så hade det ju räckt med en recension på varje spel. Så länge som recensenter kan skriva vad han/hon inte gillar med spelet så är det ok då man själv kan bestämma om just dom punkterna är viktigt eller ej för just en själv. Nu har jag inte läst IGNs recension av Stellaris så jag vet inte hur bra argument recensenten har skrivit.

Nja men hade du läst recensionen så verkar det inte handla om tycke och smak direkt utan om direkta delar av spelet som de tycker är riktigt dåligt gjorda. Läser man många andra recensioner så hyllar de precis samma grejor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

IGN sågar spelet, medan de flesta andra recensenter gillar det. Märkligt att det kan skilja sig så pass mycket.

Det finns andra recensenter som inte heller gett spelet toppbetyg med ungefär samma argument som IGN:s. Själv har jag inte kommit till mid-game än, så jag vet inte om det inte kommer hålla, men jag kan nog hålla med om att diplomatin kunde vara mer utvecklad, vilket har varit ett ganska vanligt klagomål efter de recensioner jag sett.

Men det finns i alla fall inga rymd-karolinger (bortsett från fallen empires, antar jag)...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darthvidur:

Givetvis helt osant, speciellt med tanke på källan. Här är för övrigt ett uttalande från Paradox själva:

http://www.twitlonger.com/show/n_1solvon

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
SpelClockers

Måste säga att spelet är jätte kul. I går hittade jag Sol och Jorden Människorna var i tidig rymd ålder och hade Iss (den internationella rymdstationen) . Jag förklarade krig och erövrade jorden. Som sagt spelet känns väldigt kul och med full mod support så kommer vi få se många roliga modar

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel.
Ser framemot att komma hem ikväll och lira lite mer med mina Ugglor - HootHoot! Friendliest species in space!

Ska nog göra en militaristisk/xenophobisk spindelras nästa runda.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Bara "skummat" runt lite i spelet och känner att jag håller på att fastna för det.

Ett par frågor. Hur "samlar" man "Influence" och hur "mergar" man flottor?

Mina försök att merga flottor igår slutade med att jag hade en massa singleflottor. Enda jag kom på till slut var att förstöra alla skepp och bygga nytt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bara "skummat" runt lite i spelet och känner att jag håller på att fastna för det.

Ett par frågor. Hur "samlar" man "Influence" och hur "mergar" man flottor?

Mina försök att merga flottor igår slutade med att jag hade en massa singleflottor. Enda jag kom på till slut var att förstöra alla skepp och bygga nytt.

Influence får du lättast av att skapa "rivals".
Ha flottorna i samma system, sedan ALT-klickar du på dem och väljer merge som finns högst upp till vänster.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Mina försök att merga flottor igår slutade med att jag hade en massa singleflottor. Enda jag kom på till slut var att förstöra alla skepp och bygga nytt.

Hehe, ponera att de hänt i verkligheten.

Senaste nytt! Försvaret beställer in X nya örlogskepp då hela svenska flottan blivit självsänkt (?) utanför Karlskrona efter att ÖB blivit irriterad på att hen inte kunnat sammansluta dess delar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Influence får du lättast av att skapa "rivals".
Ha flottorna i samma system, sedan ALT-klickar du på dem och väljer merge som finns högst upp till vänster.

Tackar. Ska testa slå ihop flottor nästa gång. "Influence" kommer ta längre tid för mig, seg som jag är att fatta. Dessutoom startade jag en testomgång med knappt några motståndare.

Skrivet av e1m1:

Hehe, ponera att de hänt i verkligheten.

Senaste nytt! Försvaret beställer in X nya örlogskepp då hela svenska flottan blivit självsänkt (?) utanför Karlskrona efter att ÖB blivit irriterad på att hen inte kunnat sammansluta dess delar.

Kan se det såhär, ÖB kanske visar vilken makt han har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Beginner:

Bara "skummat" runt lite i spelet och känner att jag håller på att fastna för det.

Ett par frågor. Hur "samlar" man "Influence" och hur "mergar" man flottor?

Mina försök att merga flottor igår slutade med att jag hade en massa singleflottor. Enda jag kom på till slut var att förstöra alla skepp och bygga nytt.

Det finns teknologier som hjälper också

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

En annan influence-blocker är Frontier Outposts. Lägg de till sektorer så mycket som möjligt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

I den senaste dev diaryn som postades i måndags så pratade de om kommande uppdateringar, varav den första främst kommer att handla om förbättringar av GUI:t (och ett slut på corvettespam som framkomlig väg till herravälde, får man nästan hoppas), och den efter det om förbättrad diplomati.

Skrivet av Mugen08:

En annan influence-blocker är Frontier Outposts. Lägg de till sektorer så mycket som möjligt.

Det kan väl nämnas att detta är något som kommer att adresseras, eftersom det är väl OP. Finns exempel på hur spelare snabbt slukat en stor del av galaxen redan från början genom att bygga FO:s i massor och slänga in dem i sektorer. Finns en del annat som jag tycker fungerar lite dåligt med sektorer, t.ex. distribueringen av strategiska resurser, då det inte går att ha t.ex. betharian stone i en sektor och betharian plant i en annan, utan ska sektorer ha konsumenter av sådana resurser måste de även ha produktionskällan för att det ska fungera.

@Beginner: Som andra nämnt är en bra källa till influence att skaffa rivaler (vilket dock automatiskt leder till dålig stämning med rivalen, vilket i sin tur kan leda till krig), genom att forska fram vissa teknologier, och genom att genomföra en del events eller anomalies. Det finns även en byggnad, Empire capital-complex, som man kan bygga efter att ha forskat fram "Galactic administration", som ger +1 influence när man byggt den.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."