Permalänk

Datorn luktar bränt!

hej!
min dator luktar bränt !
laddade ner något fläktprogram och såg att alla fläktar låg på typ 100% vilket var anledningen till att jag laddade ner programmet, för datorn lät så in i helvete pga fläktarna, temperaturena på allt var bra och normalt, men cpu hade ått upp till ca 59 grader, som kanske inte är jätte mycket men innan jag sänkte fläktarna har det varigt något fel på givaren och visat temperaturen 12grader.
iallafall så sänkte jag fläktarna så datorn blev tystare sen kollade jag på film i ca 1.5 timme sen när jag var klar tröck jag på uppdatera och stäng av. men när jag kom tillbaks luktade det bränt i hela rummet typ som knallpulver lukt
drog ur alla kablar och ställde datorn vid fönstret på vädring, någon som vet hur jag ska gå till väga nu?

cpu
AMD Phenom II X6 1090T

tacksam för hjälm mvh

Permalänk
Avstängd

Om den innan du sänkte fläktarna visade 12 grader så visar den på tok för låg temp, om den sen efter du sänkte fläktarna visade 59 grader så stämmer säkert inte den temperaturen heller utan är troligen också på tok för lågt räknad.

Är datorn helt död nu? postar inte?

Permalänk
Hedersmedlem

Läs och komplettera samt lägg gärna upp några bilder inifrån datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@förtjockförsport: Om det luktat så starkt bränt i hela rummet kanske du kan se om något ser bränt ut eller kanske kan lukta dig till vart (vilken komponent) den brända lukten mer specifikt kommer ifrån?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om den innan du sänkte fläktarna visade 12 grader så visar den på tok för låg temp, om den sen efter du sänkte fläktarna visade 59 grader så stämmer säkert inte den temperaturen heller utan är troligen också på tok för lågt räknad.

AMD processorer är kända för att visa helt fel vid låga temperaturer, men är oftast mer exakta vid högre temperaturer. Så 12 grader är ju helt klart fel om datorn inte står i ett kylskåp, men 59 grader vid belastning kan mycket väl vara hyffsat rätt.

@förtjockförsport: Att det luktar bränt kan vara nätagget som är på väg att ge upp. Försök att lukta dig fram till vad problemet är. Om det är nätagget som luktar bränt, byt genast ut det och använd det inte mer. Annars är risken stor att du skadar andra komponenter i datorn.

Permalänk
Medlem

Måhända ett Ace of Sweden nätagg som levt på lånad tid?
Kolla upp märket på nätagget och lukta lite nätaggets utblås.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Det är grillsäsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av förtjockförsport:

...
men när jag kom tillbaks luktade det bränt i hela rummet typ som knallpulver lukt
drog ur alla kablar och ställde datorn vid fönstret på vädring, någon som vet hur jag ska gå till väga nu?
...

Skynda dig att ta in datorn igen.

Ta ut allt och lukta dig till vad som bränts. Det som luktar mest är troligen felet. Hinner lukten försvinna blir det jobbigare att felsöka.

Sen så hjälper det om vi visste resten av delarna. Speciellt det som luktar mest bränt. Glöm inte skriva hela namnet på nätagget, hur gammal nätagget är och vilket grafikkort som används med nätagget.