Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skicka batteribank från england

Permalänk
Medlem

Skicka batteribank från england

Ursäkta om det här hamnar i fel sektion men jag visste inte riktigt var jag skulle posta det här.

Jag var på jakt efter en batteribank och jag hittade den här https://www.amazon.co.uk/dp/B01CHZMFUS/ref=sr_ph?ie=UTF8&qid=1463993396&sr=1&keywords=ravpower

Den gick inte att skicka till Sverige så jag tänkte vara smart och skicka den till en god vän som bor i London och sen be han skicka den till mig.
En dag Amazon Prime senare så står han på posten och redo att skicka vidare den till mig men blir stoppad av Royal Mail. Batterier är "prohibited items".
Jag börjar googla och läsa på och mycket riktigt så är det numera mycket restriktivt att skicka batterier. Informationen som finns är inte så lätt att utläsa. Det finns undantag hit och dit men det krävs i princip utbildning att förstå sig på.
Jag tänkte jag ringer DHL och hör med de. Hon jag fick prata med kunde mindre om det här än vad jag kunde och kunde inte hänvisa till någon annan talesman utan hänvisade enbart till dokumentationen som fanns på deras hemsida. Som jag redan läst men inte riktigt förstår mig på.

Tydligen så kan man heller inte som privatperson skicka paket via markvägen utan det är enbart företag som blir erbjudna den tjänsten.

Vad jag vill veta är egentligen om det här ens är lönt att försöka sig på. Jag har kikat på andra banker från Amazon men förstod rätt snabbt att de i princip inte skickar några batterier alls mellan länder.

Värsta fall får jag returnera den och nöja mig med något här ifrån Sverige men har än så länge inte hittat något som kommer i närheten av just den banken.

Permalänk
Medlem

Litiumbatterier (och produkter som innehåller såna) kan vara kniviga att skicka pga restriktioner för flygfrakt. Förut var det lite si och så med efterlevnad av restriktionerna, men för några år sen kraschade en UPS fraktkärra pga brand som utbröt när litiumbatterier självantände. Efter det blev det självklart mer fokus på säkerhet vid frakt av sådant gods.

Som jag ser det har du två möjligheter, den ena är att returnera varan, den andra är att försöka få till frakt av litiumbatteri. Det sistnämnda vet jag inte om dom erbjuder längre eller om det erbjuds till privatpersoner, men det lär vara dyrt. För ett par år sen köpte jag litiumbatterier från HongKong och betalade $50 tillägg för expressleverans av litiumbatterier med flyg det och ändå kom paketet inte fram i tid (eftersom dom ändå skickade skiten med båt).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Verkar inte som man får skicka batterier med DHL:

http://parcel.dhl.co.uk/what-you-can-and-cant-send

Dessa verkar dock kunna skicka:

http://www.packsend.co.uk/it-electronics-shipping/lithium-bat...

Ingen aning hur bra det fungerar eller hur dyrt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Dessa verkar dock kunna skicka:

http://www.packsend.co.uk/it-electronics-shipping/lithium-bat...

Ingen aning hur bra det fungerar eller hur dyrt det är.

Tack för tipset!
Jag bad om ett quote. Fick svar att de inte längre hanterar batterier...

Permalänk

Detta är lite intressant tycker jag. Har både beställt powerbanks från Amazon och powerbanks från Oneplus det senaste året, och inte haft några problem med frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förena nytta med nöje och ta en weekendresa till London i början på sommaren. Lite semester + batterierna med dig hem är aldrig fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Detta är lite intressant tycker jag. Har både beställt powerbanks från Amazon och powerbanks från Oneplus det senaste året, och inte haft några problem med frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Reglerna infördes i april tror jag. Så det är relativt nytt. Sen tog det nog lite tid för diverse företag att anpassa sig till det.

Skrivet av Mieriola:

Förena nytta med nöje och ta en weekendresa till London i början på sommaren. Lite semester + batterierna med dig hem är aldrig fel

Frågan är hur ett vanligt flygbolag ställer sig till det. Verkar som restriktionerna gäller resande också.

Permalänk
Medlem

Du får skicka det som "Special delivery"
https://www.youtube.com/watch?v=960UNEiOdTo

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Beställde tangentbord med litiumbatteri den 4e fd rån mytrendyphone, tror att de är baserade i Danmark...har tagit tid men kommer fram idag

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Reglerna infördes i april tror jag. Så det är relativt nytt. Sen tog det nog lite tid för diverse företag att anpassa sig till det.

Frågan är hur ett vanligt flygbolag ställer sig till det. Verkar som restriktionerna gäller resande också.

Jag har inte haft några problem med det. Flög i Mars utan problem. Var inga problem heller i Augusti förra året. Hade ett powerpack på 10400mah med mig båda gångerna, inga problem i säkerhetskontrollen iallafall. Jag har dock inte använt powerpacket under flygning, det har jag inte vågat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är inga restriktioner på att ha det i handbagaget (hade blivit jobbigt att ingen fått resa med telefon, dator etc) men ajg tror att vissa flygbolag förbjuder det i incheckat bagage. (mycket svårare att upptäcka och stoppa en brand i ditt incehckade innan det blir till en stor grej)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CTH:

Det är inga restriktioner på att ha det i handbagaget (hade blivit jobbigt att ingen fått resa med telefon, dator etc) men ajg tror att vissa flygbolag förbjuder det i incheckat bagage. (mycket svårare att upptäcka och stoppa en brand i ditt incehckade innan det blir till en stor grej)

Det är förbjudet att ha Lithium-batterier i incheckat bagage och där är det inte flygbolagen som bestämmer utan lagen kring transport av farligt gods. Flygbolagen kan välja att ha hårdare regler (svårt i det här fallet såklart), men inte slappare.
Man får dock ha batteri monterat i utrustning, t.ex. i en kamera incheckat.

För handbagage beror det lite på kapaciteten, under 100Wh där självklart det allra mesta landar är det som du säger men över det finns restriktioner.
(101-160 Wh max 2 st, över 160 Wh får ej tas med.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Angående att ta med batterier i flyg så finns det självklart restriktioner:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Baga...

Permalänk
Medlem

Jag har pratat både med DHL och Royal Mail och båda företagen har helt förbjudit transport av batterier som inte sitter i en enhet. Och så som jag förstår det så räknas inte en batteribank som en enhet utan som ett batteri.
Hon jag pratade med på Royal Mail som satt på "dangerous goods"-avdelningen sa att förbudet i stort sätt infördes pga. batteri-banker.
Jag ska se om jag kan skicka den via mark-transport. Men det kan man endast göra som företag så jag ska höra mig för lite angående det.

Jag har också pratat med företaget som tillverkar batteribanken och den ligger på under 100wh.